• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Faseert BMW de handbak langzaam uit? [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 januari 2014 om 11:00 – 72 Reacties

Automaat in de F31 3 Serie Touring


De switch van atmosferisch naar drukgevuld is bij BMW volledig afgerond, probeer nu nog maar eens een nieuwe BMW zonder turbo te vinden. Is het volgende project het verbannen van de manuele transmissie?

BMW maakte zojuist namelijk bekend dat de 8-traps automaat in het eerste kwartaal van 2014** onderdeel van de standaarduitrusting wordt. Vanaf 2014 leveren de Duitsers standaard een automatische transmissie op bijna alle modellen*. Hierdoor vallen de 116/118/120d, de BMW 220d Coupé en de BMW 320d EDE Sedan in 2014 in de twintig procent bijtellingscategorie, wat natuurlijk nooit negatief uitpakt voor de verkopen.

BMW kan nu bovendien koketteren met ‘een voordeel dat kan oplopen tot 3.869 euro’. In de realiteit worden deze extra kosten mooi gecompenseerd door een lagere BPM (de 8-traps automaat stoot op papier minder uit dan een handbak), en door alles van een automaat te voorzien kan er waarschijnlijk bij bakleverancier ZF ook wel wat met de inkoopprijs gedaan worden. We praten immers over zo’n 1,5 miljoen exemplaren per jaar.

Wie per se zelf wil roeren, Zuckerberg-style, kan de handbak trouwens gewoon aanvinken. Mij persoonlijk lijkt me niks mis met deze ontwikkeling, ik zou zelf sowieso altijd de heerlijk soepele automaat aanvinken op een nieuwe Bimmer. In het dagelijks gebruik is het een ideale partner.

Op de performancemodellen is al jaren een getouwtrek tussen AT en MT aan de gang. BMW levert echter ook op de nieuwe M3 en M4 gewoon een handbak.

Update: desgevraagd laat BMW Nederland weten dat 65 % van de nieuwverkochte BMW’s een 8-traps automaat heeft (recente cijfers).

*Met uitzondering van de BMW 114i, 116d EDE, 118d xDrive, 120d xDrive, 318d xDrive en X1 sDrive20d EDE
**De cursieve informatie was abusievelijk in het originele bericht niet vermeld, en is later toegevoegd.

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • BMW M6 Cabrio handbak

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

20%-bijtelling, BMW, transmissie

Vorig bericht: « Belgische M3-wegmisbruiker: ‘filmer lokte alles uit’
Volgend bericht: Porsche 911 Targa lekfoto. Seems legit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dimglor zegt

    9 januari 2014 om 11:06

    Nu gaan we weer de ellenlange discussie aangaan: automaat vs handbak…
    Om eerlijk te zijn, ik vind beide top rijden.
    Beide hebben gewoon een ander gevoel, soms zou je liever met de automaat rijden (file, cruisen, stadsverkeer,…)
    Andere momenten rijd ik ook graag met de handbak..
    Schakelen is gewoon tof.. Als je iemand wilt inhalen en dan het terugschakelen en de hele actie erbij. Ik doe dat wel graag.. maarja, smaken en meningen verschillen.
    Gelukkig maar, anders reed iedereen met dezelfde wagen..
    Dat zou pas saai zijn!

    Login om te reageren
    • proost zegt

      9 januari 2014 om 11:40

      @Dimglor: Je bent zelf begonnen :p
      Maar ik geef je volledig gelijk.

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        10 januari 2014 om 08:34

        @proost: You got me there! ;-)

        Login om te reageren
    • daandaan zegt

      9 januari 2014 om 11:58

      @Dimglor: Inderdaad, automaat rijdt heerlijk comfortabel en is ideaal in de file. En zelf schakelen is evengoed mogelijk, ookal is het misschien met flippers in plaats van een pook en koppeling.

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      9 januari 2014 om 13:51

      @Dimglor: inderdaad een koppeling is heel erg leuk maar een automaat wel erg praktisch.

