Wordt Ferrari straks ‘Neerlands trots’?

Auteur: , 43 Reacties

Het o zo Italiaanse Ferrari is de belastingen in pizzaland zat en overweegt de biezen te pakken en in Nederland neer te strijken.

Ferrari F40

Om met de deur in huis te vallen, Circuitpark Zandvoort wordt niet het nieuwe Fiorano en de rode bolides zullen ook niet in een loods in Zeewolde in elkaar worden geschroefd. Net als moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles overweegt Ferrari volgens Bloomberg het hoofdkantoor buiten Italië te vestigen. Aangezien onze belastingdienst het graag leuker maakt voor multinationals, maakt Nederland best een aardige kans om de nieuwe vestigingsplaats te worden.

In welke vorm Ferrari deze constructie gaat gieten is nog niet bekend, maar de kans dat de productie uit Maranello weg zal gaan is nihil. Bedrijven verzinnen vaak de meest bizarre constructies om maar zo min mogelijk belasting te betalen. Zo staat Fiat Chrysler in Nederland geregistreerd, is het gevestigd in Londen en hebben ze een beursnotering aan de New York Stock Exchange. Ach, uiteindelijk wil elk land wel een beetje een Ferrari-land zijn toch?

Foto credit: Mick, autojunk.nl



43 reacties

Stiekem vind ik het wel leuk dat al die grote bedrijven zich vestigen in Nederland, maar ik weet ook dat andere landen nogal wat kritiek uitten op deze voordelen. Vraag me af of er straks ook meer en meer druk wordt uitgevoerd op Nederland om dit te veranderen.
@granlusso:
Ik ook.
Alleen dat andere landen met een laag belasting tarief dit ook en vooral aan hun ONDERDANEN doorberekenen.
Hier naait met de eigen bevolking eerst, waarna men met tromgeroffel Multi nationals binnen laat die hier een krabbel belasting betalen.

Iets over meten met twee maten.
@desjonnies:
Je haalt me de woorden uit mijn mond..
Nederland, het land van “ander volk eerst”..
@tupperware: Dat laatste is een goeie haha
@tupperware: jij en @desjonnies lezen zeker ook de telegraaf?

Verdiep je eerst eens in dit soort dingen voor je onzin uitkraamt, dan zul je zien dat het allemaal eigenlijk best wel slim is.
@yupyup:

Het zou slim zijn als we een overheid zouden hebben die zijn verantwoordelijkheid neemt.
Een overheid die ZELF de gezondheidszorg in handen zou nemen en ZELF de kosten zou controleren zodat het voor iedereen betaalbaar en toegankelijk zou zijn – neem Nieuw Zeeland.

Het zou slim zijn als we een overheid zouden hebben die ZELF het OV zouden organiseren, waar mensen zouden werken die VERSTAND hebben van treinen als die aangekocht moeten worden – noot van een vriend uit Japan : als ik in Japan hetzelfde bedrag betaal als hier van Amsterdam naar Rotterdam, rijd ik half Japan door in een hoge-snelheidstrien die SCHOON is, waarin niemand zit te telefoneren en die op tijd rijdt.

Het zou slim zijn om een ministerie van industrie te hebben, zodat niet alle bedrijven Nederland uitgejaagd worden en er postbus Multi-nationals voor terug komen die geen ene reet toevoegen aan ons land, behalve te profiteren van een bezopen gunstig belasting tarief.

Maar laat mij vooral onzin uitkramen
@desjonnies: In Zwitserland hebben we net gestemd over het basispakket (ziektekosten) en of deze uit handen van de verzekeraar zou gaan en in handen van de staat. Zwitserland stemde nee. Met veel gehoorde argument: als we het door de staat laten doen, wordt t alleen maar duurder en moet je dealen met luie en inefficiente arbeiders.
Alles door de staat? Zeker niet.
Aantal dingen door de staat: zou goed kunnen zijn!
@gregorius: ja maar de Zwitsers zijn wel een ander slag volk. Dat kun je niet zo maar vergelijken.
In Nederland, in de 70er jaren was het allemaal redelijk goed op orde. NL was hét voorbeeld als het ging om de welvaart-staat. Als burger had je je natje en je droogje en het was allemaal vrij goed geregeld.
Totdat die randdebielen in Den Haag alles wat los en vast zat begonnen te privatiseren. Gevolg: service-levels down, prices up.

