Fiat 500XL voor het eerst op de foto!

Auteur: , 80 Reacties

De Fiat 500ficering zet door bij de Italianen. Dit is de nieuwste uitbreiding van de 500-familie, en mama mia, dat is even schrikken.

Fiat 500XL voor het eerst op de foto!

De foto schijnt uit Fiat’s fabriek in het Servische Kragujevac te komen. Hij schijnt 500XL te gaan heten – 500L+ is ook nog een optie – en is twintig centimeter langer dan de recent geïntroduceerde 500L. Centimeters die benut werden om een derde zitrij te realiseren en het design definitief om zeep te helpen, maar dat was na de uitgelekte patentafbeeldingen al geen verrassing meer.

Onder de kap worden twee benzineopties verwacht: de 0.9-liter TwinAir met 105 pk en een iets minder sterke 1.4-liter viercilinder die 95 pk ophoest. Dieseltankers krijgen vermoedelijk de 1.3-liter MultiJet en 1.6-liter MultiJet II als optie, goed voor respectievelijk 85 en 105 pk. Verder horen we geluiden dat hij eind juli in Europa geïntroduceerd wordt.

Maar zou Fiat hem niet gewoon ‘600 Multipla’ kunnen noemen? Lijkt ons een mooie hommage aan onderstaande klassieker.

De gelekte fabriekspic staat HIER in het groot. Fiat heeft trouwens nog meer plannen met de 500. Er komt ook nog een SUV-variant, genaamd 500X.



80 reacties

Ik vind hem nog niet eens lelijk eigenlijk.
@kapiteinaudi: kill yourself.
@opabrutus: let maar niet op hem, hij rijdt Audi ;)
@Den:
Mocht hij willen, hij fietst net zonder zijwieltjes….
@jrk68: Audi rijders doen toch juist massaal aan Quattro?
@jrk68: Fietsen zonder zijwieltjes… Grapjas…
Die Roadster van je is toch ook gewoon een skelter?
@kapiteinaudi:
Gelukkig wel. dat zijn tenminste geen onderstuurde hokken.
In de journalistiek wordt het juist als een compliment beschouwd als een auto rijdt als een skelter.
@kapiteinaudi: Ja, oke… Hij is toch wel lelijk eigenlijk.
@kapiteinaudi: we wisten dat je geen smak had , maar nu bevestig je zelf ….. OOOO
@adii: nou… lelijk wil ik hem niet noemen!
@sandervolvo: mooi ook niet!!!!!
Al een paar keer een 500L zien rijden, niet normaal lelijk dat ding. Dit ziet er helaas niet beter uit.
@560pkferrari: wacht maar tot daarlijk de 500L abarth maserati huppelepup komt!
@560pkferrari: Zal XL dan eigenlijk staan voor eXtra Lelijk?
@560pkferrari: ze moesten wat hebben na de multipla
Een waardige opvolger van de Multipla
@amsterdammertje: alleen jammer dat je niet met 3 personen voorin kunt zitten anders was het de perfecte vervanger geweest
@amsterdammertje: ik vind het eerder e
en opvolger voor de Croma.
@matje140: nou lijkt meer op stilo station
De top 20 van de lelijkste auto’s is opeens niet meer up to date
@rubenpriest:
Yep, dit is zeker een top 3 notering waard.
Prima auto! Fiat is goed bezig sinds de laatste jaren.
@ThomasBol: grapjas! Fiat keldert zo hard naar beneden qua verkopen dat ze heel hard richting afgrond scheuren … Ze hebben nota bene Chrysler nodig om te overleven! En die is net met een zak geld van Obama overeind geholpen. Nee, Fiat is op sterven na dood…
@Svenska_Aeroplan_AB: excuus, doelde op het design. Welk automerk -uitzonderingen zijn er zeker- heeft nou niet financiële tegenslagen op dit moment?
@ThomasBol: Saab?
@Svenska_Aeroplan_AB: misschien moet je even naar de wereldwijde cijfers kijken… alleen in Europa is het echt een drama. Fiat zo goed als dood? Not even close.
@Svenska_Aeroplan_AB: Ahum, je bedoelt dat de belangrijkste afzetmarkten van Fiat financieel op sterven na dood zijn.