      Login om te reageren
  2. baasbas zegt

    9 januari 2014 om 11:07

    Oke, laat maar doorkomen die “…ik wil meer controle”, “…ik kan het beter”, “…is sportiever”, “…meer emotie blah blah” -commentaren

    Login om te reageren
  3. Jokkebrok zegt

    9 januari 2014 om 11:07

    “Freude am fahren”

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      9 januari 2014 om 11:14

      @Jokkebrok:
      Precies, en dat is iets anders als “Freude am schalten”

      Login om te reageren
  4. azenomei zegt

    9 januari 2014 om 11:12

    Automaat met flippers is ook leuk.

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    9 januari 2014 om 11:14

    Die 8 traps ZF bak wordt in enorm veel auto’s gebruikt. Heb best wat testen gezien en gelezen en iedereen is eigenlijk uitsluitend positief over die bak. Dus zou me daar zeker niet aan storen. Ik vind het sowieso fijner rijden. Heb nu een handbak maar dat is wel de laatste keer geweest.

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      9 januari 2014 om 13:26

      @E34M5Touring: Heb ‘m in meerdere wagens gereden en is echt een heerlijke automaat!

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      9 januari 2014 om 13:55

      @E34M5Touring: ja super automaat schakelt super vloeiend reageerde snel bij ander weggedrag. Niets te klagen.

      Login om te reageren
  6. kraakensmaak zegt

    9 januari 2014 om 11:19

    Heerlijke automaat, hier gaat niemand de handbak van missen hooguit een paar puberende jochies op internet.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      9 januari 2014 om 11:47

      @kraakensmaak:

      Zo, die slaat even de spijker op de kop!

      Login om te reageren
    • BJ zegt

      9 januari 2014 om 11:47

      @kraakensmaak: Right. Dan zal ik wel de enige uitzondering zijn.

      Login om te reageren
      • kraakensmaak zegt

        9 januari 2014 om 11:51

        @BJ: begrijp me niet verkeerd, ik vind schakelen ook bij het echte rijden horen. En geniet elke keer in de zomer weer van een stukje touren in mijn Mazda MX5 met handbak. Maar het voordeel van zelf schakelen in je 116d zie ik niet, vast heel leuk in de file elke dag naar je werk of niet?

        Login om te reageren
    • n54coupe zegt

      9 januari 2014 om 14:37

      @kraakensmaak: En alle sportieve Amerikanen.
      Die zien handgeschakeld als het summum van autorijden.

      Login om te reageren
  7. robert110 zegt

    9 januari 2014 om 11:19

    Ik prefereer een handbak. Vindt ik gewoon prettiger. Hoewel ik een CVT ook erg fijn vind.

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      9 januari 2014 om 13:29

      @robert110: Weleens met de 8-traps automaat van dit artikel gereden? Voor hoe mensen in NL gebruiken is een automaat veel fijner vind ik. Een CVT vind ik maar loeien, geef mij die ZF bak maar.

      Login om te reageren
    • nmbs zegt

      9 januari 2014 om 17:54

      @robert110: Vind ik *

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        9 januari 2014 om 19:17

        @nmbs: Mijn dank is groot.

        Login om te reageren
  8. C220AMG zegt

    9 januari 2014 om 11:21

    Niks mis mee denk ik! Moet nog ondervinden hoe de ZF bak rijd met flippers, maar heb er alle vertrouwen in! Hopelijk weet ik het deze week nog :P

    Login om te reageren
  9. martijnh zegt

    9 januari 2014 om 11:21

    Automaat met flippers is niets mis mee toch? Misschien niet het ‘roeren’ gevoel, maar minstens net zo leuk om mee terug te schakelen. Vind ik dan.

    Login om te reageren
  10. Pulizano zegt

    9 januari 2014 om 11:24

    Geen atmosferische motoren, downsizing, blindstaren op verkoopcijfers, verdwijnen van de handbak, overal dezelfde 2.0 4IL of 3.0 6IL motor in stoppen, geen volledig aparte motoren voor M-wagens, comfortabeler rijgedrag, 4×2 fashion SUVs, gebruik van FWD,..
    Ik was altijd fan van het merk, maar ze stellen echt telleur.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      9 januari 2014 om 11:35

      @Pulizano: Jij alleen kan BMW niet draaiend houden. Ze zullen moeten maken wat “de meerderheid” wil om te overleven…

      Login om te reageren
      • Pulizano zegt

        9 januari 2014 om 12:12

        @baasbas: Wel, ik heb dan meer respect voor bv. Alfa Romeo die het aandurft om een model als de 4C uit te brengen ipv een dertien-in-een-dozijn 2×4 crossover op een bestaand platform.

