• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Concept AMG GT XX: 1.360 pk en extreem snel laden [Video]

Auteur: machielvdd, gepost 25 juni 2025 om 19:30 – 25 Reacties

Mercedes gaat de bakens verzetten met hun elektrische AMG, en hier is alvast het voorproefje.

Het is zover. Mercedes trekt eindelijk het doek van de elektrische AMG. Het is nog een concept, maar deze auto is niet puur voor de show. Dit is een technologisch hoogstandje, met techniek die ook daadwerkelijk in productie gaat. Maak kennis met de Concept AMG GT XX.

Nieuw design

De techniek van deze auto is belangrijk, maar het design moeten we ook even bespreken. Mercedes slaat hiermee namelijk weer een andere designrichting in. Sterker nog: schuin van achteren is de auto nauwelijks als Mercedes te herkennen, met de driedubbele ronde achterlichten. Alleen de grille is echt herkenbaar.

Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX

Het lijnenspel op de zijkant is ook niet wat we gewend zijn van Mercedes, maar het profiel is erg fraai. Met wat minder gekke fratsen (zoals de discobalk achterop) zou hier best een mooie productieauto van te maken zijn. Toevallig is er ook een elektrische vierdeurs coupé van Mercedes in aantocht, dus dat is goed nieuws.

Ook nog even het noemen waard zijn de velgen. Dit zijn namelijk ‘actieve aerovelgen’. In gesloten toestand bieden deze velgen optimale aerodynamica, maar ze kunnen ook opengezet worden voor koeling van de remmen. Dat is best wel geniaal.

Axiale fluxmotoren

Dan de aandrijflijn. Een van de USP’s van deze auto zijn de axiale fluxmotoren. Dit zagen we ook al bij de Vision One Eleven uit 2023. Die auto had overigens ook dezelfde oranje kleurstelling, geïnspireerd op de C111 prototypes uit de jaren ’70.

Waar EV’s normaalgesproken radiale fluxmotoren hebben, gebruikt AMG nu axiale fluxmotoren. De technische uitleg is een beetje ingewikkeld, maar axiale fluxmotoren zijn compacter, lichter én krachtiger. Ongetwijfeld ook duurder, maar dat is nu even niet van belang.

Mercedes Concept AMG GT XX

De Concept AMG GT XX heeft niet één, maar drie van zulke elektromotoren. Deze leveren gezamenlijk meer dan 1.000 kW, oftewel meer dan 1.360 pk. Daarmee zou deze auto een topsnelheid moeten halen van maar liefst 360 km/u.

Extreem snel laden

Misschien ben je niet zo geïnteresseerd in een miljoen miljard pk, maar deze auto heeft nog meer troeven achter de hand. De AMG GT XX kan ook extreem snel laden, met gemiddeld (!) 850 kW. Dat lees je goed: gemiddeld. Daarmee kun je 400 kilometer WLTP-range bijladen in 5 minuten. Dat begint heel erg op tanken te lijken.

Nu denk je natuurlijk: hartstikke leuk, een concept car met duizelingwekkende cijfers, maar wat hebben we daaraan? Het goede nieuws is: deze techniek gaan we binnenkort terugzien in productieauto’s. En ook nog op korter termijn. De elektrische AMG GT gaat volgend jaar in productie en krijgt axiale fluxmotoren. En het lijkt er ook op dat deze auto straks met iedereen de vloer gaat aanvegen bij het WK Snelladen.

Ook interessant!

  • Waan je George Russell met deze speciale Mercedes-AMG GT
  • Man verlaat dealer met AMG GT R, crasht [video]
    Man verlaat dealer met AMG GT R, crasht [video]
  • Mercedes-AMG GT voor je kleine is er nu ook
    Mercedes-AMG GT voor je kleine is er nu ook
  • AMG GT Pro keert terug als 612 pk monster

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, amg-gt, Mercedes, Video

Vorig bericht: « Dit speciaaltje heeft 425 pk
Volgend bericht: Deze grijze muis wordt 100% zeker een verkooptopper »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    25 juni 2025 om 19:38

    Verschrikkelijk

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    25 juni 2025 om 19:46

    Zijn dan echt alle goede ontwerpers naar China vertrokken? Wat een karakterloos ontwerp is dit.

    Login om te reageren
  3. styns zegt

    25 juni 2025 om 19:47

    Hele mooie ahritn Ik zie een Jaguar in de voorkant.. met die karper onderlip.. heeft iemand een idee?

    Login om te reageren
    • styns zegt

      25 juni 2025 om 19:48

      Je bedoelt de XJ220 denk ik Stijn 😉

      Login om te reageren
    • styns zegt

      25 juni 2025 om 19:49

      Ahritn betekent trouwens auto.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juni 2025 om 07:30

      Ook Aston Martin’s hebben zo’n lipstick mond gehad maar het doet me vanwege de verlichting nog het meest denken aan een kunstwerk van Martial Raysse dat in het Stedelijk hangt.

      Login om te reageren
    • lucerd zegt

      26 juni 2025 om 14:55

      Het is de moderne variant van de Mercedes Benz C111-ll uit 1970.