Logisch dat je daar dan als automerk de gevolgen van draagt. Tel maar eens het aantal Panda’s in Italië of het aantal Linea’s in Griekenland. Fiat heeft procentueel daar nog steeds een groot marktaandeel, alleen stellen de totale verkopen niets meer voor.

Fiat is alleszins verre van dood! Om nu te overleven hebben ze Chrysler, en binnen enkele jaren kunnen ze weer genieten van de florerende Europese markt.
Swag heeft ie
Shiiiiit Multipla 2.0 at your service…
@spykerboy: haha +1
Obesitas wordt een steeds groter probleem.
De nieuwe multipla?
Grappig. Waarschijnlijk is het allemaal werk om niets omdat de mens die op die extra stoelen past nog geboren moet worden en krijgen die iele motortjes nog meer massa voor hun kiezen.

En hij is lelijk. Hu!
Een 7-zitter met 105 pk benzine, of optioneel 95 pk.
Daarbij is Dacia een sportwagenfabrikant!
Nee, @spykerboy en @amsterdammertje, dit komt niet in de buurt van de Multipla.
De Multipla was innovatief. Compactste en lichtste 6-zitter op de markt. Hij was misschien lelijk, maar het ontwerp was wel markant.
Dit is een verlenging (van 500L) van een uitvergroting (van de 500) van een obese retro-carrosserie op het platform van een Panda.
Het ziet er dan ook uit als de opblaas-springkussen-versie van de 500.
Wat een lelijke wagen zeg, geldt ook voor de L, verhoudingen kloppen totaal niet aan de wagen
Wat voor directie geeft in vredesnaam akkoord om dit hok te laten produceren??
@tjopstick: dezeldde directie die Chryslers als Lancia’s denkt te kunnen verkopen en gelooft dat een Lotus Elise kloon met Mito design Alfa Romeo kan redden.
Wat moet je nou met een 0.9 in een 500? Dat komt al amper vooruit laat staan deze oversized semi gezinswagen die al rond de 1400kg zal wegen? Ff op vakantie door de bergen met je gezin zit er niet echt in lijkt me
@mightymike: want mensen die vaak in de bergen rijden, gaan vast en zeker de 0.9 motor kopen. (facepalm) De bergen in Nederland lijken me alvast geen probleem.
@Carreza: fiat mikt met deze uitvoering, goed voor minimaal 5 personen, op een gezinsuitvoering lijkt mij zo. volgens mij gaat ook 40% van de nederlanders met de auto op vakantie in de zomer(dan al niet wintersporten), tevens is nederland een van de grootste wat betreft sleurhutten etc. En wat voor motor opties heeft fiat dan? een 1.2? een 1.4? soort gelijken auto’s als een Opel Zafira zijn er met 2.0, VW sharan 2.0 etc

Dus ik snap je punt niet en zeker geen facepalm? zit toch niet in de 16jarige, emoticons iphone fase?
@mightymike: wat ik enkel wou duidelijk maken, is dat gezinnen die af en toe de bergen intrekken, niet gaan kiezen voor die 0,9 motor. Er is toch keuze genoeg qua motorisatie…? Die 0,9 is gewoon een leuke toevoeging voor gezinnen die niet meer nodig hebben. Op vlakke wegen kom je daarmee heus wel goed vooruit hoor. Wat niet wil zeggen, dat ik een 0,9 op het linkerrijvak wil tegenkomen ;)
@Carreza: fiat heeft wat dat betreft niet heel veel ,fatsoenlijke, motoren om in dit soort auto’s te plaatsen? ja mits ze bij het schap van, ferrari, maserati of lancia(GM) stoppen om wat leuks uit te zoeken. zo’n 0.9 is leuk in een fiat 500 van 850 kg maar een auto van 1400/1500 kg? denk dat die 1.4 multijet het ook zwaar heeft dan. ik kies liever voor duits degelijkheid, en iets van minimaal 150pk. wat zou dit ding moeten kosten eigenlijk?
@mightymike: ik hou meer van de Italiaanse charme dan van de Duitse, zogezegde degelijkheid. Ieder zijn ding natuurlijk.

