• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo wil het geheimzinnige Faraday in 2017 Tesla verslaan

Auteur: Dizono, gepost 12 november 2015 om 09:57 – 29 Reacties

Faraday Future


We kunnen Faraday rustig het meest mysterieuze automerk van het moment noemen. Er schijnen 400 mensen te werken en in 2017 zouden ze met een ‘betaalbare’ elektrische auto komen. Hoe dan?

Met de opkomst van de elektrische auto, is het relatief gemakkelijker geworden om als totale nieuwkomer je eerste stappen op de automarkt te maken, zonder dat je je daarbij hoeft te beperken tot exclusieve hypercars. Geen gedoe met conventionele verbrandingsmotoren, maar relatief simpele elektrische componenten. Tesla is het meest klinkende en vooralsnog ook enige succesvolle voorbeeld. Hoewel er al meerdere bedrijven gepoogd hebben of bezig zijn met een elektrische auto, lijkt geen van hen écht een succes te worden.

Dat wil zeggen, buiten Faraday om. Waar de meeste prille merken zo snel mogelijk een computertekening van hun auto naar buiten brengen om maar aandacht te genereren, opereert Faraday zo veel mogelijk onder de radar. En dat is vreemd voor een merk dat al in 2017 op de markt wil komen met een relatief betaalbare elektrische auto. Relatief, omdat in eerdere geruchten sprake was van een accu met een specifieke capaciteit hoger dan de 90 kWh in de Tesla Model S P90D. Aan de andere kant, op bovenstaande foto (van de Faraday-website) zien we twee auto’s, dus wellicht komen ze direct met meerdere modellen in verschillende prijsklasses.

Faraday Future

De fabriek van 1 miljard

Op de website van Faraday Future, zoals het bedrijf officieel heet, vinden we maar bar weinig informatie. Er zouden op dit moment 400 mensen werken en dat moeten er eind van dit jaar zelfs 500 zijn. Onder hen een groot aantal ex-Tesla-medewerkers, maar ook oud-werknemenrs van Ferrari, Lamborghini, General Motors, SpaceX en BMW. Aan kennis dus geen gebrek. Daarnaast is het bedrijf momenteel gevestigd in een kantoor (foto hierboven) dat ze vorig jaar kochten voor 13.25 miljoen dollar en kwamen ze afgelopen week naar buiten met het nieuws dat ze 1 miljard dollar willen pompen in de bouw van een Amerikaanse productiefaciliteit.

Als Faraday’s berichtgeving klopt, dan moet er een flinke geldschieter achter het bedrijf zitten. Niet voor niks gingen er geruchten de ronde dat Faraday Future eigenlijk een dekmantel van Apple zou zijn, waaronder ze de lang verwachte Apple Car zouden ontwikkelen. Dat is niet aannemelijk, aldus het het Amerikaanse zakenblad Forbes. Zij spraken diverse -anonieme- bronnen rondom Faraday en allen zouden zij bevestigd hebben dat Apple niet achter het bedrijf zit.

Faraday Future

‘De Chinese Elon Musk’

Maar wie dan wel? Jia Yueting en zijn bedrijf LeTV. Jia Wie? Deze miljardair is de man achter de ‘Chinese Netflix’ LeTV en noemden we op Groen7 als eens de Chinese Elon Musk. De vermogende Yueting, die goed zou zijn voor 7.3 miljard dollar, had toen al de visie een elektrische auto te gaan bouwen, maar zocht naar een partner om mee samen te werken.

Die hebben ze blijkbaar gevonden, want Faraday lijkt niet over één nacht ijs te gaan. Andere aanwijzingen dat de Chinees en zijn bedrijf achter Faraday zitten, zijn dat uit gegevens van een vastgoedbedrijf blijkt dat het kantoor van Faraday gekocht is door LeTV en volgens bronnen belangrijke figuren binnen Faraday op Linkedin aangeven werkzaam te zijn voor het Chinese bedrijf. Toch blijft er een sfeer van mysterie rondom het bedrijf hangen en weten we pas echt zeker wie er achter zit, als ze hier zelf meer openheid over gaan geven. En dat zullen ze binnenkort wel moeten gaan doen, als ze net als Tesla een lokale Amerikaanse overheid zo gek willen krijgen om flink te investeren in hun fabriek. Met enkel luchtkastelen krijg je immers weinig voor elkaar.

