
Een Zwitserse firma komt met een restomod op basis van de Ferrari Testarossa. Ze noemen ‘m alleen geen Restorossa. Gemiste kans.
Oude en zelfs iconische auto’s moderniseren is al lang geen taboe meer. Dat blijkt wel uit de opkomst van de restomod. We hebben al talloze Porsche 911’s en Land Rover Defenders voorbij zien komen die in deze categorie vallen. Ferrari restomods kom je echter vrijwel nooit tegen. Zijn die nog steeds nut dun, om met Johan Derksen te spreken?
Icoon
Officine Fioravanti, een Itali… Zwitserse firma, denkt in ieder geval van niet. Zij komen namelijk met een restomod op basis van de Ferrari Testarossa. Ze wagen het dus om zich te vergrijpen aan hét icoon uit de jaren ’80. Daarmee riskeren ze niet alleen Ferrari zelf, maar ook de liefhebbers over zich heen te krijgen.
Upgrades
We kunnen jullie alvast geruststellen: het wordt geen elektrische auto. Dat zou in ieder geval wel blasfemie geweest zijn. Nu valt het echter reuze mee. Sterker nog: de upgrades voegen echt wat toe. De Testarossa wordt bijvoorbeeld voorzien van een titanium uitlaatsysteem, ABS en tractiecontrole. Tegelijkertijd hebben ze 120 kg van het gewicht af weten te snoepen.

Topsnelheid
De lijst met upgrades gaat verder met Brembo-remmen, Öhlins-schokdempers en nieuwe velgen. Wat er precies met de motor wordt gedaan is nog niet duidelijk, maar het resultaat is zo’n 500 pk, 600 Nm aan koppel en een topsnelheid van 322 km/u. Dat is vrijwel net zo snel als een F40.
Ontwerp
Het uiterlijk van deze Testarossa restomod is nog in camouflage gehuld, maar dat is meer voor de show. Er zal – gelukkig – niet veel aan het originele ontwerp getornd worden. Dat zoiets mis kan gaan heeft Ferrari zelf laten zien met de 512M. Deze restomod zal dus qua design alleen op detailniveau afwijken van de originele Testarossa.
Testen
Officine Fioravanti is de Testarossa momenteel nog druk aan het testen en doet daarmee de naam van de auto eer aan. Testarossa is immers Italiaans voor testpaard, zoals jullie ongetwijfeld weten. Enfin, de Zwitsers hebben in ieder geval al de aandacht weten te vestigen op hun creatie. Wanneer we dit stukje ‘automotive neoclassicisme’, zoals ze het zelf zo mooi noemen, kunnen verwachten is nog een verrassing.
Foto’s: Pietro Martelletti / Officine Fioravanti
‘Testpaard’… je zult ongetwijfeld een grapje maken, maar pas daarmee op. Mensen zijn in staat om het voor waarheid aam te nemen.
https://translate.google.com/?sl=it&tl=nl&text=testarossa&op=translate
https://www.vertalen.nu/vertaal?vertaal=Testarossa&van=it&naar=nl
https://context.reverso.net/vertaling/italiaans-nederlands/testarossa
https://www.webtran.nl/italian/naar-nederlands/
Ze zeggen ongeveer hetzelfde allemaal…
@vaakbenjetebang: dat is juist leuk toch?
Er gaat natuurlijk niets boven origineel, maar alles wat ertoe bijdraagt dat we langer kunnen genieten van dit iconische ontwerp kan ik alleen maar aanmoedigen…
@Pascal: nou ik heb gehoord dat het origineel eigenlijk niet zo heel lekker rijdt…..?
@mustang750supersnake het gezegde “never meet your heroes” gaat hierbij waarschijnlijk ook op :)
Is er niet een autoblog redacteur die de schurft heeft aan front overhang? Het was me nooit zo opgevallen maar op foto 2 zit de chauffeur bijna met z’n knieën over de voorwielen gevouwen…
@pomoek: dat hebben veel middenmotor-auto’s in meer of mindere mate. Is amper ontkomen aan, anders wordt de wielbasis onpraktisch lang.
