Mercedes gaat de bakens verzetten met hun elektrische AMG, en hier is alvast het voorproefje.
Het is zover. Mercedes trekt eindelijk het doek van de elektrische AMG. Het is nog een concept, maar deze auto is niet puur voor de show. Dit is een technologisch hoogstandje, met techniek die ook daadwerkelijk in productie gaat. Maak kennis met de Concept AMG GT XX.
Nieuw design
De techniek van deze auto is belangrijk, maar het design moeten we ook even bespreken. Mercedes slaat hiermee namelijk weer een andere designrichting in. Sterker nog: schuin van achteren is de auto nauwelijks als Mercedes te herkennen, met de driedubbele ronde achterlichten. Alleen de grille is echt herkenbaar.




Het lijnenspel op de zijkant is ook niet wat we gewend zijn van Mercedes, maar het profiel is erg fraai. Met wat minder gekke fratsen (zoals de discobalk achterop) zou hier best een mooie productieauto van te maken zijn. Toevallig is er ook een elektrische vierdeurs coupé van Mercedes in aantocht, dus dat is goed nieuws.
Ook nog even het noemen waard zijn de velgen. Dit zijn namelijk ‘actieve aerovelgen’. In gesloten toestand bieden deze velgen optimale aerodynamica, maar ze kunnen ook opengezet worden voor koeling van de remmen. Dat is best wel geniaal.


Axiale fluxmotoren
Dan de aandrijflijn. Een van de USP’s van deze auto zijn de axiale fluxmotoren. Dit zagen we ook al bij de Vision One Eleven uit 2023. Die auto had overigens ook dezelfde oranje kleurstelling, geïnspireerd op de C111 prototypes uit de jaren ’70.
Waar EV’s normaalgesproken radiale fluxmotoren hebben, gebruikt AMG nu axiale fluxmotoren. De technische uitleg is een beetje ingewikkeld, maar axiale fluxmotoren zijn compacter, lichter én krachtiger. Ongetwijfeld ook duurder, maar dat is nu even niet van belang.

De Concept AMG GT XX heeft niet één, maar drie van zulke elektromotoren. Deze leveren gezamenlijk meer dan 1.000 kW, oftewel meer dan 1.360 pk. Daarmee zou deze auto een topsnelheid moeten halen van maar liefst 360 km/u.
Extreem snel laden
Misschien ben je niet zo geïnteresseerd in een miljoen miljard pk, maar deze auto heeft nog meer troeven achter de hand. De AMG GT XX kan ook extreem snel laden, met gemiddeld (!) 850 kW. Dat lees je goed: gemiddeld. Daarmee kun je 400 kilometer WLTP-range bijladen in 5 minuten. Dat begint heel erg op tanken te lijken.


Nu denk je natuurlijk: hartstikke leuk, een concept car met duizelingwekkende cijfers, maar wat hebben we daaraan? Het goede nieuws is: deze techniek gaan we binnenkort terugzien in productieauto’s. En ook nog op korter termijn. De elektrische AMG GT gaat volgend jaar in productie en krijgt axiale fluxmotoren. En het lijkt er ook op dat deze auto straks met iedereen de vloer gaat aanvegen bij het WK Snelladen.


![Man verlaat dealer met AMG GT R, crasht [video]](https://www.autoblog.nl/files/2025/03/amg-gt-r-359933-432x240.jpg)


