
Probeer je eens een hybride Ferrari voor te stellen. Klopt, dat lukt niet. Voor velen is het als vloeken in de kerk, maar Ferrari sluit hybride technologie niet uit. Nu de normen voor CO2 uitstoot steeds strenger worden, staat ook Ferrari (ik zou bijna zeggen “ook juist Ferrari”) voor een serieuze uitdaging.
Samen met de Formule 1 divisie buigt de autobouwer zich over de vraag hoe de uitstoot kan worden verminderd. Ferrari technisch directeur Amadeo Felisa, sprak met het Spaanse El Mondo Motor en vertelde dat bij de ontwikkeling van de 599 GTB steeds weer moest worden gezocht naar een balans tussen prestaties en CO2 uitstoot.
Het halen van de 130g/km norm, zal voor Ferrari extreem lastig worden met de huidige techniek. Toch zal Ferrari nooit een low-range model introduceren, nooit toornen aan de prestaties en nooit een bio-brandstof of diesel introduceren. Met dergelijke uitspraken blijven er niet heel veel opties over. Desnoods zal worden gekeken naar hybride technologie of technologie waarbij de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgevangen, het zogenaamde Brake Energy Regeneration.
Maar maak je geen zorgen, want wanneer de hybridemotor in je Ferrari straks niet meer die vette sound heeft, dan kunnen we met de VroomBox dat geluid wel weer pimpen. (via: motorauthority)
hmm wat moet ik daar nou toch van denken…….
denk zoiezo dat binnenkort elk merk er zo’n beetje aan zal moeten geloven…zeker als ze wereldwijd auto’s willen blijven leveren. langzaam, heel langzaam maar zeker sterft de verbrandingsmotor uit. dat is niet tegen te houden, ook al kunnen we de emissie eisen overtreffen, brandstof, echt orgineel benzine diesel enz enz enz is der niet oneindig
ik vind het niet kunnen dat ferrari dit ook moet er zijn er maar zo weinig van >[
volgens mij kunnen ze het zowat niet betalen
Ze zullen toch in de toekomst wel moeten…of ze moeten maar iets anders uitvinden. Misschien een vette motor op waterstof? Ik heb er zelf geen problemen mee als Ferrari met een hybride aandrijving komt. We moeten nou eenmaal blijven mee-ontwikkelen als het gaat om klimaatverandering.
dan gaan ze wel klanten verliezen denk ik als hij niet eens meer een
goeie slok benzine lust …
Ik vind het vreemd dat er voor exclusieve auto-merken geen uitzonderingen worden gemaakt m.b.t. de uitstoot. Er word met deze auto’s gemiddeld zo weinig gereden dat de uitstoot per saldo veel lager zal zijn.
Mocht het toch nog zover komen dat Ferrari met een hybride komt, hoop ik maar dat ze een super-uitvinding doen om toch nog een mooi geluid te kunnen behouden.
@ Gek op Wielen
dat hoop ik ook… :)
Een lotus Elise zit niet heel ver boven de 130 gram CO2 norm af, en toch gaat deze auto knijterhard, zonder dat er truukjes zijn toegepast om brandstof te besparen. Denk dat ferrari ook een lichtere auto moet bouwen, en met hybride… of wacht een diesel! haahahaha
Belachelijk zeg, die auto’s worden minder verkocht & er worden mn km’s mee gedaan. Dat is meten met verschillende maten en gewichten. Zoiets kan niet door de beugel, een Ferrari (of welk merk dan ook (zeker) in die categorie) kan niet verder zonder dikke motoren met ditto sound.
@ PieterA :
Groot gelijk, dit hoort gewoon niet bij zo’n topmerk als Ferrari, stel uw voor : ge duwd op de gas van uw Ferrari en ge hoort niets:( En dan kijk je naar de naam : Ferrari Enzo Hdi (om een voorbeel te geven), ik vind echt dat dit niet mag gebeuren! waarom wil iedereen toch zo perse een schone auto? echt nergens voor nodig, ons milieu gaat er echt niet op beteren door met zo’n auto te rijden hoor, en btw, sterven doen we toch allemaal, dus waarom niet eens lekker gasgeven en vervuilen… (lol)
Ik vind het niet meer dan logisch dat Ferrari in ieder geval naar die techniek kijkt. Geloof me, dat doen ze niet met het milieu in het achterhoofd.