Update: Inmiddels is de Faraday Future FFZero1 officieel onthuld.

Ook interessant!

  • Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
    Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Stichting Tesla Claim verliest eerste rechtszaak tegen Tesla
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, faraday-future, Tesla

Vorig bericht: « Lewis Hamilton later in Brazilië door auto-ongeluk in Monaco [updated]
Volgend bericht: Zetor by Pininfarina Concept is Lamborgini-concurrent »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    12 november 2015 om 10:13

    Chinese rommel die ik koop gaat meestal in 2/3 jaar stuk. Dus ik sla even over..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      12 november 2015 om 10:16

      @martinus: koop jij toch lekker Duitse rommel die ook na een half jaar al onder garantie gefixt zou moeten worden maar waarvoor jij je portemonnee mag trekken. Ook prima.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 november 2015 om 10:17

      @martinus: Het ligt nogal voor de hand dat rommel stuk gaat. Dan moet je ook geen rommel kopen.

      Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      12 november 2015 om 10:18

      @martinus: ik denk dat het tij begint te keren, met Qoros laten ze zien dat het echt niet alleen meer rommel is die ze in China bouwen…

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        12 november 2015 om 12:34

        @scottishcarspotter2000: Wat is Quros.. en bestaat het uberhaupt al meer dan 3 jaar?

        Login om te reageren
    • hfdude zegt

      12 november 2015 om 10:21

      @martinus: ja dat er een Chinese investeerder achter zit betekend ook meteen dat de kwaliteit ‘chinees’ is?

      Login om te reageren
      • bbee zegt

        12 november 2015 om 10:53

        @hfdude: idd, vraag me af of mensen het artikel wel lezen ipv eerste willen zijn met de reacties. “Onder hen een groot aantal ex-Tesla-medewerkers, maar ook oud-werknemenrs van Ferrari, Lamborghini, General Motors, SpaceX en BMW.”

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          12 november 2015 om 12:05

          @bbee:
          En waarom zijn deze werknemers weggegaan / weggestuurd bij hun vorige werkgevers?

          Login om te reageren
          • bbee zegt

            12 november 2015 om 12:28

            @Hubert: Is dit relevant? Wellicht zijn ze toe aan een nieuwe uitdaging? En natuurlijk zijn het ex medewerkers van bijv. een autofabrikant je gaat geen mensen aannemen die heel iets anders hebben gedaan.

            Login om te reageren
          • kilum zegt

            12 november 2015 om 14:57

            @Hubert: Weg gekocht? Kan ook nog he.

            Login om te reageren
        • sr20det zegt

          12 november 2015 om 16:51

          @bbee: Marti wil wel vaker bovenin de comments staan, en als t niet lukt reageert ie wel op de eerste reactie wat er totaal niet mee te maken heeft.

          Login om te reageren
      • martinus zegt

        12 november 2015 om 12:02

        @hfdude: frquent zorgt Chinees geld in het buitenland wel voor zeer onbetrouwbaar bestuur. Zie
        – Saab
        – voetbalclubs
        – Sns Reaal
        – Ciudad Real
        – etc. etc.

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      12 november 2015 om 17:16

      @martinus: Alles wordt tegenwoordig in China gemaakt, wijsneus. Dus leuke troll commentaar weer.

      Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    12 november 2015 om 10:14

    Waarschijnlijk is er geld zat door contacten met de Chinese overheid. Wat wel apart Is dat Is de omvang van de investering in de US. Maar aan de andere kant.. Wel de belangrijkste markt voor een full electric vehicle. Verde valt niet uit te sluiten dat er nog meer partijen betrokken zijn die juist niet willen dat er info over hun rol op straat terecht komt.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      12 november 2015 om 11:04

      @w0o0dy: denk dat ze het in US doen omdat daar de expertise zit, niet noodzakelijk de markt. Kijk maar waar dat personeel vandaan komt.

