Opgevoerde fatbikes en e-bikes stoppen, een nieuw keurmerk moet hier aan gaan bijdragen.
Jij tuft in je automobiel keurig 30 km/u in een dergelijke zone, maar links en rechts vliegen de opgevoerde e-bikes je om de oren. Het gaat hier dikwijls om de inmiddels nationaal beroemde fatbikes. Ze zijn een doorn in het oog.
Keurmerk voor de e-bike
De politiek heeft nog niet de juiste aanpak verzonnen om het terreur op wielen tegen te gaan. Ondertussen worden er wel maatregelen verzonnen om de problematiek enigszins aan te pakken. Zo heeft de RAI vereniging in samenwerking met de overheid een keurmerk bedacht.
Het idee hiervan is dat veilige en betrouwbare e-bikes in aanmerking komen voor zo’n keurmerk. Kopers, zoals ouders, kunnen dan filteren op elektrische fietsen met het keurmerk.
Niet alleen kopers hebben er baat bij. Ook handhavers kunnen zo zien dat de fiets deugt. Opgevoerde fatbikes of andere soort gepimpte e-bikes die kant en klaar vanuit webshops zo naar Nederland worden gestuurd kunnen fluiten naar zo’n keurmerk. De vraag is natuurlijk of dit helpt de problematiek aan te pakken.
Een e-bike of fatbike is bijvoorbeeld ook achteraf op te voeren. Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI Vereniging, zegt tegenover BNR niet te kunnen uitsluiten of fietsen met een keurmerk niet opgevoerd kunnen worden.
Daarnaast zal het een volwassen persoon die bewust een opgevoerde e-bike koopt weinig uitmaken of deze een keurmerk heeft of niet. Het grootste probleem is het gebrek aan handhaving, waardoor overtreders nog altijd makkelijk wegkomen met hun opgevoerde tweewieler.
Oneerbiedig gezegd is zo’n keurmerk een aardige toevoeging, maar het is nog steeds geen concrete oplossing om opgevoerde e-bikes aan te pakken. Daar is meer voor nodig. Maar even eerlijk, hebben we de overheid echt bij alles nodig? De verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft grotendeels bij de ouders. Weet waar je kroost op fietst. En slap fietsbeleid, dat ook.
julian06 zegt
Maar moeten dan alle bestaande e-bikes terug om gekeurd te worden? Lijkt me te veel gedoe.
Mijn fiets heeft inmiddels bijna 70k op de teller staan;)
werf76 zegt
Politie moet standaard meer veilig thuismeldingen opmaken in deze. Dat is maar een begin. Net zoals de kinder fatbike variant. En vooral de fatbike in de hoogovens gooien. Dat doet de ouder pijn. DAN pas gaan deze laaggeletterde mensen denken,
drdre1 zegt
Cliffhanger?
SanderB zegt
Ik snap echt niet waarom dit zo moeilijk moet zijn, er is immers al regelgeving voor. Gewoon alle gemotoriseerde voertuigen verbieden onder de 16 jaar, en een elktro motor (al dan niet ondersteunend) is ook gewoon een motor, dus verboven. Je kan van buiten vrij goed zien welke fietsen accu’s hebben, dus bij twijfel controleren en afpakken.
Daarnaast een maximum snelheid van 25km, alles daarboeven beboeten net zoals met snorfietsen.
Waarom moet hier zo onzinning veel tijd aan besteed worden?
PunicaOase zegt
Eens, die dingen gaan allemaal minstens 25 km/h, dus gewoon leeftijd naar 16 jaar. Daaronder gelijk de shredder in.
DAT zegt
Eind vorige maand ging de gehele Tweede Kamer akkoord met nieuwe en strengere regels voor fatbikebestuurders. Zo komt er een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht. Minister Madlener van Verkeer heeft tot aan kerst de tijd gekregen om de plannen concreet te maken.
Rokende Wielen zegt
Het product is niet het probleem, een groep die het product gebruikt is het probleem. Zo ook met plofkraken. Veelal wordt er een Audi RS model ingezet. Moeten we alle Audi RS modellen dan maar verbieden? Of wellicht alle hoog vermogende vierwielaangedreven voertuigen?
Het is een kortzichtige reactie om de grotere groep een veilig product (de ouderwetse e-bike) te ontnemen omdat een kleinere groep een aanverwante product (de bewuste fatbike) zich niet kan gedragen.
Alleen, en daar komt het, da’s zo lastig om in uitvoering te krijgen. Dus botte bijl, alles over een kam scheren. Sluit de gehele groep maar uit.
potver7 zegt
Nou, meestal als ik rustig in een 30 km/u zone aan het tuffen ben, dan zit er wel één of andere dikke SUV op m’n achterbumper die vindt dat ik niet hard genoeg rijd.
italned zegt
Ook in mijn normale hatchbak rij ik vaak achter z’n onnozele 30 km/u bestuurder, zwaar irritant op mooie wegen zo langzaam te tuffen, lijkt wel een bejaarden bende op de weg.
Ok, langs de grachten snap ik het ( Amsterdam )
Ik merk dat 80 procent hier gewoon 40/50 km/u blijft rijden. Prima 👍🏼
Mini Joe zegt
Lekker veel respect voor de mensen die je hebben groot getrokken. Jammer dat ze je verstand niet hebben kunnen ontwikkelen
dracae zegt
Ik denk dat je fatbikes niet kunt aanpakken, zonder alle e-bikes onder de regels te laten vallen.
Als je dat probeert vinden producenten en verkopers binnen de kortste keren een trucje, zodat hun ‘ fatbike’ geen fatbike meer is.
Nu ben ik gewoon voor een verplichte helm en een minimumleeftijd. Die helm draag ik al een tijdje, ziet er niet uit.. maar is in de praktijk een stuk minder irritant dan dat tweede slot van 5 kilo waarmee je de fiets bij elke winkel waar je even binnenkijkt aan het straatmeubilair moet zetten.
Daarnaast ben ik voor een verplichte set eigenschappen, waaronder zeer moeilijk op te voeren en de mogelijkheid om fietsen die daar niet aan voldoen af te pakken. Dan zet je een team mensen achter het internet , die collega’s naar al die handelaren sturen.. met een shredder achter in het busje.
nineelevenheaven zegt
Nederland in 1 zin samengevat:
“Het grootste probleem is het gebrek aan handhaving, waardoor overtreders nog altijd makkelijk wegkomen.”
Ke kunt voor alles een regel, oplossing, of aanpak bedenken, maar zonder handhaving is het verspilde moeite.
Is de pakkans nul, is de regel flauwekul.