• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat en BMW gaan samenwerken [UPDATED]

Auteur: Wouter, gepost 8 juli 2008 om 13:43 – 76 Reacties

MINI Cooper powered by FiatVolgens insiders gaan BMW en Fiat gezamenlijk een platform ontwikkelen voor kleine auto’s. Dat platform zou dan de basis vormen voor de nieuwe generaties van respectievelijk de Grande Punto en de MINI. Beide auto’s zullen overigens pas volgend decennium het licht zien, dus de twee bedrijven hebben nog wel even om e.a.a. uit te werken.

Ook zouden Fiat en BMW gaan samenwerken om gezamenlijk motoren te ontwikkelen. Vermoedelijk zal BMW dan de samenwerking op motorengebied met PSA niet verder door zetten. De CEO Sergio Marchionne van Fiat heeft aangegeven dat ze binnenkort een partnership met een andere autofabrikant zullen aankondigen, maar verder details gaf hij niet.

UPDATE: De samenwerking zal allereerst tussen Alfa Romeo en MINI plaatsvinden. De BMW groep zal tevens assisteren bij de terugkomst van Alfa Romeo op de Amerikaanse markt. Stiekem hoop ik dan ook dat Alfa een achterwielaangedreven platform van BMW kan gebruiken, maar dan zal ik wel weer te enthousiast zijn.

BMW Group en Fiat Group tekenen intentieverklaring.

Munich/Turin. The BMW Group and Fiat Group Automobiles (FGA) are considering the possibility of co-operation in the areas of architectures and components for their MINI and Alfa Romeo vehicles. As part of a possible cooperation, BMW Group will provide FGA with support in launching the Alfa Romeo brand in the North American market. A Memorandum of Understanding to this effect was signed by Friedrich Eichiner, member of the Board of Management of BMW AG responsible for Corporate and Brand Development, and Alfredo Altavilla, Senior Vice President, Business Development, Fiat Group Automobiles and CEO of Fiat Powertrain Technologies.
“We are currently examining with the Fiat Group possibilities for the joint use of components and systems in MINI and Alfa Romeo vehicles in order to achieve economies of scale and thus cost reductions within the framework of our Strategy Number ONE”, Eichiner said in Munich.

“The proposed co-operation with BMW is a significant cornerstone of our strategy of alliances. We are delighted to work with such an esteemed and respected partner in the automotive industry with the clear objective of improving the competitive position of both parties,” Sergio Marchionne, CEO of Fiat Group and FGA, said in Turin.

The two partners have agreed not to divulge details of the possible collaboration. The results of the cooperation discussions will probably be achieved by the end of the year.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Dit is hoe splinternieuwe BMW's gaan heten
  • BMW 1M prijzen
    BMW 1M prijzen gaan door het dak?
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Fiat, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « Video: Ferrari California klemgereden
Volgend bericht: Snellere Abarth 500 tijdens introductie »

Lees Interacties

Reacties

  1. bert zegt

    8 juli 2008 om 13:48

    kan er voor fiat maar op verbetern !

    Login om te reageren
  2. Rick Buijsman zegt

    8 juli 2008 om 13:50

    ok naja Ferrari werkte toch ook samen met Fiat. of is dat alleen maar een zusterbedrijf?.. maar Bmw Zou toch ook misschien Volvo Overnemen?…

    Login om te reageren
  3. zoepie zegt

    8 juli 2008 om 13:52

    Mmm een fiat motor in een bmw …

    Login om te reageren
  4. Rinaldo zegt

    8 juli 2008 om 13:54

    Krijg je eindelijk waar voor je BMW…

    Login om te reageren
  5. IlCuoreSportivo zegt

    8 juli 2008 om 14:03

    Laat het zijn,
    wij willen niks met bmw te maken hebben,
    ondertekend,
    Alfistis.
    P.S Een paar trucks om de motoren zuiniger te maken mogen ze wel geven.

    Login om te reageren
  6. Omar Pasha zegt

    8 juli 2008 om 14:03

    @zoepie
    En een BMW motor in een Fiat ;)

    Login om te reageren
  7. Pordon zegt

    8 juli 2008 om 14:04

    ‘gezamenlijk een platform ontwikkelen voor kleine auto’s ontwikkelen’

    2x ontwikkelen?

    Login om te reageren
  8. Victor zegt

    8 juli 2008 om 14:04

    Komt er misschien eindelijk weer eens een Alfa met achterwielaandrijving?

