Als we in Nederland kunnen roepen dat iets van ons is, dan doen we dat natuurlijk. Zo is het Zweedse Saab van ons, sinds de overname door het Nederlandse Spyker. Het oer-Italiaanse Ferrari is straks ook van ons, althans een klein beetje dan.
Hoe zit dat? Het Brabantse bedrijf Alucast ontwerpt en produceert auto-onderdelen zoals cilinderkoppen en motorblokken. Deze levert het bedrijf voornamelijk aan Franse en Duitse autobouwers. Alucast maakte vandaag bekend een Italiaanse gieterij van branchegenoot Teksid Aluminium over te nemen. De fabriek MPI in Verrès maakt voornamelijk dashboards voor Fiat, maar levert ook aan andere Italiaanse automerken zoals Ferrari. Het is misschien een beetje vergezocht, maar Ferrari is straks toch echt een klein beetje Nederlands.
Het hoofdkantoor van Alucast staat in Oss en er zijn vestigingen in Duitsland, Tsjechië, Portugal en Brazilië. In totaal werken er 1.100 mensen, goed voor een jaaromzet van 160 miljoen euro. (via: nu.nl)





Als het goed is hebben jullie nu net een mailtje van mij met de link naar dit bericht.. :P Ga ik opnieuw naar Autoblog, staat het bericht er net al op! ;)
-edit: klopt, lol-
Volgens mij is er al minimaal 1 bedrijf dat supplier is van Ferrari.
*kuch* Koni? *kuch*
Of is dat al verleden tijd?
Aangezien Doeke de Walle bij Pininfarina werkt was Ferrari al een beetje Nederlands :)
@Jochempie: ohja, die gast die banden mag oppompen toch ?
@Megakix: lol, is dat zo? Vertel :) Nee maar serieus, hoe je als afgestudeerde van de TU Delft bij Pininfarina terecht komt (op de TU Delft zorgen Koos Eissen en consorten er voor dat je niet beter kan tekenen dan zij wanneer je klaar bent) is echt indrukwekkend te noemen. En ja, als beginnend auto-ontwerper ben je een anoniem loonslaafje. Sterker nog, dat zijn de meeste auto-ontwerpers tot het einde van hun carriere. Maar goed, als vormgeving en innovatie je passie is houdt dat je niet tegen.
@Jochempie: waarschijnlijk ook te maken met onze Belg Lowie Vermeersch, zoon van twee kunstenaars trouwens, die na zijn opleiding aan de TU Delft directeur design werd bij Pininfarina. Onlangs was er nog een beklijvende reportage over hem op de Belgische TV. Cfr. ook http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=NA30T73A
@Jochempie: Had je vorige week naar “de vormgevers” op Canvas moeten kijken: http://video.canvas.be/vormgevers-afl-1-lowie-vermeersch – nu nog te bekijken via “ooit gemist” of zo …
Het gaat dan wel over de Belg Lowie Vermeersch, maar hij komt ook van de TU Delft ;)
Nederland -> Alucast -> Teksid -> Fiat -> Ferrari
Wow eng hoe dichtbij dat eigenlijk komt. Ik weet echter een verband dat een stuk sneller gaat:
Nederland -> Shell -> Ferrari
60 jaar lang directe samenwerking.
@JPM: wow al 60 jaar een samenwerking!!!
Dat is dan wel aardig van de Shell jongens dat Ferrari jarenlang Agip stickers op de auto mocht plakken.
@Merry: Je vergeet het verschil tussen de F1 en roadcars.
@JPM: zelfs met de straat auto’s haal je niet de 60 jaar.
@Merry: Je hebt gelijk het is waarschijnlijk dichter bij de 70 jaar dan de 60 jaar aangezien ze al begin jaren ’30 samenwerken.
Gaat ie straks dan net zo hard vooruit als achteruit?
@Faalhaas:
dan gaan we binnenkort met z’n allen zeker ook een caravan achter onze ferrari hangen, die we allemaal hebben, en gaan we er mee racen… yeah right
Niet in Oss maar in Uden toch?
@Punk: In Oss natuurlijk
Hoe ver kan je het zoeken? :)
@Tom: Italië ?
Nooit van dat bedrijf gehoord, maakt blijkt toch een redelijke kleine multinational ! Hulde !
Wat is een cilinderknop???
@christophe: volgens mij is dat zoiets als een koppeling waar je direkt in kunt roeren (DSG???!!!) nog nooit van een cilinderknop gehoord. misschien kun je er een cilinder mee uit en aan zetten?
@christophe: cilinderkop neem ik aan, hierin zitten de kleppen voor de inlaat en uitlaat, de nokas, de bougies en mogelijk elektronica. De cilinderkop is een van de belangrijkste onderdelen van de motor, tevens ook een van de ingewikkeldste omdat er grootte temperatuursverschillen en krachten vrij komen. Voor het maken van een nieuwe cilinderkop is veel rekenwerk nodig.
Ps, een motor kan meerdere cilinderkoppen hebben, afhankelijk van de cilinders en de motor opbouw (v8, w8, vr6 enz.
@frenkie d:
/facepalm
Een Nederlands bedrijf heeft toch ook die diffuser van de 599XX ontwikkeld?
LOL ik doe zaken met MPI en verzend hun onderdelen wereldwijd :) Ik own ferrari!
ohja, en veel van die MPI meuk gaat naar de US toe….
@Laue:
Ha, jij krijgt binnenkort een nieuwe auto van de zaak!
