Volgens berichten in de Duitse media wil de voorzitter van de Raad van Toezicht van VW, en VW-patriarch, Ferdinand Piëch, de CEO van Porsche, Wendelin Wiedeking, uit de top van Porsche werken. Zijn beoogde opvolger zou Carl-Peter Forster zijn, thans de chef van GM Europe.
Aanleiding voor deze zet zou de ramkoers zijn die Wiedeking heeft ingezet, sinds de steeds groter wordende invloed van Porsche bij VW. Door hardop te speculeren over het nut van modellen als de Phaeton en het gehele merk Seat, heeft Wiedeking weinig vrienden gemaakt binnen VAG. Zo ondervond hij al zware weerstand van de voorzitter van de ondernemingsraad van VW, Bernd Osterloh.
Piëch zal er echter een zware dobber aan krijgen om Wiedeking er uit te werken. Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor het enorme succes dat Porsche heeft doorgemaakt sinds hij er aan de macht is gekomen. Hij heeft het concern weer op de kaart gezet, en hoe. Daarnaast heeft Wiedeking nog de volledige steun van de Porsche-clan, hoewel steun in die wereld van de ene op de andere dag kan verdampen.
Aan de andere kant is Piëch een tegenstander van formaat. Niet alleen is de 71-jarige man een sluwe vos, hij heeft ook een aanzienlijk belang in Porsche (13%). Tevens is de VW-chef, Martin Winterkorn, zijn protegé, en deze liet al eerder weten op te stappen bij een te grote inmenging van Porsche.
Op 12 september vergadert de Raad van Toezicht van VW. Als ik Wiedeking was zou ik maar een setje stormharingen meenemen, want het staat al vast dat hij er zwaar weer kan verwachten.
In het ergste geval kan Wiedeking zijn biezen pakken. Als tussenpaus zal dan de huidige CFO van Porsche, Holger Härter, benoemd worden. (via Automobilwoche)
Appieflappie zegt
Het lijkt wel of Porsche VW dwars wil zitten door 51% van de aandelen te bezitten. Ik kan geen ander reden bedenken.
Esprit_de_Flandre zegt
The battle of the Titans.
@Appieflappie: Het is hier VW die Porsche wil dwarszitten. En gewoon uit dikkenekkerigheid. VW is groter dan Porsche, dus wil niet onder een ander merk komen, ook al is het een Duits met familiebanden van in het begin.
Oxymoron zegt
Ik snap iets niet. Op 12 september vergadert de raad van toezicht van VW, en dan moet de CEO van de grootste aandeelhouder Porsche bang zijn voor zijn baantje? En dan ook nog de man die Porsche er weer helemaal bovenop geholpen heeft? Ze kunnen hem hoogstens aanraden geen vijanden binnen VAG te maken omdat dat de samenwerking niet bevordert (zoals trouwens het artikel in Automobilwoche ook stelt).
K zegt
Die Wiedeking heeft wel een frisse kijk. Ik heb het nut van een VW Phaeton ook nooit begrepen en nu het gamma van VW terug wat uitgebreider is kan je je idd vragen stellen bij het nut van Seat als merk.
smoke zegt
@Oxymoron
Wat ik bedoel is dat Wiedeking, met zijn concern als grootaandeelhouder, en binnenkort meerderheidsaandeelhouder, op die vergadering een grote emmer stront over zich uitgestort zal krijgen.
Vrezen voor zijn baantje moet hij pas als het Piech lukt de Porsche-familie achter zich te krijgen.
Scimitar GTE zegt
@ K
Ooit eens in spanje geweest? Ze verkopen daar een Golf V beter met een Seat verpakking he. Zelfde verhaal met Ibiza/Polo.
victor zegt
@Esprite De Flandre, VW is niet groter dan porsche aangezien porsche inmiddels de VAG bezit voor 51 % dus wie is hier groter?
en veder zal dit wel overwaaien ikhoop dat die Piech oprot want Wiedeking heeft groot gelijk om vragen te stellen bij een superdeluxe passat en een spaans merk.. (al maken ze nu leuken auto’s)
lincoln zegt
waar 2 honden vechten om een been .. .. ..
tijd voor mij om daar de boel eens over te nemen dus ..
smoke zegt
@lincoln
Heb je je brief al verstuurd? Zo nee, een opzetje:
“Hallo meneer Ferdinand,
ik find VW egt een vet merk. Bovendien heb ik leidinggevende kwaliteiten, waardoor ik uitermate geschikt ben voor die baan.
Grt lincoln”
sebastianchubasco zegt
@lincoln
ik zou je liefde voor amerikaanse sloepen bij de sollicitatie voor je houden… misschien kun je je naam beter veranderen in linköln…
lincoln zegt
@Sir .. iets in die strekking is al onderweg .. maar omdat ik het niet gepast vindt om te liegen voor toch best wel een belangerijke functie heb ik “sneu” ipv “vet” geschreven .. en die 2de zin heb ik vervangen door “ik ben beter”..
vond ik wel belangerijke informatie voor mijn toekomstige onderdanen ..
Lustigson zegt
Grappige strijd, eigenlijk, want die Piëch is een kleinzoon van Ferdinand Porsche…
RenesisHP zegt
Fittie op hoog niveau. Altijd leuk. :D
Lolbroek modus off>
Ik zie het dus niet snel gebeuren dat Wiedeking gaat opstappen. Die man brengt belachelijk veel geld binnen en hij is een genie in zijn vak.
