• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari straks een klein beetje Nederlands

Auteur: Dennis, gepost 29 oktober 2010 om 12:20 – 59 Reacties

Ferrari SA Aperta dashboard

Als we in Nederland kunnen roepen dat iets van ons is, dan doen we dat natuurlijk. Zo is het Zweedse Saab van ons, sinds de overname door het Nederlandse Spyker. Het oer-Italiaanse Ferrari is straks ook van ons, althans een klein beetje dan.

Hoe zit dat? Het Brabantse bedrijf Alucast ontwerpt en produceert auto-onderdelen zoals cilinderkoppen en motorblokken. Deze levert het bedrijf voornamelijk aan Franse en Duitse autobouwers. Alucast maakte vandaag bekend een Italiaanse gieterij van branchegenoot Teksid Aluminium over te nemen. De fabriek MPI in Verrès maakt voornamelijk dashboards voor Fiat, maar levert ook aan andere Italiaanse automerken zoals Ferrari. Het is misschien een beetje vergezocht, maar Ferrari is straks toch echt een klein beetje Nederlands.

Het hoofdkantoor van Alucast staat in Oss en er zijn vestigingen in Duitsland, Tsjechië, Portugal en Brazilië. In totaal werken er 1.100 mensen, goed voor een jaaromzet van 160 miljoen euro. (via: nu.nl)

Ook interessant!

  • Nieuwe Ferrari lijkt straks op een iPhone?!
    Nieuwe Ferrari lijkt straks op een iPhone?!
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Techniek

Vorig bericht: « Renault overweegt de Dezir in een kleine oplage
Volgend bericht: Veyron Grand Sport kost in India 2,6 miljoen euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. Maurice16 zegt

    29 oktober 2010 om 12:24

    Als het goed is hebben jullie nu net een mailtje van mij met de link naar dit bericht.. :P Ga ik opnieuw naar Autoblog, staat het bericht er net al op! ;)

    -edit: klopt, lol-

    Login om te reageren
  2. KUYL zegt

    29 oktober 2010 om 12:35

    Volgens mij is er al minimaal 1 bedrijf dat supplier is van Ferrari.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      29 oktober 2010 om 12:42

      *kuch* Koni? *kuch*

      Of is dat al verleden tijd?

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    29 oktober 2010 om 12:35

    Aangezien Doeke de Walle bij Pininfarina werkt was Ferrari al een beetje Nederlands :)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 oktober 2010 om 12:40

      @Jochempie: ohja, die gast die banden mag oppompen toch ?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        29 oktober 2010 om 12:45

        @Megakix: lol, is dat zo? Vertel :) Nee maar serieus, hoe je als afgestudeerde van de TU Delft bij Pininfarina terecht komt (op de TU Delft zorgen Koos Eissen en consorten er voor dat je niet beter kan tekenen dan zij wanneer je klaar bent) is echt indrukwekkend te noemen. En ja, als beginnend auto-ontwerper ben je een anoniem loonslaafje. Sterker nog, dat zijn de meeste auto-ontwerpers tot het einde van hun carriere. Maar goed, als vormgeving en innovatie je passie is houdt dat je niet tegen.

        Login om te reageren
        • Nick 007 zegt

          29 oktober 2010 om 13:07

          @Jochempie: waarschijnlijk ook te maken met onze Belg Lowie Vermeersch, zoon van twee kunstenaars trouwens, die na zijn opleiding aan de TU Delft directeur design werd bij Pininfarina. Onlangs was er nog een beklijvende reportage over hem op de Belgische TV. Cfr. ook http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=NA30T73A

          Login om te reageren
        • LPJ zegt

          29 oktober 2010 om 13:16

          @Jochempie: Had je vorige week naar “de vormgevers” op Canvas moeten kijken: http://video.canvas.be/vormgevers-afl-1-lowie-vermeersch – nu nog te bekijken via “ooit gemist” of zo …

          Het gaat dan wel over de Belg Lowie Vermeersch, maar hij komt ook van de TU Delft ;)

          Login om te reageren
  4. JPM zegt

    29 oktober 2010 om 12:36

    Nederland -> Alucast -> Teksid -> Fiat -> Ferrari

    Wow eng hoe dichtbij dat eigenlijk komt. Ik weet echter een verband dat een stuk sneller gaat:

    Nederland -> Shell -> Ferrari

    60 jaar lang directe samenwerking.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      29 oktober 2010 om 13:04

      @JPM: wow al 60 jaar een samenwerking!!!
      Dat is dan wel aardig van de Shell jongens dat Ferrari jarenlang Agip stickers op de auto mocht plakken.

