
Fiat Groep topman Sergio Marchionne’s staat voor een lastig dilemma. Alfa Romeo is een verlieslijdend zorgenkindje en Volkswagen staat er wat graag voor open om het merk over te nemen. Geruchten over gesprekken tussen Volkswagen en Fiat steken de laatste tijd steeds opnieuw de kop op. Marchionne heeft aangegeven dat hij Alfa Romeo het liefst houdt, maar staat voor een lastige afweging.
Ferdinand Piech was alles behalve bescheiden toen hij zei dat Volkswagen -en uitsluitend Volkswagen- van Alfa Romeo een winstgevend merk kan maken. Marchionne heeft nog niet besloten wat hij met Alfa wil doen. Het is volgens hem niet uitsluitend een kwestie van geld. Hij heeft topmannen al wel gevraagd om een plan te schrijven hoe Fiat eventueel verder zou moeten zonder Alfa Romeo.
Door Alfa te verkopen, staat de Fiat Groep er de komende twee jaar een stuk beter voor, maar er moet vooral ook naar de lange termijn worden gekeken. Er zijn vier goede redenen om Alfa te verkopen en zes reden om het merk te houden.
Vier redenen om Alfa Romeo te verkopen
- De Fiat Groep kan voor Alfa Romeo zo’n 1,5 tot 2 miljard euro vangen, waarmee de schuldenlast van het bedrijf fors kan worden verminderd.
- De Fiat Groep kan tenminste 1,5 miljard euro besparen op productontwikkeling voor Alfa Romeo, doordat vijf voorgenomen nieuwe modellen niet hoeven te worden ontwikkeld.
- De Fiat Groep wordt een stuk winstgevender. Alfa maakt jaarlijks ongeveer 200 miljoen euro verlies.
- De Fiat Groep kan Dodge opnieuw introduceren in Europa. Dodge wordt dan vooral als sportief merk gepositioneerd, terwijl bij Lancia het accent op comfort ligt. Die twee hoeven dus geen last van elkaar te hebben.
Zes redenen om Alfa Romeo te houden
- Alfa Romeo zal tussen 2012 en 2014 vijf nieuwe modellen introduceren. Als de Fiat Group het met Alfa nog zo’n 3 jaar kan uitzingen, zouden de winstmarges vanaf 2014 weleens fors kunnen toenemen. Maar het blijft een risico.
- In plaats van Alfa Romeo te verkopen, kan de Fiat Groep ook dochterbedrijven Magneti Marelli, Comau en Teksid verkopen. Deze bedrijven produceren auto-onderdelen, productie tools, en motorblokken. De verkoop van deze bedrijven kan naar verwachting 2 miljard euro opleveren. Dan hoeft Alfa niet te worden verkocht.
- Alfa Romeo kan bijdragen aan de doelstelling van de Fiat Groep om in 2014 een operationele jaarwinst van tenminste 3,5 miljard euro te realiseren.
- De Fiat Groep kan geld besparen door Alfa Romeo en Chrysler architectuur te laten delen. Fiat heeft geprognosticeerd in 2014 jaarlijks zo’n 500.000 Alfa’s te verkopen, waarvan er dan zo’n 300.000 architectuur moeten delen met Chrysler.
- Door de Alfa Romeo architectuur ook te delen met Jeep, kunnen compacte modellen worden ontwikkeld, specifiek gericht op groeimarkten als China en Rusland.
- Zonder Alfa Romeo wordt het voor de Fiat Groep lastiger om middelgrote en grote auto’s te produceren en moet het bedrijf genoegen nemen met de kleinere marges op de voornamelijk compacte modellen.
Sergio Marchionne zal er dus nog wel een paar nachtjes over slapen. Hebben wij nog tips voor de topman? Alfa lekker vertrouwd onder de vleugels van Fiat houden of is het merk toch beter af bij Volkswagen? (via: automotive news)
alfa is Italiaans en heeft een rijke historie. Daarnaast geeft alfa iets wat de meeste Duitse auto’s niet doen: emotie en gevoel. Daarbij wordt je betrokken bij het autorijden.
@xiran: emotie en gevoel , verklaar aub , khoor dit gezeik bij elk alfa topic , een alfa 159 is hier (in belgie) goedkoper dan een passat , was de meerwaarde vd alfa?
@KaCh1ng: Meerwaarde van Alfa ?
– Beter design.
– Geen dertien in een dozijn.
– Beter interieur.
– Blijkbaar een betere aanbieding.
– Meer karakter
– Meer emotie.
– Betere wegligging en spannender rijgedrag.
– Een merk met meer historie en meer beleving.
– Het zal nooit een volksauto worden.
Ik kan zo nog wel even doorgaan maar een VW kan je wat mij betreft nooit vergelijken met een Alfa. Dat Alfa minder wordt verkocht vind ik prima want er rijden al genoeg grijze mussen op de weg en op deze manier ben je nog een beetje onderscheidend.
@ferry832:
– Beter design. beter? lelijke overhang vn voor
– Geen dertien in een dozijn. je kan dus beter zegge het is GEEN verkooptopper
– Beter interieur. OK wel mooier maar echt niet beter (VW kwaliteit)
– Blijkbaar een betere aanbieding. Ja mr verliest echt meer waarde op 5j dan een passat
– Meer karakter? verklaar , een auto = een auto
– Meer emotie. idem
– Betere wegligging en spannender rijgedrag. (hb geen vd 2 gerden , kan dus niets zeggen)
– Een merk met meer historie en meer beleving. wat biedt alfa in de toekomst?
– Het zal nooit een volksauto worden. eig is het al een volksauto , niemand koopt het gewoon LOL
@KaCh1ng: Ja, zo kunnen we nog even doorgaan. Ik heb overigens wel ervaring met beide modellen en spreek uit ervaring.
Dat de Alfa 159 minder waard is na 5 jaar klopt niet. Zoek het maar eens op. Bereken het percentage van nieuw naar tweedehans maar eens en je zal zien dat je ongelijk hebt.
@ferry832: kvind meer karakter niet kloppen , een auto is geen levend wezen
en nee ik zit niet op de verkeerde site :)
een VW geeft ‘eerlijk’ weer wat je krijgt , een alfa probeert alles beter te laten lijken dan het is , emotie/karakter = marketinggezeik
@KaCh1ng: ”- Meer karakter? verklaar , een auto = een auto
– Meer emotie. idem”
Volgens mij zit je op de verkeerde website..
@KaCh1ng: Trouwens dat je aangeeft een auto is een auto ( wat is karakter ) verklaard je liefde voor VW. Je krijgt wat je verwacht en dat is prima. Die doe maar normaal dan doe je al gek genoeg cultuur past precies bij de mens als kuddedier. Het enige waar je een Passat of een VW mee kan onderscheiden is ordinaire tuning. Vandaar dat je dat ook zoveel ziet op die producten.
@ferry832: ik kan je echt geen gelijk geven, kom op een beter interieur, echt niet. ze verkopen niet goed etc, en wat is emotie en gevoel met een auto? Verder geef je een auto een karakter, dat verandert niet als het bij een andere eigenaar komt want er komt geen ander logo of naam op. In feite komt er dus alleen een andere eigenaar, beleid, structuur en strategie wat in het geval van alfa niet verkeerd is.
@Jipp: Ik ben een voorstander om Alfa te verkopen aan VAG laat dat duidelijk zijn.
Voor mij is een auto meer dan van A naar B te rijden. Het gevoel dat een auto geeft is moeilijk te omschrijven maar ik heb ooit een nieuwe Golf 4 en een nieuwe Audi A3 gehad. Beide vond ik enorm saai, ik was niet onder de indruk van de kwaliteit en hunkerde naar een Italiaanse auto. Dat gevoel is niet te omschrijven en kan je al helemaal niet uitleggen aan mensen die VAG minded zijn zoals jij.
Jij vind een Golf of een Passat al heel wat en je hebt zelfs eens gezegd dat iemand die daar in rijdt het goed voor elkaar heeft. Dit vind ik een onbegrijpelijke gedachte maar bespeur dat bij meer VAG rijders. Voor mij is een VW een massaproduct dat niets toevoegd aan de liefde voor auto`s want dat ben ik een autoliefhebber.
@ferry832: ik rij zelf audi, en eerlijkgezegt kan ik je niet vinden in het 2e en 3e deel van je reactie. Als je een volkswagen of audi rijdt zit je meestal safe, geen vooroordelen, een degelijke auto. Zo heb je bij merc het vooroordeel taxi, bij bmw dat het een aso wagen is en dat er in lexussen groene neuzen zitten.
Voor mij is daarbij ook een auto niet alleen mijn vervoersmiddel, maar ook ene passie, daarvoor hoeft het niet direct een italiaan te zijn, dat kan net zo goed een renault zijn, daar valt ook goed aan te sleutelen.