Electromotoren hebben een koppel waar je helemaal simpel van wordt. Als Ferrari’s (met name in de formule 1 interessant) het vermogen wat door remmen verloren gaat weer met het uitaccelereren kan gebruiken mbv electromotoren dan kan dat best schelen in de rondetijden.
Mocht het in die rondetijden niets uitmaken, zal Ferrari het ook niet gebruiken. Want dan is het inderdaad vloeken in de kerk.
By the way, als ze door het hergebruik van energie met een pitstopje minder toekunnen zijn ze er natuurlijk ook.
Ik snap niet waarom mensen om Ferrari druk maken de ene zegt,ferrari maakt niet eens kilometer enz enz , en de rest van de auto’s op de wereld dat zijn toch ook auto”s ????? Als je Vraagt aan iemand op straat (ferrari dan denkt hij alleen aan snelheid) op geven momend moet je mee gaan met de techniek, ferrari zul best kijken of die wel uit komt,.Dat moet vast lukken;)
@ Berkiiiiii
Jongen ik snap totaal niet wat je zegt. Dat niet iedereen hier abn gaat typen, daar zit ik niet mee. Maar hoe zeer ik ook mn best doe, ik snap niet wat je bedoelt.
lijkt me moeilijk in een ferrari een hybride motor wat waar laat je de accu’s en met al dat extra gewicht daar moet je als sportwagen bouwer tog niet aan denken ik denk als ze het doen maken ze er iest spectaculairs van dus maak je geen zorgen over de sount van ferrari die blijft hoe dan ook denk ik
tegen de tijd dat ze iets hybride hebben dan ben ik allang dood ;)
@marcel jah hoe zou die dan moeten klinken?
dan hoor je zoon geluidje uit de boxen die op de plaats van de uitlaten zijn geplaatst.. :P
Ach ze doen maar zolang de motor maar aan blijft en er een heerlijke Ferrari sound uitkomt. Als de motor uitgaat bij stapvoets rijden is het Ferrari embleem niet meer waardig. Bedoel die paar duizend Ferrari’s op de wereld die jaarlijks toch weinig rijden zorgen er echt niet voor dat de wereld vergaat.
Zie het wel voor me, een 2 liter v8 10000rpm?midrear. 2 electromotoren geintregreerd in de voorwielen met een accupakket midfront geplaatst. En dit alles weegt net geen 1000kg.
wordt tijd dat auto’s op kraanwater kunnen gaan rijden
Acceleratiejongens , al eens gekeken naar je verbruikscijfer bij het flink optrekken ?
Je diesel of benzinetankje vliegt er zo door.
Kan je gemakkelijk fors laten dalen door op die momenten je opgeslagen remenergie opgeslagen in een battery via een elektromotor (koppel) samen met de normale motor te laten functioneren.
O ja ,das een hybride.
Vaststelling aangaande bijna alle hybride onderwerpen:
-bijna iedereen weet niet waarover hij spreekt ,laat staan kent (de)
techniek.
-bijna niemand deed ooit de moeite met dgl. wagens te rijden.
Vaststelling aangaande de hybride techniek:
-bijna elke gerenomeerde en of gefortuneerde constructeur blaast al een paar jaar de pannen van het dat ze overmorgen met een hybride wagen voor de pinnen gaan komen ,alleen zie ik ze niet ,die hybrides.
Opmerking voor de batteryjongens :
-je batterytoestellen al eens geteld in je huishouden ,vergeet ook je laptop niet of ga je die ook op watertof laten werken.
Mijn conclusie :
Hybride autos zij het met benzine ,diesel ,waterstof of nog wat anders zijn de enige tijdelijke oplossing ,alleen ontbreekt het bij de meeste
constructeurs (uitgezonderd toyota en honda ) aan de nodige knowhow en ervaring en mishien goede wil.