    Login om te reageren
  9. Arnoud zegt

    8 juli 2008 om 14:05

    Ik denk dat BMW meer van Fiat zal leren dan andersom. Wie van de 2 maakt de meeste kleine autootjes? Wie van de 2 heeft de meest ingenieuze oplossingen voor opbergmogelijkheden, plaatsing van onderdelen enz enz? Fiat! In een 7-serie is het geen kunst een versnellingsbak kwijt te kunnen. Een centimetertje minder interieurruimte is op die zeeën van ruimte toch niet terug te vinden. Maar in een kleine auto zal je alles moeten benutten om zoveel mogelijk ruimte binnenin te creëren. Wat techniek betreft zijn deze twee denk ik behoorlijk aan elkaar gewaagd. Wat afwerking en comfort betreft is de Duitse fabrikant natuurlijk de standaard. Maar omdat ze in heel verschillende markten opereren valt er over prestaties en weggedrag-kunsten weinig te zeggen. Fiat maakt goedkope, leuk uitziende verbruiks auto’s. BMW maakt dure, degelijke auto’s met een sportieve inborst.

    Login om te reageren
  10. Melchior zegt

    8 juli 2008 om 14:10

    @ bert
    Het mes snijdt aan twee kanten dus: het kan er voor bmw maar op verbeteren!

    Fiat is specialist in het maken van compacte, milieuvriendelijke, zuinige en ruim voldoende krachtige motoren.

    Login om te reageren
  11. RW zegt

    8 juli 2008 om 14:20

    BMW heeft meer verstand van grotere motoren (>2 liter), terwijl Fiat juist in de kleiner dan 2 liter klasse veel know-how heeft. Ook de productlijnen overlappen elkaar niet of nauwelijks (belangrijk: ze zitten niet in elkaars vaarwater).

    Beide zijn bezig met het verminderen van de uitstoot (Fiat had ook al aangekondigd om met efficient dynamics achtige techniekenop de markt te komen.) Als je er even over nadenkt is dit een bijna logische samenwerking.

    Ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen.

    Login om te reageren
  12. ML zegt

    8 juli 2008 om 14:20

    Was er trouwens geen sprake van dat BMW ging samenwerken met Mercedes (voor de A-klasse / Smart) op het gebied van kleine auto’s?
    Zou Mercedes de andere partnership fabrikant zijn van Fiat?

    @Victor
    Niet overdrijven, het gaat om de Mini en Gr. Punto. Die hebben allebei geen achterwielaandrijving. En die zal er ook nooit komen.

    @Arnoud
    Die visie deel ik ook. Hoewel Mini zeer succesvol is, is het niet de core business van BMW. Samenwerking met de meest ervaren partner op dat gebied is een goede zet.

    Login om te reageren
  13. ace_dave zegt

    8 juli 2008 om 14:21

    Ach mensen toch. Het is gewoon goed voor beide! Als één van beide geen winst ziet in de hele zaak, gaat de deal niet door. BMW heeft vast wel iets op het oog dat ze willen gebruiken voor hun rijpleziertjes, terwijl Fiat waarschijnlijk ook graag de kennis van BMW wil gebruiken voor hun auto’s. Het wordt afwachten, maar ik denk dat het goed is voor beide fabrikanten. Zo kunnen ze ten minste samenwerken in ontwikkeling terwijl ze niet direct in elkaars vaarwater zitten. Je twijfelt toch nooit over een Bmw of een Fiat?

    Login om te reageren
  14. ace_dave zegt

    8 juli 2008 om 14:22

    @ RW: Helemaal mee eens! :-)

    Login om te reageren
  15. Jurrian zegt

    8 juli 2008 om 14:30

    Komt dit omdat fiat liever niet meer in zee gaat met GM? want daar deelden ze hiervoor toch hun samenwerkingsverbanden mee?

    Login om te reageren
  16. MrSelected zegt

    8 juli 2008 om 14:31

    Leuk! Vooral omdat MINI hier van gaat profiteren, en dus NIET de BMW auto’s. Die blijven gewoon 100% BMW..

    Login om te reageren
  17. Jorden zegt

    8 juli 2008 om 14:55

    Alfa met achterwielaandrijving!!!!!!!!!
    zou het dan toch nog goedkomen???????
    De 8c Rekenen we even niet mee met “gewone” modellen

    Login om te reageren
  18. Benjamin1 zegt

    8 juli 2008 om 15:20

    Cool, dat wordt dus een Fiat GP35i en een Mini Cooper T-jet. Klinkt allebei niet slecht toch?

    Login om te reageren
  19. CSL zegt

    8 juli 2008 om 15:22

    Dit is zwaar onzin.
    Wat heeft BMW nou aan Fiat. Andersom is natuurlijk een feest voor Fiat.

    Login om te reageren
  20. Arnoud zegt

    8 juli 2008 om 15:28

    Hoe komen sommigen er nou weer toe te roepen dat Alfa Romeo nu hopelijk weer achterwielaandrijving zal krijgen? Er staat toch in het bericht dat het in de eerste plaats zal gaan om een onderstel voor de volgende generatie Grande Punto en Mini? Lezen jullie het bericht niet ofzo?
    Plus dat Alfa Romeo als hèt alternatief wordt gezien voor BMW. Allebei sportieve auto’s. Ze zullen zich daar in Milaan echt niet de kaas van het brood laten eten hoor. BMW zal strikt buiten Alfa Romeo gehouden worden. Zij zullen Alfa Romeo’s willen bouwen. Géén Italiaanse BMW’s.

