• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]

Auteur: CasperH, gepost 3 november 2011 om 11:15 – 47 Reacties

Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]Afbeelding Fisker Karma haalt beloofde actieradius in Europa [updated]

Fisker Karma
Onlangs bleek bij een test van het EPA in Amerika dat de Fisker Karma niet de beloofde 80 kilometer elektrisch rijden haalde op volle accu’s maar slechts 51,5 kilometer. Gelukkig voor Fisker werd nu door het Europese TUV de beloofde actieradius wel gehaald.

Is Amerikaanse stroom minder goed dan Europese stroom? Wie zal het zeggen, in ieder geval wist het TUV een actieradius te halen van 83 kilometer. Dat is zelfs drie kilometer meer dan de fabrieksopgave en dat is goed nieuws voor het geplaagde Fisker.

Uiteraard is Henrik Fisker erg in zijn nopjes met de behaalde resultaten: “We are delighted that the TUV has confirmed that most owners will achieve a 50 mile range running purely on electric during their daily commute.”

Nu hebben wij een hoge pet op van het TUV maar we vragen ons tegelijkertijd af hoe een orgaan als het EPA er zo ver naast zou kunnen zitten. Iemand een idee hoe het mogelijk is dat de testresultaten ruim dertig kilometer uit elkaar kunnen liggen? Waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden, maar er schijnen nogal wat verschillende manieren van testen te zijn. We weten dus niet of dit nu de officiële methode is die geldt voor de typegoedkeuring… Waar zou dit enorme verschil vandaan komen?

Met dank aan Mattraket voor de tip!

UPDATE: Nader onderzoek naar de testmethode wees uit dat voor de tests de “Annex 9 of ECE R 101” (PDF) methode is toegepast (met dank aan macready). Als wij het goed begrijpen wordt er dus alleen getest met een constante snelheid van 50 km/u:

If the vehicle is not equipped with a pure electric operating state, the electrical energy/power storage device discharge shall be achieved by driving the vehicle (on the test track, on a chassis dynamometer, etc.):
– at a steady speed of 50 km/h until the fuel consuming engine of the HEV starts up, or
– if a vehicle can not reach a steady speed of 50 km/h without starting up the fuel consuming engine , the speed shall be reduced until the vehicle can run a lower steady speed where the fuel consuming engine just does not start up for a defined time/distance (to be specified between technical service and manufacturer), or
– with manufacturer’s recommendation.

The fuel consuming engine shall be stopped within 10 seconds of it being automatically started.

We hebben contact gehad met Fisker en hopen op korte termijn meer informatie over de testmethode te krijgen.

Ook interessant!

  • Karma GS-6
    Karma GS-6 is nog altijd een Tesla-killer
  • Karma GS-6
    Raad eens welke auto wéér een nieuwe versie krijgt?
  • Ook de paus gaat elektrisch
  • Nieuws van Karma: sexy SUV of goedkope na-aper?

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Elektrisch, Fisker, henrik-fisker, Hybride, karma, plug-in

Vorig bericht: « Ford komt met nieuwe Fiesta ST Concept
Volgend bericht: VW Polo R WRC gaat los in handen Carlos Sainz »

Lees Interacties

Reacties

  1. Larick zegt

    3 november 2011 om 11:20

    Nou aan de stroom kan het niet liggen, voltage van de accu is hier leidend en niet die van het lichtnet. Lichtnet zorgt er trouwens wel voor dat je een andere laadduur van de accu zult hebben.

    Meest waarschijnlijke reden voor het verschil is een andere testprocedure. Als de TUV ook van een deel snelweg bijvoorbeeld uit gaat, kan dat zuiniger zijn dan veel stadsverkeer. Als sla je dan weer je remenergie meer op.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      3 november 2011 om 16:07

      @Larick:

      verschil in laadduur ga je niks van merken. daar hebben ze de transformator en schakelende voeding voor uitgevonden.

      Login om te reageren
  2. HDM zegt

    3 november 2011 om 11:20

    Amerikaanse stroom misschien alleen bedoeld voor rechtuit rijden, elke bocht is minder km actieradius?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      3 november 2011 om 13:08

      @HDM: Zouden ze daar dan niet verder komen op een setje penlights dan hier?

      Login om te reageren
  3. realiks zegt

    3 november 2011 om 11:21

    Amerikanen zijn vetter = meer gewicht = hoger verbruik

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 november 2011 om 11:23

      @realiks: inderdaad, en Duitsers zijn allemaal sprietjes…

      Login om te reageren
  4. laminaatplaat zegt

    3 november 2011 om 11:23

    1) nieuwe batterij pakketten zijn onbetrouwbaar en de EPA had een slechte batch te pakken?

    2) de EPA heeft steekpenningen gekregen om Fisker in kwaad daglicht te stellen.

    3) verschillende test methodes.

    Ik denk 3.