      Login om te reageren
      • JPM zegt

        29 oktober 2010 om 13:28

        @Merry: Je vergeet het verschil tussen de F1 en roadcars.

        Login om te reageren
        • Merry zegt

          29 oktober 2010 om 14:02

          @JPM: zelfs met de straat auto’s haal je niet de 60 jaar.

          Login om te reageren
          • JPM zegt

            29 oktober 2010 om 15:11

            @Merry: Je hebt gelijk het is waarschijnlijk dichter bij de 70 jaar dan de 60 jaar aangezien ze al begin jaren ’30 samenwerken.

            Login om te reageren
  5. Faalhaas zegt

    29 oktober 2010 om 12:36

    Gaat ie straks dan net zo hard vooruit als achteruit?

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      29 oktober 2010 om 13:26

      @Faalhaas:
      dan gaan we binnenkort met z’n allen zeker ook een caravan achter onze ferrari hangen, die we allemaal hebben, en gaan we er mee racen… yeah right

      Login om te reageren
  6. Punk zegt

    29 oktober 2010 om 12:39

    Niet in Oss maar in Uden toch?

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      5 november 2010 om 15:19

      @Punk: In Oss natuurlijk

      Login om te reageren
  7. Tom zegt

    29 oktober 2010 om 12:41

    Hoe ver kan je het zoeken? :)

    Login om te reageren
    • Joop zegt

      29 oktober 2010 om 12:45

      @Tom: Italië ?

      Login om te reageren
  8. Megakix zegt

    29 oktober 2010 om 12:41

    Nooit van dat bedrijf gehoord, maakt blijkt toch een redelijke kleine multinational ! Hulde !

    Login om te reageren
  9. christophe zegt

    29 oktober 2010 om 12:46

    Wat is een cilinderknop???

    Login om te reageren
    • rider zegt

      29 oktober 2010 om 12:56

      @christophe: volgens mij is dat zoiets als een koppeling waar je direkt in kunt roeren (DSG???!!!) nog nooit van een cilinderknop gehoord. misschien kun je er een cilinder mee uit en aan zetten?

      Login om te reageren
    • frenkie d zegt

      29 oktober 2010 om 13:22

      @christophe: cilinderkop neem ik aan, hierin zitten de kleppen voor de inlaat en uitlaat, de nokas, de bougies en mogelijk elektronica. De cilinderkop is een van de belangrijkste onderdelen van de motor, tevens ook een van de ingewikkeldste omdat er grootte temperatuursverschillen en krachten vrij komen. Voor het maken van een nieuwe cilinderkop is veel rekenwerk nodig.
      Ps, een motor kan meerdere cilinderkoppen hebben, afhankelijk van de cilinders en de motor opbouw (v8, w8, vr6 enz.

      Login om te reageren
      • towi zegt

        29 oktober 2010 om 14:50

        @frenkie d:

        /facepalm

        Login om te reageren
  10. Tomas zegt

    29 oktober 2010 om 12:49

    Een Nederlands bedrijf heeft toch ook die diffuser van de 599XX ontwikkeld?

    Login om te reageren
  11. Laue zegt

    29 oktober 2010 om 12:50

    LOL ik doe zaken met MPI en verzend hun onderdelen wereldwijd :) Ik own ferrari!

    Login om te reageren
  12. Laue zegt

    29 oktober 2010 om 12:51

    ohja, en veel van die MPI meuk gaat naar de US toe….

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      29 oktober 2010 om 13:56

      @Laue:

      Ha, jij krijgt binnenkort een nieuwe auto van de zaak!

