• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlander maakt zijn Corvette op afstand bestuurbaar

Auteur: Dizono, gepost 4 januari 2016 om 22:57 – 39 Reacties

Corvette doet burnout zonder bestuurder


Jij dacht dat je het mannetje was met je Tamiya 1:6 Nitro RC-wagen? Think again. Bjorn is pas echt een eindbaas want die kan levensechte burnouts maken met slechts een afstandsbediening in zijn handen.

Maak kennis met Bjorn Harms, een handige sleutelaar uit Maastricht en daarnaast een groot autoliefhebber. Hij versleet er al 22 in het afgelopen jaar en verplaatst zich nu in een Corvette C6. Hij heeft jarenlang bij de Landmacht gewerkt, waar hij jammer genoeg is wegbezuinigd. Dat geeft hem wel wat tijd om te werken aan zijn eigen projecten en dat is niet zonder resultaat.

Als kind is Bjorn naar eigen zeggen altijd al gek geweest van techniek. Zo was hij al op jonge leeftijd gebiologeerd door de DeLorean uit Back to the Future en dan vooral vanwege het feit dat de auto op afstand bestuurbaar was. Daarnaast werd er veel met Lego Technic gespeeld en moest ook speelgoed dat er niet voor bedoeld was er aan geloven en werd het uit elkaar gehaald. Alles om maar te begrijpen hoe het werkt. Op latere leeftijd heeft hij zelf een viertal KITT-replica’s gebouwd, dus aan rechterhanden geen gebrek bij de Limburger.

Het bleef echter kriebelen om een levensgrote op afstand bestuurbare auto te bouwen. Aangezien je natuurlijk niet meteen aan je Corvette C6 gaat prutsen, begon Bjorn met een… Corvette C4! Het lukte hem het gas en het sturen op afstand regelbaar te maken, maar de opzet van de cockpit verhinderde écht succes. En dus moest de Corvette C6 er aan geloven. Opzet: alle benodigde motoren, servo’s en regelunits moeten uit het zicht zitten. Bjorn: “op Youtube staan genoeg auto’s die zijn omgebouwd tot RC-wagens, maar die hebben allemaal mega grote controls op en rondom stuur, pook en pedalen zitten. Dat wilde ik dus niet.”

Regelunit
Slechts deze regelunit verklapt dat er iets aan de hand is met de Corvette. Even de schakelaar op deze unit omzetten en twee schroefjes los en Bjorn kan de Corvette ook gewoon weer besturen vanaf de bestuurdersstoel.

Helemaal niet moeilijk

Hoewel hij helemaal geen ervaring had met op afstand bestuurbare auto’s, is de basis volgens Bjorn helemaal niet zo moeilijk. De uitdaging zit hem in de fijnafstelling. “Een auto laten rijden is easy, een auto die nauwkeurig en smooth te besturen is, dat is de echte uitdaging!” Ook de beschikbare ruimte, of eigenlijk het gebrek eraan, was een flinke hindernis, maar uiteindelijk is het geslaagd.

Momenteel kan Bjorn de 404 pk sterke Corvette stapvoets laten rijden en burnouts laten maken. Het kan wel harder, maar dat is op dit moment nog niet veilig. Maar grotere en snellere elektromotoren staan in bestelling en wanneer die eenmaal gemonteerd zijn, zal de auto van een afstand te besturen zijn als zat je achter het stuur.

Het filmpje waarin Bjorn op een industrieterrein wat aan het testen is, met een burnout en een paar donuts als bonus, is niet onopgemerkt gebleven. Op dit moment heeft een grote partij (hint: iets met energiedrank en het is geen Red Bull) al interesse getoond in een op afstand bestuurbare driftauto. “Ik hoor deze week of dat door gaat”. We helpen je hopen, Bjorn!

Video 1

Video 2

Ook interessant!