Ferrari was toch allang een beetje Nederlands, dankzij Actiflow, dat de duffuser voor de 599XX maakt? 599XX
dan kunnen we dat ook van mercedes zeggen, aangezien ze hennep van hempflax (uut ol’ pekel) gebruiken.
Voor deurpanelen dacht ik
en in Venray zit een bedrijf welke cabrio daken maakt voor bjina de hele auto industrie. o.a. Mercedes, BMW, Fiat.
@rider: Dat klopt inderdaad. In Venray zit Inalfa Roofsystems.
@rider:
ze zijn niet de enige, en zeker niet de grootste.
Wat een kneuzen toch hier….mocht nl willen!! Maar het fantastische spijker is toch wel genoeg? Ohja, de kleuters die shell aanhalen….dat is half Brits.
@Vincenzo: NL betaald bijna heel de EU, dus we kunnen ook egwoon heel de EU claimen, is Ferrari nog steeds van ons ;)
@Vincenzo: En Groot-Brittanie is onofficieel gewoon Nederlands nadat onze Koning de oorlog had gewonnen en nooit meer is vertrokken uit dat land. Nederland = baas.
Wat een onzin………
Toeleverancier is wel wat anders dan eigenaar.
In Nederland zitten tientallen toeleveranciers die producten voor de autoindustrie maken. NSK lagers voor de wielen, steunen, aluminium onderdelen en beugels etc etc….
Ferrari betaalt netjes voor die producten.
Als jij een gsm koopt die in china wordt gemaakt ben jij toch ook niet ineens chinees?
Spyker is eigenaar van Saab, daarom is Saab een beetje NL.
Ook Koni dempers zitten in veel Ferrari’s.
Dan is er ook nog Vredestein dat een reserve-band heeft in vrijwel alle Porsche’s , X5’en, Cayenne’s, Q7’ens etc.
Ik weet niet of je altijd blij moet zijn met Nederlanders, kijk eens wat Adrian van Hooijdon heeft aangericht bij BMW en was het niet een Nederlander die verantwoordelijk was voor de vorige 911 met die verschrikkelijke koplampen ?
En Philips dan? Dat levert ook echt een veeeel autobedrijven LED lampen. Weet niet of ze ook aan Italië leveren, maar zou me niet verbazen.
Oh, en dan vergeten we de KLM nog, die onderdelen en soms zelfs hele auto’s overvliegt.
En dan hebben we nog Jansen & Jansen catering B.v. die levert aan de piloot van de KLM die gisteren nog ferrari onderdelen overvloog…. Moet ik doorgaan?
@Sciurida:
Ja, want een nederlands bedrijf is eigenaar van de rubberfabrikant die de ventieldopjes voor Ferrari maakt
@Benjamin1: Ventieldopjes worden niet gemaakt in rubberfabrieken.
Ik heb een Ferrari petje. Ik own Ferrari!!! :lol:
@GOD: OMG!!!!!!
Als Ferrari van Nederlands makelij was geweest, dan waren het platgeslagen DAFjes geweest in 100 varianten, met een variomatic bak en een boxermotor.
zal ik het dan maar zeggen.. NEDERLAND OWNED DE WERELD
Jammer. Ferrari hoort puur Italiaanse te blijven.
Bella Italia!!!
Kunt zeggen wat je wil, maar Alucast is een goed bedrijf. Heb er vorig jaar voor mijn opleiding nog een project over gemaakt, zeer interessant. Ze maken geloof ik ook nog trekhaken, hopelijk zien we die niet terug op een Ferrari ;)
muhaha van jullie ? sinds wanneer is spyker van jullie ?
dat spyker gebouwd word in NL en de ceo en nederlander is ,wilt niet zeggen dat spyker en nederlandse merk is , hou de campers maar voor jullie lol .
@E36Rulez: Als je het op die manier gaat bekijken kun je van alles wel iets leuks maken, en kan iedere Chinees over 10 jaar bij 80% van alle producten zeggen dat het van China is.
Spyker is gewoon een Nederlands merk, opgestart door een Nederlander, een Nederlands genoteerd bedrijf met een Nederlandse CEO én de wagens worden in Nederland gemaakt. Dus ja, Spyker is van “ons” Nederlanders.
Ferrari zal op diezelfde manier ook altijd van de Italianen blijven, al komen alle onderdelen uit andere landen. De uiteindelijke starter, het bedrijf zelf en het merk zijn gewoon Italiaans. Grondstoffen bepalen toch zeker niet waar het bedrijf vandaan komt, dan zou Shell ineens “van de landen zijn” waar ze de bevolking uitbuiten…
Gloeien jullie ook van trots?
Ja hallo… beetje vergezocht…. maar kijk als je er blijer van wordt… leuk voor jullie dan…
Pstt…..Niet verder vertellen…… ik hoorde dat ook 1 van de 1100 medewerkers een keer echte goudse kaas (uit Nederland) heeft gegeten……..Haha
Ja hoor wat een gelul! Straks roepen we nog dat de JSF ook een beetje Nederlands is. En zo kan ik nog wel 1001 dingen vinden in de wereld waarvan je kan zeggen “Het is een beetje Nederlands” :?
Ik hoorde onlangs dat de stiksels van de werkoveralls van de makers van de ventieldopjes van Rolls Royce ook van een nederlandse katoenspecialist is!
China is van mij want ik dacht gisteren nog aan dat land.
Afrika is van mij want met Risk had ik het veroverd.
De Studieboekencentrale is van mij want ik heb daar voor geproduceerd door er te werken…
Ik denk dat ik precies niet de enige ben dat het een beetje vergezocht vind :)
Dit heet globalisering: ik durf het wedje aan dat er in / op elk merk auto wel iets NLs zit of is.