
De Italiaanse autobouwer denkt niet aan een geslacht bij het ontwerpen van de modellen.
Een belangrijke regel in het behalen van verkoopsuccessen is je doelgroep kennen. Voor het geval van Ferrari zijn dat voornamelijk mannelijke klanten. Dit betekent echter niet dat er maar weinig vrouwen zijn die een Ferrari rijden of kopen. Het merk heeft ook aan de vrouwelijke kant de nodige fans.
Het agressieve uiterlijk in combinatie met harde performance zou je als mannelijk kunnen omschrijven. Een zachtere Ferrari voor vrouwen zit er echter wat het merk betreft niet in. Dat zegt topman Enrico Galliera tegenover Arabian Business. Hij stelt dat vrouwen niet zitten te wachten op een Ferrari specifiek gericht op dit geslacht. De verkoopchef van het Italiaanse merk is van mening dat de auto’s van Ferrari zowel aantrekkelijk moeten zijn voor mannen als voor vrouwen.
Galliera denkt zelfs dat als Ferrari met een ‘feministisch’ model komt dit mannelijke kopers kan afschrikken. Het meerendeel van de Ferrari-kopers zijn nog altijd de mannen. Een vrouwelijk model zou je kunnen omschrijven met meer ronde vormen, minder (hardcore) vermogen en meer gericht op comfort. De topman zegt dat het aantal vrouwelijke klanten in de afgelopen jaren is toegenomen. Volgens hem ligt dat aan het feit dat Ferrari meer events voor koppels organiseert in vergelijking met vroeger. Niet alleen een trackday voor de man, maar ook lekker eten in een mooie omgeving.
All the activities we do all over the world… they are done in a way where you can enjoy the environment, have nice food, nice restaurants, these kinds of stuff so that now we have the companion pushing to come to the event and this is reducing the distance between Ferrari and the [female] segment. – Enrico Galliera





De California/Portofino vind ik behoorlijk vrouwelijk
@maarten020: California ja, Porfofino, niet echt.
@fendercd60: Ik dacht precies hetzelfde
@maarten020: Exact mijn gedachte. De California is gewoon de auto welke de succesvolle grijsaard koopt voor de sweet sixteen van zijn dochter, of voor zijn 30 jaar jongere vrouw. De 488 voor zijn zoon, en de 812 rijdt hij zelf.
Geen parkeer censoren op Ferrari’s dan??
@jorden: In het diffuser tussen de uitlaten in zitten keurig twee parkeersensoren verwerkt, eentje per kant.
@jorden: Met het overzicht wat zulke wagens hebben, heb ik heel erg graag parkeersensoren. Liefst een camera. Is dat vrouwelijk?
@jorden: Om het gevloek en getier te maskeren? Dan kan ik ook wel een paar censoren gebruiken..
@jorden: heeft dat zin dan?
De statistiek zegt dat de meerderheid van de mannen juist van ronde vrouwelijke vormen houden.
@mashell: Niet alleen de statistiek…
Pff, wedden dat als Ferrari een SUV zou maken, er (primair) alleen maar vrouwen op afkomen ….
@dawwg: geloof dr geen bal van. Kijk naar Cayenne etc.
“Een zachtere Ferrari voor vrouwen zit er echter wat het merk betreft niet in. Dat zegt topman Enrico Galliera tegenover Arabian Business.”. Als ik “topman” zou zijn van welk ander merk dan ook, dan zou ik tegenover Arabian Business precies hetzelfde zeggen. Je gaat één van je beste afzetmarkten toch niet verpesten door ze tegen de haren in te wrijven?
@9000cse: Ja, in dat opzicht is het wel een slimme opmerking. Maar ook gewoon een heel valide punt, want het is toch behoorlijk seksistisch om te denken dat vrouwen pas Ferrari kopen als ze minder snel/krachtig zijn.
@9000cse: Lijkt mij ook bepaald onverstandig om de Arabische klanten tegen de harem in te strijken ?
@amghans: Bingo! Jij wist het woord dat ik zocht! Fijne feestdagen!
Maakt Ferrari wel auto’s voor mensen die als non-binair geslacht geregistreerd staan?
Wat vindt de LHBT-i gemeenschap er van?
wat een nonsense :)
En die 458 Spider met die 2 bulten dan..??
Het toppunt van mannelijkheid is toch om in iets vrouwelijks te zitten?