• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari Testarossa restomod: blasfemie of niet?

Auteur: machielvdd, gepost 10 mei 2021 om 21:58 – 28 Reacties

Ferrari Testarossa restomod

Een Zwitserse firma komt met een restomod op basis van de Ferrari Testarossa. Ze noemen ‘m alleen geen Restorossa. Gemiste kans.

Oude en zelfs iconische auto’s moderniseren is al lang geen taboe meer. Dat blijkt wel uit de opkomst van de restomod. We hebben al talloze Porsche 911’s en Land Rover Defenders voorbij zien komen die in deze categorie vallen. Ferrari restomods kom je echter vrijwel nooit tegen. Zijn die nog steeds nut dun, om met Johan Derksen te spreken?

Icoon

Officine Fioravanti, een Itali… Zwitserse firma, denkt in ieder geval van niet. Zij komen namelijk met een restomod op basis van de Ferrari Testarossa. Ze wagen het dus om zich te vergrijpen aan hét icoon uit de jaren ’80. Daarmee riskeren ze niet alleen Ferrari zelf, maar ook de liefhebbers over zich heen te krijgen.

Upgrades

We kunnen jullie alvast geruststellen: het wordt geen elektrische auto. Dat zou in ieder geval wel blasfemie geweest zijn. Nu valt het echter reuze mee. Sterker nog: de upgrades voegen echt wat toe. De Testarossa wordt bijvoorbeeld voorzien van een titanium uitlaatsysteem, ABS en tractiecontrole. Tegelijkertijd hebben ze 120 kg van het gewicht af weten te snoepen.

Ferrari Testarossa restomod

Topsnelheid

De lijst met upgrades gaat verder met Brembo-remmen, Öhlins-schokdempers en nieuwe velgen. Wat er precies met de motor wordt gedaan is nog niet duidelijk, maar het resultaat is zo’n 500 pk, 600 Nm aan koppel en een topsnelheid van 322 km/u. Dat is vrijwel net zo snel als een F40.

Ontwerp

Het uiterlijk van deze Testarossa restomod is nog in camouflage gehuld, maar dat is meer voor de show. Er zal – gelukkig – niet veel aan het originele ontwerp getornd worden. Dat zoiets mis kan gaan heeft Ferrari zelf laten zien met de 512M. Deze restomod zal dus qua design alleen op detailniveau afwijken van de originele Testarossa.

Testen

Officine Fioravanti is de Testarossa momenteel nog druk aan het testen en doet daarmee de naam van de auto eer aan. Testarossa is immers Italiaans voor testpaard, zoals jullie ongetwijfeld weten. Enfin, de Zwitsers hebben in ieder geval al de aandacht weten te vestigen op hun creatie. Wanneer we dit stukje ‘automotive neoclassicisme’, zoals ze het zelf zo mooi noemen, kunnen verwachten is nog een verrassing.

Foto’s: Pietro Martelletti / Officine Fioravanti

Ook interessant!

  • Gespot - Gele Ferrari F12berlinetta is waanzinnig lekker
  • Deze speelgoed-Ferrari kost meer dan een ton
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Gespot - De enige Ferrari GTB Turbo op gele platen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, restomod, testarossa

Vorig bericht: « Hete diesel hatches: dit zijn 8 rappe zelfontbranders
Volgend bericht: Video: dit tikje heeft enorme gevolgen.. »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    10 mei 2021 om 22:00

    ‘Testpaard’… je zult ongetwijfeld een grapje maken, maar pas daarmee op. Mensen zijn in staat om het voor waarheid aam te nemen.

    Login om te reageren
    • The Stig NL zegt

      10 mei 2021 om 22:59

      https://translate.google.com/?sl=it&tl=nl&text=testarossa&op=translate

      https://www.vertalen.nu/vertaal?vertaal=Testarossa&van=it&naar=nl

      https://context.reverso.net/vertaling/italiaans-nederlands/testarossa

      https://www.webtran.nl/italian/naar-nederlands/

      Ze zeggen ongeveer hetzelfde allemaal…

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      11 mei 2021 om 05:28

      @vaakbenjetebang: dat is juist leuk toch?

      Login om te reageren
  2. Pascal zegt

    10 mei 2021 om 22:03

    Er gaat natuurlijk niets boven origineel, maar alles wat ertoe bijdraagt dat we langer kunnen genieten van dit iconische ontwerp kan ik alleen maar aanmoedigen…

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      11 mei 2021 om 10:12

      @Pascal: nou ik heb gehoord dat het origineel eigenlijk niet zo heel lekker rijdt…..?

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        11 mei 2021 om 11:20

        @mustang750supersnake het gezegde “never meet your heroes” gaat hierbij waarschijnlijk ook op :)

        Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    10 mei 2021 om 22:08

    Is er niet een autoblog redacteur die de schurft heeft aan front overhang? Het was me nooit zo opgevallen maar op foto 2 zit de chauffeur bijna met z’n knieën over de voorwielen gevouwen…

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      10 mei 2021 om 22:22

      @pomoek: dat hebben veel middenmotor-auto’s in meer of mindere mate. Is amper ontkomen aan, anders wordt de wielbasis onpraktisch lang.