      Login om te reageren
  4. royaledeluxe zegt

    25 juni 2025 om 19:55

    Ik zie hier vooral een maserati in…

    Ga eens kijken bij koenigseg hoe je een 4 zitter raket maakt

    Login om te reageren
  5. sanderstline zegt

    25 juni 2025 om 20:37

    Wat een bij elkaar geraapt zooitje

    Login om te reageren
  6. sanderkomnogeensergens zegt

    25 juni 2025 om 20:38

    Ik zie eerder een spijker.

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    25 juni 2025 om 20:44

    Totaal niet herkenbaar als een Mercedes. En dat vind ik in dit geval wel verfrissend!

    Login om te reageren
    • baf07 zegt

      26 juni 2025 om 08:47

      Maar wat is ie lelijk!!

      Login om te reageren
  8. arta zegt

    25 juni 2025 om 21:40

    Cool dat Mercedes zulke goede technieken presenteert!
    Ik kreeg steeds meer het gevoel dat Azië de voorsprong nam en Europa er maar een beetje achteraan sukkelde.

    1000pk is niet nodig en 850kw laden ook niet, maar wel cool dat het kan.

    750km bereik, 500kW laden en 500kW vermogen in een combi lijkt mij ideaal.
    Ik heb liever iets minder gewicht dan een extreme actieradius.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      26 juni 2025 om 08:18

      Helemaal mee eens dat dit gewoon mooie technische sprongen voor uit zijn (lijkt wel een audi dan?!) en ook heel erg fijn dat het gepresenteerd wordt in iets wat geen SUV is! Nu hopen dat ze met zulke techniek ook iets relaxter gaan ontwerpen en niet alleen meer voor de allerlaagste CW waarde gaan

      Login om te reageren
    • 321lambo zegt

      26 juni 2025 om 09:45

      Dat is hier toch het geval? Een WLTP van 400km betekent dat ze er geen al te grote batterij in hebben gestoken dus om het gewicht te beperken (en is ie meteen ook sneller vol).

      Extra electromotoren toevoegen is blijkbaar redelijk eenvoudig en heeft minder impact dus kiest men daarvoor om ‘eruit’ te springen.

      Moest je hiermee rondjes gaan rijden op de ring voorspel ik dat je na 2-3 rondes (~60km) aan de lader mag en dat hij nogal zal blazen om de accu’s te koelen.

      Login om te reageren
      • machielvdd zegt

        26 juni 2025 om 10:44

        400 km is niet de totale range, maar de range die je in 5 minuten kunt bijladen. De totale range en de accucapaciteit zijn niet gecommuniceerd.

        Login om te reageren
  9. Exit Luminar zegt

    25 juni 2025 om 21:49

    Compleet de kluts kwijt door mercedes met dit model. Niets maar dan ook niets is mooi aan deze auto.

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    25 juni 2025 om 22:27

    Voorkant ja, achterkant nee! Hopelijk wordt het eindproduct beter.

    Login om te reageren
  11. Robert zegt

    25 juni 2025 om 22:41

    Ik vind hem wel gaaf. Doet ook wel een beetje denken aan de muscle cars uit de jaren zeventig.

    *Confederate flag voor op het dak aanvinkt op optielijst.

    Login om te reageren
  12. Edge zegt

    26 juni 2025 om 00:02

    Ik vind het een erg gaaf ontwerp, maar dit design heeft in mijn ogen helemaal niks meer met Mercedes of AMG te maken. Als er ook wat horizontale spijlen in de grille zouden zitten en de Mercedes-ster vervangen zou worden door een verchroomd steigerend paardje zou ik meteen geloven dat we hier naar een elektrische Ferrari kijken.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      26 juni 2025 om 10:04

      @edge: ik heb hetzelfde gevoel en dat terwijl juist dit model het gevoel van de C111 zou moeten oproepen. Je slaat wel een beetje de plank mis als een hommage juist één van je meest generieke designs aller tijden is. Jammer, want het eerst wat radicale frontje van de Vision AMG leek op testmules te evolueren naar een wat rustiger en meer Mercedes-esque voorkant. Nu lijkt het inderdaad op iets Italiaans, ik krijg er MC20-vibes van. En die achterkant voelt echt totaal niet als Mercedes.

      Login om te reageren
  13. tom307 zegt

    26 juni 2025 om 10:46

    Lijkt een moderne interpretatie van de 300 SLR met kliekjes van de C9 Sauber Mercedes uit de betere tijden. Heel vernieuwend, misschien niet prachtig maar heel gaaf!

    Login om te reageren
  14. leefvrij zegt

    26 juni 2025 om 11:06

    Ben ik de eerste die hem mooi vindt? Ik zie duidelijk de contouren van de C111. Niet alleen de kleur maar ook de zwarte sleuven op de ‘motorkap’, de mistlampen voor, de ronde achterlichten, de zwarte onderkant.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      26 juni 2025 om 11:17

      nee, vind het ook een mooie auto.

      Autisme viert weer hoogtij hier op autoblog

      Login om te reageren
  15. Motomoto zegt

    26 juni 2025 om 13:19

    Voortborduursel op One Eleven en de oude C111. Bijzonder ding!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North