  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Petrolhead shockeert met 'Ferrari F40' Corvette
  • Corvette water
    Corvette eindigt in sloot week na restauratie

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

burnout, c6, Corvette, rc-autos, Techniek, zwart

Vorig bericht: « Amerika klaagt Volkswagen aan om dieselgate [updated]
Volgend bericht: Faraday Future FFZero1: elektrische supercar met 1000 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmw2 zegt

    4 januari 2016 om 23:00

    Leuk verzonnen

    Login om te reageren
  2. max038 zegt

    4 januari 2016 om 23:00

    Leuk. Toch kruip ik liever zelf achter het stuur

    Login om te reageren
  3. jobberns zegt

    4 januari 2016 om 23:01

    Gaaf! Hoewel ik toch liever zelf zou rijden in zo’n Corvette!

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 00:10

      @jobberns: Aaah, iedere dag achter het stuur rijden gaat ook vervelen ;)

      Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    4 januari 2016 om 23:04

    Knight Rider was hem al voor in de ’80’s ?! Verder…geen VVS

    Login om te reageren
  5. bmwalpina zegt

    4 januari 2016 om 23:08

    En zie hier het geheim van alle ‘autonome’ auto’s :-)

    Login om te reageren
  6. nvn1993 zegt

    4 januari 2016 om 23:15

    Petje af!

    Login om te reageren
  7. americanmuslecarlover zegt

    4 januari 2016 om 23:16

    Gaaf dit! Echt!

    Login om te reageren
  8. woot zegt

    4 januari 2016 om 23:49

    Gaaf en knap gedaan!

    Even off-topic: het zal ongetwijfeld al gevraagd zijn maar het is me ontgaan; waar is sir_smokalot heen gegaan?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      4 januari 2016 om 23:59

      @woot: Die is samen met zijn BFF Cor Baltus een Alpacaboerderij in Centraal-Zwitserland begonnen

      Login om te reageren
  9. Edge zegt

    4 januari 2016 om 23:57

    Nee Bjorn, doe het niet! Voor je het weet pakt de FIA het is de Formule 1 binnen no time ook RC!

    Maar zonder gekheid: knap gedaan hoor!

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 00:11

      @Edge: Nou, ik vind het prima!….Zolang ik de kredit er maar voor krijg! LoL

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      5 januari 2016 om 10:08

      @Edge: Wie weet maakt Michael Schumacher dan ooit nog zijn comeback?

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      5 januari 2016 om 11:19

      @Edge: mwa, de circuitrails liggen er nog niet..

      Login om te reageren
  10. jessepinkman zegt

    5 januari 2016 om 00:09

    AB: haastig geschreven?

    Login om te reageren
  11. bjorn_harms zegt

    5 januari 2016 om 00:11

    Thanks voor de complimenten allemaal :)

    Login om te reageren
  12. mclarenf1lm zegt

    5 januari 2016 om 00:43

    Is dit gefilmd in de Beatrix haven of in Beek? Verder heb ik echt super veel respect voor hoe netjes alles is weggewerkt en zijn vakmanschap. Ik zou zelf toch vrij nerveus zijn om er mee te rijden, je zou denken dat zo’n controller je minder input geeft dan een gaspedaal. PS: Is het lastiger om dit te doen met een handbak of automaat?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 januari 2016 om 02:00

      @mclarenf1lm: Ik ben geen Bjorn en ook geen technicus, maar ik denk dat het met een automaat een stuk makkelijker is dan een handbak. Voor een automaat heb je enkel elektromotoren nodig om het pookje van voor naar achteren (van P naar R naar N naar D) te zetten. Het schakelen tijdens het rijden doet de bak zelf, het is immers een automaat. Bij een handbak moet je een geavanceerdere elektromotor hebben voor de pook, want waar die bij een automaat lineair beweegt, beweegt die bij een handbak ook nog eens van links naar recht (bij het schakelen van de 2 naar de 3 etc). En je moet ook nog een motor inbouwen die de koppeling op een fatsoenlijke manier kan bedienen. En dan moet je het ook nog zo voor elkaar krijgen dat daar een goed samenspel tussen ontstaat.

      Login om te reageren
      • bjorn_harms zegt

        5 januari 2016 om 16:12

        @Edge: Helemaal correct!

        Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 16:11

      @mclarenf1lm: Het is gefilmd in Heerlen / achter de woonboulevard. Ik had eigenlijk een andere plek ingedachte, maar daar was het druk. Oh…en ik was ook nerveus!! Maar eerst getest met mijzelf achter het stuur. Moeilijker? SCHAKEL! Sterker nog, haast onmogelijk om het ‘perfect’ werkend te krijgen.

      Login om te reageren
  13. f1l1p zegt

    5 januari 2016 om 01:22

    Pas maar op dat die Godverse Terroristen dat niet in handen krijgen!! :p

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 16:12

      @f1l1p: Of de Politie :p

      Login om te reageren
    • f1l1p zegt

      6 januari 2016 om 14:36

      @f1l1p: JA LAP!!
      http://www.hln.be/hln/nl/33982/Islamitische-Staat/article/detail/2576367/2016/01/06/IS-ontwikkelt-zelfrijdende-bomauto-s-om-ware-ravage-aan-te-richten-in-het-Westen.dhtml

      Login om te reageren
  14. dutchcorvette zegt

    5 januari 2016 om 06:35

    Knap gedaan! Ik vind het wel zonde van zo’n “rijders auto”

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 16:14

      @dutchcorvette: No worries. Het is nog steeds een daily wagen. Van daily naar ‘remote’ mode duurt 1 minuutje ff aanpassen (zoals de ketting om de stuuras leggen)

      Login om te reageren
  15. haroldv zegt

    5 januari 2016 om 07:12

    ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      5 januari 2016 om 09:07

      @haroldv: Eh, nee

      Login om te reageren
  16. tmenges zegt

    5 januari 2016 om 09:02

    Dit is totaal nutteloos!! En daarom ubercool !!! Gaaf dat iemand hier zoveel werk van maakt en dan niet met 1 of ander hatchbackgebakje uit de jaren 90 maar gewoon met een dikke corvette. Respect hoor!!!

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 16:15

      @tmenges: Helemaal mee eens. Als je zoiets nutteloos maakt, maak het dan wel in styl!

      Login om te reageren
  17. robert110 zegt

    5 januari 2016 om 09:07

    Super gaaf. En super handig natuurlijk omdat eh, ja omdat ie super gaaf is natuurlijk.

    Login om te reageren
  18. timh zegt

    5 januari 2016 om 09:59

    Volgende stop, leeg door de mc drive?

    Login om te reageren
  19. clarkson zegt

    5 januari 2016 om 10:08

    Beste gaaf voor een uurtje..

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 16:16

      @clarkson: Joa…..Word tijd voor snellere controls. Dan maak je het uurtje ‘leuker’ vol :)

      Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    5 januari 2016 om 11:55

    Zou zo een auto liever gebruiken om zelf in te rijden. We knap trouwena

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 16:16

      @mrrallycross: Nog steeds mijn daily rider :)

      Login om te reageren
  21. bartbanaan zegt

    5 januari 2016 om 12:55

    Met een Tamiya RC Car in de schaal 1:6 zou je zeker het mannetje zijn… Die bestaan namelijk niet. Tamiya maakt (en heeft gemaakt) RC modellen tot schaal 1:8, niet groter…

    Hij zou Jilles Groskamp eens moeten uitnodigen om een paar rondjes met zijn auto te rijden (te bedienen). Jilles is dé allerbeste RC-coureur van Nederland en wereldkampioen 2012.
    http://rc-junkies.nl/news/index.php/2012/07/jilles-groskamp-is-de-2012-ifmar-wereld-kampioen-istc-110-elektro-touring/

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      5 januari 2016 om 16:19

      Volgende stap – Snellere Besturing voor Rem en stuur – Gas is al aardig gevoelig, maar moet smoother werken.
      En daarna wil ik mijn transmitter vervangen voor een Hand-controller. But > Safety First!

      Login om te reageren
  22. rufctr01 zegt

    5 januari 2016 om 13:38

    Ik zou liever zelf rijden in zo’n bak. Wel gaaf dat het hem is gelukt!

    Login om te reageren
    • bjorn_harms zegt

      6 januari 2016 om 23:36

      @rufctr01: Thanks :)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North