    Login om te reageren
  21. ML zegt

    8 juli 2008 om 15:28

    @CSL
    De ontwikkelingskosten verspreiden over meerdere units in plaats van alleen de Mini?
    De verkopen van de Mini zullen ook niet eeuwig hoog blijven. Dus ze moeten wel.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    8 juli 2008 om 15:33

    Hé! Niet doorgaan met PSA? Helluppie. Ik wil dat dat door gaat…

    Login om te reageren
  23. ZeRoo zegt

    8 juli 2008 om 15:33

    Fiat en GM was best wel een drama en geen verbetering voor beide partijen of mss een klein beetje voor GM. ..?
    Deze samenwerking zou nog wel eens positief uit kunnen werken!

    Login om te reageren
  24. CSL zegt

    8 juli 2008 om 15:38

    @ML
    Nou in de VS nemen ze alleen maar toe.
    Waarom denk je dat Fiat nu hard werkt aan allemaal Mini concurenten!?

    Login om te reageren
  25. Peter zegt

    8 juli 2008 om 15:59

    Dat zou nog eens een vooruitgang zijn (voor BMW…)…. sorry @liefhebbers uit Bayern…

    Login om te reageren
  26. LPJ zegt

    8 juli 2008 om 16:30

    @ML: je gaat toch niet serieus reageren op CSL? ;-)

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    8 juli 2008 om 18:05

    ha ha ha ..
    weten jullie trouwens hoe de duitse vlag eruit ziet ??

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    8 juli 2008 om 18:39

    als ik het berichtje zo lees doet BMW vooral wat aan de marketing kant (niet zo gek want de kopers van Alfa’s en Bmw’s hebben wel wat overeenkomsten en gaat BMW profiteren van de techniek van Fiat/Alfa voor in de Mini. Ook niet zo gek want aangezien de Mini de enige “bmw” is met voorwielaandrijving zal de winstgevendheid van die auto leiden onder de hoge ontwikkelingskosten in verhouding tot relatief lage aantallen. Je moet je niet verkijken op de kosten die dat model met zich mee brengt…. motoren van BMW passen in feite niet in de mini (idem voor versnellingsbakken etc) dus alles is specifiek ontwikkeld voor één model……. Dat was ook de reden dat ze met PSA hebben samengewerkt….. dan hoefden ze geen eigen nieuwe motor te ontwikkelen voor één model. Waarschijnlijk kan BMW straks de mini goedkoper aan gaan bieden of meer winst maken.

    Voor Alfa is een bestaand afzetkanaal met een enigzins passende doelgroep natuurlijk de sleutel voor een succesvolle terugkeer in de VS…. daar ging het eerder op stuk dus dat willen ze voorkomen.

    Technische lijkt Fiat/Alfa minder met deze deal te gaan doen, maar wellicht is dat een volgende fase…. en ze zoeken nog wel een basis voor de achterwielaangedreven Alfa modellen…..

    Login om te reageren
  29. Wollie zegt

    8 juli 2008 om 19:11

    Vermoedelijk wordt de Fiat groep gerold door BMW. Ik geloof niet dat Alfa gebruik zal kunnen maken van de BMW verkoopskanalen in de VS.
    BMW heeft Fiat nodig voor de revolutionaire motoren die Fiat al jaren bouwt. In de eerste plaats dieselmotoren, en in de 2e plaats de kleine 2-cylinder turbo die Fiat vanaf volgend jaar in Polen gaat produceren.
    Véél beter was een samenwerking tussen Fiat en Volkswagen geweest. Dan kreeg Fiat eindelijk voet aan de grond in China. Want Chery zal niet meer geinteresseerd zijn in Alfa- of Fiat-produktie nadat ze Volvo gekocht hebben.

    Login om te reageren
  30. H (La vie en rose!) zegt

    8 juli 2008 om 19:26

    Niet echt verassend de leadingman van alfa zat vroeger bij BMW. Allemaal gezellig bijeen met de oude vriendjes.

    Login om te reageren
  31. ripjans zegt

    8 juli 2008 om 19:35

    Ik vind Alfa & BMW toch leuker klinken dan Fiat & BMW (alhoewel het in principe op hetzelfde neerkomt natuurlijk).

    Een 169 met de M5/M6 motor :D?

    Login om te reageren
  32. sim zegt

    8 juli 2008 om 19:44

    BMW kan natuurlijk iets leren van Fiat.
    Fiat was de eerst met comon rail en ook met directe dieselinspuiting.

    Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    8 juli 2008 om 19:45

    @H (La vie en rose!): De man die jij bedoelt (kalbfell) was een tijdlang hoofd van de M-divisie en werkte bij Rolls Royce en is daarna idd een tijdje bij Alfa aan het werk geweest, maar is er maar heel kort gebleven en werkt er al een tijdje niet meer. De nieuwe baas van Fiat Sergio Marchionne kon niet met hem overweg en heeft hem eruit gezet. Hij heeft daarna nog bij Maserati gewerkt maar of hij daar nog werkt weet ik niet….

