• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!

Auteur: RubenBaeten, gepost 21 januari 2009 om 10:29 – 53 Reacties

Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!Afbeelding Feest in Genève: Alfa Romeo MiTo GTA!

Alfa MiToEindelijk, het is zover! De MiTo is een lekker gooi-en-smijtbakkie, maar meer pk’s is evenredig aan meer plezier. Daarom komt Alfa in Genève met de MiTo GTA, met een 1,8 liter turbomotor van 240 paardjes sterk. Uiteraard heeft de auto net als alle MiTo’s een elektronisch Q2 sperdiff, met het verschil dat deze hem ook echt hard nodig zal hebben.

De MiTo GTA is gebaseerd op de Grande Punto Abarth, met natuurlijk een flinke dosis extra peper. Gewichtsbesparing is in, dus dat wordt het toverwoord bij het nieuwe driftkikkertje; er zal rijkelijk gebruik gemaakt worden van aluminium en zelfs, oh joy, koolstofvezel.

De styling wordt lekker agressief, met mogelijk zelfs optionele ‘bicolore’-versies om lekker racy voor de dag te komen. Ook de marktpositie zal er niet om liegen: de MiTo GTA is lichter en heeft meer vermogen dan een Mini Cooper JCW, maar zal toch flink goedkoper zijn. Autocar heeft het over een prijsverschil in Groot-Brittannië van zo’n €2.150… Go Alfa!

In maart zullen we de MiTo GTA op de Autoshow van Genève mogen bewonderen.

Ook interessant!

  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden
  • Alfa Romeo Giulia GTA
    Alfa Romeo Giulia GTA alleen nog tweedehands te krijgen
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Deze bloedmooie Alfa is nu ook interessant voor petrolheads!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, geneve-2009, Mito

Vorig bericht: « Wat gebeurt er met al die onverkochte auto’s?
Volgend bericht: Video: GT-R op de Ring in de sneeuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. FFFBBB zegt

    21 januari 2009 om 10:35

    De mini blijft mooier.. Maar dit is zeker een geduchte concurrent!

    Login om te reageren
  2. OverSoft zegt

    21 januari 2009 om 10:35

    Nou, waar blijft die 159 GTA nou waar we al jaren op zitten te wachten?
    Bij de MiTo kunnen ze het wel binnen een paar maanden…

    Login om te reageren
  3. Emiel- TT zegt

    21 januari 2009 om 10:39

    Dat wordt lachen!! wordt idd een vette concurrent voor de mini

    Login om te reageren
  4. sam R zegt

    21 januari 2009 om 10:41

    heheh idd GO ALFA!:D eindelijk weer een gta!!!:D

    Login om te reageren
  5. onzin zegt

    21 januari 2009 om 10:42

    de Mito is toch “de” homo auto van het jaar?

    dan wordt de GTA uitvoering echt de uber-gay-car…!

    de ultieme auto voor wouter om te testen dus :D

    Login om te reageren
  6. Autofans.be zegt

    21 januari 2009 om 10:43

    Dik! De mito was al relatief sterk/krachtig. Klikt super!

    Login om te reageren
  7. Alfablog.nl zegt

    21 januari 2009 om 10:44

    @ OverSoft

    Dat weten ze bij Alfa Romeo ook nog niet… :P

    – Alfa 159 GTA komt bij de facelift (2009)
    – Facelift gaat niet door, RWD Giulia in 2010
    – RWD Giulia uitgesteld naar 2011-12
    – Facelift gaat wel door
    – Ontwikkeling GTA en gewichtsbesparing stop gezet!?

    Login om te reageren
  8. Thomassino zegt

    21 januari 2009 om 11:06

    “van aluminium en zelfs, fapfap, koolstofvezel.”

    Wat is fapfap?

    Heel goed van Alfa dat ze de GTA gaan doorzetten! En uit een 1,8 liter 240 pk is ook zeer lekker! Ga zo door Alfa!

