• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘FIA neemt Ferrari-onderdelen in beslag’

Auteur: hayte, gepost 20 november 2019 om 11:23 – 52 Reacties

'FIA neemt Ferrari-onderdelen in beslag

Zou de Italiaanse renstal toch vals hebben gespeeld?

Wie een beetje in de Formule 1 zit, weet dat Mercedes al jaren oppermachtig is. Dat komt voor een deel door de sterke motor die ze hebben ontwikkeld. Nou zou je als raceteam zelf ook een betere motor kunnen ontwikkelen, maar dat kost (heel) veel geld. En wat nou als je met goedkopere ingrepen voor een snellere motor kan zorgen?

Vermoedelijk is dit laatste wat Ferrari heeft gedaan. In oktober klaagde Red Bull namelijk tegen FIA over het Italiaanse team , de claim was dat Ferrari een elektrische kabel had lopen naast de kabel voor de fuel flow meter. Deze kabel zou het signaal van de fuel flow meter verstoren, waardoor Ferrari meer brandstof kon verbranden. Meer brandstof betekent meer vermogen en dus een snellere auto.

Ferrari heeft zelf nooit toegegeven dat het een beetje had gespeeld met de regels, al zijn de auto’s wel merkbaar langzamer sinds de klacht van Red Bull in behandeling is genomen. Na de claim van het Verstappen-team is FIA ook een onderzoek gestart, zo blijkt nu. Volgens het Duitse Auto Motor und Sport heeft de organisatie onderdelen van de benzinesystemen van drie F1-auto’s in beslag genomen. Van een Ferrari-wagen, maar ook van een wagen van een Ferrari-motorklant én een niet-Ferrari-team. Zodat FIA de drie systemen kan vergelijken.

Het gaat specifiek om de benzineslangen tussen de flow rate sensor en de motor, daar waar Red Bull eerder over klaagde. De site schrijft dat de onderdelen zijn meegenomen naar een laboratorium en dat het onderzoek enkele dagen in beslag zal nemen. Het lijkt er dan ook op dat in het geval er echt iets mis was, we dat voor de race in Abu Dhabi eind volgende week zullen horen. Wordt vervolgd…

Ook interessant!

  • Dit verwacht Red Bull van Ferrari in 2022
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, fia, Formule 1, onderzoek, Red Bull Racing, scuderia

Vorig bericht: « Seat gaat scooters bouwen
Volgend bericht: Deze gekke driewieler wordt weer gemaakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchcarwizard zegt

    20 november 2019 om 11:33

    FIA moet uiteindelijk wel controlren, ondanks dat ze de grootste Ferrari sponsor zijn.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      20 november 2019 om 19:17

      @baidu: juist daarom! Ferrari vangt al jaren meer uit de pot dan andere teams omdat ze dreigen om er anders mee te stoppen. Het merk is wellicht goed voor het aanzien van de sport maar geeft ze ook een oneerlijk financieel voordeel (zonder de budget cap). Als ze dan ook nog vals spelen om te proberen te winnen, dan is dát natuurlijk niet goed voor de sport.

      Login om te reageren
  2. Calimero zegt

    20 november 2019 om 11:34

    Die van het niet Ferrari team is van Renault die claimen (meer dan) 1000 pk te hebben nu? ;-)
    Zit er een limiet op het maximale vermogen van een Formule 1 auto en zijn die dingen een soort vanuit regelgeving begrenst of wat snap ik niet in het verhaal?

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      20 november 2019 om 11:40

      @milan0: vermogen is niet begrenst. De flowrate van de brandstof, dus hoeveel benzine ze per tijdseenheid mogen verbranden. Daar is een sensor voor die via een kabel elektrische pulsjes naar de computer stuurt. Die slimmerikken bij ferrari hebben daar een hoogspanningskabel van het hybride systeem langs gelegd en zo dat pulsjes signaal verstoord. Daardoor konden ze meer brandstof de motor in pompen dan volgens de regels mag en hadden ze meer vermogen. Dus het hebben van meer vermogen mag wel maar daarvoor meer brandstof verbruiken niet.

      Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        20 november 2019 om 14:07

        @ko4n: maar stomme vraag misschien, maar hoe kun je als Red Bull hier echter komen? Red Bull zal neem ik aan zo even de pitbox van Ferrari binnen kunnen lopen. Of dat het kabeltje in het zicht gemonteerd was?!

        Login om te reageren
        • tom_hanekamp zegt

          20 november 2019 om 14:48

          @rrk147: Door enerzijds als team zelf ook constant opzoek te zijn naar mogelijkheden om de auto/motor sneller te maken en daarnaast ook een bak data te hebben over Ferrari op basis van analyses. Als je dan vervolgens een truc vind en met tests kan bepalen dat de resultaten hiervan verdacht veel overeenkomsten hebben met de data die je van Ferrari hebt, dan is het aannemelijk dat ze dit trucje toepassen. Daarmee kun je niet direct bewijzen dat men het gebruikt, maar wel de FIA vragen of dit trucje toegepast mag worden wat Red Bull dus gedaan heeft, waardoor ze het niet meer kunnen gebruiken.

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            20 november 2019 om 23:04

            @tom_hanekamp: Je kan natuurlijk ook iemand van het concurrerende team een mooie baan aanbieden..

            Login om te reageren
    • okdoei zegt

      20 november 2019 om 11:41

      @milan0: er zit een limiet op hoeveel brandstof men mag verbranden. Als je het als team voor mekaar krijgt om met deze gelimiteerde hoeveelheid brandstof >1000 pk te generen, mag dit.
      Lastige taak, maar het mag wel.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      20 november 2019 om 11:43

      @milan0: Simpel gezegd: de motoren moeten voldoen aan bepaalde eisen vanuit de FIA. Het is aan hen om daar zo slim mogelijk omheen te werken en zoveel mogelijk pk uit die motoren te toveren.

      Login om te reageren
    • MDA zegt

      20 november 2019 om 11:44

      @milan0: het vermogen van een motor is gelijk aan de hoeveelheid brandstof die je per seconde er doorheen kunt jagen maal de thermische efficiëntie. Merc is recordhouder thermische efficiëntie, dus die kunnen meer vermogen uit een motor peuteren dan de anderen, bij gelijke brandstof toevoer. Oplossing voor de anderen is dus meer brandstof. Maar omdat daar een limiet aan zit, moet je valsspelen om meer te krijgen. Er zit dus geen limiet op PK’s, maar door de limiet op brandstof, zit je ergens beperkt in hoeveel je uit een motor kunt halen.

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        20 november 2019 om 12:07

        @mda: het is helemaal niet zeker dat Mercedes nog steeds de hoogste thermische efficiëntie haalt. Zijn al ruim een jaar geen cijfers meer over naar buiten gekomen naar mijn weten.

        Login om te reageren
        • MDA zegt

          20 november 2019 om 12:31

          @tvklarenbosch: da’s waar. Tot vorig jaar was het wel zo, en voorlopig komt alleen RB (honda) in de buurt van hun snelheid, en Ferrari alleen maar er langs met vals spelen. Dus ik gok dat het nog redelijk waar is. Maar de marge is zeker kleiner geworden.

          Login om te reageren
          • sollie1984 zegt

            21 november 2019 om 02:07

            @mda: vals spelen? Hmm er is nog niks gevonden en men doet alsof ze al schuldig zijn. Zolang er geen bewijs is heeft Ferrari het uitstekend gedaan. Ze hadden vorig jaar al 1 van de krachtigste motoren en dit jaar stonden ze vanaf het begin van het seizoen op 1 qua vermogen. Dus Ferrari is onschuldig tot het tegendeel bewezen is!

            Login om te reageren
            • tvklarenbosch zegt

              21 november 2019 om 12:04

              @sollie1984: is absoluut waar, maar de FIA heeft wel het brandstofsysteem in beslag genomen

              Login om te reageren
              • sollie1984 zegt

                21 november 2019 om 13:15

                @tvklarenbosch: schijnt dat die van Red Bull ook in beslag zijn genomen…

  3. mennok zegt

    20 november 2019 om 11:35

    De tijd van onbezorgdheid is voorbiiijjjjjj.. vandaag begint de lange weg naar morgeeeeeeeeeen..