    Login om te reageren
  34. ML zegt

    8 juli 2008 om 19:55

    @Lennart
    lol… geweldige redenatie van CLS..: Mini gaat meer verkopen omdat er meer concurrenten van de Mini bijkomen. hahahaha

    Login om te reageren
  35. LPJ zegt

    8 juli 2008 om 20:11

    @ripjans: voor motorisatie genre M5/M6 -wat dan low volume is- hebben ze binnen de Fiat groep wel betere alternatieven ;)

    ‘k vind het maar iets raars eigenlijk, BMW die gaat helpen met de relaunch van Alfa in de VS … kan nooit lang goed gaan denk ik.

    Login om te reageren
  36. GOD zegt

    8 juli 2008 om 21:05

    Altijd dat gezeik over BMW. (en ondertussen net doen of het anderzom is)
    BMW moet alles leren van FIAT etc. FIAT maakt de beste motoren bla bla
    flikker toch op met dat domme gezwets, alsof BMW geen fatsoenlijk blok kan maken, hahaha in wat voor een wereld leven jullie dan
    wat een stelletje ouwe roddel tantes bij elkaar.
    En denken jullie nou echt dat BMW geen kleine auto’s kunnen bouwen of geen plek kunnen vinden voor de versnellingsbak hahahahaha wat een onzin
    als ze complete auto’s kunnen maken inclusief F1 etc. kunnen ze echt wel een plekje vinden voor dit en dat
    Bijde merken doen het gewoon voor het reduceren van onkosten etc.

    Login om te reageren
  37. sim zegt

    8 juli 2008 om 21:26

    @ GOD

    op uw BMW teentjes getrapt?
    Ieder merk heeft wel iets dat de moeite waard is om te ontdekken.
    Bij sommige BMW fanaten hier op het blog is het alsof BMW alleen goede en mooie wagens maakt.
    wie de 1 serie mooi vindt moet eens naar de oogarts.

    Login om te reageren
  38. Bert zegt

    8 juli 2008 om 22:46

    Straks kan ik niet meer zonder schuldgevoel als “Alfist” de BMW’s afzeiken :(
    BMW kan heel veel leren van FIAT op het gebied van kleine auto’s idd!

    En andersom is de 149 de laatste FWD van Alfa voorlopig en ik kan me voorstellen dat BMW ondertussen behoorlijk wat meer ervaring met RWD heeft dan Alfa.
    Die samenwerking gaat echt wel verder als alleen de kleintjes hoor.

    Qua motoren weet ik het niet, er zijn al perfecte V6 en V8 motoren in Italie beschikbaar.
    En over de BMW diesels hoor ik niemand klagen. (Logisch met die mooie FIAT techniek erin :)

    Login om te reageren
  39. AriM6 zegt

    8 juli 2008 om 23:36

    Lijkt me geinig.
    Komt er een vent aan met zijn F430.
    En jij met je MINI en dan blijkt er gwn de zelfde motot in te zitten.

    Maar dat zat nooit gebeuren.

    Ik vraag me wel af hoe hun modellen eruit gaan zien.
    Want die modellen van Fiat zijn ook niet egt flitsend.
    En BMW gaat achteruit…..

    Login om te reageren
  40. GOD zegt

    8 juli 2008 om 23:44

    wat zeg je daar? hier pak aan kapow!!! poing!!! poef!!! ;)

    Login om te reageren
  41. Rick dos zegt

    8 juli 2008 om 23:46

    :lol: BMW die Alfa helpt :lol:

    En alle Alfsti hier weer over de zeik….

    En dan nóg de BMW fans in een hoekje proberen te drukken waar ze zelf al inzitten. Heel goed jongetjes.

    Login om te reageren
  42. w0o0dy zegt

    9 juli 2008 om 00:06

    @Rick dos: als je het goed leest staat er dan BMW, Alfa moet gaan helpen met de verkopen en dat Fiat Bmw gaat helpen met de techniek….. Over techniek die van BMW naar Alfa komt staat er (nog) niets. Maar ja…. motoren maken die “mank lopen” (5 ipv 6 cilinders bijvoorbeeld) dat redt Alfa in z’n uppie ook wel…. daar hebben ze BMW niet voor nodig..

    Waar het om gaat is dat BMW zo goed is die spullen tegen hoge marges in zulke grote getallen weg te zetten… daar is Alfa overtuigend minder succesvol, da’s wel duidelijk

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    9 juli 2008 om 00:11

    “We are currently examining with the Fiat Group possibilities for the joint use of components and systems in MINI and Alfa Romeo vehicles in order to achieve economies of scale and thus cost reductions within the framework of our Strategy Number ONE”

    Yep, niks over het feit dat FIAT BMW gaat helpen…

    Login om te reageren
  44. w0o0dy zegt

    9 juli 2008 om 00:21

    @Rick dos: it makes sense. Zie één van mijn eerdere reacties over één fwd-platform in een lijn van rwd auto’s….Maar idd er is nog niets concreet, behalve dat verkoopkanaal gedeelte.