    Login om te reageren
  9. Benjamin1 zegt

    21 januari 2009 om 11:12

    @Thomassino

    Ruben Baeten vind Geenstijl blijkbaar leuk. Daarom gebruikt ie het Geenstijl sociolect (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geenstijl_sociolect#GeenStijl-sociolect)

    Stel dat het prijsverschil niet onoverbrugbaar is dan zou de keuze tussen een GP Abarth SS (180pk) en deze GTA (240pk) nog een moeilijke worden!!

    Login om te reageren
  10. Fout zegt

    21 januari 2009 om 11:12

    wat dacht je van agressief ?
    “De styling wordt lekker aggressief,”
    -edit: iets te letterlijk uit het Engels vertaald, dank u-

    Login om te reageren
  11. MichaelNizet zegt

    21 januari 2009 om 11:20

    :-) EINDELIJK!!! I’m looking forward to it!!!!! GO ALFA

    Login om te reageren
  12. Arco zegt

    21 januari 2009 om 11:35

    Bye bye Renault Clio III RS & Opel Corsa OPC.

    Login om te reageren
  13. jakob_147 zegt

    21 januari 2009 om 11:36

    ziek ik volledig zitten :)

    Login om te reageren
  14. johnny t-jet zegt

    21 januari 2009 om 11:37

    Denk het ook . Als daarnaast het gewicht in de gaten wordt gehouden, fantastisch apparaat .

    Login om te reageren
  15. RubenBaeten zegt

    21 januari 2009 om 11:52

    @Benjamin: Ik vind Geenstijl niet leuk. Dank voor deze tik op de vingers, ik heb er iets aan gedaan. ;-)

    Login om te reageren
  16. Jorden zegt

    21 januari 2009 om 11:54

    @ johnny T-jet

    De mito 1.4 turbo (155 pk) weegt 1120 kg (http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=49900&cache=no)
    Dus als je met dat gewicht 240 pk hebt, dan wordt dat zeker knallen!
    en de prijs zou wel eens net onder de 30.000 zijn…
    klinkt goed!

    Login om te reageren
  17. johnny t-jet zegt

    21 januari 2009 om 12:07

    Ja , dat is een net gewicht . De GTA zal zeker zwaarder zijn , denk aan de 1.8 motor , maar denk dat Alfa het nu wel begrepen heeft :)
    Ik zat ook aan die prijs te denken , mag het alleen maar hopen.

    Login om te reageren
  18. Gusto zegt

    21 januari 2009 om 12:16

    Forza Alfa! Laat die 159 GTA maar zitten, veel belangrijker voor de (lease)markt zijn schonere (B-label ofsjo), zuinigere en het liefst ook sterkere motoren..

    Kortom, “Gewone 1.4 TB en 1.8 TB motoren” met 155 pk, 185 -220 pk met B label.

    Alfa moet verkopen en dat doet ze moet die nieuwe motoren eerder dan met een status 159 GTA laat staan een 8c ..

    Login om te reageren
  19. Alfablog.nl zegt

    21 januari 2009 om 12:19

    @ Gusto

    Muliair, eind dit jaar ;)

    Login om te reageren
  20. RenesisHP zegt

    21 januari 2009 om 12:23

    Bij een driftkikkertje krijg ik zo´n tweestrijdig idee. Ja, het is een bom op wielen en dan is de term wel van toepassing omdat het inderdaad wel een driftig speeltje is. Nee, achterwielaandrijving bij dat vermogen zou pas echt kloppen.

    Het vermogen in combinatie met het “lage” gewicht maakt de auto lekker fel. De wielbasis maakt hem lekker wendbaar. Toch lijkt 250km/u(niet ondenkbaar) mij een hele aparte ervaring met zo’n autotje.

    Het uiterlijk van de MiTo is mij verschrikkelijk tegen gevallen. In mijn straat staat een witte 1.4 turbo. Ik heb dat ding dus vaak genoeg rustig bekeken om te kunnen stellen dat het heet wassen van een 8C geen mooi resultaat geeft. De auto ziet er erg gedrongen uit.