        Tuurlijk moet je modellen hebben die verkopen, dat ontken ik niet, maar een merk kan naast de verkooptoppers ook een topmodel uitbrengen gewoon omdat het kan en voor de Brand Image. Bij Audi heb je naast het gamma volumemodellen ook de keuze om een R8 te kopen met een dikke atmo en een handbak. Mercedes heeft hardcore modellen als de SLS AMG en de Black Series.
        BMW had jaren geleden met de 5.0 V10 of 6.0 V12 een M1 kunnen maken bvb. Ze hebben daar echt wel de R&D-middelen voor.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          9 januari 2014 om 12:23

          @Pulizano: “ik heb dan meer respect voor bv. Alfa Romeo die het aandurft om een model als de 4C uit te brengen ipv een dertien-in-een-dozijn 2×4 crossover op een bestaand platform.”

          Dat is meteen de reden dat Alfa Romeo binnenkort dood gaat. Maar dat maakt niets uit, uw respect hebben ze in ieder geval.

          Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          9 januari 2014 om 12:33

          @Pulizano: Alfa Romeo, die al jaren aan een geldinfuus hangt als voorbeeld gebruiken??

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          9 januari 2014 om 12:39

          @Pulizano: Wat @motoragent: en @lekkaah: zeggen.. Alfa Romeo is al jaren dood dus zo’n goed voorbeeld is dat niet. En de AMG topmodellen hebben stuk voor stuk automaten.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            9 januari 2014 om 17:23

            @baasbas: *Alle AMG modellen hebben automaten ( bij mijn weten is er zelfs nog nooit een AMG met handbak uitgebracht ).

            Login om te reageren
            • martingtv zegt

              9 januari 2014 om 19:34

              @SimonMc: de allereerste was handgeschakeld. Een 190E AMG 3.2.

              Login om te reageren
              • martingtv zegt

                9 januari 2014 om 20:06

                @martingtv: en de W124 E36 AMG
                AMG bouwde automaten om naar handgeschakeld (V8 modellen) voordat ze werden overgenomen door mercedes.

        • faithnomore zegt

          9 januari 2014 om 19:56

          @Pulizano: bedoel je dat merk dat al decennia gebruik maakt van fwd fiat platforms ?
          Los daarvan inderdaad zonde dat BMW haar unieke eigenschappen lijkt te verliezen. Lijkt kortzichtig.

          Nu specifiek een automaat. Things chance. Automaat van huidige generatie zeg ik geen nee tegen.

          Ik zie de automaat op Belgische site echter nog steeds gewoon als dure optie staan.

          Login om te reageren
          • faithnomore zegt

            9 januari 2014 om 20:20

            @faithnomore: change stomme autocorrect

            Login om te reageren
    • robert110 zegt

      9 januari 2014 om 11:38

      @Pulizano: Welkom op de wereld, waar alles dat mooi en leuk is langzaam uitsterft.

      Login om te reageren
    • luuktb zegt

      9 januari 2014 om 11:57

      @Pulizano: Idd wat mis ik de stoomtrein !! en die houten wielen waren ook zo fijn.
      Helaas het is niet anders , ik hoop ook dat er een dag komt dat er geen technologische vooruitgang meer word geboekt.

      Login om te reageren
    • luuktb zegt

      9 januari 2014 om 11:58

      @Pulizano: comment is voor @robert110

      Login om te reageren
    • Lohran zegt

      9 januari 2014 om 13:35

      @Pulizano: Ik heb net een paar dagen de 435i gereden en weet niet wat er mis is net dit turboblok? Trekt als een malle en klinkt heerlijk! Icm de 8-traps automaat een fantastische aandrijflijn.