En wil het nu juist dat de japanners indertijd pakken patentrechten
hebben betaald voor Europese of Amerikaanse technologie nu zelf
ALLES gepatenteerd hebben.
Toch pech ,alleen moet je het duven toegeven.
Een hybride auto technieker.
Een hybride ferrari is geeneens ’n gek idee…zolang ’t maar geen diesel versie wordt want dan kan echt niet bij ’n ferrari.
En waarom geen Ferrari op bio-ethanol? Geeft zelfs meer power doordat het octaangehalte hoger ligt dan bij benzine.. Kijk maar naar de Lotus Elise.. http://www.youtube.com/watch?v=kBzmmO-3Cdo
Ik begrijp niet waarom Ferrari nooit bio-brandstof zou gebruiken, maar wel hybride. Met E85 is toch weinig mis. Prestaties gaan er meestal alleen maar op vooruit en het klinkt als een gewone benzinemotor.
E85 past beter bij Ferrari dan al die extra kilo’s van de accu’s van een hybride. Dan hou je ook de mooie sound van een Ferrari
Ik ben het helemaal eens met “Gek Op Wielen” (is hij gek op wielen of is hij EEN gek op wielen?):
Voor exclusieve auto’s moet gewoon uitzondering worden gemaakt, net als voor oldtimers.
Ik heb eens een Ferrari mogen besturen en wat gezegd wordt is waar. Het geluid is zeker de helft van de sensatie. Een fluisterstille Ferrari is geen Ferrari. Dus wat mij betreft geen hybride. Dan koop ik liever een klassieker.
Zou r nou ook een Bluetech versie van alle ferrari’s komen?
Er zal ooit eens een dag komen wanneer we niet meer zitten op te scheppen over de PK´s onder de kap, maar hoeveel km hij doet op 1 liter benzine……..
Tegen die tijd ben ik oud en seniel en zal het dus gelukkig niet bewust meemaken…. ;)
opzich hybride heeft nog wel 1 voordeel(afgezien van het verbruik), of in ieder geval de elektromotor, ten opzichte van de brandstofmotor dat het een ongelovelijk hoog koppel heeft bij het wegrijden
@gompie, idd
Dat ze geen diesel of biodiesel willen is tot daar aan toe want dat zijn andere motoren.
In princpe kan elke benzine motor al op ethanol rijden, en geeft dan al gelijk meer vermogen. Om hem perfect te laten lopen moet wel wat aangepast worden.
Koenigsegg heeft het ze ook voorgedaan.
De italiaane zijn eigen wijs:P
Ik denk dat Lotus op het moment echt wel marktleider is op het gebiedt van hybride binnen de sportwagenmarkt.
wat dachte jullie van een ferrari dat op zonnebloem olie rijd?
@ hallobre,
even een wijze opmerking tussendoor,
zonnebloem olie doet het alleen in sommige dieselmotoren, heb jij ooit een Ferrari gezien die op diesel rijdt? Ik niet.
jullie hoeven niet bang te zijn dat het geluid van de ferrari zal verdwijnen. de regelgeving zegt immers dat je binnen een concern een gemiddelde moet nemen om aan de CO2 uitstoot te komen. daarom maakt ferrari ook deel uit van de fiat groep. de fiat 500, panda hebben een hele lage uitstoot. daar mag ferrari dus een f599 of enzo tegenoverzetten om toch aan het gemiddelde te komen.
ferrari zal niet snel een full hybride gaan bouwen. eerder een mild hybride versie.
dus het mooie geluid zal niet snel verdwijnen. gelukkig maar. ik hoop wel dat ferrari het gewicht laag kan houden als de hybride techniek er komt.
AIs BMW model 760I met gewoone motor op waterstof kan laten rijden kan Ferrari dat ook zo behouden we de fraaie motorsound die bij de auto hoort. De techniek blijft bij het oude principe.