    Login om te reageren
    • Initial_D zegt

      3 november 2011 om 11:27

      @laminaatplaat: je vergeet optie 4: de TUV heeft steekpenningen gekregen om Fisker in een goed daglicht te stellen.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        3 november 2011 om 12:18

        @Initial_D:
        Of 5: Het parcours van 83 kilometer was voornamelijk bergaf…

        Login om te reageren
        • Scorso zegt

          4 november 2011 om 14:55

          @StijnB: of 6: CCCCCOOOOMMMMBBBOOOBREAKER!

          Login om te reageren
  5. aeroo zegt

    3 november 2011 om 11:24

    Amerikanen hebben gemeten in miles en dit geïnterpreteerd als km’s? 50mile = 80 km dus 50mile is afgelezen door een tijdelijk ( wellicht uit europa afkomstig) persoon als km.

    Zo, das opgelost, niks aan de hand mensen door lopen.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 november 2011 om 11:26

      @aeroo: Het was al omgerekend naar KM’s.. No thx, ik blijf nog effe staan..

      Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    3 november 2011 om 11:25

    Geen autobahn daar he.. :lol:
    Nee maar absoluut geen idee, dat moet gewoon een geheel andere test geweest zijn dan.

    Login om te reageren
    • mazdarx8 zegt

      3 november 2011 om 11:29

      @kaasboerin: dat is eigenlijk wel waar, hoe harder je rijd hoe meer energie er nodig is,
      en aangezien ze in de vs een stuk langzamer rijden dan in duidsland…
      bovendien is duidsland dichter bevolkt dus drukkere wegen dus meer afremmen en weer optrekken op drukke wegen.

      Login om te reageren
      • mazdarx8 zegt

        3 november 2011 om 11:31

        @mazdarx8: *duiTsland

        Login om te reageren
  7. mazdarx8 zegt

    3 november 2011 om 11:26

    zohee, bijna 2 keer zoveel.
    ik vraag me af welke dan de meest realistische is,
    waarschijnlijk de amerikaanse…

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    3 november 2011 om 11:32

    Komt puur door de testmethode. Bij de Leaf waren er ook compleet verschillende waarden in Japan, Europa en de VS.

    Het meten van “stroomverbruik” is zo ondoorzichtig als het maar zijn kan.

    Login om te reageren
    • rikkon zegt

      3 november 2011 om 11:35

      @robbie In 1891 wisten ze het al: ’there are 3 kinds of lies: lies, damned lies and statistics’

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 november 2011 om 11:41

      @robbie: Yep, ken je nagaan wat voor onzin het is, nu is het al helemaal duidelijk dat het weinig zegt, en hoeveel het van de bestuurder zelf afhangt.

      Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    3 november 2011 om 11:34

    Ik zie voor de toekomst alweer voer voor discussie.

    Waar je heftige discussies hebt over de opgegeven pk’s en of ze al dan niet kloppen, krijg je in de toekomst discussies over de range van de batterijen.

    “Mijn batterijen rijden 80 km.”
    “Dat klopt niet! Of ze hebben gesmokkeld met Duracell batterijen…”

    Zoiets dus…

    Login om te reageren
  10. jelmer zegt

    3 november 2011 om 11:47

    Wat voor testcyclus is gebruikt door de TUV? De NEDC? En de Amerikanen?

    Login om te reageren
  11. hjkort zegt

    3 november 2011 om 11:49

    verschil in meting. TUV hanteert europese rijcyclus en EPA hanteert Amerikaanse rijcyclus (?). Karma is waarschijnlijk beter afgestemd op NEDC rijcyclus.

    Login om te reageren
  12. mattraket zegt

    3 november 2011 om 11:52

    Bij niet-elektrische voertuigen zit de EPA ook vaak aan de pessimistische kant (in het dagelijks leven halen bestuurders vaak een betere score) en zijn de Europese cijfers juist vaak te optimistisch (wat de meesten van ons ervaren wanneer we de opgegeven verbruikscijfers niet kunnen benaderen). Bij elektrische auto’s is het misschien het zo. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, rond een mijl of 42 (67 km). Verrek, precies wat ik nodig heb om straks geheel op de accu naar de zaak te forensen.

    Login om te reageren
  13. Gideon zegt

    3 november 2011 om 11:57

    Zou de omgevingstemperatuur wel genormaliseerd zijn?

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    3 november 2011 om 11:58

    Zo’n verrassing is dat niet:

    En dan weten we niet eens wat voor “testmethode” TÜV gebruikt heeft. Daar zwijgt Fisker namelijk (heel toevallig?) over.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      3 november 2011 om 12:12

      @robbie: PS En Fisker heeft de Karma nu door de TÜV laten testen volgens een of andere “Annex 9 of ECE R 101” methode. Daar heb ik verder geen informatie over kunnen vinden.

