• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA introduceert ‘elektronische curbstones’ in Hongarije

Auteur: Dizono, gepost 22 juli 2016 om 15:55 – 32 Reacties

Elektronische kerbs


De FIA opent de jacht op bochtensnijders.

Daar waar iets te wijd gaan in een bocht vroeger keihard werd afgestraft met een tocht door de grindbak, ligt er tegenwoordig meer asfalt naast de baan dan erop. Even een stukkie extra tarmac meepakken om de bocht rapper te kunnen nemen is dan ook wel erg aantrekkelijk geworden.

Je kunt de coureurs moeilijk kwalijk nemen dat ze alles proberen om zo snel mogelijk hun rondjes te rijden en daarbij letterlijk de grenzen van de baan opzoeken. De enige oplossing is het weer onaantrekkelijk te maken bochten ruimer of krapper te nemen dan de bedoeling is. Grindbakken neerleggen zou te makkelijk zijn en dus wordt er naarstig gezocht naar andere oplossingen.

Extreem hoge kerbstones, zoals de ‘broodjes’ in Oostenrijk, bleken geen ideale oplossing. In plaats daarvan is de FIA zwaarder gaan straffen op het overschrijden van de track limits. Zo mocht Lewis Hamilton in Silverstone zijn snelste tijd tijdens de kwalificatie doorstrepen wegens het wijd gaan in een bocht. Daarbij waren ze vooralsnog afhankelijk van camerabeelden om de overtreding vast te stellen, maar die methode is niet waterdicht.

Daarom heeft de FIA op de Hungaroring in bocht 4 en 11 detectielussen naast de baan gelegd. Deze liggen 1,6 meter buiten de baan. Aangezien een F1-wagen maximaal 1.8 meter breed mag zijn, komt het er in de praktijk op neer dat je zo goed als volledig naast de baan moet rijden om een belletje af te laten gaan in de kamer van de raceleiding.

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, hongarije, Racing

Vorig bericht: « Feyenoorder Eljero Elia krijgt zijn auto niet verzekerd
Volgend bericht: Nederlands veilingvoer: een zwikkie Audi S- en RS-modellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    22 juli 2016 om 15:57

    Leg gewoon spijkermatten neer. Dan zijn ze meteen gestraft. Twee vliegen in een klap dus.

    Login om te reageren
    • rickvanbuuren zegt

      22 juli 2016 om 16:06

      @robert110: Wááát! Spijkermatten! Jij denkt echt niet na, weet je hoe gevaarlijk dat is met 400 km/h++ over een spijker heen, en wat nou als er dan net een kind overst.. oh wacht, een grapje..

      Login om te reageren
      • 't Peugje zegt

        22 juli 2016 om 16:31

        @rickvanbuuren: Dat is misschien wel een goede oplossing. Rijen met schoolkinderen langs de baan.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          22 juli 2016 om 16:34

          @straatzakelijk: ‘Elke keer dat je buiten de baan komt, slaan we een zeehondje dood met een knuppel!’

          Login om te reageren
          • 't Peugje zegt

            22 juli 2016 om 16:48

            @gregorius: That’s even better….

            Login om te reageren
      • nicktexel zegt

        22 juli 2016 om 16:34

        @rickvanbuuren: gebeurt er tenminste wat spectaculairs in de F1

        Login om te reageren
      • tborre zegt

        22 juli 2016 om 16:43

        @rickvanbuuren: 400 km ? Echt ? Jij kijkt in fastforward of wat? Die snelheden zijn onzin.. al helemaal in een bocht waar men gaat afsnijden. ..

        Login om te reageren
      • jeppie zegt

        22 juli 2016 om 17:11

        @rickvanbuuren: dan ga je wel heel hard door de bocht

        Login om te reageren
  2. olivierc zegt

    22 juli 2016 om 16:02

    De F1 begint echt belachelijk te worden, vroeger lag je uit de race of verloor je heel veel tijd bij een fout. Tegenwoordig draait alles om de “veiligheid”, die rijders worden rijkelijk betaald om risico’s te nemen. Als ze het niet veilig genoeg vinden dan staan er honderden te trappelen om hun plaats in te nemen.

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      22 juli 2016 om 16:56

      @olivierc: goed gezegd, als de kans is dat ik overlijd tijdens een race 1 op 10 is zou ik alsnog meteen tekenen, lekker boeiend? je gaat toch dood, maar dan heb je wel in de koningsklasse van de F1 gereden. Beter weer wat onveiliger en meer sensatie dan de kant waar het nu helaas op gaat..

      Login om te reageren
  3. ericc zegt

    22 juli 2016 om 16:21

    Díe witte lijnen links en rechts van de baan liggen daar voor iets. In het reglement staat namelijk dat je tussen de lijnen moet racen. Komen ze buiten de lijnen, 10 seconden extra. Zet een FIA-verantwoordelijke in elke bocht en klaar is kees.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      22 juli 2016 om 18:25

      @ericc: in het reglement staat dat minstens 1 wiel op de baan moet blijven.

