Henrik Fisker, de nieuwe Victor Muller, of ligt de boel iets genuanceerder?
Mister Fisker. Goh, wat zal hij nu doen, na de faal van zijn eigen automerk? De ontwerper schijnt druk te zijn met de oprichting van, jawel, wéér een nieuw automerk. Zijn voormalige business opereert tegenwoordig onder de Chinese vlag als Karma Automotive en zal voorlopig voortborduren op het reeds uitgebrachte model.
Henrik heeft intussen andere dingen aan zijn hoofd. Aston Martin aanklagen bijvoorbeeld. De ondernemer heeft een aanklacht van 100 miljoen dollar ingediend tegen het Britse merk, die overigens zelf ook wel wat cashmoney kunnen gebruiken. De Deense ontwerper heeft zijn accusatie gedeponeerd bij de Amerikaanse rechtbank. Als er één land raad weet met aanklachten is het de VS wel, moest Fisker denken.
De reden van de actie zou zou gaan om een bedreigende brief, afkomstig van Aston Martin. Hierin sommeerden de Britten dat Fisker zijn Force 1 niet mag tonen op de aanstaande autoshow in Detroit. Het concept zou teveel lijken op de DB10 van Aston Martin. De autofabrikant doet deze uitspraak op basis van onderstaande schets. Voor uw gemak heb ik de DB10 daaronder gezet. Hebben ze gelijk of moeten de Britten niet zo huilen en is de aanklacht van Fisker terecht?
Fotocredit: DB10 op Nederlandse bodem.
e1000bmw zegt
Een ruwe schets die ergens in de verte wat weg heeft van Een Aston Martin concept…
jordip zegt
@e1000bmw523i: ik vind hem ook wat weghebben van een f-type eerlijk gezegd
kars zegt
Dan had ‘ie ook een brief van Jaguar kunnen krijgen omdat het ergens lijkt op de F-Type.
jordip zegt
@kars: je was me voor ;)
martinus zegt
@kars: Jaguar is veel te gedistingeerd om te gaan moddergooien in rechtszaken om geld.
Alfarobert zegt
De schets van Fisker lijktt wel verdomd veel op een DB10.Hoop dat hij de zaak verliest of zien we Aston Martin graag ten gronde gaan?Ik niet in elk geval.
str8six zegt
@Alfarobert: ik hoop dat Aston-Martin eens met wat nieuw ogende modellen komt. Tot die tijd is het prima dat Fisker schetsen en concepts maakt. Die DB10 kan me niet echt bekoren, ik durf hem zelfs.. saai te noemen.
Dutchdriftking zegt
De schets lijkt zeker op een de DB10. Maar of AM dit hard kan maken…..
Megakix zegt
@dutchdriftking: true…maar er zijn ook duidelijk verschillen; uitgeklopte wielkasten vóór, langer achterraam, andere verlichting en…de schets is volledig van carbon :)
robert110 zegt
Lijkt de schets een beetje op de DB10?: Ja dat doet ie. Had Aston Martin die brief moeten sturen?: Nee dat hadden ze beter niet kunnen doen. Dus is de aanklacht van Fisker terecht?: Nee, die kerel moet niet zo zeiken.
bierbuik zegt
@robert110: mooi gesproken, 100% mee eens, gevalletje claimcultuur
zweed zegt
Veredelde ontwerper, zijn laatste creatie’s zijn niet om aan te zien.
martijn11 zegt
Die schets is gewoon ongeveer de schets van de DB10
Gulli zegt
Misschien moet hij een nieuw kunstje leren. Het ontwerp van de DB10 is natuurlijk een evolutie op het ontwerp van de DB9, en die is van… Henrik Fisker! Als je dan bij het bedrijf weg bent en je blijft dezelfde tekeningen maken kun je erop wachten dat je oude baas daar niet blij mee is. Niet zeuren, neem je verlies en bedenk wat anders.
Megakix zegt
@Gulli: kijk, aan die kennis hebben we tenminste wat ! Mis zulke opmerkingen wel vaker in de stukjes van autoblog.nl
str8six zegt
@Gulli: zegt meer over het verleden waar Aston-Martin met haar modellen blijft hangen dan over de signatuur designs van Fisker. Van Keith Haring verwacht je ook niet dat ie opeens een Rembrandt maakt.
bigfun zegt
Al dit soort coupes lijken in schetsvorm op elkaar
Onbegonnen zaak gaat niet lukken
gregorius zegt
De DB10 lijkt erg op en DB9 met uitgeklopte wielkasten. De DB9 was mede door Fisker getekend.
