9 Nederlandse auto’s die je nog niet kende

Auteur: , 44 Reacties

Ons land staat nu niet bepaald bekend om zijn rijke autohistorie, maar dat wil evenmin zeggen dat je alles al wist over de vaderlandse autoproductie. Zo kwam onder andere bovenstaande Bugatti in Nederland tot stand.

Bugatti

Onlangs belde @perry_snijders al de nodige Nederlandse fabrikanten (of dat wat er nog van over is) op om naar de huidige stand van zaken te vragen. Van bekendere namen als Spyker en VDL Nedcar tot minder klinkende namen als Isis en Silvermine. Maar heb je ooit gehoord van Citeria, Pennock of Charon? Mooi, dan moet je zeker even verder lezen.

Charon
Burton ken je, het Engelse Lomax misschien ook nog wel, maar ook Charon maakt kitcars op 2CV basis. Net als de eerder genoemde merken gaat het om een open sportwagentje in de stijl zoals verschillende fabrikanten deze voor en net na de tweede wereldoorlog maakten. De eerste Charon werd in 1983 door Onno van Wijk gebouwd en nog altijd kun je bij hem aankloppen voor een ‘nieuwe’ Charon.

Charon

Pennock
Saoutchik, Mulliner, Figoni&Falaschi, Ghia, Zagato. De lijst met carrosseriebouwers die met name voor de oorlog de fraaiste koetsen bouwden voor de rolling chassis’ van luxemerken is lang. Maar behalve bekende namen, zijn er ook veel kleine koetsbouwers geweest, ook in eigen land. Pennock begon net als de meeste anderen met het bouwen van paardenkoetsen, maar stapte begin 1900 over op auto’s, bussen en vrachtwagens. Deze Delahaye 135 M werd door Pennock in 1948 van deze schitterende koets voorzien.

Pennock Delahaye 135 M

Citeria
In 1957 werd op het Circuit van Zandvoort een nieuwe Nederlandse sportwagen gepresenteerd. Onder de kunststof carrosserie ging BMW-techniek schuil. Niet de V8 uit de Barockengel, maar een tweecilinder boxermotor uit een BMW-motorfiets lag achter de achteras. Veel succes had Citeria niet, er werd slechts twee auto’s gebouwd voordat de oprichter 2.5 jaar celstraf kreeg wegens het vervalsen van cheques.

Citeria

Kalmar-DAF
DAF ken je, maar de Kalmar is een stuk minder bekend. Het is een klein bestelwagentje dat speciaal voor de Zweedse posterijen werd ontwikkeld, maar ook voor consumenten en andere bedrijven te koop was. Motor en aandrijving kwamen van de DAF 44, maar de productie vond in Zweden plaats bij Kalmar Mekaniska Verkstad. Opname in dit lijstje is dus enigszins twijfelachtig, maar hij is te leuk om over te slaan.

DAF Kalmar

Veth & Zoon
In 1840 opgericht als koetsbouwer en vandaag de dag nog altijd actief als inrichter en aanpasser van bedrijfswagens. In de tussentijd -en dan met name in het interbellum- voorzien ze ook een aantal luxewagens van een carrosserie, waaronder deze prachtige Bugatti Type 46 en Bentley 4¼ Drophead Coupe.

Veth en Zoon Bugatti

Veth & Zoon Bentley

Hirondelle
Slechts vijf Hirondelle’s werden er gebouwd, waaronder deze tweepersoons racewagen met Porsche viercilinder. In tegenstelling tot bij de Porsche ligt het blok in de Hirondelle gewoon voorin het buizenchassis, net achter de voorwielen. Ten minste drie van de vijf Hirondelles bestaan nog.

Hirondelle

Cotura RS
Net als de Citeria is ook deze Nederlandse sportwagen geschoeid op BMW-techniek, maar ditmaal geen tweecilindertje. De techniek van de Cotura RS (COos van der TUyn Racing) kwam van de BMW 328. Een tweeliter zes-in-lijn dus. Cotura was niet de enige die volgens dit recept te werk ging, ook Bristol, Frazer-Nash en Veritas bouwden vlak na de Tweede Wereldoorlog sport- en racewagens op basis van deze prewar BMW.

