• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari F12 M: de laatste der Mohikanen?

Auteur: Author, gepost 14 februari 2017 om 17:02 – 33 Reacties

Ferrari F12 M: de laatste der Mohikanen?


Als we de geruchten mogen geloven wel.

Enkele jaren terug maakte Ferrari de toekomstplannen duidelijk. Ook Italiaanse supercarfabrikanten krijgen te maken met uitstootregels uit Brussel en dus werd besloten om het volgende te doen: de V8-motoren werden kleiner en kregen turbo’s, de V12’s bleven atmosferisch maar dan wél met elektrische assistentie. De V8 is inmiddels bekend uit de California T, de GTC4Lusso T en de 488. De hybride V12 kennen we uit de LaFerrari.

Daar gaat verandering in komen! Als we Autocar mogen geloven wordt de F12 M, de opvolger van de F12berlinetta, de allerlaatste zuiver atmosferische V12 zonder hybride spulletjes, een beetje wat de 458 Speciale voor de V8-lijn was. Het is overigens wel slim om er rap bij te zijn als je in de markt bent voor zo’n F12 M. Naar verwachting wordt dit type maar een jaar of twee gebouwd en dus zal bij een exemplaar of 1.200 de koek op zijn.

Hoe snel de F12 M wordt weten we niet, al zal ‘ie de F12berlinetta ongetwijfeld stof laten happen. Die laatste heeft een V12 met 740 pk waarmee een topsnelheid van boven de 340 km/u mogelijk is. 0-100 duurt 3,1 seconden en 0-200 km/u is in 8,5 tellen voorbij. Hij staat met een vanafprijs van 358.851 Nederlandse euro’s bij de dealer.

Foto: impressie door Trazione Posteriore

Ook interessant!

  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Video: glijden en gaan met de Ferrari F40
    Video: glijden en gaan met de Ferrari F40

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

f12berlinetta, facelift, Ferrari, geneve-2017

Vorig bericht: « Kijken we binnenkort ein-de-lijk Formule 1 via internet?
Volgend bericht: Dit is de Pagani Huayra Roadster [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrrallycross zegt

    14 februari 2017 om 17:05

    Zou die sneller worden dan de F12 tdf?

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      14 februari 2017 om 17:18

      @mrrallycross: wat denk je zelf

      Login om te reageren
    • JvH zegt

      14 februari 2017 om 18:03

      @mrrallycross: f12 M krijgt waarschijnlijk 800 pk’s

      Login om te reageren
      • baap zegt

        14 februari 2017 om 22:19

        @hard13: 845

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          14 februari 2017 om 22:25

          @baap: niet te hard van stapel lopen. Dat is meteen 100 pk meer dan de F12b

          Login om te reageren
  2. valluik zegt

    14 februari 2017 om 17:05

    Man, wat hangt dat ding lekker laag. Sowieso een grote spierbal als je de header zo ziet.

    Donkerblauw met cognac-bruin leer aub!

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      14 februari 2017 om 17:07

      @valluik: Exact, die kleurencombo mag ook bij mij voor de deur.

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      14 februari 2017 om 17:45

      @valluik: misschien wil ik die ook wel -)

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      14 februari 2017 om 18:07

      @valluik: al had ik een Toyota Corolla uit ’94 gehad in die kleurstelling dan had ik hem nog mooi gevonden :)

      Login om te reageren
  3. peug206 zegt

    14 februari 2017 om 17:09

    Goeie investering… ik had het wel geweten.

    Login om te reageren
  4. willempieee zegt

    14 februari 2017 om 17:16

    Van wat ik begreep krijgt de “F12M” 800pk

    Login om te reageren
  5. macready zegt

    14 februari 2017 om 17:18

    Groot verschil is dat de verandering bij de V8 (van atmosferisch naar turbo) ook een duidelijk gevolg had voor het karakter en dan met name het geluid en in mindere mate de vermogensafdracht (die is gelukkig redelijk lineair gebleven dankzij een aantal kunstgrepen, maar toerenbereik heeft wel aardig ingeboet).

    Dat hoeft bij een hybride niet het geval te zijn, sterker nog, het geluid heeft weinig te maken met hybride toevoegingen. Hoogstens wat extra gewicht, maar dat is elders te compenseren, zie de LaFerrari.
    In het gunstigste geval win je er alleen maar mee: docieler bij lage toeren, meer kracht bij lage toeren, lager verbruik (mede ook omdat remenergie niet wordt “weggegooid”).

    Login om te reageren
  6. ive1 zegt

    14 februari 2017 om 17:19

    6.5L, 800 pk, 0-100 < 3s, 0-200 < 8s

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    14 februari 2017 om 17:39

    De investeerders krijgen al een bollend broekje bij het lezen van dit bericht. Ik overigens ook, maar dan om een andere reden.