      Het lijkt er een beetje op dat ze de voor hun zelf meest gunstige meetmethode gezocht hebben zodat ze mooie sier kunnen maken met een persbericht.

      Login om te reageren
      • macready zegt

        3 november 2011 om 12:34

        @robbie:
        Annex 9 staat hier beschreven:
        http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r101r2e.pdf

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          3 november 2011 om 13:14

          @macready: thnx! Als ik het dus goed begrijp hebben ze dit alleen maar getest met een constante snelheid van 50 km/u:

          Niet echt realistisch lijkt me.

          Login om te reageren
          • macready zegt

            3 november 2011 om 13:53

            @robbie:
            Klopt, de TÜV methode test eerder een theoretisch maximum dan een gemiddeld maximum in dagelijks gebruik. M.a.w., de gemiddelde gebruiker heeft veel meer aan de Amerikaanse resultaten, de TÜV methode is een aardige ijking voor de maximale theoretische fabrieksopgaven.

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              3 november 2011 om 15:26

              @macready: thnx voor de toelichting! TÜV klinkt natuurlijk wel heel leuk in een persbericht ;)

              Login om te reageren
        • MrKC zegt

          3 november 2011 om 14:58

          @macready:
          Of in het Nederlandsch (officieuze EU-vertaling):
          http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:158:0034:0105:NL:PDF

          Login om te reageren
    • baasbas zegt

      3 november 2011 om 13:47

      @robbie: Mooie tabel… Country: Europe..

      lol

      Login om te reageren
  15. euro95 zegt

    3 november 2011 om 11:59

    Zien jullie de kans? Is dit misschien een waarschijnlijke reden om de elektrische voertuigen finaal aan de kant te laten staan? :)

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      3 november 2011 om 12:00

      @euro95: Inderdaad, goede kans zeg! En ook alle priussen die er bestaan uitmoorden en opjagen als konijnen? :twisted: :evil:

      Login om te reageren
      • frensj zegt

        4 november 2011 om 11:32

        @euro95: Praat jij thuis ook altijd met jezelf? :)

        Login om te reageren
        • euro95 zegt

          4 november 2011 om 13:02

          @frensj: Eigenlijk wel, aangezien ik erg zelfstandig ben (A)

          Login om te reageren
  16. FiXeR zegt

    3 november 2011 om 12:00

    In Amerika gebruiken ze natuurlijk RON93 stroom en uit ons stopcontact komt RON98 superstroom!

    Login om te reageren
  17. Jantje_555 zegt

    3 november 2011 om 12:20

    in amerika zal het wel eerlijker zijn gemeten met de airco en de lichten aan!

    Login om te reageren
  18. dotternetta zegt

    3 november 2011 om 12:40

    30 km verschil? Ik denk dat ze de mijlen en km’s door elkaar hebben gehaald.

    Login om te reageren
  19. mardiv zegt

    3 november 2011 om 12:45

    Ik heb het ‘genoegen’ gehad om met de EPA te werken… ik heb nog nooit zo’n knullige en prutserige organizatie gezien. De TUV vertrouw ik meer.

    Login om te reageren
  20. rooderkerk51 zegt

    3 november 2011 om 14:09

    Robbie, wat is dat toch – zo negatief? Denk je nou echt dat een toonaangevende organisatie als de TUV toestaat dat ‘klanten’ met hun cijfers rommelen. Het is gewoon een standaard meetmethode, ook gebruikt voor andere elektrisch aangedreven auto’s. Wat heeft het voor zin om een merk kapot te schrijven? Zie hoe de typegoedkeuring uitpakt, ga met de Karma rijden en oordeel dan.

    Login om te reageren
  21. BMW330Ci zegt

    3 november 2011 om 16:15

    constant 50 km/h?! meest lompe testmethode ooit. Het gaat juist om het accelereer en weer afremmen continue. Als ik constant 50 rijd met mijn 318i dan rij ik ipv gemiddeld 1 of 13 wel 1 op 40

    Login om te reageren
  22. norge zegt

    3 november 2011 om 16:18

    Een test met constant 50 dus, lekkere test dan , Amerikaanse test lijkt me iets beter op de realiteit afgestemt. Kortom de auto haalt in het echie de afstand van 80 niet.

    Login om te reageren
  23. speedzz zegt

    3 november 2011 om 20:03

    Met mijn rijgedrag zal deze fisker dus maar 30km rijden.. Zonde.. Tis nog zo een lekker bakkie

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 november 2011 om 01:06

      @speedzz: als je accu’s leeg zijn kan je gewoon doorrijden hoor. Daarna springt namelijk de verbrandingsmotor aan en die wekt stroom op zodat je door kan rijden.

      Login om te reageren
  24. arias zegt

    20 november 2011 om 12:45

    nou behalve the Fisker Karme en mooie voeten zie ik verder geen Chicks

    Login om te reageren
  25. arias zegt

    20 november 2011 om 12:46

    oh laat maar zie het al

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North