• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]

Auteur: Alwood, gepost 9 november 2008 om 12:34 – 27 Reacties

Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]Afbeelding Officieel: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M [Gallery!]

Ferrari 430 Scuderia Spider 16M
We wisten al even dat de open variant van de 430 Scuderia er aan zat te komen, nu hebben we echte foto’s. Die screenshotjes uit lage resolutie filmpjes zeggen natuurlijk niet zo veel.

Of het een nuttige toevoeging is aan de modellenreeks? Lijkt me niet. Maar juist het feit dat dit model nergens op slaat maakt het misschien wel een aantrekkelijke auto! Wie maakt er nu een hardcore circuit versie om vervolgens het dak er af te slopen? Dat is gewoon niet nuttig, onpraktisch en slecht voor de rondetijden. Precies de eigenschappen die een supercar moet hebben.

De aanleiding voor het uitbrengen van deze spider is het winnen van een zestiende constructeurs kampioenschap in de Formule 1, vandaar de 16M. Maar eigenlijk had Ferrari gewoon geen zin inkomsten mis te lopen door alle mensen die hun F430 met een Scuderia bodykit aankleedden.

zo zien we hem het liefst!

Achterin ligt dezelfde 4.3L 510 pk achtcilinder in V-vorm. Deze zal allicht wat extra kilootjes vooruit moeten duwen dan in de ‘standaard’ Scuderia maar veel extra moeite mag dat niet kosten. Het extra gewicht is nog onbekend maar veel meer dan twee tienden extra zal de Spider niet nodig hebben naar de 100 km per uur. (bron: ilferrarista.it)

UPDATE: De 430 Scuderia Spider 16M komt maarliefst negentig kilo aan. Het totaalgewicht staat hiermee op 1340 kg. De acceleratie naar 100 km per uur neemt echter met slechts één tiende toe tot 3,7 seconden. De topsnelheid neemt wel met 5 km af, dit zal echter meer met de aerodynamica te maken hebben dan met het gewicht. Allemaal details waar niemand zich druk om maakt wanneer ze er met het dak open en 8000 tpm vandoor schieten, toch? Er is inmiddels ook een volledige website toegewijd aan het nieuwe model. De oplage is beperkt tot 499 stuks.

Met dank aan Jordey voor de tip!

het neusje van de... Ferrari

cockpitje

nieuwe patas!

mooie nieuwe sticker

Speciaal Ferrari-model onthuld tijdens de World Finals in Mugello: de Scuderia Spider 16M

Maranello, 9 november 2008 – Ferrari heeft de nieuwe Scuderia Spider 16M onthuld tijdens de World Finals in Mugello om de recente overwinning in het Formula 1 Constructor’s World Championship 2008 te vieren. Deze nieuwe high performance sportwagen beschikt over het allerbeste van Ferrari’s meest moderne technologie op het gebied van ‘mid-rear’ achtcilinder motoren. De Scuderia Spider 16M draait snellere rondetijden op het Fiorano circuit dan welke andere open Ferrari ook die ooit is geproduceerd. Dit uiterst aansprekende speciale model, waarvan slechts 499 unieke exemplaren zullen worden geproduceerd, is bedoeld voor de meest gepassioneerde klanten die zowel exclusiviteit als superieur rijgenoegen verlangen.

De Scuderia Spider 16M is leverbaar met twee nieuwe onderscheidende kleurenschema’s: de standaard versie is zwart met een grijze bekleding, terwijl ook een driekleurige uitvoering te bestellen is als onderdeel van het Carrozzeria Scaglietti Personalisation Programme. De nieuwe auto is ook voorzien van een speciale badge op de achterkant ter gelegenheid van de 16e Constructeurs titel van Ferrari.

De exclusiviteit van het interieur wordt onderstreept door het zilveren ‘limited series’ plaatje boven de luchtopeningen in het middelste deel van het dashboard. Andere exclusieve kenmerken zijn een rolbeugel met een koolstofvezel buitenkant en een speciaal audio systeem van de nieuwste generatie dat gecombineerd kan worden met een afneembare Ferrari iPod Touch 16 GB in het dashboard.