    Login om te reageren
  8. nord zegt

    14 februari 2017 om 17:42

    Hier een leuk filmpje waarbij de f12 gehakt maakt van de tesla model s op de dragstip.
    https://youtu.be/_nQDU7HOStc

    Login om te reageren
    • zion88 zegt

      14 februari 2017 om 17:51

      @nord: hier een leuke mededeling: I don’t care. Ik heb helaas geen filmpje waarin de F12 rondjes om de Tesla heen rijdt op het circuit. Zo. Die frustratie is eruit.

      Login om te reageren
      • zion88 zegt

        14 februari 2017 om 17:52

        @zion88: verdammt! Ik las het verkeerd. Haha, excuus.

        Login om te reageren
        • nord zegt

          14 februari 2017 om 17:59

          ik las in het commentaar dat de Teslarijder moeite had met thuiskomen na de dragrace.

          Login om te reageren
    • macready zegt

      14 februari 2017 om 19:32

      @nord:
      De S P100D is echter net zo snel op de kwartmijl.

      Login om te reageren
  9. viezefreddyw zegt

    14 februari 2017 om 18:01

    Het is nu wachten op het betoog van een politiek strijder op Autoblog over NA-motoren en turbo’s.

    Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. Een atmosferische V12 klinkt toch wel fenomenaal, zeker als het van Ferrari afkomt.

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      14 februari 2017 om 18:18

      @viezefreddyw:

      haha! Was ook aan het scrollen naar een reactie van “Hij Die Niet Genoemd Mag Worden”.. Maar die is waarschijnlijk ergens een BMW-dealer aan het besmeuren met “fuck turbo’s” in graffiti. :)

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        14 februari 2017 om 20:19

        @misterdrogba: de kans is groot dat zijn internettikken binnen de gesloten inrichting gehalveerd zijn. :))

        Login om te reageren
  10. mashell zegt

    14 februari 2017 om 18:09

    Samengevat, Ferrari maakt nog twee jaar een uitloopmodel en daarna krijg je LaFerrari techniek voor de prijs van een gewone Ferrari. Goed, dan wachten we nog wel even met het kopen van een Ferrari.

    Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    14 februari 2017 om 18:14

    Wat zou dat gaaf zijn! De F12tdf is al supergaaf.

    Login om te reageren
  12. misterdrogba zegt

    14 februari 2017 om 18:23

    Dat wordt waarschijnlijk een tikje op de vinger vanuit Brussel.

    Maar laat maar komen Ferrari! Die enkele boetes wegen niet op tegen zo’n heerlijk gejank van een atmo V12 in een Ferrari-jasje.

    Login om te reageren
  13. martijn11 zegt

    14 februari 2017 om 18:29

    Ferrari heeft meer specials dan gewone auto’s!

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    14 februari 2017 om 18:52

    Geweldige Ferrari.

    Login om te reageren
  15. Kvgorp zegt

    14 februari 2017 om 19:03

    En natuurlijk komt er van de F12M ook weer een feest model. Of niet?

    Login om te reageren
  16. mennok zegt

    14 februari 2017 om 19:35

    Wat is de f12 toch een ontzettend brute bak. Met die huilende v12 voorin..Pff pure porno. Dit type auto (v12 voorin, grote neus, kort kontje, zitplaats ver naar achter) kan wat mij betreft niets tegenop.

    Login om te reageren
  17. Edge zegt

    14 februari 2017 om 19:59

    Ik vind het prima, en precies om de redenen die @macready al genoemd heeft. Ferrari heeft met de LaFerrari al laten zien dat het heel goed mogelijk is om ook met hybridetechnologie een geweldige wagen te maken die mooi en retesnel is, en dan ook nog heerlijk klinkt. Laten we dus nog even genieten van de F12 en de aankomende F12M, maar laten we vooral ook niet de opvolger van de F12M vrezen.

    Login om te reageren
  18. maximus1973 zegt

    14 februari 2017 om 20:02

    Toch jammer dat Autoblog zo maar klakkeloos het Autocar artikel overneemt. Natuurlijk komen er meer dan 1200 stuks, de TDF had al 799 stuks. Ferrari wil omzet maken en de order boeken zijn al vol. de hier boven geposte specs klopen inderdaad. Erg blij dat ik de mijne in 2018 krijg.

    Login om te reageren
  19. Regenpijp zegt

    14 februari 2017 om 21:46

    Als ik één auto mag uitkiezen, dan wordt dit ‘m. Donkergroen graag met in diamantvorm gestikt chocoladebruin leder.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 februari 2017 om 08:58

      @regenpijp: Stijlvolle uitvoering hoor!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North