Ferrari wordt Nederlands, aandelen nog dit jaar te koop

Auteur: , 36 Reacties

Mocht je interesse hebben: de Italiaanse bouwer van supercars gaat voor eind dit jaar een deel van haar aandelen te koop aanbieden.

Ferrari gaat aandelen verkopen

Het gaat om 10% van de aandelen in Ferrari, dat volgens Sergio Marchionne meer dan €12 miljard euro waard is, hoewel hij dat nu al heeft gedownplayed naar 10 miljard dollar (iets minder dan 9 miljard euro bij de huidige wisselkoers) volgens Bloomberg. Ferrari ondersteunt met de verkoop van de aandelen het investeringsplan van 43 miljard euro van FCA, dat het ambitieuze doel om eind 2018 50% meer auto’s te verkopen met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) moet waarmaken. De eerste stappen in de goede richting zouden gezet zijn, aangezien Bloomberg meldt dat FCA aandelen ongeveer 33% gestegen zijn in waarde afgelopen jaar.

Ferrari was goed voor 12 procent van de winst van FCA en is op dit moment goed voor ongeveer 60% van de waarde van FCA. Een bizarre situatie als je bedenkt dat het doel voor 2018 is om 7 miljoen auto’s te verkopen. Naast de 10% aandelen die de vrije markt op gaan, is nog eens 10% in handen van Piero Ferrari, zoon van oprichter Enzo Ferrari. De overige 80% is in handen van FCA.

De notering van de aandelen Ferrari zal plaatsvinden op de New York Stock Exchange, als een Nederlandse holding met als “fiscale woonplaats” het Verenigd Koninkrijk. Dat betekent simpel gezegd dat Ferrari bij ons een holding positioneert, maar dat het bestuur vanuit Groot-Brittanië gaat plaatsvinden omdat men in the UK minder belasting hoeft te lappen. Een constructie die Ferrari kiest om uiteindelijk zo min mogelijk belasting te hoeven betalen.



36 reacties

Ze wilden toch juist minder auto’s verkopen… want exclusief
@ricksmits: Minder Fiats en Chrysler verkopen? Dat heeft niemand van FCA ooit gezegd, gewild of gedroomd.
@ricksmits: toen di Montezemolo er nog zat wel ja. Nu die weg is en opgevolgd door Marchionne niet meer
@ricksmits:
Ach, vroeger werden ze buiten Italië, Duitsland, het VK en de VS nauwelijks verkocht.
Nu is de vraag wereldwijd dus ze zouden wel gek zijn als ze er geen 10000 per jaar zouden bouwen.
Het is dan niet dat je ze op elke straathoek tegen gaat komen zoals nu met Porsche het geval is.
Weer een voorbeeld van hoe de Nederlandse overheid zichzelf in de vingers snijdt met de belastingen…
@Ozan: Oh ja.. En als Ferrari het in een ander land doet hebben we niks?
@lekkaah: zoals je kunt lezen hebben we alsnog niks en zou het verlagen van de betreffende belasting juist géén afstotende werking hebben… Zelfs oer-Hollandse bedrijven vestigen zich in het buitenland om minder af te hoeven schuiven aan de overheid.
@Ozan: Nederland is juist een belastingparadijs voor multinationals en staat al jaren onder kritiek vanuit de EU om deze reden.
@berlinetta: Nederland is op geen enkele manier een belastingparadijs…
@Ozan:
Ga je huiswerk eens goed doen, die duizenden brievenbusfirma’s zitten niet op de Zuid -as omdat ze hier meer belasting betalen.
De hardwerkende Nederland gaat bij de fiscus door de wringer, voor multinationals gaat de rode loper uit en zijn ze blij met elke kruimel.
@ozan: google eens op Dutch Irish sandwich tax construction. @noodles heeft helemaal gelijk, en niet alleen voor multinationals, maar ook voor iedereen met meer dan een paar mln vermogen is NL een belastingparadijs.
@Ozan: Voor de Nederlandse bevolking is dit land inderdaad geen belastingparadijs. Meer bedrijven komen hier maar al te graag. Een aantal jaar geleden trokken veel bedrijven nog naar Engeland om daar een ltd. op te richten, maar na invoering van de Wet Flex-BV op 1 oktober 2012 is het weer aantrekkelijker geworden voor bedrijven om zich hier te vestigen.
@Ozan: Voor bedrijven wel? De belasting is ”onderhandelbaar” voor zulke miljardenbedrijven.
@Ozan:

Nederland heeft het juist goed bekeken. Oke er blijft maar 2% aan de strijkstok van Nederland hangen, maar als we het belastingtarief gelijk zouden trekken met andere zijn we ook dat kwijt.
@Ozan: ehh nee? Door deze lage belastingen wordt er heel veel vracht voor Europa via Nederland ingevoerd. Luchthaven Schiphol en Zeehaven Rotterdam hebben door dit belastingsstelsel een bestaansrecht….
Misschien iets voor Victor muller?
Blij doen over een smerige fiscale constructie…?
Minder belasting dan in Nederland? Kan iemand dat uitleggen? Dat is dan omdat Ferrari’s hoofdkantoor niet in NL is gevestigd?
@granlusso: Dutch Sandwich en Double Irish Arrangement, komt op hetzelfde neer. In het kort gaat het erom dat je op creatieve manieren met geld schuift. In elk land geef je je geld een ander naampje (royalty, salaris, divident) en per land krijg je belastingvoordeel op dat deel van het geld dat daar geparkeerd wordt. Op die manier ‘ontduiken’ (het is niet illegaal, maar zeker ook niet netjes) een hoop supergrote bedrijven miljarden aan belastingen.
Zie ook; https://en.wikipedia.org/wiki/Double_Irish_arrangement
Gevalletje van een overpriced emotie-share.
Als die 80% van FCA (dat zelf ook is genoteerd) nou ook op de beurs kwam, dan was het een ander verhaal.

Ferrari heeft niks te zeggen over wat er met de winst gedaan wordt, maar t gaat waarschijnlijk, in the long run, niet richting de aandeelhouder.
FCA zelf zit nog in onzeker vaarwater: Je weet t nooit met Chrysler-en-broertjes in je bedrijf en Fiat+broertjes gaat ook niet per se super.
FCA zal veel moeten ontwikkelen en investeren. Rara wat er gebeurt als Ferrari zelf veel winst maakt en FCA-minus-Ferrari verlies. Dan zou ik de winst ‘oversluizen’ naar FCA. Daar gaat je waarde van je Ferrari share.
Voordat mensen gaan vallen over ‘oversluizen’: R&D door Ferrari laten doen bijv.

Dus ik zeg niet dat het aandeel Ferrari het slecht zal doen, ik zeg alleen dat het net als gokken in een casino is: het kan lang goed gaan, je kan er winst uithalen; maar uiteindelijk zal FCA er met de winst vandoor gaan.
Hah, wel een hele laffe constructie.
Hopelijk dat die truiendrager niet alles in de verkoop gooit, Ferrari is een mooie melkkoe voor fca nu.
Klinkt als een constructie waarbij de cavia commissaris is.
Van 12 miljard naar 10 miljoen, ik mag hopen dat het 10 miljard is?
@CasperH: lol, en met 50 miljoen FCA 50% groter maken, koffie?
@jeroen13: Volgens mij heeft @CasperH nogal wat moeite met aantallen nulletjes in grote getallen inderdaad (of met het vertalen van billion in het Bloomberg artikel), er zijn wel meer miljoenen in dit artikel die volgens mij miljarden zouden moeten zijn.
@jeroen13: pfff, maandagochtend enzo, goedemorgen.
@CasperH: -edit: check-
Ferrari was goed voor 12 procent van de winst van FCA en is op dit moment goed voor ongeveer 60% van de waarde van FCA. Een bizarre situatie als je bedenkt dat het doel voor 2018 is om 7 miljoen auto’s te verkopen. Kan iemand dit even in Jip-en-Janneketaal uitleggen? 😉
FCA group is al een Nederlands bedrijf dat word uitgevoerd vanuit Engeland?? Logische stap lijkt mij.
Irritante KLIK KOP.
Ferrari haalt typische, veelgebruikte en vermoeiende belastingtruc uit, klaar. Who frkn cares. Dat doet elke multinational inmiddels toch?
Thx autoblog… Ik wil mijn klik terug.
Door dit soort constructies is zo’n land als Griekenland nu (indirect) bijna failliet en kunnen de burgers 50,- euro opnemen en de rest van werkend Europa kan het betalen. Dat ze gewoon lekker in Italië blijven en normaal belasting betalen. Ik heb het gehad met al die mazen in de wet.
@schellekens006: inderdaad: http://www.volkskrant.nl/oordeel/zuid-europese-bedrijven-drukken-belasting-met-nederlandse-postbusfirmas~a3390891/

“Grote bedrijven uit Zuid-Europa gebruiken Nederlandse postbusfirma’s om de betaling van belastingen te drukken. Ruim de helft van de multinationals uit Italië, Griekenland, Spanje en Portugal heeft een brievenbus-bv in Nederland gevestigd.”

Dus terwijl enerzijds Nederland de Griekse multinationals helpt om belastingen te ontlopen in eigen land, vraagt het anderzijds van de Griekse bevolking van extra inspanningen te doen. Il faut le faire.
In plaats van fitten op de Nederlandse overheid dat ze het mogelijk hebben gemaakt dat multinationals zulke constructies via Nederland kunnen maken, moeten we ons eerder afvragen wie dat zooitje er ook alweer in heeft gestemd.

OT: een slimme constructie van FCA, minder lasten en duidelijk zichtbaar kapitaal voor de investeerder. Hopelijk gaan we hierdoor meer PornoAlfa’s zien.
voor de economen/financiele experts op autoblog; kunnen wij autobloggers aandelen kopen van ferrari na notering van aandelen op nyse?
Hebben ze dat geld nodig?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).