GOD zegt
Porsche is bezig met een omgekeerde blitzkrieg.
Zodra die gasten 51% hebben laten ze een hele andere kant zien.
VW heeft dit gelukkig in de gaten en ik sta achter hun (wel met een BMW flaggetje in de hand).
Audi moet ook weg en voor hun zelf beginnen, de rest mag blijven.
classic red zegt
Piëch is een lid van de familie Porsche en groot aandeelhouder, Wiedeking een ingehuurde kracht. Wanneer Piëch zijn familie mee heeft of mee krijgt, is het einde oefening voor Wiedeking. Al heeft Wiedeking Porsche financieel gezond gemaakt, dankzij zijn beleid is het geen sportwagenmerk meer. Toen een eerdere Porschechef een vierdeurs auto wilde bouwen, kon hij zijn biezen pakken. Toen wilde de Porsche familie dat de firma een sportwagenfabriek zou blijven.
Eric zegt
Die Piëch is 71 jaar. Zou hij niet beter aan de Franse zuidkust op zijn jacht gaan dobberen en met zijn verrekijker naar de monokini loeren ipv. zich nog druk te maken om het voortbestaan van VW. Wiedeking zal wel een serieuze ontslagpremie krijgen als ze hem bedanken voor bewezen diensten. Dan kan hij naar jaguar om dit op te krikken. Net zoals die andere Duitser die Aston Martin heeft opgekrikt!!!!!!
de sjonnies zegt
Piëch is natuurlijk geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, een bijzonder narrige man die op zijn beurt VAG groot gemaakt heeft.
Ik kan me voorstellen dat Piëch zijn levenswerk niet zo maar naar de gallemiezen wil zien gaan. Dat zijn invloed bij VAG niet altijd even gelukkig is uitgepakt is relatief, de Phaeton mag hier dan niet het beoogde succes zijn, in het verre oosten is de auto gewoon hot.
Het enige gevaar wat ik al jaren zie bij VAG is simpelweg dat er te korte arbeidsweken zijn (28 uur) en het produkt gewoonweg te duur is in verhouding tot de concurrenten.
Met een economie waarvan iedere idioot op de hoek van de straat staat te schreeuwen dat ie minder goed draait; kan dit op termijn een probleem voor VAG betekenen dat mensen minder geld voor een nieuwe auto kunnen uitgeven.
VWLover zegt
Wat betreft de strijd tussen 2 mensen…. Het zijn er 3: Meneer Osterloh heeft namens de ondernemingsraad (lees IG Metall) een erg sterke troef in handen: het personeel!
frederik zegt
Als je solliciteert voor die job lincoln, misschien ook vermelden dat je bereidt bent om Piechs reet te kussen… Hij heeft nl. niet graag wat tegenwind. Pischetsrieder nog in gedachten houdend… Had een hele mooie taak: personeel ontslaan, luxeprojecten uitstellen/aflassen en wanneer hij daar de financiele resultaten van zou zien… ontslaan ze hem en mag Winterkorn op zijn stoeltje zitten. Deze kan nu natuurlijk met de resultaten van zijn voorganger pronken. Heb dit altijd héél grof gevonden, maar ja, da’s business zeker?
Lenoir zegt
Uiteindelijk hoort Piëch (als zoon van Ferdinand Porsche’s dochter Louise) zelf natuurlijk ook bij die Porsche-clan.
Verder is Piëch de machtigste familievertegenwoordiger die de Porsches bij Volkswagen hebben.
9000cse zegt
Ferdinand Piëch is de man, die in het gigantische spel tussen VAG en Porsche de regie voert en de teugels strak in de hand houdt en ook wil blijven houden. Volgens mij zal hij ook als grote winnaar uit de bus komen.
Deze man is niet alleen een briljant technicus, maar ook een niet te evenaren commercieel strateeg.
Pischetsrieder werd als succesvol topman van BMW (=groot concurrent van Audi) daar weggehaald en naar VW gebracht als opvolger van Piëch. Na vrij korte tijd daar buiten spel gezet en weggepromoveerd (?) en opgevolgd door de nog betere Martin Winterkorn (protégé van Piëch), die Audi naar topniveau wist te brengen.
Wendelin Wiedeking heeft Porsche naar ongekende hoogten gebracht. Niet alleen door de resultaten van het merk op zich, maar hoofdzakelijk door deelnemingen aan en werk voor derden. Voor 2008 wordt verwacht, dat de winst voor belastingen van Porsche voor het eerst hoger zal uitvallen dan de omzet. Welk ander bedrijf van grote omvang heeft dat ooit gerealiseerd?
De verwachte beloning voor Wendelin wordt voor dit kalenderjaar geschat op méér dan 100.000.000,- (=honderd miljoen) €.
Wendelin Wiedeking zal hierdoor in de ogen van Ferdinand Piëch te veel macht krijgen, wat hij ten enen male zal proberen te verhinderen om zichzelf en de clan te beschermen.
Carl-Peter Forster als opvolger benoemen voor Wiedeking zie ik met een glimlach vol medelijden tegemoet. Strategische zet van Piëch om zijn eigen invloed voor de komende 4 à 5 jaar te vergroten en hem dan genoegzaam te dumpen.
Ergens geloof ik zelfs, dat Ferdinand elke avond voor het slapengaan een kaarsje aansteekt en volkomen overtuigd van zichzelf tot de Heer bidt om nog minstens 20 jaar zonder Alzheimer te mogen leven.