Ik denk dat teveel alfisten terug willen naar de glorietijden die in het huidige tijdperk niet meer haalbaar zijn, zeker niet bij fiat die lancia belangrijker vind. Fiat is de dood van de italiaanse klasse merken, op ferrari na.
@Jipp:
Zeker een beter interieur.
Bij Volkswagen zat ik altijd te wachten op een monteur uit Wolfsburg om ‘em af te maken.
Totdat ik een keer een Highline met lederen bankstel kocht. Kostte een Godsvermogen aan meerprijs maar dan heb je ook een VW die af is.
Daarom rijdt de gemiddelde VW rijder in een standaard model ook harder dan de rest, hij wil zo snel mogelijk uit dat kale hok.
Die drie kleine klokjes op de middenconsole van een 159 zijn gewoon geil.
@ferry832: vw’s zijn net fijn al clean om mee te gaan tunen
@ferry832: liefde voor VW = ik rij met één ..
@KaCh1ng: Dit x ben ik het met je eens, dat mensen zeggen, als je een Alfa gehad hebt, ja dan ben je een echte autofreak. Gelul, alle alfa’s roesten al wanneer je de sleutels nog in ontvangst moet nemen en ze veren 4 geen meter wat een Citroën wel doet.
@The360box:
Wanneer was jij voor het laatst buiten?
@The360box: heb jij ooit al een Alfasleutel in handen gehad, of bleef het bij een console? Niet alles wat opa vertelt geldt nu nog steeds hoor jongen…
@KaCh1ng: Ik heb overigens wel echt aluminium in mijn dashboard en op mijn stuur, en niet van die plastic meuk. Misschien moet je maar eens ff langs de dealer en ga eens proefrijden in een alfa.
Zelf heb ik gereden in volvo,vw,fiat, hyundai en volvo en vw hebben heus wel hun kwaliteiten, maar dat heeft alfa zeker ook, en daarom rij ik nu alweer voor de tweede keer alfa.
@PAN: typisch alfa rijder stijl , kunnen gwn niet toegeven dat een passat beter ook al is het zo een saaie auto
@PAN: In een passat zit ook echt alluminium. en niet op het stuur.
@KaCh1ng: op auto’s verdien je geen geld. En ja de meeste alfa’s schrijven meer af dan de gemiddelde duitse auto. Ik rij alleen een auto waar ik me goed in voel. Daarbij moet het goed te rijden zijn en moet het mij na een grijze dag blij kunnen maken. Als ik kijk naar mijn vorige lease auto (audi) werd ik dat niet. Ja het was heel stil, Ja ik kon er veel harder mee. Alleen zo voelde het niet. In de alfa heb ik echt het gevoel dat ik rij en niet mijn auto. Daarnaast is het image dat ik achterlaat bij een klant heel anders als ik kom aanrijden in een audi dan een alfa. In de alfa denken ze á dat is een liefhebber. Bij de audi denken ze daar komt de accountant en dat kost me geld. Dat maakt alfa zo anders dan de rest.
@xiran: in feite zeg je alleen dat andere waarden belangrijk zijn voor het merk en dat jij je daar beter in thuis voelt. je wilt lawaai en directe reactie van de auto, dingen die je bijvoorbeeld vind in een alfa of een rs model. Dat is niet omdat alfa emotie heeft maar omdat het een keuze is van het merk wat ze willen en wat de waarden zijn. Zulke waarden gaan nooit stuk, ook niet bij een overname. Daarbij wil een audi niet direct zeggen dat je geen liefhebber bent, alleen zit het daar meestal in de details, net als bij volkswagen en bmw. Daarbij maak je als verkoper of accountant ook geen goede indruk als je met een scenic aan komt rijden, en zal een alfa ook het gevoel opwekken dat kost geld omdat de meesten alfa ook met hoge kosten associëren.
@Jipp: daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.
@KaCh1ng:
Volkswagen, hmm de naam zegt al genoeg, het lelijke eendje of ik bedoel kevertje zal nooit een stoere mooie Alfa worden, wat je mening ook is, stumpertje
@ferry832: Betere wegligging en spannender rijgedrag.
Die zijn voor een wegauto tegenstrijding aan elkaar. Met een slechte wegligging krijg je vanzelf een spannend rijgedrag.
@mashell: Ben ik niet met je eens. Een Ferrari bijvoorbeeld heeft een spannend weggedrag maar toch geen slechte wegligging ?
@ferry832:
aha .. Alfa is dus eigenlijk alles behalve een auto ..
@lincoln: Het oude Alfa was voor mij meer dan een auto. Het huidige Alfa is daar geen schim meer van. Het rijden met oude Alfa`s is een levensstijl, het rijden met nieuwe Alfa`s is alleen nog maar onderscheidend.
@lincoln: @KaCh1ng:
http://www.youtube.com/watch?v=aQ8xDia5RNY
@trigger565: ik kan nu het filmpje niet kenne , mr alfa 8C = maserati , heb liever een R8 GT .. :)
@KaCh1ng: – Meer karakter? verklaar , een auto = een auto
– Meer emotie. idem
Volgens mij zijn dat de basisprincipes van alle VAG liefhebbers.
@KaCh1ng: Als je dit:
Nou vergelijkt met dit:
Dan kun je toch alleen maar concluderen dat de Golf een ouwe-lullenbak is in vergelijk met de Alfa?
@KaCh1ng: Als jij liever een R8 hebt dan een 8C, dan ben ik er voorstander van dat jij lekker in een VW’tje blijft rijden.
Voordeel van VW rijden is wel, dat als je tijdens het rijden je auto van de buitenkant wilt zien, je alleen maar naar de auto naast je hoeft te kijken.
@xiran: Ehmmm, wat is Lamborghini? Grieks?
Gewoon houden die handel!
Puur gevoelsmatig wil ik dat Fiat Alfa houdt. Ik als leek durf me er verder echt niet over uit te laten wat het beste plan is.
“Door de Alfa Romeo architectuur ook te delen met Jeep, kunnen compacte modellen worden ontwikkeld, specifiek gericht op groeimarkten als China en Rusland.
Oh ja, want bij Jeep denk ik gelijk aan compacte modellen… :|
@Dennis: RedenEN boven tweede opsomming.
@Citrofiel: vanaf 2012/2013 zullen er in Mirafiori Alfa & Jeep SUV’s op hetzelfde platform gebouwd worden ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/26/fiat-chrysler-gaat-produceren-in-italie-giulia-komt-eind-2012
@robbie: Toch vind ik de keuze voor het woord compact dubieus. Komt er een Daihatsu Terios-concurrent van Jeep dan? ;)
Ik denk dat het beter af is bij de Duitsers. Kwalitatief zullen de Alfa Romeo’s beter worden. Daarintegen zullen die Duitsers de ‘Passion’ en ‘Emotion’ niet weghalen bij Alfa Romeo. Tenminste dat vind ik als ik bijvoorbeeld de Audi R8 met de Lamborghini Gallardo vergelijk. Dan merk ik echt nog wel dat de Gallardo van orgine een Italiaan is.
@YouRockMyWorld: Kwaliteit beter ?? nee andere kwaliteit. Ok mijn 159 mist nogwel wat perfectie die je overgens wel moet zoeken (het kraakt niet!), maar mijn auto is technische top en ik durf te zeggen dat mijn 159 diesel technische degelijker is dan de vw passaat diesel en beter rijdt !
Ik heb het dan niet over de afwerking want dit zou wel beter kunnen.
@PAN: waarom denk je dat, je hebt het niet eens zelf mee kunnen maken. Ik weet wel bijna zeker dat een passat minstens zo goed is, en zeker in de rekeningen op lange termijn.
@Jipp:
Jongens hou nou toch op met die stomme vergelijkingen, dit is appels met peren vergelijken, je houd van een Alfa of van een VW, en gelukkig maar, je moet er toch niet aan denken dat er een VW rijder overstapt naar een Alfa, zie je het al voor je een Johny achter het stuur van het type Maaskantjes met blingbling en rondom spoilers haha
nee hoor zo is het goed,
Als hij Alfa verkoopt, toont dat alleen maar aan dat hij niet capabel genoeg is om Alfa met succes te integreren in een internationale merkengroep. Alfa staat binnen de groep voor het merk met de meeste internationale mogelijkheden, de ideale kans om internationaal een grotere speler te worden.
Dat VAG meer cash bezit om het te doen slagen staat vast, maar met cash alleen kom je er niet. Kijk maar naar Seat. Dat moest toch een Alfakiller worden… Dus ook VAG toont zijn blote billen als ze Alfa kopen.
@FrederikD:
Denk dat jij een punt hebt.
FIAT heeft jaren geprobeerd om inhet hoeger middenklasse segment te komen.
Met de Croma gaat dat never nooit lukken.
De laatste succesvolle middenklasser FIAT was de 125, die in 1968 is geintroduccerd.
Diens opvolgers de 132 en Argenta zijn nooit een hit geweest.
FIAT moet zich bij kleine auto;s houden.
