Fiat 124 Spider: een Mazda MX-5 met Italiaanse flair [updated]

Auteur: , 27 Reacties
Fiat Abarth 124 Spider

Dit zou zomaar eens de leukste Fiat in jaren kunnen worden. We hebben meer details over Fiat's nieuwe rwd-bommetje.

Het begint ondertussen een behoorlijke soap te worden. Kondigen Alfa-Romeo en Mazda eerst nog trots aan samen een lichte roadster te gaan ontwikkelen, na enige tijd wordt duidelijk dat Ome Marchionne er op staat dat alle Alfa’s in Italië worden gebouwd. Alfa gaat de Spider daarom zelf ontwikkelen, op basis van het nieuwe platform dat Alfa heeft ontwikkeld voor haar toekomstige achterwielaangedreven modellen. Gezien de overvolle ordermappen en bijbehorende rooskleurige financiële situatie, lijkt dat een bijzonder wijs besluit.

Fiat daarentegen is kennelijk vrij om z’n modellen overal ter wereld in elkaar te laten schroeven en dus gaat de Italiaanse MX-5 er wel degelijk komen. Fiat registreerde eind vorig jaar de namen 124 en 124 Spider en een insider zou aan het Engelse Auto Express hebben laten weten dat Fiat die badge inderdaad op deze Italo-Jap gaat plakken. Nu ja, plakken… verwacht geen badge-enginering zoals onze snelle fotosjoep hierboven, maar een roadster met wat meer retro-elementen dan de MX-5.

Daar waar Mazda in eerste instantie kiest voor haar 155 pk sterke tweeliter Skyactiv-blok, daar zal Fiat volgens het Britse tijdschrift de 1.4 MultiAir turbomotor in de 124 Spider lepelen. Het blok zou met gemak 200 pk moeten kunnen leveren en we kunnen dan ook een Abarth-versie van de Spider verwachten met een dergelijk vermogen. Voor de minder gefortuneerden komen er ook Fiat 124 Spiders met wat minder power.

Nog leuker is dat er ook zomaar een pure en uitgeklede 124 Spider kan komen. Denk dan aan stalen velgen, minder luxe en minder geluidsisolatie. Een beetje zoals de briljante Caterham 165 dus, of de legendarische Peugeot’s 205 en 106 Rallye zo u wilt. De achterwielaandrijver voor de gewone man keert terug! Huh, riep iemand daar Twingo?

UPDATE: naam bevestigd!

Op de Autosalon van Genève heeft capo di tutti capi Sergio Marchionne de naam voor de roadster bevestigd. Hij wordt later dit jaar gepresenteerd en moet in 2016 op de markt komen. Techniek is afkomstig van Mazda, de motoren levert Fiat-chrysler zelf aan, evenals de onderstelafstelling.



27 reacties

Leuk!
Erg leuke auto, benieuwd hoe ie er uit komt te zien (dit lijkt gewoon een standaard MX-5 met grote wielen en Abarth streep).

Maar zo’n standaard versie met stalen wielen, skai bekleding en zwarte bumpers lijkt mij wel wat. Brommend uitlaatje eronder en je bent helemaal het, ehhh, vrouwtje…
@gtwillem: Psst, “Nu ja, plakken… verwacht geen badge-enginering zoals onze snelle fotosjoep hierboven, maar een roadster met wat meer retro-elementen dan de MX-5.”
@corrado16v: thanks… Weer eens te snel gelezen ;-)
Lol de Twingo idd. Toyota Gt86
Ik wacht op een Fiat “Pinin” 124 spider met Volumex motor, please RWD, 200 pk, geen electronica en veel lichtgewicht. Is eenvoudig en bergen plezier.
@spidermann: dus zoiets als Alpina op basis van een japse auto.
De motor is wel geschikt en als ze de essentie van Abarth (nee dat zijn niet die stickers op de 500!) in weten te brengen dan kanjer wel een leuk speeltje worden… Ben benieuwd.
@dizono: de spider zelf bouwen op het nieuwe Rwd platform is een wijs besluit… Alfa moet namelijk net als Audi bijvoorbeeld zoveel mogelijk aantallen bouwen /verkopen van dat platform. Dus 2x een Rwd-cabrio in de familie is beter dan alleen de Alfa op het Mx-5 platform.
Please maak hem zo Groot dat er 195 cm Norge in past….Please ?
@norge: Het dak kan open, dus je kan je kroontje gewoon ophouden
Ik vind barchetta nog steeds een leukere naam
@agera: ik niet. Vooral niet omdat ‘ie doet denken aan dat bolvorming ding uit de 90s.
Leuk autootje, en laat maar komen met die makkelijke 200pk
Er is geen enkele reden om deze te kopen in plaats van de Mazda.

