
Geschikt als je weet wat je doet. Ongeschikt als de Ferrari 488 Pista opeens gaat glijden, zoals hier het geval is en een crash tot gevolg.
Ondanks alle hulpsystemen kan een Ferrari met middenmotor nog steeds listig zijn om te rijden. Dat komt vaak door een combinatie van factoren. Sportieve banden waar nauwelijks temperatuur in zit. Koud weer en een enthousiaste bestuurder. Een giftige combinatie. Bewijst ook deze Ferrari 488 Pista crash in Polen.
Nu is het puur speculeren wat zich hier heeft afgespeeld. Onduidelijk is bijvoorbeeld of de bestuurder met of zonder de hulpsystemen aan heeft gereden. Wel is bekend dat er niemand gewond raakte bij het incident. De lage supersportwagen wist zich onder een stuk vangrail te wringen. Het ingedeukte dak geeft aan dat de impact van de vangrail fors is geweest.

Het incident gebeurde afgelopen vrijdagochtend om 09:00. Locatie van het eenzijdige ongeval is het noordwesten van Polen. Hoewel de omstandigheden er op de foto’s droog uitzien was dat tijdens het gebeuren van het ongeluk niet het geval. De autoriteiten zeggen dat het regende, het wegdak dus nat was en dat de temperatuur zo rond het vriespunt lag. Alles behalve de ideale omstandigheden om met een exclusieve Ferrari 488 Pista op stap te gaan, met deze nare crash tot gevolg.

Fotocredit: Ochotnicza Straż Pożarna w Wyrzysku via Facebook
Die heeft geluk gehad, normaal was je onthoofd
@boriske: hij zit laag genoeg, zo zie je maar dat SUV’s levensgevaarlijk zijn…
@RubenPriest no credit? Had deze laagvlieger gisteren reeds getipt aan jullie nog voordat het op Motor1 verscheen. 😉
@flyerbunch: je leven is voorbij… geen credit….
@maferick74: nee, maar ff thx doet ook niemand sterven toch?
Je zou toch denken dat je een lekker winterritje zou moeten kunnen maken zonder zorgen met een naam als pista.
PZero Trofeos en andere semislicks (liggen vaak standaard onder dit soort voitures) hebben nogal wat temperatuur nodig voordat ze goed plakken en hebben sowieso een hekel aan staand water.
Staat niet voor niets in het instructieboekje van bijvoorbeeld Porsche en BMW dat dat soort banden niet geschikt zijn voor natte en/ of koude omstandigheden en dat je de auto dan dus beter kunt laten staan of andere banden moet monteren. Maar ja, dan ga je niet meer in 7 min 30 over de Nordschleife natuurlijk…
Zal bij Ferrari niet anders zijn gezien het aantal in de VS verkochte auto’s.
“Naam als pista” kwartje valt nu pas…
Naar ongeval, doet mij aan de F1 klapper met Grosjean denken.
Aan de koptekst als eerste woord nog even ‘Berijder’ toevoegen 🙂
Nee, net als je de motorfiets in de winter maar beter in de stalling laat geldt dat ook voor zo’n Ferrari.
@mashell: met de motor kan je prima doorrijden in NL! Alleen met ijzel laat ik hem staan. Als je je rijgedrag genoeg aanpast is het prima te doen. Zorgen dat de motor recht op blijft in de bochten en rustig gedoseerd gas en rem bedienen.
Je kunt prima doorrijden tot het misgaat… Natuurlijk hebben we nu een ouderwetse kwakkelwinter maar niet alleen bij ijzel maar ook bij hagel, sneeuw, regen, temperaturen onder 0 en na zonsondergang kun je de motor beter in de schuur laten staan.
Typische Pool-position voor Ferrari.
@bernoulli: 😂
Nou toen die auto begon te glijden pista die bestuurder wel in zijn broek denk ik
Knapt Igor zo weer op. Beetje plamuur en gaan met die banaan.
@jarnobakker: ja hij is in ieder geval zo króm als n banaan ja….
Hij is vooral (net) niet geschikt om onder de vangrail door te rijden blijkbaar.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-