• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Flexibele achtervleugels vanaf vandaag verleden tijd

Auteur: nicolasr, gepost 15 juni 2021 om 17:01 – 8 Reacties

Red Bull achtervleugel

Vanaf vandaag is er dus eindelijk geen gezeur meer over flexibele achtervleugels. Althans, dat zou je denken…

De afgelopen maanden is er meer dan genoeg gezegd over de vermeende flexibele achtervleugels van onder meer Red Bull. Vooral Mercedes zat een partijtje te grienen over die dingen. De Red Bull zou tot wel 6 tienden per rondje winnen door hun vleugel.

Red Bull aan de andere kant had een troef in handen betreffende de (te) flexibele vóórvleugel van Mercedes. Het was een beetje een ‘Mexican Standoff’, maar dan tussen twee partijen.

Maar toen werd het 15 juni

Dat is de dag waarop de FIA haar strengere tests in praktijk gaat brengen. Het zit ongeveer zo. De FIA test de achtervleugels door er 1000 Newton op los te laten. Als de vleugel dan niet flext, is er niks aan de hand.

Alleen zijn de krachten die de lucht op hoge snelheid op de vleugel loslaat vele malen groter, tot wel 4000 Newton. En de slimmeriken van Red Bull hadden vleugels die bij 1000 niet bogen, maar bij 4000 wel. Dus test de FIA vanaf vandaag ook met grotere krachten.

Probleem opgelost. Zou je denken.

Overgangsperiode van 1 maand

In al haar wijsheid heeft de FIA besloten dat de teams niet direct hun vleugels knetterstijf moeten maken. Nee, dat hoeft pas over een maand. Tot die tijd mogen de vleugels nog 20% afwijken van de aangescherpte eisen.

En dat betekent dat de teams tijdens de aankomende triple header (Frankrijk en 2 keer Oostenrijk) alsnog met een flexibelere achtervleugel kunnen rijden dan eigenlijk is toegestaan.

Geen man overboord bij Red Bull

Teambaas Christian Horner heeft namelijk gezegd dat het stijver maken van de achtervleugel helemaal niet zoveel tijdverlies oplevert. Volgens hem scheelt het in het slechtste geval een tiende per rondje.

En aangezien de het met de racepace van Max en Checo wel goed zit, zouden ze nog steeds in de buurt van Mercedes kunnen zitten.

We gaan het allemaal zien komend weekend!

Ook interessant!

  • Deze Mercedes-AMG G63 heeft een ruig verleden [update]
  • Mercedes achtcilinders
    Mercedes achtcilinders gaan nog een hele tijd blijven
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Christian Horner, fia, Formule 1, Max Verstappen, Mercedes, Red Bull Racing, Sergio Pérez

Vorig bericht: « Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
Volgend bericht: Dit is de goedkoopste Aston Martin van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    15 juni 2021 om 17:44

    EDIT: Dank u! Is inmiddels aangepast!

    Login om te reageren
  2. KEV9 zegt

    15 juni 2021 om 17:49

    En de flexibele voorvleugel van de Mercedes ?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 juni 2021 om 18:08

      @soulmaster: goede vraag. En eigenlijk ook de enige vraag die er in dezen nu toe doet.

      Login om te reageren
    • ghini zegt

      15 juni 2021 om 18:14

      @Soulmaster: daar ben ik nou ook benieuwd naar. Kleine moeite om die test ook aan te passen lijkt me..

      Login om te reageren
    • raym zegt

      15 juni 2021 om 18:38

      @Soulmaster: Die mag vast wel blijven. Mercedes komt overal mee weg. Iets met track limit staat me iets vaag van bij.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 juni 2021 om 19:33

      Totáál ander verhaal natuurlijk 🤣

      Login om te reageren
  3. okdoei zegt

    15 juni 2021 om 19:46

    “En aangezien de het met de racepace van Max en Checo wel goed zit, zouden ze nog steeds in de buurt van Mercedes kunnen zitten.”

    Andersom. MB komt misschien een fractie dichterbij RBR.

    Login om te reageren
  4. heartofsteel zegt

    15 juni 2021 om 21:35

    blm-er hamilton krijgt zijn zin weer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North