    Reken maar op motoren en versnellingsbakken uit de Fiat groep voor de Mini of gezamelijk ontwikkelde componenten die door Fiat worden geproduceerd…. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het rendabel kan zijn om dat bij BMW te doen…. voor één model (of zelfs voor twee) ga je geen fabrieken optuigen in Duitsland als je in Italië capaciteit over hebt.

    Login om te reageren
  45. Rick dos zegt

    9 juli 2008 om 00:25

    F5,F5,F5,F5….

    Huh? Wat?! Klote evo…

    Natuurlijk is dit begrijpelijk. BMW is al langer op zoek naar een partner om de kosten te kunnen drukken.

    Wellicht is dit ook een voorbode?? Het is geen geheim dat BMW niet zo lang geleden interesse in Alfa heeft getoond. Wellicht is dit voorproeven om te kijken of ze het rendabel kunnen maken?

    Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    9 juli 2008 om 00:34

    Ik weet niet of Fiat zover wil gaan…. ik denk eerder dat Fiat groep geen vermogen in middenklasse achterwielaandrijving wil/kan steken bij de aantallen die Alfa nu verkoopt en dus moeten ze dat op een andere manier realiseren. Kopen van de hele Fiat group lijkt me ook voor BMW uitgesloten en afstoten van Alfa lijkt me niet handig voor de groep omdat dan Lancia en Fiat het alleen moeten doen…. en Lancia heeft ook nog wel wat werk om de klanten weer terug te winnen… dus dan zou de groep te klein worden in het segment middenklassers en kun je de investeringen in dat segment niet ten gelde maken…. niet zo handig.

    BMW moet oppassen dat ze door de VAG merken niet teveel in de hoek worden gedrukt…. die club met Porsche erbij zal toch echt een serieuze concurrent worden met veel potentieel en technologische innovatiekracht…. dus is het niet gek dat BMW kijkt hoe ze de positie kunnen verstevigen zonder opgegeten te worden door een grote partner….. Fiat group is sterk, maar niet sterk genoeg er is relatief weinig overlap (zeker in vergelijking met andere grote partijen in de markt) en Fiat groep heeft VEEL hoogwaardige ontwikkelingen op het gebied van motoren uitontwikkeld en die kunnen nu toegepast gaan worden (de eerste Multiair motoren komen binnenkort en dat is echt hypermoderne techniek).

    Er is voor beide wel winst te halen uit deze deal en ik denk ook dat beide bedrijven hun eigen identiteit zullen kunnen behouden…. dus misschien wel een goede ontwikkeling…. al had ik liever gezien dat Alfa de middelen had gekregen om zelfstandig een achterwielaangedreven platform te ontwikkelen… de techneuten kunnen het wel…

    Login om te reageren
  47. gvr zegt

    9 juli 2008 om 01:35

    goed voor bmw

    hopelijk haalt fiat er iets uit…

    mss wat duitse arrogantie?

    @woody ik ben het met je eens;)

    Login om te reageren
  48. BVO zegt

    9 juli 2008 om 01:38

    wordt fiat nu ook premium

    Login om te reageren
  49. CSL zegt

    9 juli 2008 om 02:01

    @ML
    Werk een beetje aan je IQ man? Jezus!!
    De verkopen in de VS nemen voor de MINI alleen maar toe.
    Vind je gek dat Fiat constant aan de zogenaamde concurrentie voor de mini werkt. Zie Fiat 500, mito etc..
    En mensen die beweren dat BMW geen verstand heeft van fatsoenlijke kleine auto’s, die moeten maar gauw deze site verlaten. Niet alleen hebben ze er behoorlijk verstand van. Ze hebben juist een reputatie voor het bouwen van kleine sportieve auto’s. Zelfs een voorwiel aangedreven Mini rijdt voorbeeldig.
    Als ze voor de platform van de mini dingen gezamenlijk met andere merken willen gebruiken om zo kosten te besparen, is alleen maar goed. Zolang die onderdelen maar niet in echte BMW’s te recht komen. Maar dat weten ze zelf ook heel goed. Een 1.4/1.6turbo in een 316i kan nog net wel. Maar dat is ook het laatste wat ze ooit zullen doen. Overigens denk ik dat er hier niets van gaat komen.

    Login om te reageren
  50. Tomsns zegt

    9 juli 2008 om 05:42

    @ God
    Volledig akkoord, wat een stelletje ouwe roddeltantes hier.

    1) Men spreekt hier trouwens over het maken van een PLATFORM.
    Very entertaining wat voor wilde fantasieen hier de ronde gaan: Fiat met BMW-motor en omgekeerd.