Over de prijs: dit model is geen prijsbreker, maar Fiat geeft tegenwoordig wel fikse kortingen. Meer dan bij de Duitse concurrenten als bvb Opel of Ford (en ik spreek van ondervinding). Dat kan best wat kopers over de streep trekken.
De 500 vindt ik wel mooi en beter geslaagd als die grote Mini.Van de 500L wordt ik ook niet vrolijk nee.Maar de 600 multiplafoto die hier staat.Prachtig toch?
In nederland kopen we niets meer , zitten alleen nog maar op autoblogs opgewonden te doen . De auto is dus niet , primair, voor Europa bedoeld , zoals voor vele autos geldt.
Van mij mag deze op 1 in de top 20. Wat een vreselijk lelijk ding is dit!
If you buy a car like this, what are you saying to yourself? I’ve done my duty, I’ve served my biological purpose. And now, I’m waiting to die.
@Jochempie: Clarkson over de Multipla?
Nee, dat was ‘m niet. TG en Clarkson waren juist de enigen die de Multipla wel wat vonden.
Maar wie was het ook al weer wel?
@mout: Volgens mij ging dat over de eerste generatie Espace, waar hij het dak vervolgens vanaf zaagde, in één van z’n DVD’s. Misschien heaven and hell?
Niks mis mee!
Ze denken, wat BMW met de Mini kan, kunnen wij ook. Denkutniet.
I like!!
Italie heeft een nieuwe Taxi.
@E34M5Touring: jaa zee ti,

Taxioné di XL
@carseen: Dah zee ti, ja. Navi al teruggevonden :)
@E34M5Touring: ap is hevig op zoek!
@carseen: Hed al een waakhond gekocht zag ik :)
Bijzonder!







Als in “bijzonder lelijk!” Dit gevaarte doet een Multipla er als een mooie auto uitzien
Zag de 500L voor het eerst in een winkelcentrum in Oostenrijk tijdens de wintersport. Hoe vaak je er ook langs liep dat ding bleef lelijk. Dit is nog een stapje erger. En dan de motorisering, wat een grap. Als je iets tegenwind krijgt mag je al hopen dat je een vrachtwagen voor blijft, en dan heb je met 7 man een verbruik van 1 op 8 met je 2-cilinder.
@pier: je bent vast zo iemand die al een testrit heeft gedaan met de XL om over de motorisering een oordeel te kunnen vellen?
@Carreza: volgens mij ben je nog eigenwijzer, of getrouwd met fiat, dan ik dacht. een 1.2 in een auto van 1400kg met een doorsnee gezin van 4 man, dus komt die op zo’n 1700kg komt toch niet vooruit!!! en ff een vrachtwagen inhalen? wat denk je nou dan? dat gaat gewoon niet snel genoeg, alleen maar toeren maakt dat mini blokje maar er gebeurt niks. je hoeft geen natuurkundige te zijn om dat te snappen lijkt mij
@mightymike: haha ik wou zeggen dat dit geen hogere wiskunde is, maar natuurkunde vind ik ook prima :) Uit ervaring weet ik dat een polo bluemotion met 2 personen en wind tegen in noord-frankrijk terug liep van 140 naar 130. Een Jetta 1.6 fsi kreeg ik flink bult op in de Alpen met 2 man ook niet boven de 100 a 110. Succes met 5 man in die Fiat, laat staan 7!
@pier: je kunt die ouwe meuk van VW niet met Fiat motoren vergelijken hoor. Zelfs een Doblo van 1340kg leeggewicht en 1,79m breedte bij 1,845m!! hoogte loopt 161km/u en doet 0-100 in 15,4sec…..
Langzaam maar het gaat. De 500xl zal iets vlotter zijn met standaard 6-bak en een kleinere body.
@mightymike: als je WEL iets van natuurkunde snapt EN je weet dat het een turbo-twee-cilinder is dan kun je waarschijnlijk iets beter inschatten of dat gaat of niet….
@w0o0dy: dus wat zeg ik net? dan gaat niet echt soepel toch?
@mightymike: het is geen snelle auto maar met 145nm koppel en een 6-bak zal het meestal wel gaan.
@w0o0dy: het zal idd vast wel gaan, maar om nou te zeggen dat het een idealen samenhang is ? mijn rammelbak heb ook 140nm maar ik moet er niet aan denken om daar nou nog is 3 personen in te stoppen en ff een lekker stuk gaan rijden;)
@w0o0dy: 145nm…leuk voor in de stad. Hee ik heb een idee! Doe er een testrit mee naar Italie met 2 volwassenen en 5 kinderen en hang er een caravan achter. Ik zie je kaartje uit Keulen wel tegemoet ;)
@pier: jij regelt de 500xl + 500 Euro en ik de vrouw / bagage en twee kids (een man met eigenwaarde weigert een caravan maar dan mag je toch maar max 100km/u dus dat zou ook lukken) en dan ga ik ermee naar Italië op vakantie… haal ik mijn bestemming niet krijg je 1000 Euro terug ok?
@w0o0dy: zonder caravan moet je er nog wel komen, alleen is de vraag hoe ;) Misschien kan Autoblog even een 500-tje regelen voor deze gruwel van een test :D
Het is maar goed dat ze ‘m NIET 600 Multipla noemen want dat zou niet kloppen. De originele 600 Multipla was echt een familieauto die voor de arme arbeider net te bekostigen viel (na verloop van tijd).

