Ome Sergio Marchionne laat er geen gras over groeien.
De grote baas van Fiat Chrysler heeft namelijk zelf aangegeven dat de Spanjaard Fernando Alonso niet hoeft te rekenen op een stoeltje bij Ferrari. Alonso is na een paar seizoenen sappelen in de marge bij McLaren wel toe aan een nieuwe uitdaging en zijn contract loopt aan het einde van die seizoen af.
Ferrrnando wordt nog steeds beschouwd als een van de beste coureurs van het veld en logischerwijs zou hij dus ook in één van de beste auto’s moeten zitten. Da’s niet het geval en dus draait de geruchtenmachine op volle toeren, want waar gaat Alonso heen?
Eerder reed hij al voor Ferrari en de Italianen hebben voor komend seizoen nog een contracten met coureurs getekend. De overeenkomst met Vettel zou echter al zo goed als klaarliggen en dus staat alleen nog de positie van Raikkonen ter discussie. Maar da’s al een poosje het geval, want de Fin rijdt bijzonder ongeïnspireerd z’n rondjes.
Marchionne wil dan ook dat Kimi wat meer commitment laat zien, wat op zich ook wel een redelijke eis is gezien het riante salaris van de ijskoude Fin. Daarnaast heeft Sergio laten weten dat er nog helemaal niks getekend is met Max Verstappen. Die laatste heeft zelf al lang en breed laten weten dat hij in 2018 sowieso bij Red Bull blijft, dus verwacht geen nieuws op dat vlak.
Lang verhaal kort: voor het einde van het jaar geven de Italianen uitsluitsel en tot die tijd blijft het speculaas. Maar Alonso hoeft z’n Italiaans voorlopig niet bij te spijkeren.
trustmeiamanengineer zegt
Blijven dus alleen McLaren en Renault over als opties. Zou zeer spijtig zijn als Fernando de handdoek in de ring zou gooien aan het einde van dit seizoen….
donvincenzo zegt
@trustmeiamanengineer: Plus het team waar de opvolger van Kimi dan wel vandaan komt. Danny naar Ferrari, Fernando naar Red Bull. Of iets dergelijks.
hoonigan247 zegt
@donvincenzo: Grosjean naar Ferrari of Perez
str8six zegt
@hoonigan247: Nee bedankt
Boomer zegt
@trustmeiamanengineer: Red bull is een optie, max eruit ric en fernando lijkt me een mooie combi.
berlinetta zegt
Ik zie Alonso nog wel naar Williams verkassen. Massa hangt zijn helmen na dit seizoen (echt) aan de wilgen en dan komt er een plaatsje vrij. Lijkt me een goede stap.
porker zegt
@berlinetta: lijkt me heen slechte gedachte idd. Hey ik mis de nodige “wenkbrauw” opmerkingen in de artikel (niet)!
boksbeugel zegt
@berlinetta: Williams doet niet mee in de top en gaat dit waarschijnlijk ook niet doen. Alonso gaat daar dan ook echt niet tekenen
berlinetta zegt
@boksbeugel: Alonso heeft volgens mij niet veel keus. Ferrari wil hem niet en Mercedes volgens mij ook niet. Naar Red Bull zie ik hem niet gaan. Dan blijven Williams en Renault als mogelijke opties over. Dan lijkt Williams me vooralsnog de betere keus dan Renault.
boksbeugel zegt
@berlinetta: Williams zit in de sub-top en blijft daar ook. Renault daarentegen krijgt de zaken op motorisch gebied beter op orde, de rest waarschijnlijk ook met zo’n belachelijk budget. Hij zal niet gelijk boven mee doen maar hij heeft daar nog wel kansen
w0o0dy zegt
Bottas heeft nog geen toezegging dat hij kan blijven ondanks zijn prima resultaten en blijft Hamilton wel of haakt die af?
bassx zegt
Renault is helemaal geen slechte keuze voor Alonso. Mooi naar het team uit Enston terug gaan waar hij z’n naam heeft groot gemaakt.
fapfap zegt
@bassx: Renault is zo traag als zware dikke poep door een dun stroef rietje, klinkt niet erg aanlokkelijk voor ALO.
bassx zegt
@fapfap: Renault koopt eind 2015 het Lotus F1 team op en de R.S.16 is een Lotus chassis dat ontwikkeld is voor een Mercedes motor. De eerste auto ontworpen door Renault is de R.S.17 maar Renault geeft in 2016 al aan dat ze de focus willen leggen op 2018. Dit is toch min of meer een test chassis voor dit seizoen. Toch is het gat met Mercedes maar 1 seconde terwijl dat vorig seizoen 2 seconden was. Race pace is lager vanwege bandenproblemen met chassis en moeten dan ook van het gas af of vreemde strategieën rijden die de overall racetijd niet ten goede komt. Ondanks de problemen en de focus op 2018 die Renault heeft, heeft het meer dan dubbele WK punten dan vorig seizoen, en we zijn nog niet halverwege. Dat met een rijder als Palmer in je team is op z’n zachts grote stappen te noemen dat het team nu al maakt.
