• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Fiat overweegt benzinemotor voor de 500e”

Auteur: Loek, gepost 31 maart 2024 om 11:34 – 17 Reacties

Fiat 500e

Fiat beleeft een kleine domper wanneer het gaat over hun nieuwe elektrische 500, waardoor een benzinemotor voor de auto genoemd is.

De Fiat 500 (312) is één van de meest populaire modellen van Fiat gebleken in de laatste jaren. Het ding wil maar niet dood, ook al is een einde nu in zicht. Fiat heeft de 500 zo’n 17 jaar gebouwd. En geef ze eens ongelijk: met enkel kleine wijzigingen om de auto up-to-date te houden wist Fiat er nog steeds enorm veel van te verkopen. Het is een nieuwe cultklassieker, terwijl de auto zelf een hommage is aan een cultklassieker.

Fiat 500e

Toch is er een opvolger, namelijk de Fiat 500e. Al is dat niet een directe opvolger, aangezien deze volledig elektrische Fiat 500 nu nog naast de benzine-500 verkocht wordt. Wanneer de niet-elektrische 500 eruit gaat, moet de elektrische Fiat 500 al die verkopen overnemen. Terwijl deze duurder is en nog steeds de ‘gebruikstrekjes’ van elektrische auto’s heeft die hem iets minder makkelijk in de omgang maken. Dat is even spannend.

Benzine-500e

Zo spannend dat het lijkt alsof Fiat watervrees heeft. Automotive News Europe meldt dat er een Fiat 500e met benzinemotor op tafel ligt. De productie- en verkoopcijfers van de Fiat 500e moeten omhoog. Dat klinkt makkelijker dan het is, want de wereld lijkt langzaam het vertrouwen in de EV te verliezen. De vraag is enorm aan het dalen en het helpt ook niet dat de datum voor de Europese benzine-ban in 2035 al later is dan de beoogde datum van 2030. Om toch de cijfers van de 500e op te krikken, zou een verbrandingsmotor toegevoegd kunnen worden aan de line-up.

Mild Hybrid

En dan niet eens een range-extender voor een e-motor, nee, gewoon echt een volledige benzineversie. Er wordt gesproken van een Mild Hybrid benzinemotor. Welke motor is nog niet bekend. Zo kan de 500e verkocht blijven worden terwijl Fiat ondertussen de EV-versie verbetert. Een bijzondere keuze.

Ook interessant!

  • Fiat 500 Tributo Trepiuno
    Fiat 500 Tributo Trepiuno is superschattige hoedtik
  • Castagna Tender2
    Castagna Tender2 is de ideale zomerauto
  • Nieuwe Fiat 600 nu ook met benzinemotor te bestellen
  • einde Fiat 500
    Einde van Fiat 500 en Fiat 500X is nabij

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

500e, Fiat

Vorig bericht: « Plant Toyota een epische comeback voor coole retro-auto?
Volgend bericht: Bijzondere stationwagon beloofde iets te veel »

Lees Interacties

Reacties

  1. pramm zegt

    31 maart 2024 om 11:46

    “want de wereld lijkt langzaam het vertrouwen in de EV te verliezen”.
    Nu begrijp ik dat de wereld voor jouw Autoblog is, maar voor velen is de wereld echt een maatje groter. Dus hoe graag de auto bloggers hier het ook zouden willen en hoezeer ook de EU autofabrikanten eenzelfde hoop hebben, worden er wereldwijd records aan BEV’s verkocht

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      31 maart 2024 om 14:00

      en hoeveel procent EV wordt er verkocht ten opzichte van de auto met benzine/diesel wereldwijd?

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        31 maart 2024 om 15:32

        De Europese markt groeit snel, met een marktaandeel van 25,3% in januari 2024. 1 op de 4. In 2023 waren 12,7% van de wereldwijd verkochte auto’s volledig elektrisch. Men verwacht dit jaar een groei van 35% tenopzichte van vorig jaar. Dan zit je op zo’n 17% wereldwijd. En ja het klopt dat de groei iets stagneert alleen dat veranderd niets aan het aandeel deze zal dan minimaal gelijk zijn.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          31 maart 2024 om 16:58

          eerst maar eens zien hoe de verkopen van EV gaan in dit en volgend jaar, Duitsland is na de subsidie stop aardig ingezakt en in Nederland zullen we het zien als de 5 jarige spotprijs contracten aflopen eind vh jaar. Frankrijk is Stellantis aan het subsidiëren met die aanbieding van het rijk, dus als ook dat stopt…. Maar we zullen zien

          Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          31 maart 2024 om 21:26

          Dit zegt dus helemaal niets. Je kan met een hause aan cijfers komen maar zolang alles drijft op subsidies is de vraag dus kunstmatig. Dat blijkt ook maar weer duidelijk uit de laatste ontwikkelingen. Hoe graag we misschien met zn allen ook willen, het is nu te veel geld voor een te beperkt product. Zelfs ondanks alles worden er nog ICEs aan de lopende band verkocht, moet je nagaan als straks de incentives voor EV wegvallen.

          Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      31 maart 2024 om 14:03

      Toch krabbelen er behoorlijk veel mensen terug nu de financiële stimulansen wegvallen en een benzine/hybride praktisch toch een stuk handiger zijn. En nee, dit komt niet vanuit Autoblog, maar dit zijn echt voorbeelden die ik de laatste maanden veelvoudig voorbij zie komen

      Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      31 maart 2024 om 14:04

      Hier in Duitsland is de verkoop van EV’s drastisch verminderd, om niet te zeggen ingestort.

      Waarom?
      De (ruime) subsidie werd van de ene op de andere dag afgeschfaft.

      Voorbeeld:
      Toen ik mijn vrouw eind 2021 een Fiat 500E kocht zat er hier €9000 subsidie op.
      €6000 van de Duitse staat, €3000 van Fiat (maar eigenlijk ook van de Duitse staat)

      Zo kosste ons de ‘La Prima Cabrio’ ipv €38.000 ‘maar’ €29.000

      Dezelfde auto kost nu €42.000 en dan krijg je van Fiat €5000 korting, dus €37.000 consumentenprijs.

      Dat is a) veel te duur voor zo’n auto en b) houdt Fiat die €5000 korting niet heel lang vol.

      Dus, zoals het met windmolens en zonnepanelen ook het geval is; valt het gratis geld weg, is het voor de fabrikant c.q. uitbater niet meer rendabel.

      Login om te reageren
  2. martinus.tussengas zegt

    31 maart 2024 om 12:26

    Zou niet gek zijn! Nu het type hiervoor met de fijne 1.2

    Login om te reageren
  3. utregcity zegt

    31 maart 2024 om 13:24

    Misschien kunnen ze eens bellen met Mazda, want een rangeextender is zo gek nog niet.

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    31 maart 2024 om 13:51

    De Tonale met 275pk is een goede aandrijving voor de 500!

    Login om te reageren
  5. vbarchetta zegt

    31 maart 2024 om 13:56

    1 dag te vroeg geplaats…. Morgen is het pas 1 april..

    Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      31 maart 2024 om 14:06

      Is geen grap.
      Las het vorige week al bij Autoedizione

      Login om te reageren
  6. giulia64 zegt

    31 maart 2024 om 16:47

    Prima als EV! Toch maar even 4 cent per km aan stroom moeten aftikken in 2023 en kosten beurt bij de dealer €120 (vorig jaar ook zoiets) en dat voor circa 10.000 km per jaar.

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    31 maart 2024 om 16:53

    De beoogde motor zal wel de bekende Stellantis 3 cilinder 1.2 Turbo Mild Hybrid met 100 pk worden.
    Een Plug-in Hybrid wordt het zeker niet.

    Echter staat de volgende nieuwe FIAT 500e al voor 2026 op de kalender, en die zal wel net zo als alles op de Peugeot 208 vloer staan dus ICE Hybrid (tot 2035 verkoopbaar in Europa) en EV mogelijkheden.
    In 2025 zou dan eerst de nieuwe 500 als benzine ICE Hybrid op de markt komen, en daarna de nieuwe 500 EV.
    Tevens is dan ook de intrede van een 5-deur 500 een zekerheid.

    Login om te reageren
  8. PunicaOase zegt

    31 maart 2024 om 17:14

    Goed idee van Fiat! De huidige 500 is toch wel wat verouderd en die 500e ziet er super uit!

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      31 maart 2024 om 19:44

      Laat ze dan ook maar gelijk weer komen met Brandstof Abarth’s 500.

      Login om te reageren
  9. Ruben Van Dijk zegt

    1 april 2024 om 17:21

    Beter wel! Zijn opzich aardig mooie leuk auto’s voor zo ver een fiat 500 mooi en leuk kan zijn. Maar wel hoogwaardige kwaliteit. Helaas gaat de prijs wel giga hoog en is het nooit een verkoop hit geweest.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North