      Login om te reageren
  4. marinepower zegt

    22 juli 2016 om 16:22

    Misschien een betonnen wandje plaatsen? Is bij een stratencircuit ook vaak van toepassing.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    22 juli 2016 om 16:33

    Prima idee; op 1 punt na. Het is lastig te zien voor de kijker.
    Maar ook dat is op te lossen: rijder door zo’n lus heen, en direct komt zijn naam in beeld.
    En bij elk circuit dan een ruime-buitenbocht ergens op het circuit aanleggen, zoals bij Rally Cross / Biathlon. Je naam in beeld = ruime bocht nemen. Prachtige beelden. Ik geniet nu al van de bekende slechte verliezers die over de radio schreeuwen dat het niet waar is.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      22 juli 2016 om 17:11

      @gregorius: blijft natuurlijk een halve maatregel. Niet jouw schuld. Dus grindbakken terug. Weet Max ook waar zijn vader het altijd over had. Muhaha!

      Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    22 juli 2016 om 16:39

    Wat is er mis met de ouderwetse grindbak?

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      23 juli 2016 om 05:16

      @trustmeiamanengineer: dan is het meteen over en uit.

      Login om te reageren
  7. reistje zegt

    22 juli 2016 om 17:09

    Nein nein nein!

    Ik begrijp dat kerbstones altijd een lastig punt blijven. Maar het is ook niet wenselijk dat er straks iedere race mensen tijdstraffen krijgen en/of door de pits moeten. En dat de coureurs enorm moeten gaan uitkijken dat ze niet per ongeluk een keertje de bocht snijden.

    Login om te reageren
  8. john4545 zegt

    22 juli 2016 om 17:11

    Ricciardo zegt dat het gat naar Mercedes van ongeveer 0.6/sec genuine is. Das balen zeg. Mercedes heeft echt grote stap gemaakt na Monaco, & de verbeteringen die ze al lang op de plank hadden liggen nu ingezet. Gatverdamme daar gaat 2016! Bah bah driewerf bah! Dank je wel, Sergio Marchionne!

    Login om te reageren
    • aramae zegt

      22 juli 2016 om 17:42

      @john4545: verkeerde artikel?

      Login om te reageren
      • john4545 zegt

        22 juli 2016 om 18:34

        @aramae: Ja, ik dacht dat autoblog wel verslag zou doen van vrije training – zelfs in 1994 stond dat nu al op Veronica teletekst, maar dit is geen goed nieuws uit Hongarije.

        Login om te reageren
  9. kaeser zegt

    22 juli 2016 om 17:24

    Een soort van doellijn technologie voor de F1 afgekeken van voetbal dus? Leuke synergie en eerlijker kan het niet.

    Login om te reageren
  10. janmetdelangeachternaam zegt

    22 juli 2016 om 17:29

    Waarom zijn die grindbakken op zoveel circuits eigenlijk weg? Lijkt me een veiligere manier om tot stilstand te komen dan asfalt als een coureur de baan af shiet

    Login om te reageren
    • edftw zegt

      22 juli 2016 om 19:45

      @janmetdelangeachternaam: als het alleen een stuurfout is en je auto niet oncontroleerbaar een richting uit schiet is asfalt denk ik veiliger omdat de coureur dan zelf nog flink kan remmen, in de grindbak heeft zon wagen weinig grip. Remt natuurlijk ook keihard af daar niet van maar misschien is de bedoeling dat ze ook weer ongeschonden verder kunnen, ik weet het niet

      Login om te reageren
  11. sanki zegt

    22 juli 2016 om 18:27

    Ze moeten gewoon meteen na de rood-witte kurbs gras leggen ipv al dat astroturf (of hoe ze het ook noemen) of asfalt. Dan blijven ze er vanzelf vanaf… Zo moeilijk is dat toch niet.

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    22 juli 2016 om 18:30

    Gewoon van die pop up rails die ze ook bij de bowlingbaan hebben. Als je te ver buiten de baan komt schieten ze razend snel omhoog.

    Login om te reageren
  13. john4545 zegt

    22 juli 2016 om 18:33

    Renault update: geen update meer dit jaar voor Max. Nieuwe motor pas in 2017. Waar is de fp1 en fp2-report, Autoblog?

    Login om te reageren
  14. autokenner zegt

    22 juli 2016 om 21:43

    Ze willen de f1 altijd eerlijker en veiliger maken maar niemand vraagt zich af wat goed is voor de sport want in 2017 komen halo’s ,vroeger kwamen de mensen voor het spektakel nu omdat het f1 heet

    Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      22 juli 2016 om 22:03

      @autokenner: halo komt nog niet in 2017… denk zelfs dat het er helemaal niet komt

      Login om te reageren
    • db14 zegt

      22 juli 2016 om 22:15

      @autokenner: Jij weer, nog niks staat vast over de halo’s.

      Login om te reageren
  15. hoonigan247 zegt

    22 juli 2016 om 22:02

    Gewoon zoals vroeger, een paar meter gras en daarna grind !

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    23 juli 2016 om 05:17

    Goed idee..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North