      Login om te reageren
  11. geronimo zegt

    9 januari 2014 om 11:25

    Voor de uitstoot is al een reden, maar de meeste personen die een luxemerk kopen willen een auto met comfort en dan hoort een automaat er eigenlijk bij (niet dat je met een handbak oncomfortabel rijdt als je een beetje feeling in beide voeten hebt). Dat BMW dit standaard aanbiedt zal zeker extra klanten aantrekken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 januari 2014 om 11:42

      @geronimo: maar BMW profileerde zich tot voor kort als “sportief” merk. Ze worden nu inderdaad een luxe merk. Een logische zet maar wel vreemd dat BMW hier eerder mee is dan Mercedes.

      Login om te reageren
      • geronimo zegt

        9 januari 2014 om 12:11

        @mashell: Klopt, maar luxe verkoopt allicht beter dan sportieve wagens en de handbak is nog steeds te verkrijgen voor de liefhebbers. Het komt er gewoon op neer dat de uitstoot minder wordt en dus voordeliger als leasewagen. Uiteindelijk draait het toch maar om verkoopcijfers en niet over de belangrijkste karaktertrek van hun merk.

        Login om te reageren
  12. borro25 zegt

    9 januari 2014 om 11:45

    Je kan oook gewoon schakelen met de automaat van bmw! Alleen dit is dan alleen maar boven of naar beneden drukken. Wel iets anders en natuurlijk de flippers

    Login om te reageren
  13. sls63amg zegt

    9 januari 2014 om 11:47

    Zojuist? Dat zeiden ze afgelopen weekend al toen ik in hoofdorp naar de dealer ging…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 januari 2014 om 11:59

      @sls63amg: Had jij toch mooi even een wereldscoop te pakken daar! Het persbericht werd echter een twintigtal minuten voor onze publicatie verstuurd.

      Helaas waren wij afgelopen weekend niet in Hoofdorp, maar voel je vrij dit soort dingen volgende keer via de mail te tiippen!

      Login om te reageren
    • plankgas zegt

      9 januari 2014 om 13:25

      @sls63amg: Sinds wanneer zit er in Hoofddorp een BMW dealer?

      Login om te reageren
  14. Alexke zegt

    9 januari 2014 om 11:52

    De 8 traps van ZF schakelt heerlijk!
    ik heb er al met verschillende wagens met gereden.

    XKR 5.0 supercharged snel en heerlijk als hij naar beneden schakelt
    X5 4.0d opzich niets mis mee maar ik vond de callebratie bij de ZF 6 versnelling automaat x5 iets beter
    320d xdrive , perfect ! super snel schakelen en zijde zacht in comfort

    Login om te reageren
  15. hammerman zegt

    9 januari 2014 om 11:53

    Zelf ben ik 2,5 jaar geleden overgestapt op een CVT automaat. Niet omdat ik dat wilde, was een compromis omdat mijn vrouw alleen automaat mag rijden en twee auto’s toch wel duur was. Tot op heden heb ik er geen spijt van, het rijdt heerlijk ontspannen en als je niet te veel gas geeft valt het ‘brullen’ van de CVT ook wel mee.

    Frappant trouwens dat veel jonge autoliefhebbers de voorkeur geven aan schakelen. Vaak was hun vorige vervoermiddel een bromfiets die heden ten dage alleen verkrijgbaar zijn met een automaat, terwijl de oudere autoliefhebbers vroeger vrijwel allemaal op een schakel bromfiets reden.

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      9 januari 2014 om 12:01

      @hammerman: Ik denk dat het meeste publiek wat schreeuwt om een handbak nog nooit automaat heeft gereden (of überhaupt auto).
      In die ellendige file keer op keer die k.t koppeling oplaten nee doe mij maar automaat.
      En daarbij voor die enkele keer op de ring vind de automaat helemaal een verademing, kan ik me bezig houden met andere dingen dan aan die pook trekken.

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        9 januari 2014 om 12:06

        @luuktb: Ack! Ik rijd nu al sinds 5 jaar automaat en wil niet anders meer. Een goede automaat rijd gewoon lekker en zorgt er voor dat je nóg meer aandacht aan het verkeer kan besteden.

