De Fiat 500ficering zet door bij de Italianen. Dit is de nieuwste uitbreiding van de 500-familie, en mama mia, dat is even schrikken.
De foto schijnt uit Fiat’s fabriek in het Servische Kragujevac te komen. Hij schijnt 500XL te gaan heten – 500L+ is ook nog een optie – en is twintig centimeter langer dan de recent geïntroduceerde 500L. Centimeters die benut werden om een derde zitrij te realiseren en het design definitief om zeep te helpen, maar dat was na de uitgelekte patentafbeeldingen al geen verrassing meer.
Onder de kap worden twee benzineopties verwacht: de 0.9-liter TwinAir met 105 pk en een iets minder sterke 1.4-liter viercilinder die 95 pk ophoest. Dieseltankers krijgen vermoedelijk de 1.3-liter MultiJet en 1.6-liter MultiJet II als optie, goed voor respectievelijk 85 en 105 pk. Verder horen we geluiden dat hij eind juli in Europa geïntroduceerd wordt.
Maar zou Fiat hem niet gewoon ‘600 Multipla’ kunnen noemen? Lijkt ons een mooie hommage aan onderstaande klassieker.
De gelekte fabriekspic staat HIER in het groot. Fiat heeft trouwens nog meer plannen met de 500. Er komt ook nog een SUV-variant, genaamd 500X.
80 reacties
Mocht hij willen, hij fietst net zonder zijwieltjes….
Die Roadster van je is toch ook gewoon een skelter?
Gelukkig wel. dat zijn tenminste geen onderstuurde hokken.
In de journalistiek wordt het juist als een compliment beschouwd als een auto rijdt als een skelter.
en opvolger voor de Croma.
Yep, dit is zeker een top 3 notering waard.
Logisch dat je daar dan als automerk de gevolgen van draagt. Tel maar eens het aantal Panda’s in Italië of het aantal Linea’s in Griekenland. Fiat heeft procentueel daar nog steeds een groot marktaandeel, alleen stellen de totale verkopen niets meer voor.
Fiat is alleszins verre van dood! Om nu te overleven hebben ze Chrysler, en binnen enkele jaren kunnen ze weer genieten van de florerende Europese markt.
En hij is lelijk. Hu!
Daarbij is Dacia een sportwagenfabrikant!
De Multipla was innovatief. Compactste en lichtste 6-zitter op de markt. Hij was misschien lelijk, maar het ontwerp was wel markant.
Dit is een verlenging (van 500L) van een uitvergroting (van de 500) van een obese retro-carrosserie op het platform van een Panda.
Het ziet er dan ook uit als de opblaas-springkussen-versie van de 500.
Dus ik snap je punt niet en zeker geen facepalm? zit toch niet in de 16jarige, emoticons iphone fase?
Over de prijs: dit model is geen prijsbreker, maar Fiat geeft tegenwoordig wel fikse kortingen. Meer dan bij de Duitse concurrenten als bvb Opel of Ford (en ik spreek van ondervinding). Dat kan best wat kopers over de streep trekken.
Nee, dat was ‘m niet. TG en Clarkson waren juist de enigen die de Multipla wel wat vonden.
Maar wie was het ook al weer wel?
Taxioné di XL
Als in “bijzonder lelijk!” Dit gevaarte doet een Multipla er als een mooie auto uitzien
Langzaam maar het gaat. De 500xl zal iets vlotter zijn met standaard 6-bak en een kleinere body.
De gewone Fiat 500 is al geen prijsvechter dus dat zal deze 500L ook niet worden.
Als Fiat echt een poor man’s car wil gaan uitbrengen dan zullen ze het eerder in opkomende economieën proberen en gaan concurreren met merken zoals Tata.
Ik vind de Fiat 500L behoorlijk aan de prijs, de auto begint vanaf € 18.695. Voor beduidend minder geld kun je net zo goed de nieuwe Renault Clio Estate aanschaffen aangezien deze de zelfde ruimte biedt en tevens ook nog eens gunstiger uitvalt voor de wegenbelasting.
En laat nu maar snel die 500X komen!
Zelf rijd ik een punto evo uit 2012 en ben er zeer content mee. Ook de kwaliteitsaspecten zijn gewoon goed tegenwoordig. In het verleden zal het anders zijn geweest maar ik kan niet klagen. Ik ga binnenkort eens proefrijden in de 500L wellicht is het een optie om te overwegen over een tweetal jaren.
In deze klasse zijn er niet hele mooie autos om te kopen. B-Max, Meriva, Modus niet echt mijn smaak en ook niet een estetisch wonder. Geef mij maar de 500L
Eerst had ik ook zoiets van nahh nee laat maar, maar ik heb hem nu toch wel een tiental keer gezien en ik vind dit beter gelukt dan dat BMW met de Mini gedaan heeft.
En gelukkig smaken verschillen.