      Login om te reageren
  13. Polov zegt

    29 oktober 2010 om 12:52

    Ferrari was toch allang een beetje Nederlands, dankzij Actiflow, dat de duffuser voor de 599XX maakt? 599XX

    Login om te reageren
  14. Simpson zegt

    29 oktober 2010 om 12:53

    dan kunnen we dat ook van mercedes zeggen, aangezien ze hennep van hempflax (uut ol’ pekel) gebruiken.

    Voor deurpanelen dacht ik

    Login om te reageren
  15. rider zegt

    29 oktober 2010 om 13:01

    en in Venray zit een bedrijf welke cabrio daken maakt voor bjina de hele auto industrie. o.a. Mercedes, BMW, Fiat.

    Login om te reageren
    • Hans zegt

      29 oktober 2010 om 13:15

      @rider: Dat klopt inderdaad. In Venray zit Inalfa Roofsystems.

      Login om te reageren
    • Laue zegt

      29 oktober 2010 om 13:36

      @rider:
      ze zijn niet de enige, en zeker niet de grootste.

      Login om te reageren
  16. Vincenzo zegt

    29 oktober 2010 om 13:14

    Wat een kneuzen toch hier….mocht nl willen!! Maar het fantastische spijker is toch wel genoeg? Ohja, de kleuters die shell aanhalen….dat is half Brits.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      29 oktober 2010 om 14:03

      @Vincenzo: NL betaald bijna heel de EU, dus we kunnen ook egwoon heel de EU claimen, is Ferrari nog steeds van ons ;)

      Login om te reageren
    • Ralph zegt

      29 oktober 2010 om 15:54

      @Vincenzo: En Groot-Brittanie is onofficieel gewoon Nederlands nadat onze Koning de oorlog had gewonnen en nooit meer is vertrokken uit dat land. Nederland = baas.

      Login om te reageren
  17. RuVi zegt

    29 oktober 2010 om 13:18

    Wat een onzin………

    Toeleverancier is wel wat anders dan eigenaar.
    In Nederland zitten tientallen toeleveranciers die producten voor de autoindustrie maken. NSK lagers voor de wielen, steunen, aluminium onderdelen en beugels etc etc….
    Ferrari betaalt netjes voor die producten.

    Als jij een gsm koopt die in china wordt gemaakt ben jij toch ook niet ineens chinees?

    Spyker is eigenaar van Saab, daarom is Saab een beetje NL.

    Login om te reageren
  18. JPM zegt

    29 oktober 2010 om 13:31

    Ook Koni dempers zitten in veel Ferrari’s.

    Dan is er ook nog Vredestein dat een reserve-band heeft in vrijwel alle Porsche’s , X5’en, Cayenne’s, Q7’ens etc.

    Login om te reageren
  19. yerrie zegt

    29 oktober 2010 om 13:39

    Ik weet niet of je altijd blij moet zijn met Nederlanders, kijk eens wat Adrian van Hooijdon heeft aangericht bij BMW en was het niet een Nederlander die verantwoordelijk was voor de vorige 911 met die verschrikkelijke koplampen ?

    Login om te reageren
  20. Sciurida zegt

    29 oktober 2010 om 13:44

    En Philips dan? Dat levert ook echt een veeeel autobedrijven LED lampen. Weet niet of ze ook aan Italië leveren, maar zou me niet verbazen.
    Oh, en dan vergeten we de KLM nog, die onderdelen en soms zelfs hele auto’s overvliegt.
    En dan hebben we nog Jansen & Jansen catering B.v. die levert aan de piloot van de KLM die gisteren nog ferrari onderdelen overvloog…. Moet ik doorgaan?

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      29 oktober 2010 om 13:57

      @Sciurida:

      Ja, want een nederlands bedrijf is eigenaar van de rubberfabrikant die de ventieldopjes voor Ferrari maakt

      Login om te reageren
      • Vinny_93 zegt

        30 oktober 2010 om 15:46

        @Benjamin1: Ventieldopjes worden niet gemaakt in rubberfabrieken.

        Login om te reageren
  21. GOD zegt

    29 oktober 2010 om 13:56

    Ik heb een Ferrari petje. Ik own Ferrari!!! :lol:

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      29 oktober 2010 om 13:58

      @GOD: OMG!!!!!!

