• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari claimt dat benzinemeters F1-auto’s correct zijn

Auteur: hayte, gepost 2 december 2019 om 10:04 – 28 Reacties

Ferrari claimt dat benzinemeters F1-auto


Ferrari-teambaas gooit het op een ‘meetafwijking’.

Iedereen zal het tafereel bij de brandstofpomp wel kennen: ‘hoeveel benzine heb ik nodig om thuis te komen?’ Je wil niet te weinig tanken en het risico lopen om op de weg ineens stil te staan, dus tank je maar nét iets te veel. Zeg 4,88 kilogram te veel. Zoals bekend had Ferrari zondag voor de race een soortgelijk probleem en werd Charles Leclerc betrapt op het hebben van, welja, 4,88 kg teveel brandstof.

Maar wat doe je als baas van een Formule 1-team wanneer je wordt betrapt op het overtreden van de regels? Precies, je doet alsof je neus bloedt. Voor de strafmaat werd uitgesproken, zei Mattia Binotto namelijk dat er sprake was van een ‘meetafwijking’.

“Wij geloven dat al onze metingen kloppen. Er is dus één meting die niet klopt”, zei de teambaas. Hij zegt het niet hardop, maar het lijkt alsof hij de schuld bij FIA neerlegt. Alsof zij niet kunnen meten. Misschien zijn Italiaanse en Franse kilo’s gewoon anders?

Mocht Ferrari inderdaad hebben valsgespeeld met de hoeveelheid benzine, dan zou het nogal lomp zijn. Ze moeten namelijk voor iedere race aangeven hoeveel kilogram brandstof ze per auto meenemen en kunnen voor de wedstrijd ook worden gecontroleerd. Binotto zelf zegt dat zijn auto’s ‘minstens’ tien keer zijn gecontroleerd dit jaar, waarbij er nooit eerder ‘afwijkingen’ zijn geconstateerd.

Hoe dan ook, de uitslag van de FIA is inmiddels bekend. Todt-en-co moet niks hebben van ‘afwijkingen’ en gaf Ferrari een boete van 50.000 euro. Dat zou een flinke verkeersboete zijn voor Jan Modaal, maar voor een team als Ferrari is het natuurlijk een minder groot financieel probleem.

De laatste paar maanden ligt Ferrari overigens al onder een vergrootglas, zo klaagde Red Bull in oktober over het brandstofsysteem van de Italiaanse renstal. Hiervoor zou de FIA Ferrari-onderdelen in beslag hebben genomen. Of hier ook ‘afwijkingen’ zijn geconstateerd is niet bekend.

Ook interessant!

  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Video - Leclerc laat een klassieke Ferrari 275 uit
  • Mijn Auto Ferrari 360
    Mijn Auto: Ferrari 360 Modena van Iteke
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Charles Leclerc, Ferrari, fia, Formule 1, mattia-binotto, Racing, scuderia

Vorig bericht: « Dit bedrijf wil met de sensoren in je auto levens redden
Volgend bericht: Jaar lang ‘gratis’ autorijden met een stekker-Volvo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchcarwizard zegt

    2 december 2019 om 10:08

    Gecalibreerd weegsysteem lijkt me. FIA moet doorpakken.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    2 december 2019 om 10:13

    Het is een boete van niets. 5% extra brandstof kan flink voordeel opleveren!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2019 om 10:46

      @dutchdriftking: het is nogal een flinke boete voor een administratief iets. Een reëel voordeel hebben ze er niet van kunnen halen.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        2 december 2019 om 11:28

        @mashell: 5% extra brandstof is een enorm voordeel in de formule 1!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 december 2019 om 12:12

          @dutchdriftking: maar ze hebben hebben helemaal geen 5% extra brandstof gebruikt (gewoon binnen de 110 liter gebleven), ze hebben een fout getalletje op een papiertje ingevuld.

          Login om te reageren
          • boriske zegt

            2 december 2019 om 15:36

            @mashell: Ja maar ze willen gewoon bashen.

            Login om te reageren
          • Dutchcarwizard zegt

            2 december 2019 om 16:22

            @mashell: hoe weet jij dat?

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              2 december 2019 om 17:18

              @baidu: in het eerdere artikel stond in de commentaren uitgelegd hoe het precies zit.

              Login om te reageren
          • mpgc zegt

            3 december 2019 om 06:16

            @mashell: ja, alleen een fout getalletje op een formulier ingevuld. Daarom is de straf ook zo laag. Dat getal wat wordt ingevuld is echter wel één van de factoren waar naar wordt gekeken door de FIA bij het beoordelen of er niet wordt gerotzooid met de fuel flow meter.. Geen bewijs dus dat Ferrari de motor (op sommige momenten) te veel benzine laat verbruiken (met hogere prestaties tot gevolg) maar mogelijk wel een manier om het manipuleren van de fuel flow meter te verdoezelen. Ferrari impliceerde in haar reactie op de straf overigens dat haar gegevens klopten en de FIA een fout had gemaakt bij het controleren van de hoeveelheid benzine (een vrij ingewikkelde methode waarbij de auto 3x gewogen wordt: met brandstof, daarna leeggepompt en vervolgens weer volgepompt. Wie gelijk heeft durf ik niet te zeggen ?