De hoofdreden hier in CH was dat de bevolking van mening is dat ze er niet beter van worden. Het gaat zéker niet goedkoper worden. Dus laat men het lekker zo. Dat met luie medewerkers als reden heb ik niet zo meegekregen.
@desjonnies:
Met de Tokaido Shinkansen van Tokyo naar Kyoto kost je 13.600 yen met de Hikari en de Kodama en 13.910 yen met de Nozomi. Dat is omgerekend 92,48 resp. 94,59 euro, t.o. 14,50 voor een enkeltje van Amsterdam CS naar Rotterdam CS, ook in de Thalys.
@desjonnies: misschien moet je Poetin of Kim Jong Un eens vragen of je daar niet de rest van je leven door mag brengen, zal de hemel op aarde zijn voor je!
@phevtreb: Bedoel je daar mee te zeggen dat bijvoorbeeld Canada, Groot Britannie en Nieuw Zeeland ook communistische landen zijn omdat bepaalde zaken in handen van de overheid zijn?
@yupyup:
Nope, ik lees geen geleraaf,het lijkt mij trouwens best vervelend als je in hokjes moet denken..
Als jij denkt dat de Nederlandse belastingbetaler er wijzer van wordt door brievenbusmultinationals allerlei voordeeltjes te geven, think again..
Dit levert ons precies nul banen op, als het nu banen op zou leveren dan was het een ander verhaal. Banen betekenen immers minder uitkeringen en meer belastinginkomsten en daar wordt ook jij beter van.
Gelukkig hak ik pas 25 jaar met dat bijltje en wordt ik geroemd om mijn gave om out of the box te kunnen denken..
@tupperware: tja, je had de reacties van vrienden en familie eens moeten horen toen ik vredestein banden kocht. Ze kwamen net zo goed uit de tests als een ander merk en waren nog geen tientje duurder. Maarja Nederlands dus ik heb ze wel aangeschaft. Ik was gek, dat doe je toch niet? Ondertussen presteren ze beter dan de conti’s die er eerder onder lagen, zowel nat als droog.
@desjonnies: Een krabbel belasting betalen. Een klein deel van een paar miljard, is nog altijd meer dan dat ik in mijn hele leven ga bijdragen.
@desjonnies: Al hadden wij niet en dergelijk belastingstelsel wat interessant is voor zulke multinationals hadden ze hier helemaal niet gekomen.
Al waren ze hier helemaal niet gekomen dan hadden ze dus ook helemaal geen belasting betaald en had jij als “onderdaan” meer moeten betalen.
Iets van veel is altijd meer dan veel van niets linkse rakkert.
@Foramen: dan draaien we nog wat verder door. We bekijken de boel op Europese schaal. Als Nederland niet zo’n laag tarief rekent hoeven de andere landen dat ook niet meer te doen. Is er geen schijnvestigingscultuur onder mutinationals meer nodig en “blijven” ze gewoon daar waar ze gevestigd zijn. En betalen ze daar gewoon de gewone beslastingen. Zodat er grosso modo meer betaald wordt door bedrijven en er dus minder door burgers hoeft te worden opgebracht. Want als we het toestaan dat bedrijven belastingen ontduiken dan zijn het het de burgers die in plaats daarvan moeten lappen. Het zou fijn zijn als de rechtse rakkers wat groter durvden et denken.
@mashell:
Jij bent oud en wijs genoeg om te weten dat het niet uitmaakt of je nu linksom of rechtsom genaaid wordt..
Al 15 jaar regeert de waan van de dag en komen we geen steek verder, de bezuinigingen die nu doorgevoerd worden hadden in de jaren 90 uitgevoerd moeten worden, de VVD wilde destijds wel maar helaas had kwartje Kok een andere agenda. Dat is de reden dat we nu al sinds 2001 in die zure appel bijten. Ik hoor het die charlatan Balkenende nog zeggen, na 2 jaartjes zuur komt het zoet, om vervolgens weer op z’n handen te gaan zitten..
@mashell: want de wereld is niet groter dan Europa?
@desjonnies: en als jij een leuke baan bij zo’n “ander volk” kantoor krijgt aangeboden, dan sla jij die natuurlijk af? Het is gewoon goed voor de werkgelegenheid en een hoop mensen zullen blij zijn dat ze bij zo’n kantoor mogen werken.
@jorden:
Ik wens je veel plezier met die “leuke baan” in die postbus..
Wel zelf je koffie meenemen, een koffie apparaat past er niet in en die leuke secretaresse gaat het ook niet voor je halen..
@desjonnies: Onzin, het hoofdkantoor zou hier gevestigd kunnen worden, wat voordelig kan zijn omdat dan de concernwinsten minder belast zouden kunnen worden. Wat Ferrari (en andere bedrijven) in het eigen land doen wordt daar gewoon belast (al weet je dat in Italië niet zeker). Het gaat om het extraatje dat wij opstrijken als we een deal met ze sluiten en dat we zeker niet zouden krijgen als ze ergens anders gingen zitten.