      Login om te reageren
  22. frarissimo zegt

    29 oktober 2010 om 14:12

    Als Ferrari van Nederlands makelij was geweest, dan waren het platgeslagen DAFjes geweest in 100 varianten, met een variomatic bak en een boxermotor.

    Login om te reageren
  23. wolffjee zegt

    29 oktober 2010 om 14:19

    zal ik het dan maar zeggen.. NEDERLAND OWNED DE WERELD

    Login om te reageren
  24. Ersin Demirci zegt

    29 oktober 2010 om 14:30

    Jammer. Ferrari hoort puur Italiaanse te blijven.
    Bella Italia!!!

    Login om te reageren
  25. Bebber89 zegt

    29 oktober 2010 om 14:40

    Kunt zeggen wat je wil, maar Alucast is een goed bedrijf. Heb er vorig jaar voor mijn opleiding nog een project over gemaakt, zeer interessant. Ze maken geloof ik ook nog trekhaken, hopelijk zien we die niet terug op een Ferrari ;)

    Login om te reageren
  26. E36Rulez zegt

    29 oktober 2010 om 15:06

    muhaha van jullie ? sinds wanneer is spyker van jullie ?
    dat spyker gebouwd word in NL en de ceo en nederlander is ,wilt niet zeggen dat spyker en nederlandse merk is , hou de campers maar voor jullie lol .

    Login om te reageren
    • Supergrover zegt

      29 oktober 2010 om 15:39

      @E36Rulez: Als je het op die manier gaat bekijken kun je van alles wel iets leuks maken, en kan iedere Chinees over 10 jaar bij 80% van alle producten zeggen dat het van China is.

      Spyker is gewoon een Nederlands merk, opgestart door een Nederlander, een Nederlands genoteerd bedrijf met een Nederlandse CEO én de wagens worden in Nederland gemaakt. Dus ja, Spyker is van “ons” Nederlanders.

      Ferrari zal op diezelfde manier ook altijd van de Italianen blijven, al komen alle onderdelen uit andere landen. De uiteindelijke starter, het bedrijf zelf en het merk zijn gewoon Italiaans. Grondstoffen bepalen toch zeker niet waar het bedrijf vandaan komt, dan zou Shell ineens “van de landen zijn” waar ze de bevolking uitbuiten…

      Login om te reageren
  27. Pallas zegt

    29 oktober 2010 om 16:37

    Gloeien jullie ook van trots?

    Login om te reageren
  28. Dimglor zegt

    29 oktober 2010 om 17:54

    Ja hallo… beetje vergezocht…. maar kijk als je er blijer van wordt… leuk voor jullie dan…

    Login om te reageren
  29. i-love-suv zegt

    29 oktober 2010 om 18:34

    Pstt…..Niet verder vertellen…… ik hoorde dat ook 1 van de 1100 medewerkers een keer echte goudse kaas (uit Nederland) heeft gegeten……..Haha

    Login om te reageren
  30. VeniVidiVici zegt

    29 oktober 2010 om 20:46

    Ja hoor wat een gelul! Straks roepen we nog dat de JSF ook een beetje Nederlands is. En zo kan ik nog wel 1001 dingen vinden in de wereld waarvan je kan zeggen “Het is een beetje Nederlands” :?

    Login om te reageren
  31. E34M5Touring zegt

    30 oktober 2010 om 11:39

    Ik hoorde onlangs dat de stiksels van de werkoveralls van de makers van de ventieldopjes van Rolls Royce ook van een nederlandse katoenspecialist is!

    Login om te reageren
  32. jip zegt

    30 oktober 2010 om 13:15

    China is van mij want ik dacht gisteren nog aan dat land.

    Login om te reageren
  33. Vinny_93 zegt

    30 oktober 2010 om 13:17

    Afrika is van mij want met Risk had ik het veroverd.
    De Studieboekencentrale is van mij want ik heb daar voor geproduceerd door er te werken…

    Login om te reageren
  34. Tom zegt

    30 oktober 2010 om 14:31

    Ik denk dat ik precies niet de enige ben dat het een beetje vergezocht vind :)

    Login om te reageren
  35. Dinks zegt

    30 oktober 2010 om 14:36

    Dit heet globalisering: ik durf het wedje aan dat er in / op elk merk auto wel iets NLs zit of is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North