De gewone Fiat 500 is al geen prijsvechter dus dat zal deze 500L ook niet worden.
Als Fiat echt een poor man’s car wil gaan uitbrengen dan zullen ze het eerder in opkomende economieën proberen en gaan concurreren met merken zoals Tata.

Ik vind de Fiat 500L behoorlijk aan de prijs, de auto begint vanaf € 18.695. Voor beduidend minder geld kun je net zo goed de nieuwe Renault Clio Estate aanschaffen aangezien deze de zelfde ruimte biedt en tevens ook nog eens gunstiger uitvalt voor de wegenbelasting.
@db87: een 500L is erg ruim achterin en veel flexibeler in te delen/ gebruiken. Je koopt qua ruimte een auto die concurreren kan met een c-segment.
Doe mij maar een Panda…
De 500L valt live beter mee dan ik had gedacht op de eerste foto’s. Zal voor deze XL dus ook wel goed meevallen. Van een Scenic bestaat ook een Grand Scenic, dus waarom zou Fiat niet hetzelfde doen. Uitmelken die handel!

En laat nu maar snel die 500X komen!
Wie is er erger? Diegene die dit hok heeft getekend of die de tekening zag en zei: fantastisch! Hier gaan we miljoenen op stukslaan om in produktie te nemen!
Thumbs up als je u neus omhoog trok bij het zien van de foto!
Grotere wielen had hij wel kunnen gebruiken. Verder vindt ik zowel de L als de XL een leuke verschijning. Als je de 500L in het echt ziet in een mooie donkere kleur is het een hele mooie auto. Fiat is wel goed bezig de laatste jaren. Zuinige motoren leuk design het kan niet op.

Zelf rijd ik een punto evo uit 2012 en ben er zeer content mee. Ook de kwaliteitsaspecten zijn gewoon goed tegenwoordig. In het verleden zal het anders zijn geweest maar ik kan niet klagen. Ik ga binnenkort eens proefrijden in de 500L wellicht is het een optie om te overwegen over een tweetal jaren.

In deze klasse zijn er niet hele mooie autos om te kopen. B-Max, Meriva, Modus niet echt mijn smaak en ook niet een estetisch wonder. Geef mij maar de 500L
Nu heb ik een aantal keren de 500 L in het echt gezien ook in gezeten en hij wordt hoe meer ik de auto zie hem steeds mooier ga vinden.
Eerst had ik ook zoiets van nahh nee laat maar, maar ik heb hem nu toch wel een tiental keer gezien en ik vind dit beter gelukt dan dat BMW met de Mini gedaan heeft.
En gelukkig smaken verschillen.
LOL crazy Italians are at it again! Bijna iedereen stopt met de v8 diesels maar…… V8 twin turbo diesel van 4.0liter zal in een mule getest worden op redelijk korte termijn. 360pk en 623Nm koppel… (vrij laag koppel voor het vermogen als ik eerlijk ben). Nu alleen de vraag in welke modellen die motor gebruikt zal worden… Maserati, Chrysler, Jeep en Alfa Romeo?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).