    Login om te reageren
  4. jorden zegt

    20 november 2019 om 11:41

    die lagen voor het oprapen ?

    Login om te reageren
  5. flatsix010 zegt

    20 november 2019 om 11:45

    Ik vraag me vooral af hoe RedBull lucht heeft gekregen van een vrij essentieel technisch aspect van de Ferrari auto.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      20 november 2019 om 11:55

      @flatsix010: Door Mercedes, welke de ballen niet had om het zelf te doen. Mogelijk om zo zelf ook niet betrapt te worden (?) https://racingnews365.nl/red-bull-gebruikte-research-van-mercedes-om-ferrari-te-betrappen/amp

      Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        20 november 2019 om 12:07

        @barendbotje: Vettel heeft dat verklapt tijdens zijn sollicitatie bij RBR.

        Login om te reageren
      • hans75 zegt

        20 november 2019 om 12:24

        @barendbotje: inderdaad wel verdacht dat ze bij Mercedes afgelopen weekend geen power hadden…

        Login om te reageren
        • sjonniedeluxe zegt

          20 november 2019 om 13:24

          @hans75: misschien een fractie minder power gegeven om honda te laten denken dat ze goed bezig zijn. En begin volgend seizoen rijden ze Honda weer het snot voor de ogen.

          Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    20 november 2019 om 11:46

    Ik denk dat het in een laboratorium opstelling nog moeilijk genoeg is de situatie tijdens de kwalificatie na te bootsen. Ze kunnen hoogstens vast stellen dat de fuelflow regelunit in een laboratorium situatie te beïnvloeden is door een electrische leiding die er naast loopt. Als het al lukt om dat vast te stellen, heb je nog hoogstens de mogelijkheid tot bedrog aangetoond ?. Lang leven de wereld can F1 waar niets simpel is ?

    Login om te reageren
  7. Calimero zegt

    20 november 2019 om 11:47

    Top, dank voor de uitleg in jullie reacties!

    Login om te reageren
  8. lluq zegt

    20 november 2019 om 11:50

    Wat boeit het eigenlijk, rijd er een keer iets niet zilvers vooraan op het rechte stuk. Begrijp het probleem niet, doordat de meer brandstof meenemen zijn ze zwaarder slijten de banden eerder. Beter halveren ze dat wetboek eens.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2019 om 12:38

      @lluq: minder regels betekent dat geld om te ontwikkelen meer invloed krijgt en de rijkste teams Ferrari en Mercedes meer afstand nemen van de rest.

      Login om te reageren
      • lluq zegt

        20 november 2019 om 13:28

        @mashell: als die regels nou gewoon eens een paar jaar het zelfde blijven kan de rest ook aanhaken

        Login om te reageren
  9. Design_Driven zegt

    20 november 2019 om 11:57

    Nog een beetje vroeg om conclusies te trekken. Ik heb al zeker 4 totaal verschillende technische redenen gehoord hoe Ferrari eventueel zou vlasspelen.
    Goed dat ze het uitzoeken, ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    20 november 2019 om 12:09

    Tja, het zou wel heel dom zijn als ze de gesjoemelde onderdelen nog op de auto hadden zitten als ze deze niet meer gebruiken… De FIA heeft eerst de verdenking groot in het nieuws gebracht, hierna Ferrari een aantal weken gegeven om de fout te verdoezelen, en nu gaan ze nog even voor de show de boel controleren….

    Login om te reageren
  11. tvklarenbosch zegt

    20 november 2019 om 12:10

    Een andere uitleg die ik gezien heb is dat Ferrari gebruik maakt van de olie in de intercooler, die ze d.m.v. een bewust aangebrachte lekkage in de inlaat brengen om zo meer te kunnen verbranden. Ben erg benieuwd of er ooit een echte uitleg komt waarom die dingen zo hard liepen na de zomerstop.