Eigenlijk vind ik dat AM het nog best netjes doet. Zonder de brief te hebben gezien natuurlijk. Niet aanklagen, gewoon zeggen: geen model naar Detroit brengen die op een DB10 lijkt, anders nemen we stappen.
Als respons kan H.F. een 3d render naar AM sturen waarin het duidelijk is dat zijn Force1 misschien wat designtrekjes heeft van een DB9 (aangezien deze ook door hem is getekend), maar geen DB10 kloon is.
Zo lossen normale mensen dat op.
carfreakjim zegt
Dus hij klaagt AM aan omdat zij niet willen dat de auto geshowed word, omdat de auto op een AM lijkt? Zou AM dan niet Fisker moeten aanklagen voor het kopieren van hun ontwerp?
benzboy zegt
Ik snap Fiskers’ motivatie om Aston aan te klagen, maar 100(!) miljoen?! Slaat helemaal nergens op
dieselaer zegt
@benzboy: waarom zou je iemand aanklagen vanwege een brief met een dringend verzoek erin? En dan wel voor het uit de lucht gegrepen $100.000.000?
clarkson zegt
Hij was toch eerst van plan om een AM om te bouwen? Ik begrijp dit niet zo hoor. Ga dan verder met het vorige model van Fisker?
trolle zegt
Kan Am ford nie aanklagen omdat de grill van de laatste focus lijkt op die van een aston? Zo kunnen we bezig blijven
Lotus-Omega zegt
eerste wat in mij opkwam is Jaguar F-type. en aston, mja wel ietsje inderdaad maar dat heb je al snel met een coupé in dat segment.
highgear zegt
@ scribent Aston Martin die?? Of dat…
Design_Driven zegt
Net een gesprekje met een collega die met meneer Fisker heeft samengewerkt bij Ford. Schijnt toch nogal een figuur te zijn.
Volgens mijn collega pronkte hij regelmatig met andermans veren en kwam er uit zijn eigen klauwen bar weinig.
Hier is hij in elk geval helemaal fout. 100millioen? Waar komt die geleden schade vandaan? Imago schade? Gaat hij die auto niet laten zien? In het laatste geval kun je die schade verantwoorden maar is het niet de schuld van AM.
Hoe dan ook AM had een punt, die schets lijkt op een DB ( Fisker werkte 2 jaar voor AM).
Zelfs in Amerika heeft hij geen schijn van kans. Als ontwerper in diens teken je volgens de DNA van het merk, als je vervolgens voor je zelf teken laat je die DNA achter en doe je iets nieuws.
jochempie zegt
@sketcher: zit jij bij JLR?
Design_Driven zegt
@Jochempie: Onder andere, werk voor een design consultancy, ik werk voor diverse automerken naast andere transport projecten.
Jochempie zegt
@sketcher: Leuk! Bevalt het in de UK qua werk?
Design_Driven zegt
@Jochempie: Absoluut, meer kansen dan in NL op professioneel vlak en het is prettig leven hier. Ik ben wel blij dat ik hier getrouwd naar toe gekomen bent want de vrouwen hier is wat afzien net als het voedsel.
wouterem zegt
Ik snap het wel van Aston hoor. De beste man heeft de DB9 ontworpen en daarna is er bij hun nooit meer wat nieuws bedacht. Zeikneuzen.
Jochempie zegt
Ik heb bij het vorige topic over de Force 1 een schets gemaakt om te verduidelijken hoe de auto er uit kan komen te zien, wellicht interessant nu…
Design_Driven zegt
@Jochempie: Zo valt het wel mee met de AM genen maar de devil is in the details natuurlijk. Mooie impressie/schets trouwens
Jochempie zegt
@sketcher: Dankuwel! Ik heb het idee dat de basisverhoudingen wel redelijk gelijk zijn aan de DB10, maar dat inderdaad de details flink gaan afwijken. Zie bijvoorbeeld deze plaatjes die Fisker op z’n Facebook pagina plaatst:
Mocht dat niet zichtbaar zijn…
https://www.facebook.com/HenrikFiskerOfficial/photos_stream
rufctr01 zegt
Tja…heeft er wel iets van weg. Bovenstaande reacties gelezen en eigenlijk komt het er op neer dat het een verloren zaak is. 100.000.000 is belachelijke claim in mijn ogen.