    Na de hele hype had ik meer verwacht.

    Login om te reageren
  21. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 januari 2009 om 12:33

    @ mx5/rx8: zoiets wilde ik net gaan typen…

    Heb het autootje uiiiiitgebreidt bekeken en het is ’t gewoon net niet!

    Deze GTA is ook niet zo heel belangrijk voor de Mito. Heb vanaf het begin gezegd dat 90% van de kopers vrouw zal zijn, en een enkeling zal dan een GTA leuk vinden, maar het gros denkt daar te rationeel voor.

    Is overigens niet negatief bedoelt aangezien het vrouwelijke deel van de markt hand over hand groeit, is het een briljante zet van Alfa!

    Login om te reageren
  22. Donstil zegt

    21 januari 2009 om 13:00

    kan me niet voorstellen dat de MiTo dan ook beter gaat rijden dan de JCW mini.

    vind zoizo de MiTo niet zo erg bijzonder. (maar ik rij dan ook een Mini S haha)

    Login om te reageren
  23. Rutger zegt

    21 januari 2009 om 13:12

    Natuurlijk een lekkere auto maar niet waar de dealers op zitten te wachten! :-(
    Een snelle introductie van de nieuwe 149 met motoren met een groen label leek mij verstandiger als fabrikant. Dan blijven er misschien nog Alfa dealers bestaan waar de MiTo GTA gekocht kan worden. ;-)

    Login om te reageren
  24. Henne zegt

    21 januari 2009 om 13:15

    De 159 GTA komt pas als de nieuwe blokken in de Alfa’s komen. En ze een Atkins dieet hebben gevolgd.
    Waarschijnlijk wordt deze GTA gebaseerd op een 3,2l of 3,6l V6 bi-turbo.

    Zijn ze ook eindelijk van de GM blokken af.
    Verwachting is dat eind 2009 / begin 2010 de Alfa’s in de showroom terecht komen.
    Duurt dus nog wel even.

    Login om te reageren
  25. Alfablog.nl zegt

    21 januari 2009 om 13:28

    @ Henne

    De nieuwe 6-cilinders worden overigens geproduceerd in Oostenrijk, volgens mij bij AVL.

    Login om te reageren
  26. Nanning zegt

    21 januari 2009 om 13:28

    @Donstil: de MiTo GTA is al een aanwinst als ie maar (bijna) net zo goed is als de Mini John Cooper Works…!

    Login om te reageren
  27. johnny t-jet zegt

    21 januari 2009 om 13:38

    Autovisie heeft hem meer credits toegekent (in de 155 pk versie) alsmede een coureur die hem voor autovisie heeft beoordeelt tegen de cooper.
    kan er niets anders van maken……..

    Login om te reageren
  28. Jorrit zegt

    21 januari 2009 om 13:49

    Hmm, leuk. Ik ben vooral benieuwd naar de bicolore varianten, wat voor kleuren moet je daarbij verwachten? En hoe doen ze dat dan; skirts in een andere kleur?

    Enigszins offtopic:

    Ruben Baeten schrijft,
    21 January 2009 om 11:52
    @Benjamin: Ik vind Geenstijl niet leuk. Dank voor deze tik op de vingers, ik heb er iets aan gedaan.

    Haha, tik op de vingers? Van mij mag je anders gerust “fapfap” gebruiken hoor ;-).

    Login om te reageren
  29. marruk zegt

    21 januari 2009 om 14:06

    Wat is nou een half maandloon…?
    Dat is niet bepaald een super groot voordeel voor de MiTo ten opzichte van de Cooper, mijn inziens. Ik kan er wel 10 andere verzinnen, maar deze staat daar niet tussen. Je verkiest toch ook geen Astra ipv Focus omdat ie 800 euro goedkoper is (voorbeeld) ?