    2) Waarom zou Fiat niet kunnen bijleren van BMW en omgekeerd?
    En ja, kosten kunnen bespaard worden.

    @ Sim:
    Ben zelf een BMW-fanaat, maar ben de laatste om te zeggen dat deze de perfectie zijn, en op ALLE gebied. Dat kan ook van Italianen gezegd worden, er bestaan geen perfecte wagens.

    En dat van de 1-serie, wel, over smaken valt niet te twisten.

    @CSL:
    Volledig akkoord, maar de mini-motor, 1.6i en de 1.6d komt volgens mij van …….

    Login om te reageren
  51. Victor zegt

    9 juli 2008 om 07:58

    @CSL:
    Welk merk bouwt al sinds jaar en dag kleine auto’s? En welk merk bouwt pas sinds enkele jaren iets wat ze een Mini noemen? Niets ten nadele van de New Mini, want het is een fantastische auto, maar Fiat is toch echt de ongekroonde koning van de kleine auto. Die Fiat 500 die je noemt als “concurrent” voor de Mini he… Die hadden ze 50 jaar geleden ook al ;)

    En BMW een reputatie in het bouwen van kleine sportieve auto’s… Noem eens één BMW uit pak ‘m beet… de afgelopen 10 jaar, waar je het stempel “kleine en sportieve auto” op kan plakken.

    Login om te reageren
  52. Arnoud zegt

    9 juli 2008 om 08:48

    @ CSL:
    Het gaat er ook niet om dat ze het niet kunnen. Fiat kan het alleen beter. En beter wil niet direct zeggen dat de klant daarvan profiteert in de vorm van een auto die fijner rijdt of er beter uitziet. Beter kan ook betekenen: Andere, creatieve en geldbesparende oplossingen voor problemen die je tegenkomt bij plaatsing van onderdelen, lay-out van het onderstel en/of aandrijflijn en weet ik veel wat nog meer.

    Snap je het nu?

    Login om te reageren
  53. GOD zegt

    9 juli 2008 om 10:47

    @ Arnoud

    “van een auto die fijner rijdt of er beter uitziet. Beter kan ook betekenen: Andere, creatieve en geldbesparende oplossingen voor problemen die je tegenkomt bij plaatsing van onderdelen, lay-out van het onderstel en/of aandrijflijn en weet ik veel wat nog meer”

    voor de zoveelste keer elk merk kan iets kleins maken.
    je doet precies het zelfde wat je normaal doet bij je grotere modelen
    alleen dan op schaal zeg maar.

    Snap je het nu?

    Login om te reageren
  54. sebastian zegt

    9 juli 2008 om 11:55

    @god
    je reinste bullshit.

    FIAT heeft op dit moment te maken met overcapaciteit en dreigt werknemers te ontslaan en gedeeltes van fabrieken te sluiten. zij zijn dus gebaat bij een vermeerdering van de huidige produktie en verbetering van de verkoopkanalen, aangezien er minder fiats afgelopen maanden zijn verkocht dan verwacht. recessie doet zijn intrede.

    BMW is op zoek naar kostenvermindering voor de produktie van de mini. bmw kan fijne auto’s bouwen maar waar ze wat minder ervaring in hebben is een rendabele kleine auto bouwen.

    Login om te reageren
  55. w0o0dy zegt

    9 juli 2008 om 12:20

    @sebastian: fiat heeft te maken met overcapaciteit dat klopt maar mensen ontslaan of gedeeltes van fabrieken sluiten daar is (vooralsnog) geen sprake van. Ze hebben de capaciteit fors uitgebreid de afgelopen tijd en nu blijkt dat door de teruglopende economie de groei van de afzet achter blijft bij de verwachtingen. Ze gaan een paar maanden een week per “maand” niet produceren om niet met grote voorraden te komen te zitten. De meeste modellen laten ook over het eerste half jaar nog wel groei zien maar het tweede kwartaal was een stuk minder dan verwacht. Op tijd bijsturen voorkomt juist dat je drastische maatregelen moet gaan nemen op een later tijdstip. Ben trouwens benieuwd wat de andere automakers aan cijfers maar buiten brengen over het tweede kwartaal.. De markt lijkt er niet goed voor te staan.

    Login om te reageren
  56. ML zegt

    9 juli 2008 om 13:35

    @CSL
    Het lijkt mij duidelijk dat BMW deze samenwerking aangaat om voorop te lopen op de minder goede concurrentiepositie van de Mini. De aantallen die ze nu halen, zijn geen garantie voor een gezonde toekomst. Ze zijn hun monopolie positie in het zelf gecreëerde segment kwijt, ze kunnen de prijs dus niet verhogen (dat hebben ze overigens ook niet met de huidige editie gedaan).