Het wagengewicht is 1.340 kg (80 kg lichter dan de F430 Spider). Gecombineerd met de 510 pk sterke V8 motor en gewicht/pk verhouding van 2.6 kg/pk zorgt dat voor een flitsende acceleratie van 0 tot 100 km p/u in slechts 3.7 secondes en een indrukwekkende topsnelheid van 315 km p/u.

Ook interessant!

  • Ferrari 488 Pista Spider voor 1 miljoen euro?!
    Ferrari 488 Pista Spider voor 1 miljoen euro?!
  • Deze Ferrari F8 Spider doet 0-100 in 2,6 seconden
  • Ferrari 812 Competizione
    Ferrari 812 Competizione A is nu ook officieel
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

16m, 430, Cabrio, f430, Ferrari, scuderia

Vorig bericht: « Video: Accelereer jezelf een whiplash in de 9ff Carrera GT
Volgend bericht: SEMA: Ook Spyker was te zien in Las Vegas »

Lees Interacties

Reacties

  1. Riicharrd zegt

    9 november 2008 om 12:41

    Zoals Alwood al zegt, zo nutteloos maar daarom zo lekker! Dit moet de ultieme geluidservaring worden in een auto!

    Login om te reageren
  2. Jordey zegt

    9 november 2008 om 12:44

    Graag gedaan. Echt een lekkere bak!

    Login om te reageren
  3. RenJie zegt

    9 november 2008 om 12:45

    single striping? lelijk! En hoe ziet de achterkant er trouwens uit?

    Login om te reageren
  4. geert zegt

    9 november 2008 om 12:45

    Ik zie ook een navigatie systeem (foto 3). Is dit ook een nieuwe leverbare optie in de scuderia reeks, of was dit navigatie systeem ook al leverbaar in de standaard scudie?

    Login om te reageren
  5. The_Godfather zegt

    9 november 2008 om 12:50

    wat is dat interieur grauw, maar ja het zou een circuitwagen moeten voorstellen.
    Ziet er nog goed uit, maar het hoeft niet echt

    Login om te reageren
  6. Stephan zegt

    9 november 2008 om 12:56

    ze hadden hem eigenlijk zonder deuren moeten uitbrengen, genoeg stijfheid dan volgens mij :)
    (en zo cabrio is denk erg lekker kwa geluid)

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    9 november 2008 om 13:34

    Dusssss…..

    De Scuderia is niet gebouwd om aan de wereld te tonen wat Ferrari allemaal kan, zoals een CSL, GT2, superleggera, etc. dat wél voor andere autofabrikanten is.

    Nee, de Scuderia is gewoon weer een van de vele boulevardcruisers van Ferrari.

    Weg is de essentie van de Scuderia namelijk; een circuitvreter.

    Login om te reageren
  8. Frasker zegt

    9 november 2008 om 13:37

    “De aanleiding voor het uitbrengen van deze spider is het winnen van een zestiende constructeurs kampioenschap in de Formule 1”

    Eigenlijk was het oorspronkelijk bedoeld als:

    “De aanleiding voor het uitbrengen van deze spider is het voor de 2e keer op rij opmerkelijk winnen van de Formule 1 wereldtitel.”

    Helaas ging dat niet door :(

    BTW prachtige auto, kdenk dat veel rijke arabiërs hem zullen willen kopen.

    Login om te reageren
  9. vla zegt

    9 november 2008 om 14:07

    ’t Is om zeep.

    Login om te reageren
  10. dekster zegt

    9 november 2008 om 14:12

    Een echte 430 scuderia spider heeft vastgelaste deuren en geen dak :)

    Login om te reageren
  11. Jesper zegt

    9 november 2008 om 14:36

    Als ik in Cali of Miami zou wonen (en het geld hebben) zou ik absoluut deze kopen boven alle andere auto’s!! Zo heerlijk nutteloos, geil, en dan ’t geluid als je door een tunnel blaast :shock:
    Mag je voor mij op de order invulle dat ik m in t geel wil, zonder striping, met originele velgen, en beige interieur :D

    Login om te reageren
  12. Yeelen zegt

    9 november 2008 om 14:48

    ligt het nu aan mij of staat de streep op de motorkap scheef,?

