• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat-baas Agnelli reed incognito in een Maserati

Auteur: Redactie Autoblog, gepost 6 april 2024 om 10:59 – 4 Reacties

Fiat-baas Agnelli reed incognito in een Maserati

‘Een unieke auto’, wordt vaak gezegd. Maar uniek betekent: er is er maar één van.

Dit is een bijdrage van Robert van den Oever en Maarten van der Pas

En in het geval van deze Maserati 5000 GT is dat ook echt zo. Wel zijn er 31 verwante exemplaren met dezelfde techniek, maar een ander ontwerp van verschillende beroemde designers. Maserati riep de 5000 GT in het leven als een super sportwagen voor de happy few, een kleine groep geselecteerde zeer welgestelde klanten.

Geen logo’s

Op klassieker- en youngtimerbeurs Techno Classica in Essen (nog tot en met zondag open) staat een Maserati 5000 GT uit 1961 van de hand van topontwerper Pininfarina en voor niemand minder dan Giovanni (beter bekend als Gianni) Agnelli. Deze flamboyante Italiaan was grote man van het Fiat-concern en zette het bedrijf wereldwijd op de kaart. Maar Agnelli was toch close met Ferrari? Waarom dan een Maserati, wat destijds de grote concurrent was? Hij wilde gewoon deze auto met een eigen carrosserie-ontwerp.

En omdat het een model van een concurrent van Ferrari was, heeft deze Maserati 5000 GT iets bijzonders. Het valt niet meteen op, maar bij een eerste blik op de zilvergrijze koets mis je toch iets. Even met de ogen knipperen en je weet het: er zitten geen logo’s op. Nergens op de buitenkant van de auto is de naam Maserati of zelfs maar de bekende drietand te vinden. Die zie je alleen op het stuurwiel en de versnellingspook. Agnelli wilde niet dat het al te zeer opviel dat hij in een auto van de concurrent reed als mensen hem voorbij zagen komen in deze 5000 GT.

De auto ademt luxe én sportiviteit en het lijnenspel heeft een grandeur van tijdloosheid. Al is hij wel een voorbeeld van de stijl die grote GT’s eind jaren ’50 en begin jaren ’60 van de vorige eeuw hadden, zie ook de modellen van Ferrari uit die tijd. Voor Agnelli maakte Pininfarina een strak design met bijzondere toevoegingen, zoals een groot transparant paneel in het dak dat vast is en dus geen schuifdak. Het dak zelf is van geborsteld aluminium en contrasteert heel subtiel met de satijnzilveren lakkleur.

Stap hoger dan de 3500 GT

De 5000 GT vindt zijn oorsprong in de ‘gewone’ 3500 GT met zescilinder motor. Voor de stap naar super sportwagen koos Maserati voor de V8 uit de Maserati 450 S. racewagen en boorde die op naar net geen 5 liter. Het chassis werd verstevigd om het grotere vermogen van tussen de 320 (carburateur) en 340 pk (injectie) aan te kunnen.

De 32 exemplaren die Maserati van de 5000 GT bouwde, zijn door 8 verschillende carrosseriebouwers van een koets voorzien. De meeste zijn gemaakt door Allemano (20), Touring bouwde er vier, en twee klanten kozen voor Frua. Unieke exemplaren zijn er van Bertone, Ghia, Michelotti, Monterosa en Vignale. Zij ontwierpen er ieder één en Pininfarina dus ook met deze uit 1961 voor Agnelli.

Andere beroemdheden die een 5000 GT kochten waren onder meer de Sjah van Perzië, godsdienstig leider Aga Khan, zakenman en industrieel Ferdinando Innocenti en coureur Briggs Cunningham. Het idee voor de 5000 GT kwam feitelijk van de Sjah, want na een rit in een 3500 GT wilde hij die, maar dan met meer vermogen. Hij financierde zelf voor Maserati de ontwikkeling van het topmodel.

Ook interessant!

  • Maserati GT2, de opvolger van de MC12
    Maserati GT2, de opvolger van de MC12
  • Elektrische Maserati Quattroporte uitgesteld
    Elektrische Maserati Quattroporte uitgesteld
  • Maserati kondigt einde
    Maserati kondigt einde Trofeo-modellen aan
  • Maserati onthult hypercar en viert feest!

Nieuwste artikelen

  • Elektrische 4 Serie troeft vanaf nu de M4 CS af
  • Van deze wegen hoef je voorlopig niet weg te blijven! Ik herhaal…
  • Dit is de meest waardevaste auto van Nederland
  • Mede hierom krijgen we nooit gepersonaliseerde kentekens
FacebookTweetPinLinkedIn

5000-GT, Klassiekers, Maserati, techno-classica

Vorig bericht: « Prijsverlaging Tesla Model Y na tegenvallend kwartaal
Volgend bericht: BMW neemt een grote gok met M5 Touring »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghini zegt

    6 april 2024 om 11:02

    Leuk artikel!

    Login om te reageren
  2. ttr6 zegt

    6 april 2024 om 12:20

    Prachtig artikel over een schitterende auto. Meer van dit Autoblog!!!

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    6 april 2024 om 14:29

    Waanzinnig mooie kar, met zo ongeveer elke denkbare designclue uit die periode, samengesmeed tot een uitzonderlijk smakelijk geheel. Top !

    p.s:
    Bij de kop boven het bericht had ik visioenen van Agnelli met een grote zwarte plaksnor en een forse afropruik op z’n hoofd plus een zonnebril van het formaat diascherm 😆 Maar dat blijkt dan weer niet te stroken met de werkelijkheid. Had de vermomming wel af gemaakt.

    Login om te reageren
  4. JelmerS zegt

    6 april 2024 om 19:35

    wat als dit DE bond auto was geweest ipv de Aston Martin

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North