Ferrari F40 voor recordbedrag verkocht tijdens veiling

Auteur: , 54 Reacties

Nog nooit eerder werd een Ferrari F40 voor zoveel geld afgehamerd. Toch is het plafond nog lang niet bereikt vermoeden we.

Tijdens een veiling afgelopen weekend op het Nürburgring Oldtimer Grand Prix werd een Ferrari F40 met slechts 7881 kilometer op de teller (WAAROM!?!?) afgehamerd op 1,12 miljoen euro. Wie de prijzen voor tweedehands F40’s een beetje in de gaten houdt, weet dat het überhaubt lastig is om een F40 voor minder dan een miljoen te vinden. Zo staat er bij Van den Akker in Best een exemplaar (zie ook de foto’s in de gallery) met maar 2000 kilometer meer ervaring te koop voor 1,3 miljoen. Al een tijdje trouwens, dus misschien is de vraagprijs net iets te veel van het goede.

Kijken we even op de Duitse verkoopsite Mobile.de, dan staan er in totaal 16 F40’s in de etalage, waarvan de prijzen variëren van 980.000 euro tot 1.43 miljoen euro. 1.1 tot 1.2 miljoen lijkt een beetje de norm, dus het veilingrecord van 1.12 miljoen euro is opvallend te noemen. Regelmatig gebeurt het dat in het heetst van de biedstrijd auto’s juist voor ruim meer dan hun marktwaarde afgehamerd worden, maar de F40 lijkt dus een zeldzame uitzondering.

Ga er maar rustig vanuit dat het plafond voor wat betreft de F40 nog niet bereikt is. De auto is een van de grootste automobiele iconen en gaat het waarschijnlijk ook goed doen op de Chinese markt. De enige tip die we je kunnen geven: zoek een origineel exemplaar en laat de Gas Monkey-F40 links liggen.

Voor wie wel graag belegt in Ferrari’s, maar eerder een paar honderd dan een miljoen wil stukslaan op zijn raspaardje: LEGO heeft net een F40 op de markt gebracht en dergelijke gelimiteerde modellen staan erom bekend rap in waarde te stijgen. Moet je je wel inhouden en de doos dicht houden. En dat is al bijna net zo moeilijk als in 25 jaar slechts 7881 kilometer met een echte F40 te rijden.



54 reacties

Ach, valt toch wel mee. Ik gok dat ze volgend jaar nóg een miljoentje extra doen.
‘1,1 en 1,2 miljoen lijkt de norm.’ Wat is er dan speciaal aan 1,12 miljoen?
@gillesvda: Oh ik snap het al, excuses.
Cool! Maar check dit artikel:

Kies maar: Matchbox, Marjorette, Siku of Hot Wheels? http://www.autoblog.nl/nieuws/kies-maar-matchbox-marjorette-siku-of-hot-wheels-79282