    Login om te reageren
  13. Alwood zegt

    9 november 2008 om 14:55

    @dekster
    we wachten alleen nog op het persbericht van novitec ;)

    Login om te reageren
  14. edgar zegt

    9 november 2008 om 14:59

    ik vind geel niet zo heel erg mooi om eerlijk te zijn…

    ferrari gaat zoals Rick dos al zei weer de verkeerde kant op!

    Login om te reageren
  15. Tombnolz zegt

    9 november 2008 om 15:24

    Verdomme, ik ben kwaad. Dit slaat echt nergens op. ’t Is niet omdat de rappertjes smeken om dit soort onzin, dat je ’t ze moet geven ook! Dit valt in geen enkel opzicht goed te keuren.

    Login om te reageren
  16. Brian zegt

    9 november 2008 om 15:41

    Valt me tegen van Ferrari, van een echte racer een cabrio maken. Snikkels

    Login om te reageren
  17. Bob zegt

    9 november 2008 om 16:24

    dat moet zalig zijn om met die auto door een tunnel te rijde :D.

    Login om te reageren
  18. VonStroke zegt

    9 november 2008 om 17:13

    16M? Nog de grootste bullshit van allemaal.

    Login om te reageren
  19. trotsky zegt

    9 november 2008 om 17:41

    ik vermoed dat ze bij Ferrari meer belang hechten aan de wensen van diegenen die er daadwerkelijk eentje (kunnen) kopen dan aan de verzuchtingen van al die zelfverklaarde puristen die er enkel op fora over lullen.

    shame on them! :)

    Login om te reageren
  20. SimonMc zegt

    9 november 2008 om 18:26

    Ah, tzou niet de eerste keer zijn dat iemand van een hardcore circuitvreter een cabrioversie maakt.

    Kijk maar naar de CLK DTM AMG.

    Wilt niet zeggen dat ik het goedkeur trouwens.

    Login om te reageren
  21. LPJ zegt

    9 november 2008 om 19:22

    Ook de Scuderia is niet een hardcore circuitvreter zoals iedereen het hier precies wilt … De circuitvreter is de F430 Challenge. De Scuderia is dan een circuitvreter voor op de weg, wat dus ook al nergens op slaat. Deze Spider is niet nuttelozer dan andere snelle cabrio’s imho.

    Login om te reageren
  22. sebastianchubasco zegt

    9 november 2008 om 20:02

    altijd nog beter dan die belachelijke M3 met 1700 kilo en stalen klapdak.

    Login om te reageren
  23. marco zegt

    9 november 2008 om 20:04

    Lennart heeft geen snelle auto begrijp ik….alleen posters boven zijn bed.
    In de echte wereld hebben maar weinig mensen een circuit in hun achter tuin.
    Als je een snelle wagen hebt wil je een cabrio. (extra gevoel van acceleratie en het uitlaat geluid is mooier) Ja en ik kan het weten …………….

    Login om te reageren
  24. LPJ zegt

    9 november 2008 om 20:24

    Ik denk dat je m’n reactie niet helemaal snapt marco ;)

    Ik ben het net niet eens met al die mensen die vinden dat dit een nutteloze wagen is – hoewel je ove het nut van iedere snelle wagen kunt discusieren natuurlijk. Het is geen circuitvreter neen, maar niemand wilt een echte circuitvreter. Ook de Scuderia is een compromis, net als de “CSL, GT2, superleggera, etc.”

    En niet dat het iets uitmaakt, maar m’n Italiaanse exoot staat in m’n garage en niet op een poster.

    Login om te reageren
  25. RA999 zegt

    9 november 2008 om 20:35

    Apart, er zit een iPod touch in het dashboard…

    Login om te reageren
  26. robbie zegt

    9 november 2008 om 23:07

    @RA999, check het persbericht ;)

    Andere exclusieve kenmerken zijn … een afneembare Ferrari iPod Touch 16 GB in het dashboard.

    Wel een lekkere bek vol trouwens: Ferrari 430 Scuderia Spider 16M

    De verschillen met de ‘normale’ F430 Spider zijn wel aardig:
    80 kg lichter dan de F430 Spider
    0-100 km/u in 3,7 sec ipv 4,0 seconden

    De topsnelheid blijft wel op 315 km/u liggen zie ik.

    Login om te reageren
  27. arend zegt

    23 juli 2009 om 06:02

    omfg, die grijze is zo ongelooflijk geil,,

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North