@FrederikD: misschien heelft VAG alfa wel zelf de doodsteek gegeven, als je kijkt naar de verkopen, de leon doet het redelijk goed, mar is over zijn top heen, de ibiza doet het nog goed en heeft de top nog niet bereikt etc. Hoeveel verkoopt seat tegenover alfa?
Als Alfist komt het met moeite uit mijn vingertoppen, maar als ik kijk naar hoe FIAT omgaat met de historie van Alfa (zie het fiasco van het Centennario in Milaan eerder dit jaar) is het merk misschien beter af met een eigenaar die de rijke historie van het merk wél weet te schatten en hierop voor komende modellen op voortborduurt.
niet verkopen!
wat xiran zegt ben ik het mee eens.
alfa romeo staat voor emotie, sportivitijd en passie!
bij de duitsers is dat het laatste wat ze over laten van een merk als alfa als het over genomen word.
Sergio, blijf zelf lekker alfa’s maken met al je passie en je oog voor busines… dan komt het helemaal goed met alfa!
niet verkopen!
wat xiran zegt ben ik het mee eens.
alfa romeo staat voor emotie, sportivitijd en passie!
bij de duitsers is dat het laatste wat ze over laten van een merk als alfa als het over genomen word.
Sergio, blijf zelf lekker alfa’s maken met al je passie en je oog voor busines… dan komt het helemaal goed met alfa!
@YouRockMyWorld
Bla bla kwaliteit bla bla. Schrijf ergens over waar je wél verstand van hebt. Kwaliteit wordt al lang niet meer door de automobielfabrikant gemaakt, maar door de toeleveranciers. Automobielfabrikanten schroeven tegenwoordig alleen maar nog sub-assemblies inelkaar die door de verschillende toeleveranciers aangeleverd worden.
Zo werkte ik bijv bij Johnson Controls (als kwaliteitsverantwoordelijke voor de prototype fase) aan de cockpit assemblies voor de Smart ForFour en de Mits. Colt. Maar teglijkertijd maakte Johnson Controls ook de cockpits voor de McLaren Mercedes SLR
Bij TRW maakten we ABS units.Op dezelfde lijn werden de units gemaakt voor de Opel Vectra, maar ook voor Lotus en Lamborghini (toen nog geen VW)
Zo gaat het met vrijwel alle autoonderdelen.
@TweetyV6: Dat is maar de helft van het verhaal, en dat weet je zelf ook wel. Een zak met onderdelen maakt nog geen auto. En het ene onderdeel is het andere niet. Ook dat weet je zelf ook wel.
@TweetyV6: maar de kwaliteit wordt wel door de fabrikant bepaald. Een hogere kwaliteit onderdeel zal ook gewoon meer kosten bij een toeleverancier.
@Dennis
Wat is het voordeel om Dodge te handhaven in Europa en als sportief merk te positioneren terwijl Alfa dit al is?
@Bob: Dat is dus in het geval dat ze Alfa verkopen slimmie. Als ze Alfa houden verdwijnt Dodge inderdaad van de markt in Europa omdat het Alfa zou beconcurreren.
@Citrofiel: Dat bedoelde ik ook wrm een sportief merk wegdoen en een ander weer als sportief neerzetten, schiet je toch ook niets mee op.
@Bob: Alfa Romeo is nu niet erg succesvol. Alfa houden en proberen er een succes van te maken is een risico. Dodge herintroduceren in Europa zou misschien aan kunnen slaan, maar is evengoed ook een risico. Niemand kan in de toekomst kijken. Dat maakt het dilemma ook zo lastig.
“Ferdinand Piech was alles behalve bescheiden toen hij zij dat Volkswagen -en uitsluitend Volkswagen- van Alfa Romeo een winstgevend merk kan maken.”
“zij” = “zei”
-edit: OMG! Ik schaam me diep-
OT: Niet doen! Alfa Romeo is juist nog zo’n heerlijk Italiaans merk, straks wordt het merk helemaal verVAGd!
Voor Alfa is het de beste oplossing om verkocht te worden aan VAG. Walter Da Silva zit daar samen met Luca de Meo klaar om Alfa een sterk, winstgevend merk te maken die de concurrentie aan kan met BMW. Platforms en motoren kunnen van Porsche geleend worden en VAG heeft geld om Alfa weer aktief te laten worden in de autosport. Liever nu dan wanneer het te laat is.
Fiat heeft bewezen een slechte moeder te zijn en van de samensmelting met de Amerikanen gruwel ik als Alfa liefhebber. VAG heeft met bijna ieder merk bewezen dat de karakters van de merken intact houden en wie weet laat VAG weer Alfa`s produceren in Arese. Dit is de beste kans om Alfa weer op de rails te krijgen.
@ferry832: Hell yeah.
@ferry832: daar geloof ik dus weer helemaal niet in.
Het wordt gewoon kleine auto op Golf platform, midden en hoog op Audi platform. Met de hele TFSI/TSI/TDI bende en optionele Q4.
Kortom sportief gestylede en geveerde Audi’s.
Alfa blijft een massamerk en ik denk niet dat ze het zouden positioneren als budget Porsches. Sowieso heeft Porsche amper een zinnig platform in huis voor Alfa Romeo.
Pannamera is de enige die in mij opkomt en dat is zo’n slagschip, dan heb je Alfa’s die beginnen bij minimaal 90.000 euro.
Fiat is uit het slop en Alfa zal de handen in een moeten slaan met Maserati, maar dat zie ik allemaal voorlopig niet gebeuren.
Mijn gevoel zegt dat VW van Alfa af moet blijven, maar misschien heb ik het wel helemaal mis. VW heeft het kapitaal en de knowhow om van Alfa een succesvol merk te maken. Ik vrees dat in dat geval de emotie verdwijnt.
Snel verkopen aan VW.
VW en Audi hebben uitstekende dealernetwerken over de hele wereld, maar vooral ook in China.
Audi verkoopt daar als een tierelier, en dus ook een prima groeimarkt om Alfa te verkopen en winstgevend te krijgen.
Fiat blaat een hoop, maar heeft nu al bijna 20 jaar een rotzooi van Alfa gemaakt.
Wat Specht zegt…
Welke emotie heeft Alfa tegenwoordig dan? Fiat Bravo’s en te zware middenklassers met GM blok?
@Heyhuub: Al eens van MultiAir gehoord? Nou ja maakt niet uit bij VAG zal er wel een tsfi ingaan.
@Bob:
TSFI maken ze niet… noemen ze TFSI.
@ferry832, ik deel je mening compleet. Ik denk dat iedere Alfist zichzelf nu ook moet overtuigen dat dat nu de beste keuze is voor Alfa Romeo. Het zou mooi zijn als we ook blijvend fantastisch nieuws te horen krijgen over nieuwe modellen. En niet alleen voor ons maar ook voor onze toekomstige generaties. Dan dat Alfa onder Fiat het ondergeschoven kindje blijft en wordt gehouden. Wie weet wat de toekomst dan zich zal brengen.
Laat VW, Alfa Romeo maar overnemen. Met een fantastisch (italiaanse duo) als ontwerpteam en kennelijk een goed moederbedrijf die de waarde weet te waarderen en weet te behouden. Ik zie het probleem echt niet. De rijke historie van Alfa die zal vooraltijd blijven.
@CHRISS: Klopt, ze maken maar conceptcars, spiegelen mooie verhalen voor maar wat komt er nou ? De Guilia is weer uitgesteld tot eind 2012 / begin 2013 en van de Mito en de Guilietta wordt ik nou ook niet echt enthousiast.
De meeste Alfa liefhebbers begrijp ik wel in hun weerstand maar moeten toch eens nadenken over de huidige of toekomstige situatie bij Alfa.
Stel dat ik nu een cabrio, een coupe, een middenklasser of een hogere middenklasse zou willen kopen. Dan ben je bij Alfa snel uitgewinkeld want die hebben niets of een oninteressante aanbieding. Volgens mij heeft Alfa nog nooit zo`n klein assortiment gehad terwijl het naar mijn idee zoveel potentie heeft.
@ferry832: de 159 is toch een prima (hoge) middenklasser?
@Jimmie: Klopt Jimmie en wat mij betreft de mooiste middenklasser ooit gemaakt. Helaas is deze nog maar beperkt leverbaar wat betreft motorenkeuze. Daarnaast weet je dat hij binnenkort uit productie gaat en dat de Alfa topman de 159 een vergissing heeft genoemd. Zijn allemaal geen pluspunten voor de Alfa liefhebber.
@ferry832: het was ook wel een vergissing om die auto met overgewicht in de markt te zetten. Van dat imago is ie nooit meer afgekomen.
Maar het blijft een uitstekende auto. Zie nu in de prijslijst inderdaad dat er nog maar 2 motorenkeuzes zijn. Schandalig inderdaad.