Gaat over modelautootjes!!! Gewoon weer even je jeugd herbeleven op de dinsdagavond!
@gtwillem: Dit vind ik nou ook hele leuke artikeltjes!
@gtwillem: Hee bedankt voor de tip, dat artikel was vast niemand opgevallen ; )
@gtwillem: een meter naast mijn bed… een vitrine met 22 st 1:18 ferrari’s vind het zonde om weg te doen. Vroeger dacht ik dat ze nog wel meer geld waard werden… vooral de F40 van Bburago met pirelli bandjes…. menig vriendin vond het niks…. ik lig nu alleen…. fuck them ☺
@maferick74: de F40 is ongeveer 10 euro waard,maar met pirelli bandjes wel meer
@maferick74: als je nou alles 1:1 had gehad had je vriendinnen genoeg gehad ! ;)
@maferick74: ja dat fucken gaat zo moeilijk nu dan hey ;)
@gtwillem: Ieder zo zijn ding.
Komt nog een veel leukere veiling aan:
http://www.gizmag.com/monterey-car-week-auction-preview-135-cars-might-sell-more-than-1-million/38697/
@eddie72: damn, wat een keuze als je multi miljardair bent. Ik zou niet kunnen kiezen tussen de 250 GT lusso, California spider, miura, 350 gt, bentley blower, Maserati’s en de Porsche racers. Gelukkig heb ik toch geen geld…
@mrB: als je wel geld zal hebben, dan ga ik het je nu nog moeilijker maken, Dit waren alleen auto’s onder de $10mio. Hierbij 10 auto’s van boven de $10mio:
http://www.gizmag.com/ten-10-million-dollar-cars-pebble-beach-auction-preview/38621/
Ik had wel een hoger bedrag verwacht. Maar als je nu kijkt hoe hard de F40 in waarde is gestegen is dit wel een realistisch bedrag. Een kennis van mij heeft 4 jaar geleden een F40 gekocht voor 4 ton!
288 GTO is zoveel mooier.
@alfablog: die bruuske voorkant met die heupen aan de achterkant. Qua proporties zo mooi. En alles is puur functioneel. Een soort Porsche van Ferrari. Toen ik jong was vond ik de 288 GTO de mooiste Ferrari ooit. En nu nog steeds is het een van de mooiste (F355 en 456 GT zijn ook bijzonder mooi). Maar de combinatie van bruutheid en absolute schoonheid heeft Ferrari helaas nooit meer weten te benaderen.
@gtwillem: eens, die heupen… De mooiste voor mij, nu nog.
En de 355 is een plaatje, de runner up. Ooit…
@gtwillem: Over stijgen in waarde gesproken. Kort geleden kon je een knappe F355 met lage kilometerstand nog ophalen voor, pak ‘m beet, €50.000,-. Nu staan ze met onder de 100.00 km op de klok vanaf €75.000,- op Autoscout24. Als ik zo veel geld had om te investeren wist ik het wel.
@viezefreddyw: 100.000 bedoel ik natuurlijk.
@viezefreddyw: klopt. Maar vergeet niet dat de F355 een van de beste auto’s was van dat tijdperk. Samen met de NSX, Ghibli Cup, Skyline GT-R V-Spec, 968 Turbo S en E36 M3 GT. De opvolger van de 355, de 360 Modena, was veel populairder en 3 (!) seconden sneller op Fiorano. Maar was nooit de favoriet. De 996 Turbo was veel sneller en de 996 GT3 was de betere rijdersauto. Het dashboard is wel een omschakeling. De 354 was nogal klassiek in de sfeer van de Testarossa en oude Diablo’s. De 360 was modern en briljant. In 2000. Tegenwoordig weten we wel beter :-).
@gtwillem: wat zou zo een GTO kosten tegenwoordig??
@boesboesboes: ik kan er maar eentje vinden. Staat te koop in Dortmund. Met 2.790km op de klok. Vraagprijs? 2.650.000. In euro’s…
Wat blijft de F40 toch een plaatje!
@dutchdriftking: EENS!!!!!!!!
Gedoemd om zijn dagen te slijten in een verwarmde garage. Waar het alleen uitkomt om wat prijzen te verzamelen op een concours……

Of op de volgende veiling waar ie twee miljoen gaat opleveren….
@Rob:

Dmv deze auto heb ik mijn neefje kunnen leren hoe een financiële zeepbel werkt ..
@lincoln: terug van vakantie? Goed gehad? Welkom terug!

Inderdaad is de F40 nogal een zeepbel. Machtige auto hoor, maar exclusief is ie natuurlijk niet. Een Mazda 6 MPS, Saab 9-3 Viggen of Opel Speedster is gebruikt veel lastiger te vinden…

Daarnaast is het een hopeloos verouderd reliwkie. Leuk om te weten hoe men destijds supercars bouwden, maar de 959 was geavanceerder en de 550 Maranello de betere Ferrari. Nu nog steeds goedkoper…
Ben ik de enige die de gas monkey f40 gewoon vet vind?
@arii: nee hoor hij is heel gaaf zelfs! Maar of het goed is voor zijn waard? Dat weet ik niet.
Pffff afzetters. In 1987 kon je ‘m nog splinternieuw kopen voor fl.750.000….
@Rick-dos: goh een model t ford kostte vroeger 385 dollar.
@clarkson: Ja, als je ‘m in zwart bestelde was ie $385. Als je ‘m in elk andere kleur bestelde was ie onbetaalbaar…
@Rick-dos: Nee hoor, in de eerste jaren (tot 1913, meen in) was de auto niet eens verkrijgbaar in zwart. Pas in 1914 werd zwart als standaard (en enige) kleur ingevoerd.
@aj26sc: Klopt. Hebben ze gedaan omdat die andere kleuren onbetaalbaar waren. ;)
1.12miljoen is toch geen record bedrag in vergelijking met 1.3??!???
@timoangelo: 1) die van 1.3 miljoen staat nog te koop. 2) het gaat om veilingrecord
Totale waanzin dit. Zéker bij een F40. Daar zijn er dik 1200 van gemaakt! Oké, er zijn er onderhand heus wel wat gesneuveld, maar dan nog, echt zeldzaam kun hem niet noemen.