Een Alfa heeft iets extra’s een FIAT niet.
Daarnaast geloof ik niet dat er zonder een samenwerking met Mazda snel een Alfa Spider komt. Daar hebben ze simpelweg niet genoeg geld voor.

Het komt er op neer dat er een geweldige kans was, maar dat die is verdwenen omdat Marchionne’s ego in de weg zat.
@dracae: de Barchetta vergeten? Fiat heeft wel degelijk iets, anders zouden mensen niet massaal een 500 aanschaffen.

Tweede punt is dat ik vind dat Mazda qua design de bal wat heeft misgeslagen. Te kleine koplampen, een misplaatste rode bol in de achterlichten. Meningen verschillen uiteraard, maar ik zie toch mogelijkheden voor de versie van Fiat.
@dracae: X1/9 – best eerst eens in de geschiedenis van Fiat kijken ;-)
@BaRa: Ik ken de geschiedenis van Fiat, menig geweldig model inclusief een aantal van dit soort cabrio’s. Maar ik ken ook het heden.. Er is geen ruimte voor meerdere merken die zo ongeveer de zelfde Italiaanse auto’s beiden. Lancia is er al aan onderdoor gegaan.

Het enige dat ze bij FIAT kunnen doen, en ze doen het dan normaal ook, is doelgroepen kiezen voor de verschillende merken. Achterwiel aangedreven roadsters horen dus al decennia bij Alfa, niet bij Fiat. Dat is bruikbare ‘heritage’ waar je wat mee kunt.

Ja er worden veel 500’s verkocht, maar dat is omdat die bij FIAT passen. Persoonlijk vind ik de 500 overigens niks, geef mij maar een Punto, maar dat is smaak.
De nieuwe MX-5 is vanaf komende zomer in NL alleen met 130pk 1.5 liter motor beschikbaar…
De 2.0 is voor de VS en komt later misschien ook naar EU.
Please, gooi het blokje uit de 4C erin, zonder haardroger graag….
Qua cc ook wel zo historisch verantwoord.
Vreemd… een nieuwe Fiat die niet 500iets gaat heten.

Laat maar komen trouwens, ik zal er waarschijnlijk nooit eentje kopen maar een testritje via de plaatselijke Fiat dealer komt er zeker.
Maarrrrr, de Fiat 124 was toch gewoon wat later de Lada is geworden? En daar is het de cabrio variant van… Wel achterwielaandrijving!
Zal dan wel een leuke bakkie worden!

Als ze dan ook eens een modernere 124 maken, ipv een overkill aan Fiat 500 varianten
Leuk idee!
Design van de nieuwe MX-5 vind ik elke keer als ik weer kijk niet best: te kleine lampen, gekke achterkant en dan ook nog een 1.5 met nul koppel… Fiat kan een knaller neerzetten met een lekker pittig turboblok en een mooi Italiaans design!!!
En wat gaa de prijszetting van zo’n 124 tov de mx5 zijn?

Qua belastingen gaat zo’n 1.4 aantrekkelijker zijn dan de 2.0.
Onderschat het 1.4 blok niet. Had een Abarth Grande Punto Supersport en dat kleine blokje is echt fantastisch. Genoeg koppel onderin, stationair in zes zonder bokken oppakken en vanaf goede 3000 rpm breekt de hel los. Echt een super motor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).