            Login om te reageren
      • gelatobm zegt

        2 december 2019 om 12:03

        @mashell: ze krijgen 1 miljoen euro per WK-punt. Als hij naast Bottas gestart was, hadden ze geen derde plaats bereikt en een paar miljoen euro minder binnen geharkt.

        Login om te reageren
        • Boomer zegt

          2 december 2019 om 16:22

          @gelatobm: Dus jij denkt dat Mercedes 739 miljoen krijgt van de FIA :’D.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 december 2019 om 11:21

      @dutchdriftking: Ik vraag me af hoeveel voordeel het oplevert. Je hoeft natuurlijk minder zuinig te rijden, maar dan slijten je banden ook sneller.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        2 december 2019 om 11:29

        @berlinetta: Je kan net even met wat meer marge een inhaalactie doen. En je kan juist banden sparen door iets langzamer door de bocht te gaan, en iets harder te accelereren.

        Login om te reageren
      • Joerek zegt

        2 december 2019 om 15:56

        @berlinetta: wat is dit nou voor onzin

        Login om te reageren
  3. 917 Porsche + Audi zegt

    2 december 2019 om 10:22

    50.000 euro boete voor Ferrari, Is net alsof wij een boete zouden oplopen en 50 cent moesten betalen, Belachelijke lage boete.

    Login om te reageren
  4. circlestorm69 zegt

    2 december 2019 om 10:23

    Ferrari….488….te toevallig!

    Login om te reageren
  5. autodrome zegt

    2 december 2019 om 10:26

    Dit stinkt … aan alle kanten …

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    2 december 2019 om 10:42

    Dit was wel weer heel toevallig: eerste een systeem waarmee ze op bepaalde momenten kunnen verdoezelen dat ze meer brandstof verbruiken en nu door de mand gevallen dat ze te veel brandstof meenemen. De vraag is natuurlijk: 5kg brandstof meer op 740kg leeggewicht + 100kg brandstof; dus 5kg bovenop 840kg aan het begin, en dus zeg 2.5kg meer halverwege (iets meer; want aan het begin heb je nets iets meer nodig); maakt dat superveel uit?
    Anyway, de FIA heeft ze schuldig bevonden; want ze krijgen een boete. Echter, de boete is zo laag, dat het eigenlijk geen boete is. Wat zegt dat over de FIA? Voor 50k mag je 5kg meer benzine meesmokkelen?

    Login om te reageren
    • basjaski zegt

      2 december 2019 om 12:21

      @gregorius: een F1 team mag 110 kg benzine mee nemen, en Ferrari zat er onder met Leclerc. Dus er is niks illegaals aan, alleen een verkeerde meting op gegeven.

      als ze 110.1 kg hadden meegenomen was ie gedisqualificeerd.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        2 december 2019 om 13:45

        @basjaski: wacht; ze namen, inclusief die 4.8 kilogram verschil dus geeneens meer mee dan ze mochten verbruiken?
        M.a.w. we zitten nu op moment in de F1 dat over een hele GP gemeten, het dus in simulaties sneller is om ene auto met zeg 5kg minder aan benzine te laten starten en waar men dan minder kan verbruiken tijdens de race?

        Login om te reageren
  7. caspart zegt

    2 december 2019 om 10:50

    Blijft Italiano hè ??

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      2 december 2019 om 12:35

      @caspart: idd dat temperament! Als ze heterdaad worden betrapt, gaan ze zich gedragen als van die onschuldige kleine kindjes die niks weten van het voorval en met allerlei kronkels het van zich af proberen te schuiven…

      Login om te reageren
  8. fmgarcia zegt

    2 december 2019 om 11:38

    Die 5kg maakt echt minder uit dan voorheen denk ik. Kwestie van wel of niet poepen bijna.

    Login om te reageren
  9. drrossi zegt

    2 december 2019 om 11:43

    Ze hadden natuurlijk wat donuts willen draaien na de overwinning !

    Login om te reageren
  10. brammetjedeb zegt

    2 december 2019 om 12:26

    Nee, ze gaan zeggen dat ze fout zaten…. Italiaanse boefjes en Italiaanse wanorde. Heerlijk!!

    Login om te reageren
  11. alexr zegt

    2 december 2019 om 12:26

    Het sg van benzine is veranderlijk… nog erger dan kwik…. dus volume (liters) zegt niks…

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      2 december 2019 om 12:36

      @alexr: daarom dus kilogrammen.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 december 2019 om 13:52

      @alexr: het ‘soortelijk gewicht’ is inderdaad variabel, omdat het de verhouding tussen de massa en het volume weergeeft. En het volume is weer beïnvloedbaar door de temperatuur en de (lucht)druk. Mede daarom werd er door de FIA gesproken over een overschrijding van de massa. Da’s natuurkundig gezien namelijk wel een vaste waarde.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North