Qua coupe keuze zie ik nog de Alfa GT op de site staan :D
@Jimmie: Misschien zijn er nog GT`s uit voorraad leverbaar. Ik vind het een mooie auto en zou graag een 3.2 willen bezitten.
@Xiran: Emotie en gevoel is aan jou niet uit te leggen. Helemaal omdat jij kennelijk hiermee de link legt met de afschrijving van een personenauto.
Blijf lekker fietsen.
@CHRISS: emotie en gevoel is nogal subjectief. Mijn emotie en gevoel bij Alfa is dit:zodra de leeftijd van de auto hoger is dan 3 jaar, dan loop ik er met een grote boog omheen. Een gebruikte Alfa zou ik dus nooit kopen. Dat is ook een gevoel, al is het niet het gevoel waar de gemiddelde Alfist het over heeft als hij het ‘gevoel’ van Alfa beschrijft.
@Markus: jawel Markus, dat is ook precies waar de Alfist het over heeft maar die heeft dat dan sterk geromantiseerd “Een designfout of storing is geen probleem, dat geeft blijk van karakter” hoor je dan.
@mashell: lol ja, of dat inderdaad…
@mashell: Hahaha precies! Alfistie zijn gewoon een stel dromers, die weemoedig terugdenken aan wat alfa ooit was. Ik blijf er bij, voor de oorlog was alfa een topper daarna is het in een rap tempo achteruit gegaan.
mooi design alleen werkt niet meer in deze wereld. De consument wordt veeleisender en accepteerd zelfs van ‘goedkope’ koektrommeltjes geen rammels ratels en problemen meer. Laat staan in de prijsklasse van de alfa’s.
Dat slechte image hebben ze zelf opgebouwd, alleen VAG kan dat wegnemen imho. (kijk eens wat ze bij seat, skoda en lamborghini gedaan hebben, alle drie kwalitatief goede auto’s met een eiegen gezicht, waarbij seat idd nog een beetje een zorgenkindje is)
Niet vergeten dat VW ook al Giugaro bezit, die waren verantwoordelijk voor de mooie lijnen van de 159…
@Macarena: Denk je dat VW hierdoor mooiere auto’s gaat maken ??
Snel aan VW verpatsen die hap, voordat Fiat er hetzelfde mee doet als wat ze met Lancia hebben gedaan. Een merk met RWD sedans (waar Alfa de perfecte kandidaat voor is) zou mooi in de portfolio van VAG passen, aangezien ze die nog niet hebben. Met Lamborghini en Bentley is ’t ook goed gekomen, VAG gaat een volume merk als Alfa Romeo echt niet ten gronde richten door het imago te verkrachten.
weg met alfa en dodge terug halen. Een beetje muscle zal europa goed doen.
@Laue: of wacht , laten we alles maken zoals het in de jaren 60-70 was :D
ik vind fiat nie de geschikte eigenaar, maar walg van de eentonige meuk binnen het vag concern. Het zou mij verbazen moest volkswagen van alfa weer het merk kunnen maken wat het altijd moest zijn. Ik zie het liever niet gebeuren
Ik weet zeker dat Alfa betere auto’s zou maken als ze bij een Duits concern horen. Kijk maar naar Seat, naar Skoda. Ik durf zelfs te beweren dat Ferrari betere auto’s zou bouwen als het onderdeel van een Duits concern was. Italianen maken mooie dingen, maar geen kwalitatieve.
Die redenen die genoemd worden zijn nogal suf. Zoals reden 3 bij het houden van Alfa: Alfa kan bijdragen aan de winst over 3 jaar… ze maken dik verlies, bedrijven die verlies maken dragen niet bij aan de winst.
Het gaat er gewoon om of Fiat nu wil cashen en verlies beperken, of denken ze dat ze Alfa weer winstgevend kan maken op korte termijn.
Denk maar niet dat deze beslissing wordt gemaakt op grond van de ‘emotie’, het ‘karakter’ en het ‘gevoel’ wat bij Alfa hoort. Het gaat om de knaken, makkelijk zat.
VW is een van de weinigen die van alfa weer een trots merk kan maken Als ze daarbij weer terug gaan naar meer achterwiel aandrijving is da t heleaal spannend. Nee fiat heeft alfa niet veel goeds gedaan echt niet.
voor een frisse wind zou er gewoon een Chinese koper moeten komen ..
punt uit ..
@lincoln: haha, lincoln gooit nog wat olie op het vuur :)
@lincoln: errruuuggg leuk :D , en misschien kunnen die Chinezen dan gelijk ook Ferrari overnemen.
Fiat heeft een puinhoop gemaakt van Alfa en i.m.h.o nog veel meer van Lancia. Heel hard en heel lang gaan roepen dat ze PREMIUM zijn, INNOVATIO SUPERIORE, MAXIMO HYBRIDO en meer van die loze kreten, en dan geleidelijk aan de prijs opvoeren zodat een MiTo straks net als een Audi A1 45k kost, is waarschijnlijk het enige dat nog helpt.
@slappehap:
maar ik meen het wel ..
VAG is gewoon veel te conservatief ..
da,s hun sterke maar ook zwakke punt ..
Alfa bij VAG voegt geen ene reet toe aan Alfa ..
behalve bestaansrecht ..
dat er alfa liefhebbers zijn snap ik best, ik heb zelf niets tegen alfa ik vind het een prachtig merk, maar bij fiat zal het niet lukken denk ik in de toekomst, dus beter verkopen. maakt niet eens uit aan wie maar het verbaast mij dat alleen vag intresse heeft dus dan maar aan vag, beter dan failliet gaan. en vag zal heus geen snoepjesmerk van alfa maken, jullie hebben net allemaal de verkoopcijfers kunnen zien hier op autoblog en elk vag merk doet het naar behoren dus niets op aan te merken.
@jeanclaude: Elk VAG merk? Aan de “winstcijfers” van Seat wordt nogal eens getwijfeld.
Mensen alsjeblieft, is emotie nou echt nog waar het om draait?
A) Fiat Group bekommert zich allang niet meer om emotie, de kwaliteit van de huidige Alfa’s is gewoon knudde en dat blijft zo binnen Fiat Group.
B) Vertel mij eens welk ander merk de VAG ten gronde heeft gericht?
C) Gezien de groei van de VAG mogen we toch allemaal wel aannemen dat de VAG heel goed weet wat het doet? Als er 1 bedrijf op deze wereld is wat Alfa Romeo kan redden dan is dat VAG wel.
Conclusie: Hou toch allemaal op met het vasthouden aan het emotie verhaal, het draait in de autowereld om geld en handel, niet om emotie. VAG kan Alfa Romeo redden en niemand anders.
Waarom precies wilt VAG Alfa er bij hebben? Er is toch bijzonder veel overlapping met wat ze nu aan merken in hun portefeuille hebben zitten? Dan krijg je nog meer interne concurrentie dan je nu al hebt. Of is het niet meer dan een strategie om Fiat’s kans op een plaats in de middenklasse te ontnemen?
Fiat kan nu het eigen modellengamma al niet op orde krijgen laat staat dat van Alfa.
Gewoon verkopen aan VW. dan krijgen ze wat extra centen in de kas en kan er eindelijk een nieuwe barchetta en Dino komen, plus dat abarth wat sportiever aangekleed kan worden.
Enne Dodge als sportief merk? nee dank je dat kan Lancia ook heel goed.. denk aan de Stratos, de 037, de Monte Carlo etc.
Ik denk dat als Alfa zo door blijft kloten door Fiat, is het binnen een paar jaar r.i.p. voor Alfa. De verliezen zijn gigantisch nu, en worden alleen maar groter. Verkopen aan VW, dan heeft Alfa nog een kans om te overleven als merk.
Gewoon verkopen dat zinkende schip. Ze verkopen nog maar net 100.000 auto’s. En dat zien ze straks zogenaamd ineens groeien naar 500.000 in 4 jaar? Yeah right.
houden=)
Gewoon doen wat de meeste nu ook doen: Met een grote boog om Italiaanse auto’s heen lopen. Pas als het op Duitse kwaliteitsnorm is eventueel erover nadenken.
Ik vind het moeilijk. Als bij VAG Seat budget sportief is, en Alfa Romeo premium sportief moet worden, waar laat dat Audi dan? Aan de andere kant, waarschijnlijk onder VAG keert weel RWD terug bij Alfa. En FIAT heeft is bezig net zo’n zooitje van Alfa te maken als wat ze met Lancia hebben gedaan. Dus ik zou zeggen: doe maar, slechter kan het toch niet.
@Jazzie: hoezo RWD weer terug? VAG heeft daar geen naam. Ik zie RWD eerder bij Porsche door 4WD vervangen worden dan RWD weer bij Audi of VW terugkeren.