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      11 mei 2021 om 07:43

      @pomoek: dat is jaapyo

      Login om te reageren
    • negennegenzest zegt

      11 mei 2021 om 09:42

      Alle Ferrari’s hebben een enorme front overhang, ga maar eens kijken.

      Login om te reageren
  4. atrak zegt

    10 mei 2021 om 22:39

    Met atmo V12 en gated shifter is dit toch wel een natte droom.

    Login om te reageren
  5. mpgc zegt

    10 mei 2021 om 22:57

    Geen probleem met restomodden. Ten minste zo lang het doel is een een iets verbeterde versie van het origineel te creëren waarmee je veilig en relatief betrouwbaar kunt blijven genieten van de originele ervaring. Dat lijkt hier wel de insteek te zijn. Beter dan zo’n Singer.

    Login om te reageren
  6. ericc zegt

    10 mei 2021 om 23:34

    Testarossa betekent letterlijk roodhoofd naar de rood gespoten cilinderkoppen. Ik volg deze firma al een tijdje op Instagram waar ze regelmatig foto’s delen. Mooi om de evolutie te zien.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      11 mei 2021 om 05:32

      @ericc: dank voor de vertaling 😄

      Login om te reageren
  7. Kvgorp zegt

    10 mei 2021 om 23:40

    Geen gek idee lijkt me. Iedereen droomt over een Ferrari. Een rode natuurlijk. Tot dat ze er een hebben en met alle nukken en de Italiaanse kwaliteit te maken krijgen. Never meet your heroes zegt men.

    Deze zal er vast wel van op knappen.

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      11 mei 2021 om 07:45

      @kvgorp: of je doet je huiswerk goed voor je tot aanschaf over gaat: praat met een merkspecialist en komt er achter dat het inderdaad geen goedkope hobby is maar dat alle drama verhalen ook sterk overdreven zijn.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        11 mei 2021 om 09:19

        @pjotr: heb je het onderhoudsschema wel eens gezien van een oudere Ferrari?

        Login om te reageren
        • pjotr zegt

          11 mei 2021 om 10:24

          Jup, iedere zoveel jaar motor eruit voor de distributie: dat soort ongein. Maar ik weet ook dat dat bij een aantal Ferrari’s anders en sneller kan dan in wat er officieel voor staat, daarom ook mijn verwijzing naar een specialist (en niet de officiele dealers).

          Login om te reageren
          • roadster zegt

            11 mei 2021 om 10:54

            Of de motor er uit moet voor de distributie, ligt maar net aan het model. Bij bijvoorbeeld een 328 of 360 hoeft dat sowieso niet.

            Login om te reageren
            • pjotr zegt

              11 mei 2021 om 11:03

              Klopt. 308 en 328 is voor een beetje handigert ook wel zelf te onderhouden. 360 weet ik niet (denk het niet).

              Login om te reageren
              • roadster zegt

                11 mei 2021 om 14:18

                Bij de 308/328 kun je, door de dwars geplaatste motor, vanuit de rechter wielkast, de distributie vervangen. Distributie vervangen wordt lastiger, bij in lengte geplaatste motoren, zoals bij de 348 en 355. Bij de 360 is dit probleem opgelost: er zit een luik in het schutbord, waardoor je vanuit het interieur de distributie kan vervangen. De 430 heeft een ketting, dus hoeft niet vervangen te worden.

                Youtuber Ratarossa onderhoud/restaureert zelf allerlei Ferrari’s in zijn garage aan huis, o.a. zijn daily driver 360.

  8. pjotr zegt

    11 mei 2021 om 07:31

    Enige wat zo’n Testarossa nodig heeft, is een stel betere remmen. Voor de rest gewoon vanaf blijven.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    11 mei 2021 om 09:27

    Als je een Testarosssa wat betrouwbaarder en inzetbaarder kan maken, waarom niet? Op deze manier komen ze nog eens buiten. En het mag een icoon zijn, hij is bij kans nog lelijker dan een 348….

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      11 mei 2021 om 11:22

      Ik vind de 348 dus echt fantastisch…. maar dat wordt waarschijnlijk wel voor 80% door jeugdsentiment veroorzaakt zeg ik er eerlijk bij.

      Login om te reageren
  10. bozothenutter zegt

    11 mei 2021 om 09:30

    duss, wat tuning onderdelen is tegenwoordig restomodden?

    Login om te reageren
  11. s54s62 zegt

    11 mei 2021 om 09:39

    Op de instagram foto’s zie je dat er 18” michelins om de velgen liggen. De originele mono dado’s waren 16” met TRX banden. Ontwerp van de velg gelijk gehouden. Dat is wel een gave upgrade.

    Login om te reageren
  12. lightisride zegt

    11 mei 2021 om 13:01

    Een van de weinig Ferraris waar ik ooit in gereden heb. Mooie ervaring, maar geen fantastische auto. Dus daar valt wel wat zinnig aan te verbeteren. Rare uiterlijk is wel een klus om aan te pakken. Heb nooit begrepen wat men er mooi aan vond.

    Login om te reageren
  13. Bernadette zegt

    11 mei 2021 om 22:10

    Ik dacht dat Testarossa voor ‘redhead’ of rode kop stond wat dan weer verwees naar ’t kenmerkende rode kleppendeksel?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North