Er wordt overigens in Brussel aan gedacht om deze mogelijkheid voor individuele lidstaten af te sluiten; want het moet eerlijker, roepen al die lieden die zelf niet zo slim waren geweest om leuke constructies te bedenken. Komtd dat er door, dan gaan al die multinationals lekker ergens in Hongkong of zoiets zitten; profiteert niemand in Europa er meer van.
Wat blijft die F40 toch mooi zeg…
Tja, leuker kunnen we het niet maken, wel corrupter. Voelen de Italianen zich vast meteen thuis hiero … aldus een belastingdienst woordvoerder :)
Ik blijf het merkwaardig vinden dat bedrijven dit zo mogen doen om in wezen belasting te omzeilen, maar dat wanneer ik m’n inkomen op een Zwitserse rekening zet, ik fraude aan het plegen ben. Tenminste, als ik het niet opgeef, en doe ik dat wel dan moet ik er alsnog Nederlandse belasting over betalen.

Niet dat ik me daar als student nu zorgen over hoef te maken, maar dat terzijde.
@SJ: Ze omzeilen de belasting in een ander land maar hebben een regeling met onze belastingdienst – omdat het vaak om zulke grote bedragen gaat dat we er toch wel aan verdienen. Het wordt pas fraude als ze hier hun geld zouden stallen zonder er belasting over te betalen. En bovendien betalen ze wel belasting over hun winst in het land van herkomst; bij ons wordt alleen de overwinst aangegeven.
Goh wat vervelend nou, gratis geld!

Ik snap het commentaar van sommige andere Nederlanders niet over het feit dat wij een belastingparadijs zijn voor grote bedrijven. Als we de regels gaan veranderen zijn we die bedrijven kwijt. Nu betalen ze wellicht minder als in een ander land maar ze betalen nog belasting. Met een beetje mazzel komt er zelfs een kantoortje waar 3 mensen werken. Toch weer een paar banen die er anders niet waren geweest.
@lekbak: gratis geld bestaat niet. Doordat we in Europa (Ierland en Luxemburg zijn net zo verdorven als Nederland) toestaan dat bedrijven belastingen ontduiken moeten de burgers meer opbrengen. Daarom is het ook noodzakelijk dat we naar 1 Europees belastingstelsel gaan, eerst voor bedrijven en daarna voor burgers.
@mashell: hoezo, burgers hoeven helemaal niet meer op te brengen. De postbusfirma’s maken geen gebruik van openbare voorzieningen enzo. Als we ze weigeren gaan ze wel met een royalty-constructie in andere landen zitten en dan heeft niemand wat.
Naar mijn mening pakt NL het fout aan.
Aan de ene kant is het argument: als wij ze niet binnenhalen (en er iets aan verdienen), doet een ander land dat wel.
Maar aan de andere kant zouden ze er ook meer eisen aan kunnen stellen: HQ mag, belasting laag voor wat uit het buitenland komt (zoals nu), maar dan wel minimaal 100 FTE’s aanhouden die daarvoor een marktconform salaris voor krijgen.
En voor kleinere bedrijven met erg veel winst (zoals U2) kan je ook wel wat bedenken.
wij moeten ook belasting betalen, als al die bedrijven nu eens mooi 100% gaan betalen is de begroting in Europa direct in evenwicht
@Jantje_555: Dan gaan ze buiten Europa zitten, er is altijd wel een apenland waar ze welkom zijn.

Bovendien is jou reactie doordrenkt van afgunst. Ontzettend laag om iemand anders of een ander bedrijf geen meevaller te gunnen omdat jij het ook niet hebt.
@lekbak: heb jij geen last van blinde adoratie voor bedirjven. Een bedrijf dat geen belasting betaald draagt ook niet bij aan de maatschappij, die zijn we liever kwijt dan rijk. En gaan ze in een bananenrepubliek buiten de Unie zitten? Prima, dan hebben we daar import heffingen voor.
@mashell:
Goed bezig jongûh

Wat men vergeet is het gelijkheids principe dat in onze fiscale wetgeving versleuteld zit.

