• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 250 wordt 60 jaar, viert dit met tentoonstelling

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 mei 2012 om 09:02 – 21 Reacties

Twee bijzondere Ferrari 250's
Wederom feest bij Ferrari. Het zilveren jubileum van de F40 is nog maar koud achter de rug, of er is een diamanten verjaardag te vieren: de 250 is namelijk 60 geworden. Dit wordt gevierd met een tweetal speciale Ferrari’s in het museum in Maranello.

De productie van de 250 begon in 1952, en zette zich ruim 10 jaar voort. In deze periode verlieten een paar van de meest iconische en onbetaalbare collectors items de Ferrari-werkplaats. Onder meer de GTO, California Spyder en de Lusso kwamen in dit decennium tot stand.

Om het heuglijke feit te vieren heeft Ferrari een tweetal bijzondere 250’s in zijn museum neergezet: de Breadvan (waarover je HIER veel meer kunt lezen, en HIER een paar lekkere video’s van bekijken), en de 250 GT SWB Berlinetta, waarin levende legende Stirling Moss in 1961 vier race-overwinningen pakte.

Mocht je binnenkort niet in de buurt zijn van het Ferrari-museum om de met een rauw klinkende 3 liter V12 uitgeruste klassiekers met eigen ogen te aanschouwen, dan moet je het met de gallery doen. Enjoy!

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

250, 250-gt, Ferrari, gto, Klassiekers, museum, stirling-moss

Vorig bericht: « Mercedes CLS van ASMA ligt zwaar op de maag
Volgend bericht: Me gusta! Anderson Aston Martin DBS ‘Casino Royale’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. bonkers zegt

    21 mei 2012 om 09:31

    De productie duurde 12 jaar, want in 1964 rolden er nog een paar vernieuwde 250 gto’s van de band met aerodynamische verbeteringen

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 mei 2012 om 09:43

      Daarom ‘zo’n 10 jaar’

      Login om te reageren
  2. raphael zegt

    21 mei 2012 om 09:56

    Voor mij nog altijd een paar van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Met name de 250 SWB en de 250 SWB California Spyder. En een van de weinige motor geluiden die je direct herkend

    Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    21 mei 2012 om 10:01

    Mooi voor in hun door de ‘overheid’ gesubsidieerde Museum.

    Login om te reageren
    • Forza zegt

      21 mei 2012 om 10:03

      @kaasboerin: En daar heb jij last van omdat…

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        21 mei 2012 om 10:04

        @Forza: Omdat dat in de EU zit?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          21 mei 2012 om 10:27

          @kaasboerin: beetje vergezocht vind je niet?

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            21 mei 2012 om 10:41

            @jrk68: Vind ik niet, in tijden van crisis een beetje geld geven aan een bedrijf dat zichzelf makkelijk kan redden (Fiat group). Italië loopt al niet lekker, krijgen we straks nog meer ‘griekenland-taferelen’, moet daar ook geld naartoe. (Indirect dus uit onze zak).

            Login om te reageren
            • lambo4all zegt

              21 mei 2012 om 11:18

              @kaasboerin: nadenken voordat je wat typt, de overheid verdient miljoenen aan belastingen door een bedrijf als ferrari. ze hadden ook het hoofdkantoor naar luxenburg kunnen verplaatsen ivm belastingen maar ze zijn hun thuisland trouw. Dit subsidiëren is het minste wat de overheid kan doen.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                21 mei 2012 om 11:26

                @lambo4all:

                mwhahahaha ..
                de belasting die vrijwillig iets terug geeft ..
                een autoverkoper die trouw is ..

                goed bezig .. ouwe nadenker ..

            • topless zegt

              21 mei 2012 om 20:02

              @kaasboerin:

              Wanneer je aan toerisme geld wilt verdienen, moet je ook iets bieden.

              Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            21 mei 2012 om 10:43

            @jrk68: Maar het feit dat het ook geld opbrengt, en dat als je Ferrari zegt Italië zegt, kan ik er nog enige begrip voor hebben i.v.m. het winstoogmerk met dit museum.

            Login om te reageren
          • audi18 zegt

            21 mei 2012 om 10:46

            @jrk68: vind het wel meevallen, in deze tijden moeten zeker zuid Europese landen overal op gaan bezuinigen, en dan kunnen zulke dingen gewoon niet.

            Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    21 mei 2012 om 10:47

    “mocht je niet in de buurt zijn” dan ga je toch effe naar het Louwman museum ..

    veeeeeeel interessanter ..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 mei 2012 om 10:48

      @lincoln:

      o,ja .. een het Louwman museum is subsidie-loos ..

      wat dan weer de essentie van schoonheid is ..

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    21 mei 2012 om 11:24

    In het begeleidende stuk van de Breadvan staat dat het eigenlijk geen Ferrari was en meer een doorn in het oog van Enzo Ferrari was. Raar dat ze hem er dan wel tussen zetten.

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      21 mei 2012 om 12:32

      @E34M5Touring: Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken. Enzo was destijds niet echt opgezet met deze wagen.

      Van de andere kant, ondertussen is het toch echt wel een stukje Ferrari geschiedenis geworden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        21 mei 2012 om 12:42

        @Rohrl-fan: Dat absoluut. Toch blijft het raar, in dat stuk stond dat er zelfs geen Ferrari logo’s op te vinden zijn. Eigenlijk zetten ze een auto neer die ontwerptechnisch superieur was aan hun eigen product en ook nog is een bittere smaak moet hebben aangezien hij ontworpen is door iemand die je niet in je bedrijf hebt kunnen houden door emoties en ruzie.

        Login om te reageren
        • nickmercedes zegt

          9 juni 2013 om 12:42

          @E34M5Touring: Maar de Breadvan had wel een Ferrari Chassis en Motor e.d. dus het is toch wel (deels) een Ferrari..

          Login om te reageren
  6. norge zegt

    21 mei 2012 om 18:03

    250 GTO mooiste auto aller tijden ,250 SWB op de tweede plaats en als toetje een F40 of 288 GT0 .

    Login om te reageren
  7. capo1bastone zegt

    22 mei 2012 om 06:42

    Mss een nieuwe blog starten europablog ofzo, 2 prachtige wagens in een museum wa wil een mens meer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North