Foto: Chris 73 via Creative Commons

Kaiser Rotterdam Deluxe
Kaiser was een relatief kleine Amerikaanse autofabrikant, actief tussen 1945 en 1953. Hun bekendste auto is waarschijnlijk de Darin, met zijn portieren die naar voren in de carrosserie schuiven. Het merk bouwde echter vooral personenwagens en deed dat niet alleen in het Amerikaanse Wilow Run, maar ook in Rotterdam. Hence the name.

Kaiser Rotterdam



44 reacties

Altijd genieten, keep up the good work!
Je hebt ook Akkermans (bestaat nog steeds). Die schijnen ooit koetsen voor Delahaye gebouwd te hebben. Maar is zeer weinig over te vinden, op een tweetal schetsen na…
http://coachbuildpedia.com/wp-content/uploads/Akkermans_Delahaye_01.jpg
Wat is de Pennock mooi! Weer een leuk verhaal! Ga zo door!
@rufctr01: Bij Pennock wisten ze inderdaad heel goed waar ze mee bezig waren. Bijvoorbeeld deze Pennock Lagonda LG6:

http://www.coachbuild.com/images/stories/Pennock_Lagonda_LG6_1938_02.jpg

Stiekem vind ik hun laatste creatie misschien nog wel de mooiste, op basis van een Talbot Lago T26C Grand Sport. Al moet je de achterkant even buiten beschouwing laten.

http://www.coachbuild.com/images/stories/Pennock_Talbot_Lago_T26_GS_1951_01.jpg
Pieter post
Die Kalmar-DAF is net het wagentje van Pieter Post.
@donar: dat x1000 en niet minder! Kan niet anders dan dat m is!
@Donar: Er staat er eentje in Almere-Haven. Wordt volgens mij gewoon mee gereden.
Quizvraag van de dag: maar wie zit daar achter het stuur van die Citeria?
@perry_snijders: Heb je nog moeilijkere?

Carel Godin De Beaufort misschien?
@moveyourmind: Prachtige naam is dat he?
@viezefreddyw: Zonder meer,

Geen twijfel over mogelijk dat je van adellijke afkomst bent met zo’n deftige naam.
@viezefreddyw: En niet alleen een prachtige naam, er zijn ook veel mooie verhalen over hem te vertellen. Zoals er zoveel mooie Nederlandse autosportverhalen zijn. En het leuke van mijn werk, schrijven voor verschillende sites en bladen, is dat je alle reden hebt om er dan eens in te duiken ;-)
@perry_snijders: Ook als je geen schrijver bent als beroep heb je alle reden om er eens in te duiken als je het mij vraagt. Af en toe eens een avondje achter de iPad, heerlijk vind ik het dan om zulke verhalen en foto’s tegen te komen. Geeft mij een totaal andere kijk op de autowereld in het algemeen. Ik krijg er een soort van respect en bewondering voor.
@viezefreddyw: Uiteraard! Alleen doe ik het geen avondje maar zet ik er de wekker voor ;-)
@perry_snijders: Gauw slapen dan als je wekker morgen wee afgaat. Die van mij in ieder geval wel dus Vieze Fred doet de luiken dicht.
@moveyourmind: Nee, ik heb uiteraard maar één quizvraag van de dag. En ik stel ze alleen als het antwoord Carel Godin de Beaufort of James Hunt is ;-)

(Zoals ik een tijdje geleden ook van plan was om een internetradiostation te beginnen waar je verzoekplaten aan kon vragen en dat no matter what de gedraaide plaat altijd van Elvis Presley, Frank Sinatra, Reinhard May, Rob de Nijs of Jacques Brel zou zijn.)
@perry_snijders: Dank je, nu het meerkeuze is wordt ’t een stuk makkelijker…

Ik ga voor James Hunt.
@moveyourmind: Hier kun je nog wat lezen over Carel Godin de Beaufort en de Citeria. Het aardige is dat het ding nog steeds bestaat. http://www.carelgodindebeaufort.nl/citeria.html
Mooi arikel weer!
Goh, dat van Veth en Zoon wist ik niet eens, terwijl ik er ooit nog eens een half jaar heb gewerkt (enkele jaren voordat ze van Arnhem naar Duiven verhuisden).

