Hij werd onlangs als schaalmodel in een doosje gefrommeld en aan de buitenwereld getoond. Nu hebben we eindelijk wat meer beeld van deze automotive renaissance.
Het Parijse Facel (Forges et Ateliers de Construction d’Eure et de Loire) begin in ’38 met het bouwen van koetsen en poogde ooit, zoals talloze concullega’s, zelf de handschoen op te pakken en gewoon volwaardige auto’s te bouwen. Tussen 1954 en 1964 kwam er dan ook een fraaie verzameling automobielen uit de Facel-schuur, waaronder de HK500, maar het kleine merkje kon het hoofd niet boven water houden. Net als een deel van die talloze concullega’s stierf het, met een schare hongerige autoliefhebbers achter zich latende. (Lees deze comment van @desjonnies even en je bent helemaal bij.)
Iedereen was dan ook verrast toen Facel-Vega dit jaar herrees uit de dood en beloofde met een nieuwe conceptcar te komen. Iets blauws, iets sleek, iets met chique achterlichten á la Citroën C6. Inmiddels zijn er meer beelden vrijgegeven en zien we de brede heupen en uitkapspoiler richting het licht aan het einde van een tunnel rijden. Symboliek en zo.
Overigens is er van een tastbaar model nog geen sprake, een introductiedatum evenmin. Of dit merk dan ook ooit een hartslag krijgt blijft de vraag. Maar het zou best mooi zijn, met een grommende V8 van Chrysler onder de kap als link naar het verleden. Die vier uitlaatuiteinden duiden in ieder geval niet op een al te laffe motorisering.
Bekijk de nieuwe afbeeldingen HIER.
Update 05-01-2013: En we hebben een voorkant:
Me like….
Hebben ze de Thesis achterlichten nu ondersteboven gebruikt?
@jrk68: lijkt me niet, die hebben een chromen randje, zijn wit en zijn not done want ze zitten al op de morgan aeromax..
Die nummerplaat… 500 pk? Of enkel een verwijzing naar het verleden?
@Carreza: hk?
@leandro: hk wijst naar het verleden. Ik heb het enkel over die 500.
@Carreza: Aangezien 500HK een oud model is, denk ik dat je het iets te ver zoekt. Die volgorde moesten ze nemen omdat Franse nummerplaten er nu eenmaal zo uitzien
HK500*
Achterkant lijkt een beetje op een C6. Ziet er goed uit.
@themanjeroen:
Dacht ik ook aan toen ik het zag, en ook vooral omdat
beide merken frans zijn.
@mister: Maar nog “vooraller” omdat deze auto is geïnspireerd op dit:
Me not like…. laten ze dat kistje op foto 4 maar snel sluiten
Dood is dood. Laat die oude namen toch met rust.
Yuk.. bevuiling van een mooie oude naam
Mislukte Fisker Karma
Ik vind hem fraai, vooral ook die details rondom de (niet zichtbare) A-stijl.
Een HK 500 video met Quentin Wilson
http://youtu.be/tQrwbzDTvSQ
Very nice indeed!
Wat een lelijk ding!!
Grappig, maar iets te veel sportwagen om een opvolger van een GT te kunnen zijn.
Het is weer is wat anders. Als een bekend auto merk ermee aan kwam Duitsland of Italie dan was het een super auto geweest.
Citroen C6 sport edition ofzo?
Zal net zo’n “succes” worden als Alpine, Venturi etc. Telkens duikt er weer een “zakenman” voorzien van royaal ego op, die zo’n oude koe weer uit de sloot wil trekken. Zelfs Bugatti verkoopt slecht, en vele andere kleine fabrikanten zijn op sterven na dood.
Waarom altijd zulke dure extreme modellen op de markt willen brengen? Misschien is er juist ruimte voor iets wat veel meer basic en betaalbaar is? In het topsegment is m.i. geen ruimte.
Spannend?: ja!
Mooi?: nee..
(HK500!!! Art Morrison + Viper motor + redesigned interior bc its kinda ugly. Start with a rotten example – like that fucked up race car from vwvortex – because we’d want to preserve the ones in good condition. Colour: two tone blue and luscious red interior.)
voor de nieuwe: Afhankelijk van het budget zou ik gaan voor een ladderframe met composiet body of (duurder) een CF buizenframe. Motor uit de nieuwe Chrysler-Dodge Viper moet wel – eventueel met een duo-PSD-CVT-diff – eventueel met KERS maar gewone chemische toestanden mogen ook. KERS spaart wel gewicht maar is complex.
I think the duo-PSD-CVT-KERS-diff can be easily serialized for multiple uses. In fact – the same gear ratios might even be a fit for most cars so it’s mostly a matter of picking the engines and digital tuning. We should should go for KERS because it’s better (lighter – durable(non-chemical) – perhaps even more effecient in energy transfer). Once you build enough of them the complexity (of KERS) isn’t really an issue. Even the programming might get pretty routine. And I think it’s compact enough to fit most RWD cars already. It might even work on transverse FWD. And it gets rid of all the ESP-ABS-TorqueVectoring-LSDs-crap, works as a regenerative brake and as a CVT gearbox off course.
Is it me or has the Ferrari F70 reversed the way an intercooler works. The coolant is run inside of it while the air for the engine flows through it. Are they using KERS to create a low pressure area – sort of a turbo? – no actual turbo. The question is – does it have gears? If it does – then it’s a pretty damn small gearbox. Looks like they didn’t put the KERS over the axle though.
The axle doesn’t need to be part of the generator (as PSD already had a generator) – and perhaps a rear-end KERS provides extra gyroscopic stability – I wouldn’t wanna pay for the rear-ender though.
@pieter-jan,wikipedia gevonden?
@pieter-jan,wikipedia ontdekt?
@carsandmore: gevonden, ontdekt en gekopieerd
Gaaf, laat maar komen.
@winkelb,inderdaad
Achterwerk? Achterlijk bedoel je!