
Aldus de minister van Verkeer. Die zegt dat fatbikes veiliger zijn dan gewone fietsen. Snap jij het nog?
Heren, dames en iedereen met een fatbike, we hebben breaking news uit Den Haag. Minister Barry Madlener (PVV) zit met een probleem zo groot als de banden van een fatbike zelf. Politici, agenten en dokters schreeuwen om actie tegen die “monstertrucks van de fietspaden.” Maar Barry? Die zit vast. Want ja, hoe ga je nou regels maken die alleen fatbikes aanpakken zonder heel e-bike-land mee te sleuren?
Het zit zo: aparte regels voor fatbikes? Kansloos, zeggen de experts. Als je gaat klooien met banddikte of zadelhoogte, lachen de fietsfabrikanten je keihard uit en komen ze morgen met een loophole op wielen. En een algemene helmplicht of minimumleeftijd? Nee joh, dan moet je ook die 85-jarige op zijn elektrische Batavus verplicht een helm opzetten. Dat willen we toch niet?
Fatbikes zijn juist hartstikke veilig. Aldus Barry
Dus, wat doet Barry? Hij tovert een rapport uit zijn fietstas waarin staat dat fatbikes eigenlijk niet eens zo onveilig zijn. Wat? Ja, serieus. Die dikke banden? Die zorgen voor stabiliteit. Dat lage zadel? Ideaal om snel met je voeten aan de grond te kunnen. Dus technisch gezien is een fatbike misschien wel veiliger dan je gemiddelde stadsfiets die uit elkaar trilt op een verkeersdrempel.
Het probleem zit ‘m volgens het rapport in hoe mensen die dingen gebruiken. Denk aan een groep pubers die met z’n vieren op zo’n fiets hangen, terwijl ze proberen een Insta-story te maken. Of het illegaal opvoeren van de motor, waardoor je ineens naast een Tesla op de snelweg staat. Daar moet je wat aan doen, zegt het rapport. Logisch.
Maar ja, Barry moet een balans vinden. De Tweede Kamer wil geen regels die álle e-bikers raken. Dus nu zit onze minister te brainstormen over een oplossing die iedereen tevreden houdt. Succes ermee, Barry. Ondertussen blijven die fatbikes vrolijk rondrijden, met dikke banden én dikke discussies als gevolg.
Ik heb wel eens begrepen dat fatbikes een gashendel hebben, zoals bij motorfietsen. Geen idee of dat echt zo is en of dat verschilt van normale e-bikes maar als dat wel zo is zou je het daarmee toch kunnen aanpakken? Maar ja, onze minister heet Barry.
Niet allemaal. Een gashendel op elektrische fietsen is een op zichzelf staande wetsovertreding. Staat los van opvoeren en je als een malloot gedragen.
Je kan je afvragen of een wetswijziging noodzakelijk is: verkeersregels zijn er al en opvoeren mag niet. Het gaat dus om het conceptueel verbieden van een fatbike, leeftijdsgrens of helmplicht. Dit kan best wel, maar volgens mij ligt het probleem veel meer bij handhaving.
Als je banden van elektrische fietsen qua diameter en spoorbreedte aan banden legt, plus verbod op zadel waar 2 personen op kunnen en je verbiedt bepaalde (fatbike) dimensies qua afmetingen, kom je een eind. Maar voor wie? Moet je toch weer leeftijdencheck gaan doen.
Aha. Dus dat gashendel verhaal kan bij het vuil.
Maar als je bepaalde afmetingen in wetgeving gaat vastleggen is voor producenten erg makkelijk om daar van af te wijken. De wetgever kan alleen maar reageren en staat dus automatisch op 1-0 achterstand.
Dat klopt, maar als je zoveel kenmerken verbiedt krijg je er waarschijnlijk niks meer uit wat de jeugd interessant vindt. Dat moet wel slim aangepakt worden.
Spijker op de kop. Kansloos om een gebrek aan handhaving (lees politie op straat en controle) op te lossen door regelgeving. Signaal politiek. Dat werkt nooit.
Ik begrijp het probleem ook totaal niet.
Je hebt een fiets. Dat is duidelijk.