    Login om te reageren
  30. Benjamin1 zegt

    21 januari 2009 om 14:39

    @ Ruben Baeten en Jorrit

    Ja ik stoor me ook niet aan fapfap, het is alleen dat GeenStijl me een beetje begint te irriteren met het gejengel van die zender en hun ”reaguurders” die nog net snappen hoe een toetsenbord werkt. Vroeger keek ik er nog wel eens op, maar nu laat ik GeenStijl liever links liggen.

    Verder vind ik 30.000 euro wel veel geld. Daar zou je ook een snelle Seat Leon voor kunnen kopen met rond de 250 pk.

    Login om te reageren
  31. Ary zegt

    21 januari 2009 om 14:49

    nu nog achterwielaandrijving en je hebt een gruwelijke auto!

    niet dat ie dat nu niet wordt :P

    Login om te reageren
  32. RubenBaeten zegt

    21 januari 2009 om 15:03

    @Jorrit, Benjamin: Ik mijd die site, en wil al helemaal dat taaltje niet overnemen. Foutje dus, al is fapfap wel een geinig woordje… ;-)

    Login om te reageren
  33. Vive la FRANCE! zegt

    21 januari 2009 om 15:12

    Mooi, is er eigenlijk ook een Renault Mégane GT versie, die ook in productie komt?

    Login om te reageren
  34. Baztrd zegt

    21 januari 2009 om 15:50

    Ruben, geen zorgen, je kunt ook als je een hekel aan GS hebt “fapfap” gewoon blijven gebruiken, hebben ze daar namelijk niet bedacht, wordt op engelstalige fora al jaren gebruikt…

    Login om te reageren
  35. sebastianchubasco zegt

    21 januari 2009 om 16:56

    fapfap komt uit het frans en het betekent snelle diesel…

    Login om te reageren
  36. j zegt

    21 januari 2009 om 17:20

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  37. willeM zegt

    21 januari 2009 om 17:26

    Het mooie van die oude GTA-motoren was het loeiende overgaand in snerpend geluid van de 3.2 V6-en (ik heb heel wat Alfa 3.0 V6-en gehad).
    Nu rijd ik in een ander merk 2.0 turbo ,snel en soepel, doch fluisterstil daar de turbo enorm het uitlaatgeluid dempt. Vroeger had ik ook jarenlang een 155 pk Alfa 75 1.8 i intercooler (veel sneller dan een evenzware 155 pk 156 2.0). Die was ook al on-Alfa’s stil.
    Mijn punt ; moderne turbo-motoren klinken voor geen meter en dat is heel jammer.

    Login om te reageren
  38. K zegt

    21 januari 2009 om 17:34

    Hoop ik als een van de eerst als nieuwe demo te krijgen… Ben benieuwd en jullie krijgen de foto’s !

    Login om te reageren
  39. RenesisHP zegt

    21 januari 2009 om 17:58

    @willeM.

    Ik ben het helemaal met je eens. De Alfa 6cilinders klinken erg lekker. Liever dat dan een 4cilinder turbo.

    Login om te reageren
  40. willeM zegt

    21 januari 2009 om 19:09

    mx5/rx8owner

    we hebben dezelfde mening. Laat ik nu ook een mx5(miata) hebben :-) ,die wel “alfa-nord”herrie maakt ter afwisseling.
    Ps: die Alfa 75 was ook een 1.8 turbo, turbotechniek is wel stukken beter geworden vergeleken met 20 jaar terug.

    Login om te reageren
  41. RenesisHP zegt

    21 januari 2009 om 19:24

    @willeM.

    Onder mijn naam kun je een ritje met een SZ vinden. Die klinkt fenomenaal. :D
    Dat je als Alfa fan een mx5 hebt kan ik alleen maar waarderen. ;)
    Die klinken overigens helemaal niet slecht voor 4cilinders.

    Login om te reageren
  42. RenesisHP zegt

    21 januari 2009 om 19:28

    @willeM.