    Login om te reageren
  57. Arnoud zegt

    9 juli 2008 om 14:11

    @ GOD:

    Voor de zoveelste keer: Elk merk hetzelfde wiel opnieuw laten uitvinden kost verschrikkelijk veel geld. Dus als Fiat ervaring heeft met kleine auto’s bouwen zal BMW die kennis graag binnen willen halen om zelf maar geen miljoenen te hoeven uitgeven. Ik zit op een R&D afdeling in de auto-motive industrie. Ik heb ervaring met dit soort problemen. Als een van onze leveranciers ons een voorstel doet hoe men 1 apparaat hetzelfde kan laten doen als wat nu 2 doen, zijn we gek als we niet overstag gaan. Dat soort oplossingen bedoel ik. Het is echt te gek voor woorden hoeveel ontwikkeling van producten kost. Het is niet alleen maar tekenen en daarna bouwen. Je wilt ook testen en een type goedkeuring (ook enorm duur). En daarbij: Als je grotere aantallen kunt maken zal je ontwikkelingskosten per eenheid naar beneden gaan. Dat drukt de prijs van het product. Dus als BMW en Fiat dezelfde componenten kunnen gebruiken levert dat een gunstigere kostprijs op.

    Snap jij het nu ook?

    Login om te reageren
  58. hans zegt

    9 juli 2008 om 16:15

    Hoezo bmw geen ervaring met kleine auto’s, de isetta dan en de 700 ? Ja ja toen was fiat meer premium dan bmw.

    Login om te reageren
  59. GOD zegt

    9 juli 2008 om 16:28

    @ Arnoud

    ik quote mezelf ff: “Bijde merken doen het gewoon voor het reduceren van onkosten etc.” dus

    waar ik het niet mee eens ben is dat jij denkt dat BMW geen kleine auto’s kan bouwen en daarbij de hulp nodig heeft van een stel spaggetie vreters
    omdat zij vaker een kleine auto hebben gemaakt om door die kleine straatjes heen te tuffen. joah joah ofnie

    Login om te reageren
  60. Appieflappie zegt

    9 juli 2008 om 17:45

    @GOD
    Door je mooie en irritante zinsgebruik word je al niet serieus genomen.

    Login om te reageren
  61. w0o0dy zegt

    9 juli 2008 om 19:12

    @GOD: die “spaggetie vreters” zoals je zo denegrerend schreef (fout geschreven overigens) hebben anders wel met de 500 een auto neergezet met een lager prijskaartje, die de Mini One aftroeft op een ronde over het circuit… (zie de test van Fifth Gear waar de Mini II (dus de verbeterde versie van het concept) om de oren krijgt van de nieuwe 500…..)

    Bmw heeft absoluut genoeg kennis in huis om een goede kleine auto te maken, maar de Fiat groep heeft meer ervaring, een heleboel componenten kant en klaar en productiecapaciteit. Die kunnen dus een net zo goede auto maken tegen VEEL lagere kosten…. Ik denk dat BMW zijn middelen liever aanwendt om een extreem goede 3 en 5 serie te gaan ontwikkelen dan dat ze kapitalen verkwisten aan een (relatief) laag volume, lage marge model als de Mini.

    Login om te reageren
  62. Arnoud zegt

    10 juli 2008 om 10:09

    @ GOD:

    Ik quote mezelf:

    Het gaat er ook niet om dat ze het niet kunnen. Fiat kan het alleen beter.

    Ik zeg dus niet dat BMW geen kleine auto’s kan bouwen.
    Iedereen kan toch ook wel een beetje voetballen? Maar Van Bronckhorst kan het beter want die heeft al jaren ervaring.

    Login om te reageren
  63. The Honda Spirit zegt

    10 juli 2008 om 20:42

    hmmm….herinnert iemand zich nog hoe het met Rover afliep nadat ze met BMW in zee gingen…ik weet nog niet of dit zo’n goed idee is.

    Login om te reageren
  64. CSL zegt

    10 juli 2008 om 20:48

    @W0o0dy
    “mensen ontslaan of gedeeltes van fabrieken sluiten daar is (vooralsnog) geen sprake van”
    Daar is zeker sprake van! Heel kort geleden Zelfs!! En dat zelfs in het thuisland!
    http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9269

    Ik begrijp sowiezo niet Waarom BMW in hemelsnaam met Fiat wil samenwerken voor een kleine auto’tje. Ze kunnen net zo goed een Japanse fabrikant nemen, waar de auto’s echt voordelig worden en zijn juist betrouwbaarder dan welke Italiaan ook met dertig Italiaanse vlaggen op de auto.

    Login om te reageren
  65. w0o0dy zegt

    10 juli 2008 om 21:41

    @CSL: je kunt toch lezen? Doe dat dan…..
    “Vier van de vijf fabrieken stoppen de productie van bepaalde modellen voor gemiddeld een week per maand in de periode augustus tot en met november.

    Het is dus precies zoals ik zei en er is geen enkele uitspraak over ontslagen in dat artikeltje terug te vinden.