Je hebt gelijk, het is nu op dit moment niet snel genoeg maar lijkt mij dat Alonso niet gaat kiezen voor Renault om de prestaties van nu of vorig seizoen. Het lijkt mij dat hij kijkt naar progressie en mogelijkheden van het team en die zijn groot, heel groot, ook gezien hun budget. Terwijl de R.S.17 min of meer een test mule is, wordt de R.S.18 nu al ontworpen (volgens Hulkenberg tegenover motorsport.com). Ik verwacht Renault volgens seizoen nog wel een paar keer op het podium.
En wat zijn de alternatieven voor Alonso? Ferrari zegt nee, McLaren presteert alleen maar slechter, Red Bull wil alleen junior rijders, Toto’s kindje blijft waarschijnlijk gewoon bij Mercedes als hij nog een paar races gaat winnen. Voor 2018 is denk ik dat Renault dan de grootste kanshebber boven Force One en Williams en omdat zij een te klein budget hebben en daardoor nooit een bedreiging in de top zullen worden.
Dutchdriftking zegt
Als de coltrui nee zegt dan is er rook….
sollie1984 zegt
@dutchdriftking: hahaha inderdaad. Dus we kunnen dr vanuit gaan dat Alonso volgend jaar voor Ferrari rijdt.
t0astyyy zegt
En Daniel naar Ferrari ipv RAI? Waardoor Alonso bij RB kan.
Zou goed uitpakken voor max, man met ervaring en kennis valt veel van te leren.
mashell zegt
@t0astyyy: zou Max dan niet compleet overschaduwd worden en van zijn voetstuk vallen? Alsonso is met afstand de beste coureur van het veld. Aan de andere kant, qua strategie, doorzettingsvermogen en vooral materiaal heel houden kan Max nog wel wat van hem leren.
JanJansen zegt
@mashell: was het dan de schuld van Max dat zijn auto elke keer kapot ging?
Begreep juist dat het euvel bij Renault te zoeken was.
mashell zegt
@janjansen: de wagen van zijn teamgenoot met dezelfde motor ging niet stuk.
We zagen vrijdag Max ook weer heel erg z’n best doen in de totaal onbelangrijke vrije trainingen. En dan gaat zondag zijn koppeling kapot… Misschien geldt hier wel 1 + 1 = 2.
cvoc zegt
Hij zou ook nog naar Amerika kunnen gaan. Volgens mij had hij het prima naar zijn zin bij de Indy500. Dat rondjes rijden ging hem al best goed af en op de normale circuits is hij waarschijnlijk direct de beste van het veld.
ardonjr zegt
@cvoc: Als elk jaar de Indy500 samen valt met Monaco dan lijkt me dat helemaal geen probleem. Monaco is toch alleen maar file rijden.. dan kan je net zo goed naam maken in de Indy500 en daarna weer terug komen.
pomoek zegt
@cvoc: ik ben er bijna zeker van. Geen kans op een betere auto, dus waarom dit blijven doen terwijl je andere ambities hebt?
scheurijzer12 zegt
Kreeg nu wel echt kromme tenen van de typo’s. ‘Die seizoenen’ en ‘een seizoenen’. Ga nu weer terug in mijn hok doei!
FieRo zegt
@scheurijzer12: tja en meer andere typo’s ook.. ik zeg het je jongen !
basvspr zegt
Hoe harder Italianen “NIET” roepen, hoe liever ze het willen…
boksbeugel zegt
Renault blijft de beste en eigenlijk enige goede mogelijkheid. Fabrieksteam waar ontzettend veel in word geïnvesteerd en waar ze de motor blijkbaar steeds beter op orde krijgen. Rest van de teams heeft al goede coureurs en/of wil geen strijd binnen het team.
grandmasterb zegt
Alonso haalde vaak het onderste uit de kan met de Ferrari, die toen helaas niet zo goed was, dus met hem gaat het zeker weer een stuk beter met Ferrari, dan met KImi, die heb ik nog niets speciaals zien presteren.
woutel zegt
Red Bull zou de mooiste optie zijn wat mij betreft, Max en Fernando samen in een team kan spektakel opleveren en is leerzaam voor Max. Acht het overigens niet erg waarschijnlijk.