Maar verder ben ik het met je eens, dat Fiat van Alfa (en Lancia) af moet is evident maar wat moet VW ermee? Het mag niet in het vaarwater van Audi komen want cashcow, ook niet in het vaarwater van VW dan blijft alleen de zelfde positionering als nu bij Fiat over, budget sportief. Dan vervangt men in principe het verliesgevende Seat door een net zo verliesgevend Alfa maar heeft dan een mooiere historie. Ik vermoed dat de Alfa dan gewoon de nieuwe naam van Seat wordt. Is ook niemand mee gediend.
@mashell: Ik weet niet meer waar, maar ergens heb ik gelezen dat als VAG Alfa zou kopen, dat Alfa dan een sportieve RWD concurrent zou worden voor BMW.
Maar je hebt gelijk, ik zie ook niet in hoe ze Alfa zouden kunnen onderscheiden van het hele pakket aan merken dat ze al hebben bij VAG.
Het stoort mij enorm dat volkswagen zoveel opkoopt. opgekochte merken verliezen een stuk van hun opgebouwde imago. Een alfa was nooit 100 procent af maar dat maakte hem spannend. Nu zal het waarschijnlijk de zoveelste passat, a4, exeo, octavia worden. weg spanning, weg imago. jammer
Emoties-zowel pro als anti- zijn altijd extreem als het om Alfa’s gaat. Ik rij naast Alfa ook andere merken, maar het meest en langst met Alfa’s. Nog nooit problemen gehad. Het grootste probleem van Alfa is dat ze te ver van hun roots zijn afgegleden. Als Alfa na de Giulia niet zo was gaan zwalken (alleen de 156/147/GT zijn classics), was Alfa nu op gelijk niveau geweest als BMW qua image. De 159: prachtig, van binnen en buiten, onderstel perfect, motoren van GM notabene. Dat heeft het merk kapot gemaakt, niet de rammeltjes.
Ik denk dat ze Alfa wat meer autonomie en vrijheid moeten geven als organisatie, om meer hun eigen weg te kunnen kiezen. Meer autonomie levert ook meer verantwoordelijkheid bij de Alfa medewerkers, wat innovatie en vooruitgang betekent. Voor Fiat is het verkopen van Alfa echt een gemis, waar ze zelf nou “niet echt succesvol” zijn in de segmenten voor grotere auto’s.
ER is een goede potentiele koper voor alfa, deze zal alleen een impuls geven aan het merk door essentiele stukken in het bedrijf te veranderen. Alleen zal het nog steeds auto’s maken die alfa waardig zijn. Daarbij hebben ze een geweldig designteam die volgens sommige saaie wagens maken maar die wel heel goed verkopen en die zichzelf is goed kunnen uitkuren op de alfa modellen.
Ik snap daarom oom niet waarom alfisten er tegen zijn, wat voor voordeel heeft de fiat groep boven de VAG groep? Daarbij heeft Vag europees gezien, de grootste markt van alfa een beter dealernetwerk.
Moeilijke discussie. Als Alfist zeg ik al snel: niet verkopen, in Italië houden. Maar Fiat is inderdaad een slechte moeder voor het merk en VW misschien wel een veel betere. De huidige Lambo’s zijn beter dan ooit en toch nog heel erg Italiaans. VW zal zijn merkenportefeuille goed moeten bezien als ze Alfa binnenhalen, want Audi, Seat en Alfa zitten elkaar dan in de weg. De tijdens van de Duetto, de Giulia en de Bertone GT zullen wel voorgoed voorbij zijn. Dan maar liever naar VW dan onderstellen en motoren delen met een Amerikaan; we hebben met de 159 en Brera gezien dat het dan misgaat. Jammer, de 159 is met de 1750 TBi motor nu echt een heerlijke auto, maar het marktaandeel van de 156 komt niet meer terug. Verkopen aan VW dus, met garanties voor merkbehoud en karakter en met een bloedend hart. Maar onder Fiat leeft Alfa niet lang meer, ben ik bang…
@Spiderman: Lancia kwakkelt al langer en veel erger. Alfa heeft dus nog wel even bij Fiat.
Autoblog,
Kunnen we nu eens ophouden met dit soort onzin berichten Sergio Marchionne heeft al een aantal keer aangegeven pas 5X of zo dat Alfa Romeo niet te koop is!!
Ciao
Squadra
@Squadra: als het Amerikaanse roddelblad Automotive news wat negatiefs schrijft over de Fiat groep zijn de BMW fanboys van de redactie er rapido bij om het artikel over te pennen…
Daar is tie weer….de fietsenmakers weten het weer te vertellen. Als je nu zo graag een duitse auto wilt, koop dan gewoon een golf. Wat heb je er nou aan om in een vag met Alfa embleem te rijden? De fag jongens kunnen blijven dromen…koop een seatje, weet je wel die wannabee Alfa. Keep dreaming!
Dat Alfa een merk van passie en emotie is, dat horen we vaker. Dat het op elk auto gerelateerd forum wordt uitgekraamd, daar is niks mis mee. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel waar is.
Zie je je zelf al in een Alfa rijden die alle Duitse technologie aan boord heeft? Het is best leuk, maar elke Duitse auto heeft het.
Of rijd je een Alfa voor het comfort, de uitstraling? De techniek van Alfa kan altijd beter, maar ik vind het niet nodig dat VW zich hier mee gaat bemoeien. Een Alfa rijd je omdat het een Alfa is. Een Duitser (BMW / Mercedes / Audi / VW)rijd je omdat je status wilt hebben. Moet ik zeggen met mijn nickname…
@BmwMPower: Prachtige foto van een echte Alfa. VAG zou de mogelijkheden hebben om een deze auto te eren met een concept en uiteindelijke productie. Zie de oerquattro van Audi.
@ferry832: Sorry hoor, maar wat l*l jij nou? Het is de taak van Alfa of de Fiat Groep om deze auto te eren.
De afbeelding toont een rasechte Italiaan, en jij wil er wat Duits van maken?
@BmwMPower: Gaat bij Fiat nooit gebeuren. Kijk naar het Stratos concept van Lancia die door een andere partij wordt gemaakt. Lancia heeft daar niets mee te maken. Bij FGA is geen geld en geen liefde voor dit soort plannen.
VAG zou dat aan de hand van Da Silva wel kunnen.
@ferry832: Als die auto verkocht zou gaan worden, dan is het toch echt met een Lancia badge..
@ferry832: De 8C eert het verleden. En het 2uettottanta concept ook :)
Ik vind dit echt een onzin bericht je krijgt van die rare niet op de werkelijkheid gerichte meningen. Stel nou stel dat Sergio Alfa zou willen verkopen aan VW. Wat denk je dat er in Italie gebeurt! wat denk je dat vakbonden gaan doen wat zou er in Milaan gebeuren. Dat wil je dus echt niet mee maken. Italianen hebben zoiets als nationale trots daar hoort Alfa Romeo dus ook bij.
Daarbij zal het merk door de echte Alfajisten waaronder ik het merk als niet echt boeiend meer vinden.
Alfa Romeo is Italiaans en dat hoort bij de ziel het DNA van het merk.
Ciao
Squadra
@Squadra: Geen tegenstanders zonder voorstanders maar van liefhebbers zoals kan Alfa niet meer bestaan. Of Alfa nog Italiaande trots is betwijfel ik gezien de viering van 100 jaar Alfa Romeo in eigen land onder beheer van FGA.
Gewoon verkopen aan Saab. Twee fraaie merken in een huis.
@Tabasco: Wat moet Spyker met Alfa?
@Tabasco: lol dat zaak loopt dan snell onder :D
Alfa. :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=FKK1NELAjQs
1. Ik heb niks tegen VW, prima merk, ik rij alleen liever niet in iets waar zo veel mensen in rijden.
2. Mijn voormalige 156, 159 en GTV6 (die ouwe ja) en mijn huidige Giulietta, geven mij een heerlijk gevoel als ik achter het stuur zit, iets waar ik geen verklaring voor kan geven, maar wel iets wat als een paal boven water staat.
3. Ik heb een Toyota MR2 gehad (zowel de AW11 als de SW20) en dat vind ik fantastische auto’s, alleen de rest van wat Toyota maakt interreseert me geen biet (met andere woorden, ik kijk niet specifiek naar merk, maar meer naar het model)
4. Alfa’s zien eruit alsof ze speciaal voor mij gemaakt zijn, daar waar bij VW alleen de nieuwe Passat CC me ook maar iets doet.
Conclusie:
Ik vrees dat VW mijn Alfa niks te bieden heeft waar ik op zit te wachten, mocht het toch gebeuren, laten ze er dan AUB!!! voor zorgen dat het design ALTIJD Italiaans blijft.
@HectorAE86: wanneer vw alfa in handen zou krijgen zou dat alleen maar positief uitpakken, ze kunnen ze meer modellen geven, en de huidige lijn voorlopig doorzetten. Daarbij zullen ze altijd zorgen dat het een merk blijft met een eigen look, kijk naar seat, lambo en skoda op dit moment. Wat dacht je van een nieuwe gt op basis van een scirocco, een 169 op basis van een passat, een 159 op basis van de golf variant, een mini op het polo platform en een nieuwe junior op basis van de tt?
