Basta. Red Bull Racing en alle andere teams hielden zich aan het budgetlimiet in 2022.
Alle geruchten, roddels en what else kunnen in de prullenbak. De FIA heeft geconcludeerd dat Red Bull Racing zich in 2022 keurig netjes heeft gehouden aan het gestelde budgetlimiet van 140 miljoen dollar. Alle teams overigens.
De conclusie werd getrokken na een onafhankelijk onderzoek, ingesteld door de FIA. In 2022 ging Red Bull nog door het stof, nadat bleek dat het team in 2021 het limiet met 2,3 miljoen dollar had overschreden. Het kwam het team op een miljoenenboete te staan. Ook moest het team 10 procent minder tijd doorbrengen in de windtunnel in vergelijking met de andere teams. De consequenties van die straf zijn niet echt te merken voor het team: Red Bull Racing staat dit seizoen mijlenver voor in de punten op de concurrentie.
Budget cap naar beneden
Alle Formule 1-teams zijn in 2022 niet over het limiet van 140 miljoen dollar gegaan. De afgelopen jaren is de budget cap bijgesteld. In 2021 was er nog een budget van 145 miljoen dollar beschikbaar voor de ontwikkeling van een Formule 1-auto. In 2022 is dit bijgesteld naar 140 miljoen en dit jaar ligt de limiet op 135 miljoen. Dit is onder andere gedaan om het middenveld wat meer gelijk te trekken met de topteams. Bij Haas hebben ze nu eenmaal wat minder te besteden dan bij Scuderia Ferrari, bijvoorbeeld.
Voordeel
Door het budgetplafond te overschrijden kan een team voordeel hebben op de rest. Vandaar dat de FIA streng onderzoek laat doen naar de uitgaven van alle Formule 1-teams. Red Bull Racing heeft zich in 2022 in elk geval netjes gedragen. Net als alle andere teams is het budget gerespecteerd.
Robert zegt
Ontkennende reactie van Toto Wolff in 3…, 2…, 1…
soes750 zegt
Ich habe es nicht gewusst? Of bedoelde je wat anders
Robert zegt
Nee, meer dat Toto nogal eens de neiging heeft afwijkende meningen of feiten publiekelijk in twijfel te trekken, als deze niet in zijn straatje met passen.
mrbakerfield83 zegt
Je weet dat hij geen Duitser is?
soes750 zegt
Ene heer Adolf H. ook niet.
ArnoldH zegt
Misschien een idee om de budgetcap gerelateerd te maken aan de plaats aan t eind van het seizoen. Nummer 1 de laagste budgetcap, nummer 10 de hoogste budgetcap. Zo krijg je t echt dichter bij elkaar. Net als de windtunneltijd
Flutterbear zegt
Arme Perez maakt dan helemaal geen kans meer..
Svenska II zegt
Heerlijk Nederlandse polder reactie. Vooral het winnen straffen…
mashell zegt
Het is sport, dus primair amusement en om de amusementswaarde te verhogen zijn maatregelen die daarbij helpen niet zo vreemd. Voor de Max Verstappen fan is de huidige situatie fantastisch voor de liefhebber van auto racen niet zo zeer.
ArnoldH zegt
Ze doen het al met windtunneltijd. Als je budget op is kan je nog zoveel windtunneltijd hebben. Je kan niks ontwikkelen omdat je geen budget meer hebt.
vopo zegt
Geen verkeerd idee. Alleen is vraag of de teams in de achterhoede hun budget met zeg 20/25 miljoen kunnen verhogen. Denk zelf dat ze dat niet kunnen.
ArnoldH zegt
Zo groot hoeft dat verschil toch niet te zijn. Al is t 1 mil per plek.
flow82 zegt
Een idee zou kunnen zijn om dit te compenseren met extra geld uit de prijzenpot.
flyerbunch zegt
Da’s nou weeral jammer voor Mercedes dat er geen hele soap serie komt dit jaar en ze niks meer te miepen hebben..
Richmond zegt
Dat doen alle Mercedes fans/ Lewis fans al op internet. Die geloven het niet
flyerbunch zegt
Klopt en ze zaten nochtans volgens de geruchten in hetzelfde schuitje..
Modena zegt
Wij van WC Eend , bevellen WC Eend aan voor een grondige reiniging van uw WC… tot zover het onafhankelijke onderzoek van de FIA….
Richmond zegt
Nee het is uitbesteed aan Deloitte en de fia heeft er absoluut baat bij dat het onderzoek goed wordt gedaan.
pomoek zegt
En Deloitte overigens ook.
harrie zegt
Ja Deloitte is echt een ontzettend integere club waar je geen gewenste uitkomst op bestelling kan laten onderzoeken /sarcasm
Breinstein zegt
De voorsprong is er al, dus kunnen ze netjes binnen de lijntjes kleuren.