Daarnaast heb je een e-bike die tot maximaal 25km/u trapondersteuning bied (en mag volgens mij tot 6km/u rijden zonder trappen), dat is wettelijk ook een fiets.
Verder heb je de snorfiets (max 25km/u motorisch rijden) en bromfiets (max 45 km/u motorisch)
En tot slot heb je de e-bike die tot 45km/u trapondersteuning biedt (speedpedelec), dat is wettelijk een bromfiets (verzekering, kentekenplaat, typegoedkeuring en helm dus verplicht).
Als je dus die exemplaren die harder dan 6km/u zonder trappen kunnen, of harder dan 25km/u gaan en geen kenteken hebben door de shredder…
Nu worden er allerlei nieuwe regels bedacht die gehandhaafd moeten worden, terwijl handhaven van de bestaande regels al de oplossing is.
Kijk eens hoeveel gappies zonder licht rijden en/of met een telefoon in de klauwen. Of +130 km/u op de snelweg ☺ Zoals eerder aangegeven, handhaven is het toverwoord, maar te weinig handhavers op straat.
Gashendel of ondersteuning boven de 25 km/u maakt ze met de huidige regelgeving al illegaal (of met kenteken). Wat er ontbreekt is handhaving. Deden we vroeger toch ook met opgevoerde scooters?
Dit is zeker wel waar. Een kamaraad van mij heeft de grote versie van zon fatbike, dus wel een normale fiets maar dan met dikke banden, en die heeft gewoon een gashendel. Ik ben zelf ook een keer bijna aangereden terwijl ik een winkelkarretje wegzette. Ik zag ze al aankomen, met zn 2en op de fatbike, wegrijdend bij de winkel zonder te kijken omdraaien en weggassen. Ze zagen me nog net optijd. Maar ik zag m aan de hendel draaien dus in ieder geval een geelte van de fatbikes heeft dit. Het lijkt me trouwens niet heel moeilijk om dit er ook aftermarket op te zetten.
Nou is die fatbike van mijn kamaraad niet zo gevaarlijk in zijn handen, hij heeft vroeger een scooter gehad en nu natuurlijk al jaaaren zn rijbewijs. Maar als er 2 gasten van 13 op zitten is dat toch wel een heel ander verhaal.
Vetbikes an sich zijn misschien ‘hartstikke veilig’, maar ja, die bestuurders (m/v/x/etc) hè . . .
Pecies!
Een fatbike is een gewone mtb, zonder motor, maar met 3″ tot 4″ brede banden. Altijd al geweest.
Alleen zijn er nu mensen die die elektrische brommers met dikke banden zo beginnen te noemen. Tja.. Dan weet op ’t laatst niemand nog hoe het juist in elkaar zit.
Goh, jij hebt verstand van fietsen, en bent onze expert op het gebied van mtb’s. Dat zie je zo..
Mijn mtb heeft een hele andere zithouding hoor..
Het gros van de gemiddelde e-biker is een gevaar op het fietspad en/of voetpad. Mijn zoontje is een keer aangereden op een voetpad door een senior op een e-bike die het nodig vond om daar te fietsen zonder snelheid te minderen dus met 25 km/h mijn zoontje van toen 3 jaar aanreed op zijn loopfietsje. Gelukkig niet heel ernstig, maar kan ook anders aflopen. De fatbikers daarentegen spannen wel de kroon helaas. Maar welke e-bike ook, het gros van de bestuurders denken dat ze heet en meester zijn op zo’n ding
Ach, voor de fatbikes waren het de wielrenners. Gelukkig zat de senior op een ebike en niet achter het stuur.
Jouw zoontje van drie jaar met een loopfiets hoort ook niet op het fietspad, die moet op de stoep. Dat pleit die senior op z’n ebike niet vrij, maar die kun je niet volledig de schuld in z’n schoenen schuiven.
Goed lezen, kleine Joris vertoefde met z’n loopfietsje op het voetpad.
Hij heeft het ook over een voetpad.
Zelfde verhaal als vuurwerk, prima en leuk product, maar wordt weer voor de massa verneukt door de bekende minderheid.
Je hebt het over het automobiel?
Je bedoelt dat met name het wat al illegaal is problemen veroorzaakt? Kwestie van handhaven, niet de wetgeving nóg complexer maken.