@pomoek: dat is jaapyo
Alle Ferrari’s hebben een enorme front overhang, ga maar eens kijken.
Met atmo V12 en gated shifter is dit toch wel een natte droom.
Geen probleem met restomodden. Ten minste zo lang het doel is een een iets verbeterde versie van het origineel te creëren waarmee je veilig en relatief betrouwbaar kunt blijven genieten van de originele ervaring. Dat lijkt hier wel de insteek te zijn. Beter dan zo’n Singer.
Testarossa betekent letterlijk roodhoofd naar de rood gespoten cilinderkoppen. Ik volg deze firma al een tijdje op Instagram waar ze regelmatig foto’s delen. Mooi om de evolutie te zien.
@ericc: dank voor de vertaling 😄
Geen gek idee lijkt me. Iedereen droomt over een Ferrari. Een rode natuurlijk. Tot dat ze er een hebben en met alle nukken en de Italiaanse kwaliteit te maken krijgen. Never meet your heroes zegt men.
Deze zal er vast wel van op knappen.
@kvgorp: of je doet je huiswerk goed voor je tot aanschaf over gaat: praat met een merkspecialist en komt er achter dat het inderdaad geen goedkope hobby is maar dat alle drama verhalen ook sterk overdreven zijn.
@pjotr: heb je het onderhoudsschema wel eens gezien van een oudere Ferrari?
Jup, iedere zoveel jaar motor eruit voor de distributie: dat soort ongein. Maar ik weet ook dat dat bij een aantal Ferrari’s anders en sneller kan dan in wat er officieel voor staat, daarom ook mijn verwijzing naar een specialist (en niet de officiele dealers).
Of de motor er uit moet voor de distributie, ligt maar net aan het model. Bij bijvoorbeeld een 328 of 360 hoeft dat sowieso niet.
Klopt. 308 en 328 is voor een beetje handigert ook wel zelf te onderhouden. 360 weet ik niet (denk het niet).
Bij de 308/328 kun je, door de dwars geplaatste motor, vanuit de rechter wielkast, de distributie vervangen. Distributie vervangen wordt lastiger, bij in lengte geplaatste motoren, zoals bij de 348 en 355. Bij de 360 is dit probleem opgelost: er zit een luik in het schutbord, waardoor je vanuit het interieur de distributie kan vervangen. De 430 heeft een ketting, dus hoeft niet vervangen te worden.
Youtuber Ratarossa onderhoud/restaureert zelf allerlei Ferrari’s in zijn garage aan huis, o.a. zijn daily driver 360.
Enige wat zo’n Testarossa nodig heeft, is een stel betere remmen. Voor de rest gewoon vanaf blijven.
Als je een Testarosssa wat betrouwbaarder en inzetbaarder kan maken, waarom niet? Op deze manier komen ze nog eens buiten. En het mag een icoon zijn, hij is bij kans nog lelijker dan een 348….
Ik vind de 348 dus echt fantastisch…. maar dat wordt waarschijnlijk wel voor 80% door jeugdsentiment veroorzaakt zeg ik er eerlijk bij.
duss, wat tuning onderdelen is tegenwoordig restomodden?
Op de instagram foto’s zie je dat er 18” michelins om de velgen liggen. De originele mono dado’s waren 16” met TRX banden. Ontwerp van de velg gelijk gehouden. Dat is wel een gave upgrade.
Een van de weinig Ferraris waar ik ooit in gereden heb. Mooie ervaring, maar geen fantastische auto. Dus daar valt wel wat zinnig aan te verbeteren. Rare uiterlijk is wel een klus om aan te pakken. Heb nooit begrepen wat men er mooi aan vond.
Ik dacht dat Testarossa voor ‘redhead’ of rode kop stond wat dan weer verwees naar ’t kenmerkende rode kleppendeksel?