    Login om te reageren
  12. alfalfa zegt

    20 november 2019 om 12:13

    Is het eigenlijk wel een goede regel voor de sport dat de hoeveelheid brandstof die naar de motor mag beperkt is? ?

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      20 november 2019 om 12:52

      @alfalfa: niet voor de sport, wel voor het milieu… en daardoor ook voor de sport als deze wil blijven bestaan in z’n huidige vorm.

      Login om te reageren
      • alfalfa zegt

        20 november 2019 om 12:57

        @raceface: het einde van de F1 is dus al begonnen?

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      20 november 2019 om 13:22

      @alfalfa: ja, want het blijft relevant voor ontwikkelingen in de echte wereld met verbeterde efficiëntie. Voorheen was de hoeveelheid lucht beperkt, dan was het omgekeerd en konden ze naar believen brandstof inspuiten. Leuk voor een race maar totaal irrelevant.

      PS: efficiëntie is mooi, meer uit minder.

      Login om te reageren
  13. 406_v6 zegt

    20 november 2019 om 12:14

    Dit doet me denken aan de -briljante- restrictor chart van Toyota in de Celica rallywagens.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 november 2019 om 12:15

      @406_v6: Edit: chart = cheat

      Login om te reageren
    • lluq zegt

      20 november 2019 om 13:31

      @406_v6: maar zij hadden de beste ooit . Die verdienen een pluim ipv een straf haha

      Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    20 november 2019 om 12:23

    Team kan goed 100 euro boete krijgen en dan…

    Login om te reageren
  15. dijan zegt

    20 november 2019 om 12:42

    Italianen met hun gesjoemel altijd.

    Login om te reageren
  16. bozothenutter zegt

    20 november 2019 om 12:49

    eeehhhmmm, Ferrari draait eea terug, is voordeel kwijt en DAN gaan we pas de boel in beslagnemen……….

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      20 november 2019 om 12:58

      @bozothenutter: Ja, dat voelde ze bij Ferrari al aankomen. En Jean Todt is de Ferrari mol bij de FIA. En nu gaan die FIA koekenbakkers dus ook niks meer vinden. Case closed!

      Login om te reageren
    • technofreak zegt

      20 november 2019 om 13:02

      @bozothenutter: en omdat de FIA niks heeft gevonden, gaat ’t trucje er gewoon weer op, ook in 2020. “kwam door pech en meer downforce dat we langzamer liepen. FIA heeft ’t onderzocht…”

      Login om te reageren
  17. VeniVidiVici zegt

    20 november 2019 om 12:54

    Zal ik jullie allemaal eens wat zeggen… het antwoord van de FIA gaat zijn “we hebben niks verdachts kunnen vinden. But we keep an eye on it in the future!”.

    Login om te reageren
  18. technofreak zegt

    20 november 2019 om 13:01

    Wat een farçe… Dit is om Ferrari schoon te praten door de FIA, niet om ze te bestraffen.

    3 weken na de directive pas bewijs halen. Laat me niet lachen.
    Als Max z’n muil had gehouden, was de pusbult vanzelf geknapt. Nu moet Fezza z’n paadje schoon (laten) vegen door de FIA. “Zeg Jean, dat pensioenpotje dat hier nog staat, moet daar nog een paar centjes bij aan ‘extra dividend’? Of blijven we in de media lezen dat we valsspelen?”

    Login om te reageren
  19. gregorius zegt

    20 november 2019 om 13:13

    Heerlijk dat geroddel.
    Uiteindelijk maakt het geen ruk uit. Ferrari wordt geen kampioen.
    Stel je schrapt de uitslagen van Ferrari na de zomerstop.
    Goed, RB staat nu 2e in het kampioenschap. Aan het coureurskampioenschap verandert niks. Enige is dat Albon dan toch zijn eerst podium krijgt; van Japan. Heeft ie daar wat aan? Zo wil je m toch niet? Zelf Hulk zou niet zijn enige podium krijgen, want Ricc was 4e in Italie en Vettel had niet helemaal zijn dag toen.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      20 november 2019 om 14:10