        Login om te reageren
      • motoragent zegt

        9 januari 2014 om 12:27

        @luuktb: Ik heb met mijn 21 jaar nog nooit een automaat gereden, maar het lijkt me juist heerlijk. Nu ik dagelijks gebruik maak van de auto begin ik me steeds meer te ergeren aan het gepungel met de koppeling en dat geroer in de versnellingsbak.

        Ik heb dan wel een Peugeot 5-bak van, een ding dat nou niet bepaald bekend staat om zijn souplesse…

        Login om te reageren
      • arjontje zegt

        9 januari 2014 om 18:27

        @luuktb: ik heb met beide gereden. Ik ga pas met een automaat rijden als ik een auto in de klasse omega e klasse 5 serie enz ga rijden. Maar dan wel minimaal met een dikke 6 cilinder of meer.

        Met minder cilinders en sportive auto’s wil ik een handbak. Laatst nog met een gt3 (997) gereden, heerlijk die handbak.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          9 januari 2014 om 20:11

          @arjontje: en auto’s als de Volvo 850 en x70 dan? Dat zijn 5-cilinders maar ook heerlijke reisauto’s met automaat.

          Login om te reageren
        • luuktb zegt

          10 januari 2014 om 20:05

          @arjontje: hahah omega ik moest even lachen..

          Login om te reageren
  16. tysoquattro zegt

    9 januari 2014 om 12:28

    Ik rij nu ong 4 jaar met een automaat, ik zou echt niks anders moeten hebben(luxe op zich)

    Login om te reageren
  17. kasplant zegt

    9 januari 2014 om 12:35

    Ondanks dat ik die achttraps automaat echt heel goed vind… prefereer ik toch liever een strakke handbak!

    Login om te reageren
  18. erce zegt

    9 januari 2014 om 12:45

    Die ZF bak is ge_wel_dig! Voor dagelijks gebruik is een automaat zo fijn. Wie van hier gaat er wekelijks een potje driften met z’n auto? Ik zweer bij automaat en rijdt nu al meer dan 12 jaar automaat. Heb met m’n Miini Cooper S een klein uitstapje naar schakel gehad, maar die heb ik na twee jaar weer ingeruild voor een BMW met automaat wegens veel file rijden. Heb nu een vijf serie met die ZF 8traps automaat en dat ding is geweldig, stil, zuinig en snel. Goede stap van BMW. Daarbij, je moet serieus van goede huize komen wil je tegen een automaat kunnen opschakelen. Kijk maar eens naar de 0 tot 100 tijden die BMW voor z’n handgeschakelde auto’s op geeft en voor z’n automaten. Tegenwoordig is de automaat altijd sneller.

    Login om te reageren
  19. woot zegt

    9 januari 2014 om 13:12

    Ik zie niet in waarom iemand een handbak zou kiezen in zo’n BMW. In een M3/4 kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor zo’n dagelijkse auto is een automaat toch veel mooier? Die ZF bak schakelt geweldig soepel. Thuis een 5-serie, en dat rijdt gewoon heerlijk met de automaat i.s.m. de lijn 6. Als je rustig rijdt merk je niet dat ie schakelt, je ziet het alleen aan de toerenteller. En als je zelf een verzet wilt kiezen kan dat ook gewoon.

    Begrijp me niet verkeerd, ik vind schakelen ook leuk en mijn eigen auto heeft gewoon een handbak, maar als je veel rijdt zou ik altijd voor de automaat gaan, het staat ook veel beter in zo’n BMW.

    Login om te reageren
  20. martingtv zegt

    9 januari 2014 om 13:25

    Ik heb een al paar keer met een automaat gereden, van een 3 traps in kadett tot een mercedes 500 sl. Maar ik prefereer nog steeds de handbak. Gelukkig rij ik tegenwoordig haast nooit in de file, al heb ik het nooit een probleem gevonden om met een handbak in een file te rijden.

    Het past wel een beetje in het langzaam afstandelijker worden van auto’s.

    Login om te reageren
  21. citroends3 zegt

    9 januari 2014 om 13:25

    Ik heb mijn E achter B gehaald in een Vito met automaat. Was eigenlijk best fijn.
    Nadeel is wel dat er nog een hoop automaten nieuw geleverd worden waarbij de automaat-uitvoering van de auto minder mag trekken dan de auto met handbak.