De markt slaat (al tijden) nergens meer op. Prijzen worden alleen maar opgedreven door speculanten. Er gaat een keer een harde correctie aankomen (wat een open deur is natuurlijk, de vraag is wanneer dat gebeurt).
Zover ik weet mogen ze in china geen autos importeren welk ouder is dan 6 jaar. Nu kan ik het wellicht fout hebben, maar dan zullen ze in china deze ferrari’s niet opkopen. Mocht ik het fout hebben, lees ik graag hier een artikel over.
@dragonforce: De chinezen die een F40 kopen zullen er toch niet mee op de openbare weg gaan, de F40’s worden waarschijnlijk gewoon netjes ergens opgeborgen. De F40’s kunnen gewoon niet ingevoerd worden “op kenteken gezet”, maar dat hoeven ze ook niet.
Nu een jaar of 5 in de garage laten staan en opnieuw maar de veiling brengen.
Maar hij is zoo lekker!
Doe mij maar de porsche 959. Hoewel e.en F50 ook erg mooi is. Noem mij een gek en een rare kerel maar ik heb niks met de F40
@gerjan: Gek! Rare kerel jij man…
@gerjan: een F50 mooi vinden is ook wel erg raar. Ik vind de F40 niet echt een schoonheid maar de F50 is gewoon de Multipla van Ferrari.
@mashell: mooi dat smaken zo kunnen verschillen. F50 is voor mij toch wel één van de mooiere Ferrari modellen na de 255 GTO en F12. F40 zie ik als het resultaat van een computer algoritme, niets met schoonheid te maken maar het resultaat werkt.
Misschien wel m’n favoriete auto… Was op de Nürburgring dit weekend, vond dat er één moest staan -Duitse Ferrari club stond er ook- maar vond niks. Staat ie in een besloten tent :(
Veilingprijzen niet boven de marktwaarde…
Uitzonderingen daargelaten, moet je bij een veilig nog een leuk percentage ‘veiligkosten’ betalen. Vaak zijn deze genoemde prijzen de prijzen pre-kosten. Nu weet ik net precies hoeveel % ze bij dit soort zaken van rond de miljoen vragen, maar bij en hoop veilighuizen kan je makkelijk op 25 – 30% rekenen.
In dat geval tik je dus wel 1.4 mio af, waarmee je dus richting de duurste komt.

En dit model. Ongeveer 27 jaar oud. Er zijn dus bijna 8000 km in gereden. Dat is minder dan 300 per jaar! Da’s ongeveer 1.5 dag per jaar aan plezier.
Stel dat je dit ding nieuw had gekocht voor 750000 guldens. En nu verkoop je dat ding voor 1.1 mio euro. Dan heb je over die 27 jaar ongeveer 4,5%p.j. verdiend. Gemiddelde inflatie over die tijd was overigens rond de 2%; dus voor de winst over deze levenscyclus is het niet te doen.
En dan moet je ook nog even kijken wat de kost voor onderhoud, opslag ed hebben gekost voor die 1.5 dag rijden per jaar.
Had je in 1987 voor 750000 guldens een leuk pandje in Amsterdam gekocht; lach je je nu rot.
@gregorius: verhouding gaat totaal mank, want de eerste jaren heeft de eerste eigenaar enkel fors afgeschreven, die bizarre prijsstijgingen zijn iets van de laatste jaren, was toen nog niet te voorzien.
@bofkont:
Voor de vergelijking kan je alleen vaste prijspunten pakken. Als je een grafiekje ziet van een aandeel met een leuke stijging, kan je ook zeggen: kijk daar was een grote stijging. Maar niemand weet op dat moment dat je aan de rand staat van een grote stijging.
Dat ding kwam ter aarde in 87 voor 340 eurotjes. Dat was een hele hoop toen. Maar kon men in 95, 2000 of 2005 zeggen dat ie vanaf nu zeker zal gaan stijgen?
En zeker als we het hebben over een auto waar eigenlijk nauwelijks mee gereden is; dan heb je het al over verzamel objecten: zijn die ooit heel goedkoop geweest?
Als je t kan vinden, zie ik graag een lijstje van F40’s verkoopprijzen met max 400km p.j. over de jaren heen… Kijken of we een goed punt kunnen vinden waar we dachten: ja nu moet je echt zo’n ding kopen als investering.
Bijv nu ben ik er niet bepaald zeker van dat je nog even 10% rendement kan pakken op een F40 over de volgende 5 – 10 jaar. Dat toch wel het minimale wat je wil halen op dit soort objecten waar onzekerheid op zit (relatieve schaarste, maar totaal niet uniek).
De kilometertellerstand zegt niks bij een F40 omdat je heel makkelijk de stekker (onder de uitlaat) van de bak los kan trekken!

Dat wordt massaal gedaan om de stand laag te houden en toch te rijden.
2 jaar geleden kocht je er een voor 500k. Absurd die prijsstijging. En voor dat exemplaar bij vd akker, daar kun je makkelijk 300k vanaf halen. Die boeven prijzen hun autos altijd veuls te hoog. Onderwereld figuren.
@sjeemsbond: Veel vragen en veel geven doet de vreugde leven! Daarnaast; vragen staat vrij.
Die prijs bij Vd Akker is zo gek nog niet. Als op een veiling in Duitsland een auto 1,12 miljoen oplevert heb je hem voor dat geld nog lang niet op naam staan in Nederland met een Nederlands kenteken (en Nederlandse BPM…)
@ Sjeemsbond: bij Vd Akker zijn t juist GEEN onderwereldfiguren ! Juist normale mensen… De prijs komt niet uit de lucht vallen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).