• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Files nemen toe, vooral buiten de spits

Auteur: CasperH, gepost 30 juni 2016 om 07:46 – 33 Reacties

Files nemen toe


We staan steeds vaker stil op de snelweg. Vooral buiten de reguliere spitsuren zijn de vertragingen toegenomen.

De stijging van het aantal files is fors te noemen: 10% gemiddeld. In de eerste helft van dit jaar stonden we in de ochtendspits 5% vaker stil en in de avondspits namen de files 12% toe. Maar de grootste stijging is te wijten aan files buiten de reguliere spitstijden. We stonden namelijk 20% vaker stil in de ‘daluren’, en het is voor het eerst dat dat gebeurt.

Uiteindelijk gaan we ten onder aan onze eigen welvaart. Door de economische groei in ons land pakken we weer vaker de auto en dus staan we ook vaker in de file. Bovendien is het effect van extra asfalt inmiddels uitgewerkt. De enige plek waar dit wél nog echt effect sorteert is de regio Rotterdam, waar door de opening van A4 tussen Delft en Schiedam een betere spreiding van het verkeer in de regio is ontstaan.

Maar niet overal werken de investeringen goed. De A4 van Den Haag richting Amsterdam werd bij knooppunt Zoeterwoude voor 600 miljoen euro opgeknapt, maar juist dat traject komt van niets binnen op de eerste plek van de lijst met knelpunten in ons land, aldus de ANWB. Lekker potje fail, anyone?

Bron: ANWB via Telegraaf

Ook interessant!

  • Hier stond je in 2021 het vaakst in de file
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Video: Meneer doet dutje tijdens file. Met kussen.

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

a4-rijksweg, anwb, fail, files, Verkeer

Vorig bericht: « 9 Nederlandse auto’s die je nog niet kende
Volgend bericht: Configuratorpret: de nieuwe Porsche Panamera »

Lees Interacties

Reacties

  1. banaan7 zegt

    30 juni 2016 om 07:49

    En wij maar belasting betalen

    Login om te reageren
  2. robert110 zegt

    30 juni 2016 om 07:52

    Dus de volgende keer dat je weer als een schaap aansluit achter aan de rij bedenk dan: Hé het gaat nog goed met Nederland.

    Login om te reageren
    • nederland1994 zegt

      30 juni 2016 om 08:23

      @robert110: Ze moeten gewoon veel meer met scheepvaart doen. Dat ligt op z’n gat die lui staan te springen om werk.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        30 juni 2016 om 08:45

        @nederland1994: jep, de crisis heeft nergens zo lang geduurt en is zo heftig geweest als in de binnenvaart. Eigen schuld trouwens maar toch. Met de huidige ontwikkeling is het ook nog eens extreem schoon. Schepen innoveren momenteel in rap tempo. Van scr tot diesel elektrisch op bestaande schepen tot luchtsmering en alternatieve rompvormen bij nieuwbouw. Vervoer over water, de juiste weg!

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        30 juni 2016 om 09:09

        @nederland1994: Met een binnenvaartschip de AH bevoorraden word toch lastig.

        Login om te reageren
        • nederland1994 zegt

          30 juni 2016 om 09:14

          @dutchdriftking: Nou ja, dat is logisch. Maar je kunt in ieder geval het vervoer over snelwegen beperken. Aangezien dat het probleem is. Als ze van Utrecht naar Amsterdam de Appie vol willen hebben, kunnen ze naar Amsterdam varen en vanaf daar vervoeren. Zo werkt dat.

          Login om te reageren
          • timberleek zegt

            30 juni 2016 om 10:20

            @nederland1994:

            Is wel een hele dure liefhebberij. Je kan blijven overladen en meer mensen inzetten. Maar tijd is gewoon geld bij dit soort transport.

            Binnenvaart is imo handiger voor bulktransport. Gewoon van 1 plaats naar 1 of enkele plaatsen. Fijnmazig transport is gewoon heel onhandig per boot.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              30 juni 2016 om 13:05

              @timberleek: niet alleen bulk. Containers zijn ook zeer geschikt. Overal in het land zijn de laatste jaren container terminals opgedoken waardoor er best een goede dekking is. Vrachtwagens met containers kunnen grotendeels van de snelweg af en hoeven eigenlijk alleen nog maar regionaal ingezet te worden.

              Login om te reageren
              • timberleek zegt

                30 juni 2016 om 13:11

                @lekbak:

                Maar hoe interessant is dat nou echt om te gebruiken op zulke kleine afstanden?

                Eerst in de container laden bij het magazijn, dan op de vrachtwagen naar de haven. overladen op schip. Dan met het schip van amsterdam naar utrecht, dan weer op een vrachtwagen en dan naar de supermarkt…
                Voor dergelijke ritten zie ik weinig nut eigenlijk en hoge kosten.

                Zou het eerder interessant achten voor wat grotere afstanden. veel rotterdam –> oostelijke landen verkeer gaat nog over de weg. Deels gaat met de trein, maar waarom niet overladen van oceaanstomer naar binnenvaartschip. Doorzetten naar oost nederland of zelfs verder en dan pas door op wielen

              • lekbak zegt

                30 juni 2016 om 14:16

                @timberleek: verse goederen binnenlands in een container laden gaat niet werken inderdaad. Maar bijna alles wat uit het buitenland komt wel. Je kunt echt een hele hoop meer via het water doen dan wat er nu gebeurt.

