Wederom feest bij Ferrari. Het zilveren jubileum van de F40 is nog maar koud achter de rug, of er is een diamanten verjaardag te vieren: de 250 is namelijk 60 geworden. Dit wordt gevierd met een tweetal speciale Ferrari’s in het museum in Maranello.
De productie van de 250 begon in 1952, en zette zich ruim 10 jaar voort. In deze periode verlieten een paar van de meest iconische en onbetaalbare collectors items de Ferrari-werkplaats. Onder meer de GTO, California Spyder en de Lusso kwamen in dit decennium tot stand.
Om het heuglijke feit te vieren heeft Ferrari een tweetal bijzondere 250’s in zijn museum neergezet: de Breadvan (waarover je HIER veel meer kunt lezen, en HIER een paar lekkere video’s van bekijken), en de 250 GT SWB Berlinetta, waarin levende legende Stirling Moss in 1961 vier race-overwinningen pakte.
Mocht je binnenkort niet in de buurt zijn van het Ferrari-museum om de met een rauw klinkende 3 liter V12 uitgeruste klassiekers met eigen ogen te aanschouwen, dan moet je het met de gallery doen. Enjoy!
De productie duurde 12 jaar, want in 1964 rolden er nog een paar vernieuwde 250 gto’s van de band met aerodynamische verbeteringen
Daarom ‘zo’n 10 jaar’
Voor mij nog altijd een paar van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Met name de 250 SWB en de 250 SWB California Spyder. En een van de weinige motor geluiden die je direct herkend
Mooi voor in hun door de ‘overheid’ gesubsidieerde Museum.
@kaasboerin: En daar heb jij last van omdat…
@Forza: Omdat dat in de EU zit?
@kaasboerin: beetje vergezocht vind je niet?
@jrk68: Vind ik niet, in tijden van crisis een beetje geld geven aan een bedrijf dat zichzelf makkelijk kan redden (Fiat group). Italië loopt al niet lekker, krijgen we straks nog meer ‘griekenland-taferelen’, moet daar ook geld naartoe. (Indirect dus uit onze zak).
@kaasboerin: nadenken voordat je wat typt, de overheid verdient miljoenen aan belastingen door een bedrijf als ferrari. ze hadden ook het hoofdkantoor naar luxenburg kunnen verplaatsen ivm belastingen maar ze zijn hun thuisland trouw. Dit subsidiëren is het minste wat de overheid kan doen.
@lambo4all:
mwhahahaha ..
de belasting die vrijwillig iets terug geeft ..
een autoverkoper die trouw is ..
goed bezig .. ouwe nadenker ..
@kaasboerin:
Wanneer je aan toerisme geld wilt verdienen, moet je ook iets bieden.
@jrk68: Maar het feit dat het ook geld opbrengt, en dat als je Ferrari zegt Italië zegt, kan ik er nog enige begrip voor hebben i.v.m. het winstoogmerk met dit museum.
@jrk68: vind het wel meevallen, in deze tijden moeten zeker zuid Europese landen overal op gaan bezuinigen, en dan kunnen zulke dingen gewoon niet.
“mocht je niet in de buurt zijn” dan ga je toch effe naar het Louwman museum ..
veeeeeeel interessanter ..
@lincoln:
o,ja .. een het Louwman museum is subsidie-loos ..
wat dan weer de essentie van schoonheid is ..
In het begeleidende stuk van de Breadvan staat dat het eigenlijk geen Ferrari was en meer een doorn in het oog van Enzo Ferrari was. Raar dat ze hem er dan wel tussen zetten.
@E34M5Touring: Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken. Enzo was destijds niet echt opgezet met deze wagen.
Van de andere kant, ondertussen is het toch echt wel een stukje Ferrari geschiedenis geworden.
@Rohrl-fan: Dat absoluut. Toch blijft het raar, in dat stuk stond dat er zelfs geen Ferrari logo’s op te vinden zijn. Eigenlijk zetten ze een auto neer die ontwerptechnisch superieur was aan hun eigen product en ook nog is een bittere smaak moet hebben aangezien hij ontworpen is door iemand die je niet in je bedrijf hebt kunnen houden door emoties en ruzie.
@E34M5Touring: Maar de Breadvan had wel een Ferrari Chassis en Motor e.d. dus het is toch wel (deels) een Ferrari..
250 GTO mooiste auto aller tijden ,250 SWB op de tweede plaats en als toetje een F40 of 288 GT0 .
Mss een nieuwe blog starten europablog ofzo, 2 prachtige wagens in een museum wa wil een mens meer.