    Login om te reageren
  66. CSL zegt

    10 juli 2008 om 23:11

    @w0o0dy
    Als je zo goed kunt lezen, lees dan ook wat je schrijft!
    “of gedeeltes van fabrieken sluiten daar is (vooralsnog) geen sprake van”!!

    Dat staat er toch?!!
    Waarom gaan ze dan dicht?!

    “Vier van de vijf fabrieken stoppen de productie van bepaalde modellen voor gemiddeld een week per maand in de periode augustus tot en met novembe”

    Login om te reageren
  67. w0o0dy zegt

    10 juli 2008 om 23:17

    Er worden geen gedeeltes gesloten…. er worden hele fabrieken een week per maand dichtgehouden/niet gebruikt… Dat zorgt ervoor dat je efficiënt kunt produceren maar toch minder auto’s fabriceert per maand. Een slimme maatregel die ontslagen voorkomt.

    Login om te reageren
  68. CSL zegt

    10 juli 2008 om 23:45

    Hoe dan ook ze gaan dicht! Waarom? te lage verkoopcijfers.

    Login om te reageren
  69. w0o0dy zegt

    10 juli 2008 om 23:53

    @CSl: of te optimistische productieplanning in verhouding tot de verkoopcijfers. Fiat heeft namelijk de afgelopen tijd juist de capaciteit fors uitgebreid omdat de modellen zo goed lopen/liepen. Over de eerste 6 maanden zien de cijfers van de Fiat groep er prima uit, maar de scherpe daling in de laatste 1,5 maand is reden tot zorg voor de toekomst.

    Ik denk dat er nog heel wat fabrikanten soortgelijke stappen gaan aankondigen de komende maanden (en de rest draait waarschijnlijk gewoon verlies) want de markt is op het moment een drama.

    Login om te reageren
  70. CSL zegt

    11 juli 2008 om 00:16

    In de maand juni daalden de algehele verkopen in Italië, een extreem belangrijke markt voor de Fiat Groep, met 16,5 procent. Fiat wist weliswaar het marktaandeel te vergroten, maar absoluut gezien liepen de verkopen door de malaise in Italië terug. In Europa zijn de verkopen van de Fiat Groep met gemiddeld 2,6 procent gedaald.*autowk

    Login om te reageren
  71. w0o0dy zegt

    11 juli 2008 om 00:35

    @CSL: ja de verkopen van mei juni zijn voro Fiat slecht uitgepakt, maar dat geld voor meer automerken

    Peugeot/Citroën
    “Europe’s second-biggest carmaker caused alarm in the market yesterday when it said that European sales in general would fall by 4 per cent this year.

    Some analysts thought that the warning from Peugeot Citroën was too conservative and that the decline could be worse.

    The French group’s fears of a drop in the market for all manufacturers contrasts with its sales for the first half of 2008, which were up 4.6 per cent at 1.8 million units.

    Peugeot, which is second only to Volkswagen in Europe, has been buoyed by the launch of the 308 model. It hoped to achieve its annual target for the model.

    The French carmaker’s warning came a day after BMW, of Germany, the biggest premium manufacturer, said that its global sales for last month had fallen 2.8 per cent amid a difficult market, especially in the United States.

    Renault, Peugeot’s French rival, will announce its half-year sales today. Its share price fell €1.01 to €49.82 yesterday after the gloomy forecast for the market.

    In Italy, Fiat said yesterday that it was planning a series of temporary lay-offs in response to a very weak domestic market.”

    Login om te reageren
  72. w0o0dy zegt

    11 juli 2008 om 00:36

    Voor het geval je het gemist had…. BMW stond in juni dus ook op -2,8%…

    Login om te reageren
  73. w0o0dy zegt

    11 juli 2008 om 21:49

    En dan hoor je hem niet meer….

    Login om te reageren
  74. GOD zegt

    11 juli 2008 om 22:15

    BMW is gewoon beter en wel premium punt ;)

    Login om te reageren
  75. w0o0dy zegt

    11 juli 2008 om 22:31

    @GOD: Op een aantal vlakken wel beter, maar de 500 maakt wel gehakt van de Mini als je hetzelfde budget hebt…….

    Premium vind ik een loze kreet die bedacht is om een hogere prijs te hangen aan in feite dezelfde auto.

    De Fiat group heeft inmiddels weer een goede Creditrating (volgens de 3 van de belangrijkste organisaties op dat vlak) dus als die crisis in de autoindustrie doorzet kan het nog wel eens enorme kansen opleveren als Fiat sneller de kosten omlaag krijgt dan een aantal andere partijen… Ze zijn in ieder geval één van de eerste die forse maatregelen hebben aangekondigd, maar als we zo naar de cijfertjes kijken van de diverse automarkten dan hebben er nog veel meer merken het slecht dit jaar.

    Login om te reageren
  76. GOD zegt

    12 juli 2008 om 21:12

    jonge ik praat onzin neem toch niet altijd alles zo serieus

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North