Verschrikkelijk
Zijn dan echt alle goede ontwerpers naar China vertrokken? Wat een karakterloos ontwerp is dit.
Hele mooie ahritn Ik zie een Jaguar in de voorkant.. met die karper onderlip.. heeft iemand een idee?
Je bedoelt de XJ220 denk ik Stijn 😉
Ahritn betekent trouwens auto.
Ook Aston Martin’s hebben zo’n lipstick mond gehad maar het doet me vanwege de verlichting nog het meest denken aan een kunstwerk van Martial Raysse dat in het Stedelijk hangt.
Het is de moderne variant van de Mercedes Benz C111-ll uit 1970.
Ik zie hier vooral een maserati in…
Ga eens kijken bij koenigseg hoe je een 4 zitter raket maakt
Wat een bij elkaar geraapt zooitje
Ik zie eerder een spijker.
Totaal niet herkenbaar als een Mercedes. En dat vind ik in dit geval wel verfrissend!
Maar wat is ie lelijk!!
Cool dat Mercedes zulke goede technieken presenteert!
Ik kreeg steeds meer het gevoel dat Azië de voorsprong nam en Europa er maar een beetje achteraan sukkelde.
1000pk is niet nodig en 850kw laden ook niet, maar wel cool dat het kan.
750km bereik, 500kW laden en 500kW vermogen in een combi lijkt mij ideaal.
Ik heb liever iets minder gewicht dan een extreme actieradius.
Helemaal mee eens dat dit gewoon mooie technische sprongen voor uit zijn (lijkt wel een audi dan?!) en ook heel erg fijn dat het gepresenteerd wordt in iets wat geen SUV is! Nu hopen dat ze met zulke techniek ook iets relaxter gaan ontwerpen en niet alleen meer voor de allerlaagste CW waarde gaan
Dat is hier toch het geval? Een WLTP van 400km betekent dat ze er geen al te grote batterij in hebben gestoken dus om het gewicht te beperken (en is ie meteen ook sneller vol).
Extra electromotoren toevoegen is blijkbaar redelijk eenvoudig en heeft minder impact dus kiest men daarvoor om ‘eruit’ te springen.
Moest je hiermee rondjes gaan rijden op de ring voorspel ik dat je na 2-3 rondes (~60km) aan de lader mag en dat hij nogal zal blazen om de accu’s te koelen.
400 km is niet de totale range, maar de range die je in 5 minuten kunt bijladen. De totale range en de accucapaciteit zijn niet gecommuniceerd.
Compleet de kluts kwijt door mercedes met dit model. Niets maar dan ook niets is mooi aan deze auto.
Voorkant ja, achterkant nee! Hopelijk wordt het eindproduct beter.
Ik vind hem wel gaaf. Doet ook wel een beetje denken aan de muscle cars uit de jaren zeventig.
*Confederate flag voor op het dak aanvinkt op optielijst.
Ik vind het een erg gaaf ontwerp, maar dit design heeft in mijn ogen helemaal niks meer met Mercedes of AMG te maken. Als er ook wat horizontale spijlen in de grille zouden zitten en de Mercedes-ster vervangen zou worden door een verchroomd steigerend paardje zou ik meteen geloven dat we hier naar een elektrische Ferrari kijken.
@edge: ik heb hetzelfde gevoel en dat terwijl juist dit model het gevoel van de C111 zou moeten oproepen. Je slaat wel een beetje de plank mis als een hommage juist één van je meest generieke designs aller tijden is. Jammer, want het eerst wat radicale frontje van de Vision AMG leek op testmules te evolueren naar een wat rustiger en meer Mercedes-esque voorkant. Nu lijkt het inderdaad op iets Italiaans, ik krijg er MC20-vibes van. En die achterkant voelt echt totaal niet als Mercedes.
Lijkt een moderne interpretatie van de 300 SLR met kliekjes van de C9 Sauber Mercedes uit de betere tijden. Heel vernieuwend, misschien niet prachtig maar heel gaaf!
Ben ik de eerste die hem mooi vindt? Ik zie duidelijk de contouren van de C111. Niet alleen de kleur maar ook de zwarte sleuven op de ‘motorkap’, de mistlampen voor, de ronde achterlichten, de zwarte onderkant.
nee, vind het ook een mooie auto.
Autisme viert weer hoogtij hier op autoblog
Voortborduursel op One Eleven en de oude C111. Bijzonder ding!