      @gregorius: Er zal nooit met terugwerkende kracht een diskwalificatie volgen. Al zou de FIA nu kunnen aantonen dat er een mogelijkheid is geweest om te rommelen, al dan niet in grijs gebied, dan nog staat niet vast dat er ook daadwerkelijk gerommeld is. Dan moet men je op ‘heterdaad betrappen’. Daarom is er ook een parc fermé na afloop van een kwalificatie en race. Die periode is er voor andere teams om een protest in te dienen of voor de FIA om auto’s te controleren op gewicht, afmetingen etc. zonder dat er door de teams (stiekem) veranderingen aan auto’s kunnen maken om ze zo legaal te maken.

      Het enige wat de FIA nu kan doen is dus kijken hoe de regels creatief omzeild zouden kunnen worden en daar op het reglement een toevoeging op te maken dat een dergelijk systeem niet past binnen de reglementen zoals deze bedoeld zijn. Stel dat, in dit geval, Ferrari een dergelijk systeem gebruikt heeft, en er in de reglementen heel strikt staat dat het niet is toegestaan, dan zouden ze Ferrari uit de uitslagen kunnen halen door hen alle punten af te pakken en ze dan zo geen aanspraak kunnen maken op de vergoeding.

      Login om te reageren
  20. martijn_vangammeren zegt

    20 november 2019 om 13:48

    Beetje vals spelen hoort erbij in de F1. Williams met hun extra pedaal en ophanging. Altijd is er wel iets en net dat maakt het leuk. Ooit was het in de Renault 5 cup voorafgaande aan de F1 races dat iedereen zulke kabels had lopen en in na de finish dat eruit sloopte en uit het raam gooide. Testen voorbij? Prima, plakken erop en dan maar op de openbare weg verder gaan. Dat kan nu ook echt niet meer maar maken wel leuke verhalen.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      20 november 2019 om 16:49

      @martijn_vangammeren: ik weet er nog eentje uit de oude doos: Eind jaren 80 had Ford de Sierra Cosworth voor de toerwagenraces. Dat waren turbomotoren waar de druk van turbo reglementair was afgesteld. Sommige auto’s hadden echter een systeem waarbij ze aan het hendeltje van de ruitenwissersproeier konden trekken en zo de turbo meer druk konden laten leveren. Niemand die dat zag.

      Maar er zit een verschil tussen echt ‘vals spelen’ en creatief met de regels omgaan door de mazen in de reglementen op te zoeken en/of de regels die voor meerdere vormen van interpretatie vatbaar zijn.

      Login om te reageren
  21. schreute01 zegt

    20 november 2019 om 16:28

    Snel op de markt brengen deze modificatie!

    Login om te reageren
  22. vaakbenjetebang zegt

    20 november 2019 om 18:47

    Weet je wat echt fantastisch zou zijn? Als Ferrari iets heel anders heeft om die motor zo hard te laten lopen, maar dat ze dat nu niet gebruiken. Immers, in het constructeurskampioenschap (de inkomsten…) zijn de kaarten al geschud. Dus wat zou er dan mooier zijn dan de suggestie die gewekt is te voeden door nu 30 (of zo) pk terug te schroeven en iedereen te laten geloven dat ze nu hun voordeel kwijt zijn. En dan volgend jaar op Albert Park… BAM! P1 en P2. Sandbagging 2.0.

    Login om te reageren
  23. nikk zegt

    20 november 2019 om 21:21

    Voorlopig is het enkel BAM! tussen de beide coureurs.

    Login om te reageren
  24. ghini zegt

    22 november 2019 om 06:58

    Hopelijk leest iemand dit nog: wat ik niet snap, als Ferrari dit trucje zou hebben toegepast, waar het nu toch wel echt op lijkt gezien de 2e sensor die verplicht wordt, dan zouden ze dus meer brandstof hebben gebruikt maar zou de auto dan na de race niet ook aanzienlijk lichter moeten zijn? In ieder geval opvallend lichter?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North