Mooi artikel weer!
En die wagen van dhr. Gatsonius op Fiat-basis. Is die ook niet in NL gemaakt?
@roppp: Ja, klopt. Platje heet ‘ie, maar je kan ook googelen op Gatso 1500. Overigens heet de man Gatsonides, hij is een van de drie Nederlandse winnaars van de rally van Monte Carlo. Hij heeft meer auto’s gebouwd dan deze alleen, ook op Ford-basis.
@perry_snijders: hij is ook de uitvinder van de flitspaal.
Wat saai
Leuk, leerzaam stukkie.
Ongelooflijk ..
Kan gewoon niet geloven dat NL tussen Engeland Duitsland en Frankrijk ligt ..
Platje, echt waar zo heette die, gebouwd door Monte Carlo rally winnaar Maus Gatsonides en de mooiste auto hier te landen ooit gebouwd de Simca 1200 Coupe ontworpen door Bertone en de in dezelfde fabriek gebouwde Nekaf jeep Ne-Kaf = NEderlandse KAiser Fraser fabrieken aan de sluisjesdijk te Rotterdam
Ik heb altijd wel respect voor zulke bouwers. Al zullen ze zelf ook wel weten dat er geen hoge productie aantallen worden gehaald en winst
Als je kaiser meetelt pak dan ook bijvoorbeeld Ford. In Amsterdam werd er natuurlijk een hoop gemaakt maar in de jaren ’60 zijn er enkele tientallen mustangs gemaakt. Speciaal voor de Nederlandse markt.
Leuk artikel!
Wat grappig zeg! Ken de eigenaar en ben wel eens met zijn auto’s wezen rijden. Geen enkel model is hetzelfde. Sommige zijn daarom ook wat fraaier dan de ander.
@jbautomotive: Ik bedoelde de bouwer van de Charon :)
De allermooiste auto ooit in Nederland gebouwd, de Simca 1200 S Coupé, van de hand van Bertone.
Jarenlang kocht je ze voor een appel en een ei want ‘Simca’, nu een zeer gewaardeerde klassieker !
http://www.kucarfa.nl/images/sliderS1200C1.jpg
Deze Chrysler Valiant is trouwens ook nog in Nederland geassembleerd in de oude Nekaf fabriek in Rotterdam, dit om Amerikaanse importheffingen te omzeilen
http://bright-cars.com/uploads/chrysler/chrysler-valiant/chrysler-valiant-04.jpg
@Dizono: misschien ff ‘complete’ lijst er bij vermelden?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_automerken
Wow die Citeria! Zo had de Daf 33 sportcabrio eruit kunnen zien!
Op Coachbuild.com/Forum een langere lijst van in Nederland ontworpen auto’s:
http://www.coachbuild.com/forum/viewforum.php?f=152
Langere lijst:
Akkermans, Oud Gastel
Bakker, Haarlem
Bij’t Vuur, Arnhem
Bronkhorst, Hilversum
Carrosseriefabriek De Ley, Princenhage
Egbers, Nijmegen
Kern & Koning, Amsterdam
Kimman, Haarlem
Carrosseriefabriek Gebr. Mijnhardt, Arnhem
Nederlandsche Carrosseriefabrieken, Voorschoten
Nefkens, Amersfoort
Pennock, Den Haag
Christianus Albertus Roos, Den Haag
Schutter & Van Bakel, Amsterdam
Van Koppen, Rijswijk
Van Leersum, Hilversum
Van Rijswijk, Den Haag
W.J. van Trigt & Zn, Scheveninge
Verheul, Waddinxveen
Veth & Zoon, Arnhem

Zie lijst op http://www.coachbuild.com/forum/viewforum.php?f=152

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).