Daarnaast vergeet men dat een Multi national die zijn hoofdkantoor naar een apenland verplaatst te maken heeft met de verbindingen van het apenland, de infra structuur, het niveau van het personeel de gezondheidszorg de veiligheid in zo’n land.

Om veel reacties moet ik lachen, gratis geld, als wij het niet doen, doen zij het, ik kan alleen maar concluderen dat velen nauwelijks weten wat een Multi national is en wat deze bedrijven beweegt.

Union Carbide in Bohpal is een keurig voorbeeld

of wat Nestlé flikt in Nigeria.
@desjonnies: maar dit gaat over bedrijven die niet groter zijn dan een brievenbus. Heb er geen problemen mee, ze leggen miljarden per jaar in de kas en hun onkosten voor de staat zijn nihil.
@desjonnies: Wat flikt Nestlé in Nigeria? Heb het ondertussen eens gegoogeld, en vind eigenlijk niets speciaals, kritiek en zo. Blijkbaar zitten ze daar al 53 jaar, dus kunnen we alvast niet spreken van snel in elkaar geflanste belastingconstructies. Doen ze daar rare dingen dan?
Blijft een prachtige auto die F40 , er rijden er in Nederland zo ongeveer 17 rond zag ik :

http://www.rdwdata.nl/merken/ferrari/f40
Dat Nederland deze multinationals binnen haalt met speciale afspraken heb ik geen moeite mee. Als Nederland 0,3% belasting pakt op de jaar omzet van apple bijvoorbeelf dan is dat voor Nederland nog altijd veul geld. Waar ik dan weer meer moeite mee heb is de 52% belastingschaal. Voor de mensen die gaan reageren, mensen die meer verdienen die mogen ook meer betalen, dat doe ik al met een gelijk belasting tarief. Maar dat is niet genoeg, dat tarief moet dan ook nog eens hoger. Daar heb ik moeite mee! Fucking 52%!!!
@jackass266: Simpel.
Verhuis naar Zwitserland.
Heb ik ook gedaan.
Procentje of 20 tik ik nu af.
BTW is ook maar 8%.
Je kan in de winter skien.
In de tijd dat je in NL naar Parijs rijdt, rijdt je hier ook naar 5 landen; incl steden als Munchen, Millaan en Venetie!
Genoeg internationalen hier.
Zwitserse vrienden zijn echte vrienden.
De kaas is goed, het brood is lekker en de osseworst mis je na een tijdje ook niet meer.
Auto’s zijn 20% goedkoper dan in NL. Maar 2e hands importeren uit Duitsland + min 2x zo veel verdienen als in NL (netto): dan kan je opeens heel leuk rijden .
En met steenkolen Duits + een vriendelijke lach kom je hier overal (tenzij je in Geneve gaat wonen).
@gregorius: fuck, 20%! Is dat de max? Vraag me dan toch af wat voor constructies mogelijk zijn daarmee.
@jackass266: Belasting is een gedeelte staat (ong 5%), kanton en gemeente. Dus het scheelt overal. 10km verder op kan je zomaar van 15% naar 25% gaan.
Er zijn wat duurdere gebieden (Geneve is geen pretje), maar daar zal je misschien tot 30% komen.
In Zwi loopt het percentage geleidelijk op naar mate je meer verdient: dus geen schijven. Is er een max overal? Geen idee: tegen de tijd dat je zoveel verdient dat je ergens in de buurt van de max zit (dan zit je al boven 1 mio p.j.), kom je in aanmerking om te onderhandelen over hoeveel je betaalt. Neem Vettel, Raikonen (centraal Zwi) en Schumi (meer naar het westen), die hebben met hun gemeente een deal gemaakt over hoeveel % die van hun inkomen betalen; en dat zal niet heel hoog zijn; maar voor die gemeente is het een slok op een borrel. Daarvoor hoef je verder niet vaak in Zwi te zijn of zo; al was Raikonen er in zijn sabatical wel altijd (zat in zn eentje 1-2 keer per week op de tribune ijshockey te kijken; middelmatig ijshockey wel te verstaan; EVZ heet de club).
@jackass266: we hebben een zieke maatschappij. 52 procent om degene te onderhouden die geen zin hebben om te werken.
Ik dacht even dat Victor Muller ging toveren
Kortom: een postbusonderneming…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).