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    12 november 2015 om 10:16

    Haha, over die Ferrari geshopt van Holger Schubert :D

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      12 november 2015 om 10:16

      @Jochempie: Edit, Maserati.

      http://assets.coolhunting.com/coolhunting/mt_asset_cache/design/assets/images/designdrivewinnerimage.jpg

      Login om te reageren
      • dampu020 zegt

        12 november 2015 om 10:45

        @Jochempie: zo zijn ze in china he ?

        Login om te reageren
    • clarkson zegt

      12 november 2015 om 11:32

      @Jochempie: Hmm. Ik ben benieuwd hoe serieus we dit merk moeten nemen nu je dit laat zien.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        12 november 2015 om 12:35

        @clarkson: Ja goeie vraag, met een half uurtje modelleren en renderen heb je zo’n garage zelf ook gemaakt, dat kan iedereen in het eerste jaar van een technische HBO of WO…

        Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    12 november 2015 om 10:16

    Mooi. Kan het alleen maar toejuichen. Hopen dat het naast betaalbaar ook gewoon goed is.

    Login om te reageren
  5. centho zegt

    12 november 2015 om 10:40

    Maar hopen dat de auto de kooi uit komt.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    12 november 2015 om 10:43

    Ach ja, als we op deze manier weer nieuwe automerken krijgen is het altijd leuk toch?

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    12 november 2015 om 10:52

    Nu nog een complete productie faciliteit moeten neerzetten en in 2017 op de markt willen komen u, succes.

    Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    12 november 2015 om 11:02

    Volvo + chinezen gaat ook aardig goed toch?

    Login om te reageren
  9. speedie zegt

    12 november 2015 om 11:29

    Binnen enkele jaren bieden alle merken electrisch en zelfrijdende auto’s aan. Door dieselgate en Muller aan het roer zal dit voor VW nog versneld worden (zopas Johann Jungwirth van Apple aangeworven). Tesla is te duur en toch verlieslatend. Voor Faraday zie ik dezelfde opgaan, te weinig afzet om goedkoop en toch rendabel te zijn.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      12 november 2015 om 12:23

      @speedie: Tesla is helemaal niet te duur als je naar het totale plaatje kijkt. En ze zijn druk bezig met de Model 3 die NIET te duur moet zijn. Batterijen zijn nu eenmaal duur, dus dat geldt voor elke fabrikant. En verlieslatend is niet zo gek als je zoveel investeert in fabrieken, winkels, modellen en Superchargers die tonnen kosten. Enne, ben je vergeten dat GM/Chevrolet, Opel, Mazda en Alfa Romeo ook verlies draaien, dan wel draaiden??

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 november 2015 om 14:38

        @stfu: De Model 3 is dan ook de grootste uitdaging die Tesla kan aangaan. Electrische €100.000+ auto’s die 400km kunnen rijden is niet zo moeilijk, een electrische auto van €50.000 die 400km kan rijden kan nog niemand. Kunnen zij dat wel dan kan de rest wel inpakken. Ik denk dat de model 3 er gaat komen, maar met een Alfa Romeo achtige vertraging. We moeten zien of de financiering van Tesla dat uithoudt.

        Login om te reageren
  10. HzR zegt

    12 november 2015 om 23:37

    Ik kan het verhaal bevestigen. Een collega is een paar maanden geleden naar Califonie vertrokken om voor Faraday te gaan werken. Zijn uitleg was dat een rijke Chinese zakenman 1 miljard heeft geinvesteerd in de ontwikkeling van een electrische auto. Hij wilt de concurrente met Tesla aan gaan. Heeft niets met Apple of Google te maken.
    Californie is ook ideaal wat dat betreft omdat daar de meeste electrische auto’s verkocht worden. Het is ook makkelijker personeel aan te trekken. Niet iedereen die bij Tesla werkt is er gelukkig en veel mensen willen graag in Californie leven.

    Verder kunnen ze gebruik maken van het leveranciersnetwerk dat daar al aanwezig is.
    Lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat ze in 2017 een auto klaar hebben. Je kunt bijna alles als modules bij leveranciers laten ontwikkelen en bouwen. Hoef je ze alleen nog maar in je eigen fabriek in elkaar te schroeven. Is wat de meeste fabrikanten tegenwoordig doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North