Gewoon de hele 2e kamer op zo”n fatbike laten zien op tv. Het “stoere” imago naar de klote helpen, dan willen die jongeren er ook niet mee geassocieerd worden. Verbieden lukt toch niet zonder alle e-bikes te raken. Andere oplossing is de pakkans groter maken op overtredingen (opvoeren, gashendels etc).
Hoe hard gaat de snelste fatbike en is zo’n fiets daar voor bestemd.
30 met 250 watt motor tot zelfs 70 km/u over de 1000 watt. Of ze daarvoor bestemd zijn weet niemand wat dat soort snelheden reguleren we met kentekens.
Minister Barry van de PVV slaat de spijker op de kop! De (vette)fiets is niet onveilig, maar een klein gedeelte die er gebruik van maak. Dit krapuul moet worden aangepakt, niet de fiets. Probleem is alleen dat er al jaren geen verantwoordelijkheid meer wordt gelegd bij de mensen zelf, maar dat de politiek dit middels regels probeert op te lossen. Op deze manier blijf je als politiek altijd de schuldige. De dwazen die door de mazen gaan hebben zo altijd een excuus.
Die fatbikes waar iedereen op rijden zijn WEL onveilig. Dat zijn namelijk de bagger exemplaren met slechte kwaliteit onderdelen er op.
Echt goede kwaliteit fatbikes zijn al snel in de duizenden euro’s.
Ik ga ervan uit dat de fatbikes die hier op de weg rijden, een CE-keurmerk hebben. Als consument heb je een minimale onderzoeksplicht te doen naar het product, dus daar kijk je naar.
Heeft de fiets een CE-keuring en is die onveilig, dan klopt er iets niet met de bestaande regels.
Heeft de fiets geen CE-keuring, dan mag je daar als consument niet mee de openbare weg op.
CE is geen keurmerk, maar een label. Er is geen keuring vooraf waarmee een fabrikant het recht krijgt het label te voeren.
Daarnaast: waarom de verantwoordelijkheid volledig bij de gebruiker neerleggen? Hoe zit het met verkopers die willens en wetens onveilige en illegale producten op de markt brengen en daar goed geld mee verdienen? Juist die toko’s moeten keihard aangepakt worden, dat is de enige manier om deze fietsen van de weg te krijgen.
Alleen consumenten beboeten is letterlijk dweilen met de kraan open.
Oke. Ik wist niet dat een fiets dus eigenlijk zonder regelgeving verkocht mag worden. Lijkt mij een goede start om fietsen aan bepaalde, minimale eisen te laten voldoen alvorens deze op de weg komen. Dat moet dan vast staan. Blijkt hieraan geknoeid te zijn, afnemen dat ding.
Waarom zo bang om de verantwoordelijkheid bij de consument neer te leggen? Ze weten heus wel wat mag en wat niet mag. Vroeger kon ik voor mijn brommer ook andere cilinders, carburateurs en uitlaten krijgen. Echter wist ik dat ik een probleem had wanneer ik hiermee gepakt werd. Die verantwoordelijkheid nam ik zelf.
Er is een CE label wat staat voor Chinese Export en een keurmerk C E. Verschil in de afstand tussen de letters..
Zag gisteren een fatbike voorbij komen met 4 tieners erop. Heel raar: hij wilde niet remmen.
Alles met elektrische ondersteuning gewoon een helmpje op, hoe moeilijk kan het zijn? Op een racefiets snapt iedereen al dat een helmpje best wel de veiligheid bevorderd zonder dat het verplicht is. Verder voldoen de bestaande regels als max 25 km/h en geen gashendels prima.
Verplicht gewoon een kleur helm voor e-bikerijders. Roze voor mannen, babyblauw voor vrouwen en purper voor x.
En verplicht fietstassen van Frozen, Smurfen of Shrek.
Boete minimaal €500.
1940 belde… ze willen je graag een carrière aanbieden.
Natuurlijk ligt het niet aan de fiets maar aan de bestuurders. Vroeger werd er geklaagd over de jeugd met schakelbrommers. Of over de jeugd met walkmans op. Of meer recent de jeugd die de smartphone gebruikt op de fiets. Het is een bevolkingsgroep met onvolgroeide hersenen. Die zullen zich altijd onaangepast gedragen.