Fiat heeft geen dilemma en is niet eens een issue, autoblog en VAG wel.
Vanaf 2015 kan VAG met een bod komen die minimaal 20 miljard zal moeten bedragen. Dat noemen ze business aldus Marchione.
En nu stoppen met zeuren , vraag sinterklaas anders.
Alfa is ingehaald door de tijd.
Ik rijd er met veel plezier in.
’t is eigenlijk meer een kwajongens auto.
Maar de rest heeft Alfa ingehaald, qua prestaties maar niet per se qua rij-eigenschappen, remmen en wegligging
Qua betrouwbaarheid, roestvorming doet Alfa niet onder voor welk ander merk dan ook
Het enige jammere is dat de ‘Duitse mythe’ positief wordt uitgelegd en de Alfa mythe vaak negatief.
Daar is Alfa of FIAT zelf debet aan geweest.
Het FIAT concern moet misschien wel vergeleken worden met British Leyland van destijds :
Austin wilde nix met Morris
Rover haatte Triumph
Triumph probeerde MG te vermoorden
en Jaguar eigenaren wilden niet naar dezelfde dealer waar Mini’s werden gerepareerd.
We zitten in Italië met de FIAT cultuur, de Alfa cultuur de Lancia cultuur, de Ferrari cultuur en de Maserati cultuur
Vijf Italiaanse aartsvijanden die ineens onder dezelfde noemer moeten opereren
Waar ik Engelse merken noem, kun je moeiteloos de Italiaanse invullen.
Marchionne, als je van bovenstaand ‘zootje’ een eenheid kunt smeden, dan ben je pas een manager.
Verkopen doet alleen een lafaard !
Ga eens met Calvet praten die destijds PSA op de rails heeft gekregen.
@de sjonnies: dat gaat hem nooit lukken met lancia en alfa in een bedrijf, 2 totaal verschillende culturen, vooral als je dan gaat kijken wat er nog bij komt met chrysler, dat komt nooit goed.
Verander bij onderstaande link de merknamen, en het Britse drama wordt Italiaans……………………..
http://www.streetfire.net/video/clarksons-car-years-who-killed-the-british-car_199786.htm
Bij nader inzien: als VAG met Alfa net zo omgaat als met Lamborghini, dan worden we er alleen maar beter van. Maar het zal wel ten koste van SEAT gaan. Volgens CAR betekend overname van Alfa door VAG het einde van het onderpreseterende Seat.
als ik puur naar mijn eigen bestwilletje kijk verkoopt fiat alfa romeo het best.
maar voor de fiat groep in zijn geheel is het volgens mij op lange termijn beter om het merk te houden.
Beetje merkwaardig om Alfa Romeo als sportief merk eruit te gooien en dan iets vaags als Dodge dan uit te gaan bouwen tot het sportieve merk van de Fiat groep. Klinkt volstrekt tegen natuurlijk. Is hetzelfde als dat Audi Lamborghini eruit gooit om vervolgens Kia aan te kopen en er een sportief merk van te maken…
Och kom, iedereen die met Alfa reed voor de 155 uitkwam wéét dat de soep dunner wordt naarmate de modellen zich opvolgen, en net als Lancia rijden alle Alfa’s op Fiat materiaal.
En daarbovenop is er niets interessants te vinden in het hele gamma, afijn, die drie modellen dus. Geen auto in zicht die zich kan meten met prestigemerken en competitiemerken (KUCHEKUCHE) als Mazda MX5, Ford Focus RS of een Nissan (je weet wel, Arna..) GT-R.
En daarbovenop is er niets meer Alfa-achtig te vinden in de competitie.
En daarbovenop is er niets meer te vinden in Arese behalve een museum dat bijna uitverkocht werd, en wordt er niets meer in Milaan gemaakt.
En daarbovenop wordt het volgende model een re-bodied Chrysler 200. Waarvan de huidige versie volgens Clarkson de slechtste auto ooit gebouwd is.
En daarbovenop kan de FGA baas niet zwijgen over hoe hij het merk zou willen verkopen, hij blijft er maar op terug komen.
Ik zie écht niet hoe het slechter kan gaan. Nee zelfs niet als gerebadgede Golf. En ik heb een hékel aan die gesteriliseerde kutgolfjes.
@heidekonijn: Er zijn denk ik veel tegenstanders die niet de Alfa`s van voor de 155 kennen. Ze zien alles met een roze bril maar vergeten of weten niet hoe het roemruchte Lancia is geeindigt onder Fiat.
Naar mijn idee is een nieuwe start onder VAG de enige optie om Alfa weer een geduchte concurrent te laten worden. VAG mist een de naam en faam van Alfa en daar zullen ze dankbaar gebruik van gaan maken.
Ik zie Fiat Alfa volledig uithollen (Ik laat mij niets wijsmaken door de C8). In mijn kristallen bol zie ik echter VAG Alfa terug aan De’Silva geven, en een RWD platform maken om BMW te kloten. Dat Alfa niet serieus kan genomen worden met een Fiat aandrijving spreekt voor zich. Niets mis mee, goeie motoren voor het doeleinde, maar Alfa was een F1 renstal. Dat schild hoort niet thuis op sommige van de wagens die ze nu (niet) verkopen.
Er zijn al veel stemmen bij VAG geweest voor een RWD Audi. Maar ze hebben een reputatie gebouwd op een praktische wegligging voor het brede publiek. Veel meer mensen (in mijn omgeving) houden van FWD dan van RWD. Zeker rond deze tijd van het jaar. Audi gaat nooit RWD. Zo groot als VAG is, ze zijn niet vertegenwoordigd in een fundamentele hoek van de markt. VAG kan Alfa weer tanden geven, en tegenover BMW zetten.
En Piëch de ingenieur kennende zal hij de glorieuze Alfa V6 in ere herstellen. Het enige dat nog Alfa was aan Alfa, en moest ruimen voor een onopmerkelijk Amerikaans blok.
Chrysler Alfas?!? http://www.chrysler.com/en/lineup/ Dear God :( Wat voor onheilig grut zal dat voorbrengen? Die 300C is gebaseerd op een oude E-klasse, die waarschijnlijk alleen de eerste ML moet laten voorafgaan als de slechtst gebouwde Mercedes ooit. Familie had er één. Een jaar oud, hij liet hem roesten (letterlijk!!) in een garage beschaamd om hem te verkopen. Reed rond met een Pajero in de plaats. Dat was meer dan 10 jaar geleden.
En ik denk dat Fiat meer op de 500 leunt dan gezond is. De Fiat 500 is een icoon, en een zeer specifieke doelgroep. Je kan dat succes niet zomaar repliceren. En het kan ook niet blijven duren. Fiat denkt Amerika te veroveren met de 500. Kleine autos hebben daar geen zin, en de nieuwigheid is er rap af voor de verzadigde Amerikanen. De Smart heeft het een jaar volgehouden.
@Pieter-Jan: Goed stuk. Ik gruwel ook van de samenwerking met de Amerikanen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Lancia hoe dat gaat worden. Verschrikkelijk gewoon.
@Pieter-Jan:
Als je de geschiedenis bekijkt is het eigenlijk BMW die Alfa de das omgedaan heeft.
Terwijl BMW doorging op zijn eigen manier juist in de autosport, is Alfa nu een in zichzelf gekeerd zootje.
En VAG zit te schreeuwen om een echte hardcore BMW rivaal.
En dat kan Audi in het ‘sport’segment nooit zijn
Audi’s zijn voor bankdirecteuren en notarissen, Alfa’s voor advocaten ;)
@Pieter-Jan:
@Pieter-Jan: ROFL you’re tripping! No way dat de mensen van Audi zullen accepteren dat Alfa “Boven” Audi komt… no way dat VAG voor de aantallen die Alfa de komende 5 tot 10 jaar kan gaan slijten, een uniek en uitsluitend voor ALfa gebruikt platform gaat ontwikkelen…. kansloos hersenspinsel.
VAG wil Alfa vanwege het imago maar het zou niet meer dan een soort Seat met een betere badge worden… kanslozer dan de toekomst met Chrysler samen.. beide merken hebben behoefte aan RWD en de aantallen van de merken samen maken dat het rendabel te maken is….
BTW dit stuk is het oude liedje… Vergeet het maar dat Marchionne Alfa gaat verkopen. Alleen als zowel de Giulietta als de Giulia dramatische verkopen laten zien de komende 2/3 jaar dan ZOU het afstoten een mogelijkheid kunnen worden… hij gaat niet aan een dood paard staan sleuren, daar is het de man niet naar. Zonder Alfa wordt de businesscase voor veel Chrysler/Dodge modellen veel moeilijker… de aantallen zijn er dan niet. Of je de huidige modellen Alfa-waardig vindt of niet… iets beters maakt de concurrentie in ieder geval niet.. saaie drab is wat je daar krijgt, of je moet een lelijke overstylde BMW tegen een forse meerprijs willen… mijn keuze zou het niet zijn… doe dan maar een Alfa met Fiat techniek aan boord die WEL leuk rijdt en sfeer over weet te brengen.