    Bij BMW is dat niet zo zie ik, en in dat geval zie ik graag een automaat in zo’n ding, al vraag ik me af hoe het regelprogramma van de moderne automaat omgaat met het trekken van zware aanhangers, daar je dan toch graag wat meer toeren wil kunnen draaien, ook met een turbodiesel, gewoon om de lagers etc. heel te houden.
    Kom nou niet met ‘doe je dat elke dag?’ ‘sta je elke dag in de file met een aanhanger?’, want er zijn meer dagen dat ik niet dan dat ik wel in de file sta.

    Al moet ik zeggen dat dat geneuzel over ‘k.t koppeling in de file’ een beetje jammer, bij een automaat heb je ook nog gewoon een rempedaal dat je in moet drukken en los moet laten. Om die bus goed voor de aanhanger te zetten, moest ik met de rem van die automaat precies hetzelfde doen als wat ik in mijn eigen auto met de koppeling doe…

    Login om te reageren
    • kraakensmaak zegt

      9 januari 2014 om 13:45

      @citroends3: ga eens rijden in een nieuwe BMW, autohold heet die functie van de automaat. Hoef je je rem niet meer in te houden bij het stoplicht.

      Login om te reageren
    • RickS zegt

      9 januari 2014 om 14:36

      @citroends3: Mijn v70 automaat mag juist meer trekken dan de handbak variant! 1800 kg vs. 1600 kg.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 januari 2014 om 16:59

      @citroends3: Citroen heeft hill start assist op alle EB6V varianten. Rem even goed hard indrukken en de auto houdt hem even vast zodat je zonder rollen weg kunt rijden. Werkt echt prettig vind ik. Zijn meer merken die zoiets soortgelijks hebben.

      Login om te reageren
  22. RickS zegt

    9 januari 2014 om 14:36

    M’n v70 t5 is een automaat, voor daily drive erg prettig en soepel. Als ik wil schakelen pak ik m’n Saabje wel :D Maar die komt alleen ’s zomers uit de garage ^^

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    9 januari 2014 om 16:03

    “Faseert BMW de handbak langzaam uit?”
    Als de BMWs nu niet nog duurder worden en de handbak keuze geen flinke korting geeft dan is het antwoord: Nee, BMW faseert de handbak in genadeloos tempo uit. In juni is het gebeurd met de handbak.

    Login om te reageren
    • martingtv zegt

      9 januari 2014 om 19:44

      @mashell: dat zou zo maar kunnen.

      Op de BMW site staat het volgende:

      De 8 voordelen van de 8-traps automaat:

      1. Meer rijdynamiek
      2. Meer sportiviteit
      3. Meer comfort
      4. Meer gemak
      5. Meer rijplezier
      6. Tijd om te genieten
      7. Een lager brandstofverbruik
      8. Nu standaard op alle Series

      Nummer 1, 2. 3, 5, 6 en 8 zijn marketing onzin praatjes.

      Het is voor BMW natuurlijk gemakkelijker en goedkoper om alleen automaat aan te bieden.

      Login om te reageren
      • pietvriend zegt

        22 april 2014 om 11:39

        @martingtv: Je bent 7 vergeten: de aut. is alleen zuiniger in de ECE-test, niet in de real world… :-)

        Login om te reageren
  24. erce zegt

    9 januari 2014 om 17:29

    In de configurator op de bmw-site zijn de prijzen van schakel en automaat inmiddels gelijk.

    Login om te reageren
  25. racerx zegt

    9 januari 2014 om 17:52

    Ligt aan de auto en de motor denk ik. In mijn E86 Z4 3.0si is een handbak gewoon erg leuk, in een 3 of 5 serie of de E89 Z4 met koppelrijk motorblok zou ik voor de automaat gaan.

    Login om te reageren
  26. flutterby zegt

    9 januari 2014 om 18:52

    Tja als een automaat niet extra kost, dan moet je wel een goede reden te hebben om voor een handbak te kiezen.