    Uit de tijd dat Alfa’s nog mannelijk waren(ook al zijn ze net zo aantrekkelijk als een lekker wijf). ;)

    Login om te reageren
  43. willeM zegt

    21 januari 2009 om 20:31

    Heb ongeveer 30 Alfa’s gehad in 25 jaar.
    Met de SZ heb ik toendertijd (rond 1990) meegereden met zwager/auto-journalist. De remblokken -niet voorradig- waren al op en hij moest nog door naar de Engelse autopers. Rijd geen Alfa meer ,last van m’n linkerpoot met koppelen, maar het blijven voor mij wagens vol emotie. Met JTS-en en selespeeds heb ik niets. Maar wie weet, iig die Miata blijft (prachtige open tochten mee gemaakt en in getrouwd).gr,

    Login om te reageren
  44. BmwMPower zegt

    21 januari 2009 om 20:45

    FWD…

    Login om te reageren
  45. johnny t-jet zegt

    21 januari 2009 om 20:45

    Alfa is al teruggekomen met lichte auto’s , straks achterwielaandrijving daar waar een merk als Audi nog voorwielaandrijvers bouwt , en waarom hoor ik daar nooit iemand over ?????????

    Login om te reageren
  46. kooskoets zegt

    22 januari 2009 om 07:26

    @Jordan
    de prijs zal veel hoger liggen dan de 30.000. Een Mini Cooper S JCW is al zo’n 38.500 euro…. en volgens de schrijver; “Autocar heeft het over een prijsverschil in Groot-Brittannië van zo’n €2.150… Go Alfa!” dus eerder rond de 35000 denk ik….

    Login om te reageren
  47. eppie zegt

    22 januari 2009 om 07:29

    Jammer dat dit vermogen in de Mito zit…. hadden ze dit nu in de GP Abarth gedaan… dan ja … doet u er maar eentje…

    Login om te reageren
  48. heidekonijn zegt

    22 januari 2009 om 08:13

    Eindelijk terug een GTA! Waar die estupido’s geen V8 in de Brera hebben gelegd zal ik nooit snappen. Denk niet dat er nog veel geemmerd zou worden over gewicht bij een 500pk 4wd Brera. Alhoewel..

    Wat die prijs betreft, is het mijn ervaring dat ik bij Alfa altijd fiks meer korting aangeboden krijg door de dealer dan bij andere merken, dus al stond ‘ie hetzelfde geprijsd, dan was ie nog goedkoper.

    @johnny t-jet
    Omdat er altijd gemekkerd moet worden over Alfa door types in Duitse leasers (of nog erger, de lutsende zoontjes van types in duitse leasers).
    Je vraagt je af waarom, het moet toch iets losmaken, want over Saab of Lexus wordt half zoveel gemekkerd.

    Ben benieuwd wat het bezwaar zal zijn als er rwd komt. Maar dus bij deze : alle Duitse leasers graag bek houden op fora, maar vooral *ga terug rechts rijden op de snelweg, en laat mensen met haast en zonder peniscompensatiedrang door* Dank bij voorbaat.

    Login om te reageren
  49. Alfablog.nl zegt

    22 januari 2009 om 08:30

    @ heidekonijn

    Mensen die vallen voor een auto met flair, panache, soul, historie, karakter, sportiviteit en mooi design zijn nou eenmaal dus gezaaid. :P

    Login om te reageren
  50. Alfablog.nl zegt

    22 januari 2009 om 08:31

    * dun

    Login om te reageren
  51. WieAndersDasAuto zegt

    22 januari 2009 om 11:17

    De MiTo ziet er wel leuk uit! Zeker met dit heet nieuws zou het de kopers bij de MINI dealers weglokken. Al die kleine hothatches hebben er een goede concurrent bij gekregen.
    Ik ben heel benieuwd naar de prestaties. Het zou ongetwijfeld wel goed zijn. Ik schat van 0-100 rond de 6 sec en een top van begrensde 240…

    Login om te reageren
  52. damster zegt

    22 januari 2009 om 12:19

    Heidekonijn = Koning

    Login om te reageren
  53. Windhoos zegt

    19 februari 2009 om 18:28

    240pk in zo’n auto’tje? GAAF! :-D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North