Als VW Alfa overneemt mogen we RWD wel vergeten in de toekomst. Hoop en al wordt het AWD (van Audi) voor de topmodellen. Als ze Alfa op basis van Chrysler/Dodge-modellen zetten hebben we wel RWD.
Verkoop die andere bedrijven zou ik zeggen (aan VW)
Marketingtechnisch goed in elkaar zittende visie.
correctie :
@Pieter-Jan
Marketingtechnisch goed in elkaar zittende visie.
@heidekonijn: dank u
Skoda maakte vroeger nog wel eens mooie en bijzondere auto’s, sinds het VAG is zijn het allemaal VW lookalikes met TDI’tjes. Audi heeft al jaren niets bijzonders gemaakt, ik kan je zo voorspellen wat er de komende 20 jaar uit de Audi fabrieken komt rollen.
Als Alfa onderdeel van VAG wordt gaat het dezelfde kant op. Ronde lelijke gebakjes, met een TDI of FSI’tje er in.
We doen wel alsof Alfa Romeo de laatste tijd geen bijzondere auto’s meer maakt. Maar de 75/164 zijn nu al klassiekers, de 166 is hard op weg, de GT wordt er zeker één, evenals de Brera.
Het jammere bij Alfa is dat men er pas achteraf achter komt dat het toch wel heel erg goede en bijzondere auto’s waren. In de verkoopaantallen is dat echter niet terug te vinden.
Op het moment van kopen kiest de burger over het algemeen toch voor de grotere kofferbak, makkelijke instap of het zuinigere TDI’tje. (Maar stiekem hadden we toch liever die Alfa gehad).
@Smokin: Liever niet. De laatste alfa’s zijn slecht gemaakt, slecht ontworpen en hebben geen karakter. Wat jij als toekomstige klassiekers aanduid gaan dat alleen maar worden omdat ze zo weinig verkocht zijn. De reden daarvan lijkt me duidelijk.
Er zit niemand op de wachten! Er zijn talloze klassiekers, Deloreans, TVR’s, MG’s… en dus alfa’s binnenkort. Zie je de link?
@911GT2: Je geeft in ieder geval aan dat een 911 dus nooit een klassieker zal worden.
Het moge duidelijk zijn dat het aantal geproduceerde Alfa’s toch een mooi stuk hoger ligt dan dat van de merken die jij noemt.
Seats worden ook slecht verkocht, heb je daar al een toekomstige klassieker tussen gespot?
@911GT2: Jij zit altijd wel af te geven op Alfa maar vraag me sterk af of je ooit wel eens een Alfa hebt gehad, laat staan gereden. Je zegt dat na de oorlog Alfa niets bijzonders meer heeft gemaakt maar je maakt een grote vergissing ;
Na de oorlog de oorlog tot eind jaren 80 / begin 90 heeft Alfa bijzonder veel modellen gemaakt die stuk voor stuk voorliepen op de concurrentie. Stuk voor stuk zijn ze voorlopers geweest in bepaalde segmenten en hebben het begrip sportsedan ontwikkeld. Helaas is het na ongeveer 1992 allemaal wat minder geworden met als dieptepunt de huidige situatie. Toch zijn de genen, de merkbeleving en de historie belangrijke pijlers waar het merk op kan varen. Ik begrijp daarom VAG wel aangezien ze geen enkel merk met de naam en faam hebben van Alfa Romeo. Even buiten de exotische merken meegerekend.
Ik vermoed dat jij te jong bent om Alfa op waarde te schatten en waarschijnlijk alleen de Alfa modellen vanaf 2000 weet te herrineren. Anders zou je niet zoveel onzin vertellen over het merk. Zolang jij gelukkig bent met je Skoda dan is dat toch prima. VAG jongens zoals jij hebben geen gevoel voor historie, kennen geen merkbeleving en rijden graag wat de buurman ook rijdt. Lekker veilig toch.
@ferry832: Alfa gehad, wat denk je zelf? Natuurlijk niet, ik moet er niet aan denken. Ik stop mijn geld wel in moois uit Stuttgart. Voorlopen op de concurrentie zoals jij aangeeft is nog steeds geen reden voor succes. De eerste generatie megane 2 was ook vooruitstreven, maar werd getergd door talloze (electrische) problemen. kun je leuk vooruitstrevend zijn, maar als het allemaal bagger is schiet je er niets mee op!
Ik ben zeker niet te jong om alfa’s te kennen van de jaren 80. Toen vond ik ze al verschrikkelijk lelijk en dat vind ik nu nog, maar dat is niet het punt hier. Zelfs de Wikipedia pagina geeft Alfa al aan kwakkelend te zijn vanaf 1950. maar goed ik klets natuurlijk uit mijn nek. Volledig ononderbouwd en weet niets van Alfa’s of auto’s in het algemeen.
Of, en dat is een andere optie, de meeste alfiste hebben net een iets te roze-kleurige bril op als het over ‘hun’ merk gaat.
Ik geef toe dat de merkbeleving groter is dan bij VAG maar als ik zie hoe VAG de merkbeleving van haar verschillende dochters in stand houdt (Porsche, Lamborghini, Bugatti) denk ik dat dat voor alfa ook niet een probleem moet zijn. Maar dat gekoppeld aan de de know-how om kwalitatief betere auto’s te maken en het geld om dat ook juist in de markt te positioneren lijkt me een zonnigere toekomst dan als omgekatte chrystlers door het leven te moeten.
@ Smokin: Niet iedere 911 wordt een klassieker, ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Feit is echter wel dat Porsche naast in theorie een klassieker ook nog eens technisch inhoudelijk er voor zorgt dat iedere 911 een klassieker zou kunnen worden. Simpel doordat ze blijven rijden. 60% van alle Porsches ooit gemaakt rijden nog! (zoek even hier op AB naar het artikel) Ik denk dat Alfa van dat soort getallen alleen nog maar kan dromen.
Resumerend; ik heb niets tegen Alfa, als merk, ik heb vooral iets tegen het haantjes gedrag van Alfistie in het algemeen, die doen alsof Alfa niet fout kan gaan, daar heb ik een hekel aan! Ze zijn een beetje wereldvreemd!
@911GT2: Als je mijn reactie`s verder leest dan zal je ontdekken dat ik voor overname door VAG ben. Dat is voor mij buiten discussie. Vroeger zou ik gegruweld hebben nu ben ik al enige tijd om.
Jij hebt een hekel aan haantjes gedrag en ik heb een hekel aan mensen die ongefundeerd het merk Alfa afkraken zonder dat dit onderbouwd is uit eigen ervaring. Veel mensen zijn nogal onder de indruk van indianen verhalen op verjaardagen en dikken dat nog even aan ook. Feit is dat Alfa veel voorop liep met diverse ontwikkelingen die helaas ook storingsgevoelig bleken te zijn.
Mijn 166 3.0 v6 uit 1999 heeft al een vol kleuren navigatie, een ingebouwde telefoon enz. Zoek maar eens een andere auto uit dat jaar die dat al kon leveren. Daarnaast een drive by wire systeem een sportknop voor snellere gasreactie`s, een uitschakelbaar systeem voor de bijrijders airbag enz. enz. Weinig andere merken hadden dit in 1998 toen de 166 uitkwam. Alle modellen daarvoor hadden altijd inovatieve technieken aan boord. De Guilia was de enige in zijn tijd met een 5 bak, schrijfremmen rondom en dubbele bovenliggende nokkenassen. De uitvinder van de sportsedan als het ware. De 147 en 156 hebben model gestaan voor veel andere merken ( waaronder de 1 serie )wat je terug kunt vinden bij veel andere merken. Denk aan de lichtgewicht en uiterst wendbare onderstellen van die Alfa`s.
Als je je nek uitsteekt dan kan je helaas ook neergesabelt worden door storingen. Als mensen dan ook nog eens besparen op onderhoud en rijden alsof ze op een circuit zitten dan kan Alfa daar zelf nog niet eens zoveel aan doen. Een complexe auto heeft meer en duurder onderhoud dan een huis tuin en keuken auto als een Golf of iets dergelijks. Dat is voor mij geen enkele reden om geen Alfa te kopen. Ik rijd liever iets speciaals dan de gemiddelde auto die ik op iedere hoek van de straat tegenkom.
@ Smokin. Goed gezegd! Alfa is de automobiele vertegenwoordiger van de Italiaanse kijk op hoe auto’s moeten zijn. Het best begrijp je het als je met een Alfa in Italie gaat rondrijden. Er goed uitzien en leven bij de dag vind je terug in de auto. De styling voor de looks en dat het geen premium kwaliteit is omdat de ergonomie niet helemaal doordacht is, leven bij de dag.