    Login om te reageren
  27. faithnomore zegt

    9 januari 2014 om 20:00

    Wil dit nu zeggen dat elke BMW 3-4000 euro duurder wordt ?

    Login om te reageren
  28. pietvriend zegt

    22 april 2014 om 11:36

    Ellenlange discussie? Hoeft niet, ieder mag zijn eigen mening en voorkeur hebben, allemaal prima toch? Wij hebben twee BMW’s, beide 170 pk, maar een met achttrapsautomaat en een handgeschakeld, dus prima vergelijkingsmateriaal. De automaat is lekker comfortabel en makkelijk in de file. Maar houd bij de keuze rekening met twee dingetjes: de achttraps is in de ‘real world’ echt niet zuiniger dan de handbak, en even vlot ergens voorlangs gaan kun je vergeten, want hij schakelt eerst twee keer terug en dat kost tijd. Met name die vertraging na gasgeven is nogal irritant. Een automaat kan nou eenmaal niet anticiperen (tenzij je zelf schakelt in ‘manual’). En die acht trappen zijn m.i. niet nodig met zo’n soepele motor. Bij 50 km/h in de stad heeft de aut. al vijf keer geschakeld. Verder een prima ding hoor, en mijn vrouw zweert bij de automaat vanwege het gemak. Mijn motto: vind je gemak belangrijk, kies dan de automaat. Wil je vlot en zuinig: ga voor de handbak. (Ik zou het BMW overigens afraden de oude vertrouwde handbak uit te faseren. Hopelijk kan mijn volgende weer een BMW zijn…)

    Login om te reageren
  29. robpt zegt

    26 november 2014 om 01:34

    Heb nog ruime ervaring met het rijden met ongesynchroniseerde versnellingsbakken.
    Daarna jaren lang in auto’s gereden met gesynchroniseerde versnellingsbakken en nu dan eindelijk al een aantal jaren automaat.
    Op dit moment (nog maar zéér kort) met een Z4 sDrive 2.0i met sport-automaat. De 8-trapsautomaat vind ik geweldig. Deze discussie trouwens ook! Deze reactie zou zo van mij geweest kunnen zijn: Oke, laat maar doorkomen die “…ik wil meer controle”, “…ik kan het beter”, “…is sportiever”, “…meer emotie blah blah” -commentaren.

    Want daar komt het bijna altijd op neer. Vooral ‘dat sportiever’ intrigeert met altijd. Het is nog iemand gelukt om mij nu eens uit te leggen wat ‘sportief rijden’ nu eigenlijk inhoudt!
    Meestal is de uitleg terug te voeren tot simpelweg scheuren, lees: gewoon onverantwoord rijden gezien de (weg-)omstandigheden onder gelijktijdige verkrachting van de auto!
    Maar goed we hebben tegenwoordig: licht- en regensensoren, automatische handremmen (“auto hold”), grootlicht assistent, automatisch inschakelende verlichting, comfort acces, automatisch dimmende spiegels, automatische airco, elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch verstelbare stuurwielen, automatisch inklappende buitenspiegels, elektrisch opende kofferkleppen, boordcomputers, navigatiesystemen, RDS-radio’s, elektrisch bedienbare ramen, allerlei systemen om de auto onder controle te houden in noodsituaties zoals bijv. op momenten waarop de sportieve handschakelende sportieve rijder zijn rijkunsten weer eens zwaar overschat, nou ja zo kan ik nog uren doorgaan met allerlei ‘snufjes’ op te sommen. Maar dan zijn we bij het configureren van onze bolide aangekomen bij motor- en versnellingsbakkeuze (ja, ik weet ook wel dat je daar meestal mee begint maar dat past niet in m’n betoog!) en dan moet dat zo nodig een handgeschakelde bak worden, het liefst met zoveel mogelijk versnellingen want koppelen en in de olie roeren dat is ‘sportief’ Laat me niet lachen want ik kom al bijna niet meer bij. In de Formule I, WRC, DTM, WTC en BTCC enz., waar ze naar mijn idee behoorlijk sportief bezig zijn, rijden ze al bijna automatisch maar dan wij in onze huis- tuin- en keukenauto’s, nee wij willen schakelen. Houd toch eens op zeg !!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North