            • Dutchdriftking zegt

              30 juni 2016 om 13:36

              @timberleek: precies, niks anders als overladen. Daarnaast is een boot gewoon veel te traag. AH wil nu bestellen en binnen 3 uur de auto voor de deur hebben. Dat is hoe het werkt. En dat ga je gewoon niet halen met een boot.

              Login om te reageren
          • lekbak zegt

            30 juni 2016 om 13:04

            @nederland1994: Utrecht ligt aan het Amsterdam rijn kanaal. Één van de drukste vaar routes van Nederland. En Utrecht heeft ook een aardig grote haven inclusief container terminal.

            Login om te reageren
  3. martinus zegt

    30 juni 2016 om 07:53

    ‘we gaan ten onder aan onze eigen welvaart’.
    Sounds like socialist propaganda.

    Login om te reageren
  4. jaccovdzaag zegt

    30 juni 2016 om 08:03

    Sta er elke dag, schijt A4.

    Login om te reageren
  5. reobnednab zegt

    30 juni 2016 om 08:10

    Er zijn mensen die zo traag rijden dat ze niet worden geflitst, maar geschilderd…

    Login om te reageren
  6. deora zegt

    30 juni 2016 om 08:14

    Nemen de files buiten de spits toe? Of verschuift de spits?

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      30 juni 2016 om 09:12

      @deora: you’re so deep, I can’t even see you anymore

      Login om te reageren
  7. toniominestrone zegt

    30 juni 2016 om 08:20

    Dik een half jaar de Velsertunnel afsluiten en Rijkswaterstaat blijft met droge ogen beweren dat de filedruk door de afsluiting op de A9 nauwelijks is toegekomen, wat een gospe! natuurlijk niet je eigen verkeers reguleringsplan onderuit schoffelen, alles berekenen middels computerprogramma’s ,helaas is de werkelijkheid wat weerbarstiger, maar niet toegeven hoor, amateurs!

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    30 juni 2016 om 08:26

    Zou het kunnen dat meer mensen flexibel aan het werk zijn en dat daardoor de files zich wat uitbreiden over de dag? Wonen in Drenthe wordt zo wel steeds aantrekkelijker….

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      30 juni 2016 om 09:51

      @pomoek: dit las ik vanochtend: http://www.nu.nl/binnenland/4285779/man-overleden-bij-woningoverval-drenthe.html

      Over drenthe gesproken ?

      Login om te reageren
  9. vinox zegt

    30 juni 2016 om 08:45

    Amsterdam richting Den Haag ook hoor. Splitsing A5/A4 (het verkeer dat op de A4 rijdt, staat vaak al stil), elke dag steevast een half uur vertraging. Toen ik begon met werken in Noord Holland deed ik een half uurtje over mijn pendel, zowel ’s morgens als ’s avonds. Nu is dat standaard een uur. Als er niets gebeurt.

    Login om te reageren
  10. youknowme zegt

    30 juni 2016 om 08:45

    Veel mensen hebben geen zin om in de ochtendspits te komen en gaan later naar hun werk. De spits verschuift gewoon.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 juni 2016 om 09:15

      @youknowme: dan zou het aantal files niet toenemen.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        30 juni 2016 om 10:55

        @mashell:

        Druktefiles niet, maar files door calamiteiten zijn vaak anders. Vrachtwagen gekanteld = weg dicht. Maakt op dat moment niet heel veel uit of er 100 of 500 auto’s achter staan. Het opruimen is gewoon de file oorzaak op dat moment. Zodra alle banen weer open zijn lost dat relatief snel op.

        Login om te reageren
  11. Dizono zegt

    30 juni 2016 om 08:52

    Als files zelfs al aan spitsmijding gaan doen…

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    30 juni 2016 om 09:10

    Kun je nagaan wat voor zooitje het was geworden zonder al die investeringen…..

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    30 juni 2016 om 09:23

    Ik pak helemaal niet vaker de auto. Ik ben nooit gaan minderen!

    Login om te reageren
  14. tvr1974 zegt

    30 juni 2016 om 09:42

    Rondom Rotterdam loopt een volledige ring. Rondom Ams ook echter zit 90% van de bedrijven in west&zuid. In oost ook nog een beetje maar in noord geen reet. In Rotterdam is dat veel beter verdeeld en is dat nog niet de helft van het aantal “top” bedrijven van Ams. De regering zou moeten zorgen voor spreiding van die bedrijven maar doet daar geen reet aan.. Dus tja dan krijg je dit..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 juni 2016 om 12:33

      @tvr1974: als de regering geld zou besteden aan de spreiding van bedrijven zou er een uittocht van bedrijven uit zowel Amsterdam, Rotterdam, Den Haag naar Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Limburg op gang komen.

      Login om te reageren
  15. binkieboy zegt

    30 juni 2016 om 09:48

    Beetje extra asfalt her en der zou dan toch wel zijn zin hebben…
    P.S. Bedankt voor het gebruiken van mijn foto! :)

    Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    30 juni 2016 om 10:00

    Laten we gewoon weer een oer-Hollandse oplossing van stal halen. Maak alles duurder. Dan lost het probleem wel op.

    Login om te reageren
  17. mstiic zegt

    30 juni 2016 om 10:07

    Bouw gewoon die extra rij banen! Vooral de A2 tussen Eindhoven en Maastricht..

    Login om te reageren
  18. smartye36 zegt

    30 juni 2016 om 10:50

    Ik stond 2 maand terug in de file op de a4 van amsterdag richting den haag.
    Lijkt heel normaal daar. Maar nu was het 2 uur s’ nachts.
    Ik als noordeling vond dat wel een beetje apart dat er zelfs midden in de nacht files staan daar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North