Dat noem ik charme, de meesten vinden het niet efficient. Zegt ook genoeg waarom de meesten in een rijdende vrieskist als Audi/VW rondrijden.
Het is ook zo’n zielig manneke daar aan de top….geldt dat tegenwoordig voor elk bedrijf ofzo ? Nja, men kiest de leider die het verdient; Nederlanders krijgen immers een Rutte voorgezet ?!
Alfa Romeo is een merk met een unieke historie. Fiat heeft dat de afgelopen jaren verkwanseld. Alleen al op basis hiervan heeft Fiat de ‘schuld ‘ om het merk weer in ere te herstellen.
Met de Guiletta is de eerste belangrijke stap al genomen. IN zijn klasse de best sturende auto samen met de 1-serie.
Wat betreft interieur design is Alfa Romeo ook weer een stap verder dan de concurrentie.
Motorisch gezien met de Muliair en de nieuwe versnellingsbak heeft Alfa Romeo weer de beste techniek in huis, samen met BMW als het gaat om de reguliere auto’ s.
Om echt een verkoophit te worden zullen er echter ook 14% of hybride Alfa Romeo’ s moeten komen.
Het extra vermogen zou dan ook voor de merkbeleving goed van pas kunnen komen.
Met Volkswagen aan het roer zal het alleen nog maar verder bergafwaarts gaan met Alfa Romeo. VW-techniek heeft de afgelopen 3 jaar aangetoond weinig betrouwbaar te zijn. Net zoals de zaken op het gebied van wegligging.
Klachten die er zijn dat de Alfa’ s gebaseerd zijn op Fiats zullen met VAG aan het roer alleen maar meer komen.
@rsh: Heb jij onder een steen gewoont de laatste jaren of ben je anti vag? er is niets mis met de kwaliteiten van vag, dat zit bij sommige mensen, lees VAG haters tussen de oren, het zijn kwalitatief hoogwaardige wagens die subliem afgewerkt zijn, iets wat je niet altijd van een bmw kan zeggen. Overigens ben ik het ook niet eens dat bmw de beste techniek heeft samen met fiat op dit moment, bmw werk nog steeds standaard met RWD wat op dit moment duurder is en achterhaald, ze durven het niet aan om auto’s te maken met FWD omdat ze deze techniek niet hebben, iets wat VAG duidelijk wel heeft.
Daarbij kan een alfa worden geperfectioneerd wanneer het bij VAG komt, zo zou het interieur niet alleen er goed uit zien, maar ook kwalitatief op een hogere tree komen.
Hou het wel realisitisch
@ikke: Haaahahah,is de gemiddelde VAG auto beter afgewerkt dan de gemiddelde BMW? VAG wagens zijn ALTIJD subliem afgewerkt? Ik bedoel.. ‘hou het realistisch’!
Over dat RWD verhaal: volgens mij is RDW aanbieden een voorbeeld van WEL iets unieks te bieden hebben als merk, en een manier van je klant hoogwaardige wegligging bieden. Dat is lijkt me JUIST durf, als je ziet dat er nog maar weinig merken overblijven die dit doen, idd.. vanuit het perspectief van kosten. Wat je meldt over het interieur weiger ik gewoon serieus te nemen, heb ervaring met beide en VAG kraakt, gebruikt mindere materialen op Audi na hoewel dat ook zwaar overschat wordt.
Als je het hebt over realistisch… laat je je tekst dan meteen ff nakijken! Het lijkt net alsof VAG types een soort van zelfvertrouwen hebben, die compleet misplaatst is. Vermoeiend..
@derdaniel: was het wel een vag waar je in zat, als je al naar test van ab.nl zelf kijkt word het al duidelijk dat het audi interieur beter is dan dat van de bmw, evenals de wegligging. Denk niet zo blauw wit anti vag met je aftanse bmw.
@derdaniel: was het wel een vag waar je in zat, als je al naar test van ab.nl zelf kijkt word het al duidelijk dat het audi interieur beter is dan dat van de bmw, evenals de wegligging. Denk niet zo blauw wit anti vag met je aftanse bmw.
@derdaniel: overigens kan je rwd als durf zien of als achterhaaldheid, ik denk dat het in geval van bmw achterhaaldheid waarbij het buiten de M modellen om niets bijdraagt aan de wegligging, die is misschien wel minder als dat van een goede FWD auto. voor een merk als alfa is het durf om dit te doen.
@Jipp: Klopt een Audi interieur is ziek goed afgewerkt, daarom ook “…op Audi na”. Kijk je naar de rest van de grote merken binnen VAG, dan valt je direct de beduidend mindere kwaliteit van de materialen op en ook het gepiep na een paar maandjes rijden. Dit heb ik uit eigen ervaring mogen meemaken, waar dus mijn terechte anti VAG gevoelens o.a. uit zijn ontstaan. Verder heb ik geen BMW, ben ook niet pro BMW en was die ik reed niet aftans. En, de gemiddelde Audi heeft FWD, ga me nou niet wijsmaken dat dat beter stuurt dan een RWD auto als bv. een BMW.
@derdaniel: dat interieur in de andere merken valt gewoon mee, kijk naar de nieuwe passat bijvoorbeeld. ook bij vag delen ze het interieur in op segment.
DE betrouwbaarheid is echt onzin kom met concrete voorbeelden. het word op blogs geschreeuwt, maar niemand gaat zeggen, vandaag weer geen problemen gehad met me volkswagen.
En sommige mensen weten al niet eens meer dat een bmw rwd is… dus zoveel verschil zal er niet in zitten.
@Jipp: De ‘nieuwe’ passat is er nog maar net.. Dus niemand weet nog na hoeveel maanden het daarmee mis zal gaan.. Maar een Golf V highline kraakt van binnen weet ik. Jij denkt dus dat een trendline ofzo nog harder zou kraken? Weet ik dat ook weer hahah.
Eehm.. DE betrouwbaarheid? Snap niet waarom je dat ineens opgooit? Heb ik t nog niets over gehad hier.
Maar, die mensen waar je t over hebt die niet weten dat bmws rdw is, rijden zeker allemaal VAG ofniet? Beetje een zwak punt.. Waarom vatten VAG mensen altijd alles zo persoonlijk en diehard op?Alles van VAG is heilig (en ziet er hetzelfde uit), dus als je iets opmerkt ben je direct anti VAG of pro bmw..
@derdaniel: overigens moet je niet gaan klagen als je de basis uitvoering hebt gehad bij vw, dan krijg je ook waar je voor betaald.
Ik houd het zeker realistisch.
De drie grote leasemaatschappij willen alleen in uitzondering de 1.2 TFSi leasen, zo problematisch is deze motor.
Zeker in combinatie met een DSG.
Tenzij je onder een steen ligt of gewoonweg weigert naar de realiteit geloof je nog in fabels dat VAG betrouwbaar is. Of zelfs priemiejum zou zijn. Wat een onzin.
De klikjes van de knopjes zijn best okay, maar dat is het dan wel.
Over BMW kan ik heel duidelijk zijn. RWD is een stevig pluspunt en uniek voor veel mensen. Op motorisch gebied (betrouwbaarheid, loopcultuur, techniek) lopen zij ver vooruit op VAG. Fiat groep met de nieuwe motoren (benzine en diesel) nemen ook VAg de maat op een overtuigende manier. Tenzij je nog steeds niet de pechstatistieken durft in te kijken bij de leasemaatschappijen.
Maar dan ben ik wel realistisch he!
Alfa Romeo is zo italiaans als piza, pasta en Milan!
Macarone (of hoe die boekhouder ook heet) piss-off, en laat iemand met het hart op de juiste rood/wit/groene plek het nou eens regelen!
-Gewoon de kwaliteit omhoog (hoewel die van de huidige generatie gewoon echt goed is!)
-Doe je ver-marketing eindelijk eens goed
(zeur dus niet langer over het verleden en passie, zie Bentley en Jaguar)
-maak een goed productpallet
-en COMMUNICEER gewoon eens helder en duidelijk hoe goed en vooruit strevend Alfa Romeo altijd is geweest!!! (MARKETING, en niet alleen maar dezelfde zever over passie enz)
TDI? Alfa is de uitvinder; JTD.
Uit geldgebrek verkocht aan Bosch, die het spul aan Volkswagen enz levert die het WEL goed uitvent (MARKETING!)
Geen ontploffende benzinetanks meer bij een crash? Alfa’s meneer Chiti (ooit AutoDelta de RACE afdeling!) mag men dankbaar zijn
Enz enz
Wees nou eens gewoon TROTS op het mooiste merk ter wereld, stop met zeiken en GA AAN DE SLAG!!!
@marcel: weet jij wat een contradictie is ??
@lincoln: het beeld van de luie, ongeorganiseerde italiaan versus een italiaanse renstel die de meest succesvolle ter wereld is.
Of nee, dat is een paradox zeker?