• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Flinke vertraging BMW-onderdelen door nieuwe software

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 juni 2013 om 18:25 – 14 Reacties

'Kijk, daar hebben we er nog 2.000 van nodig. Lukt dat?


(Nieuwe) computersystemen staan bijna altijd garant voor sores, niet alleen bij de overheid (hoi, trajectcontroles! Hoi, tunnels!), maar ook in het bedrijfsleven. Bij BMW schijnt de implementatie van een nieuw systeem de logistiek danig in de war te schoppen.

BMW voerde onlangs de grootste softwareoperatie in 20 jaar door, waarbij het met de aansturing van de onderdelenleveranties niet helemaal gladjes verliep. Gevolg: standrechtelijke executies van de ontwikkelaar Duitsers met de handen in het haar, en een leveringsachterstand van zo’n 200.000 onderdelen. Geen fijn nieuws als je in een sector werkt waar de logistiek inmiddels dusdanig fijngeslepen is, dat een beetje zand in de machine snel tot problemen leidt.

Daarnaast: BMW boekt nog steeds (tussentijdse) verkooprecords, en dan kan je dit soort haperingen helemaal slecht gebruiken. BMW zal ook dit jaar de traditionele zomerstop in de fabrieken (grotendeels) schrappen om aan de vraag te kunnen voldoen. Als Opel of Fiat nou zoiets zou overkomen…

Ondertussen wordt in het centrale magazijn in Dingolfing met man en macht gewerkt om de boel weer wat vlot te trekken. Denk hierbij aan motivators nachtdiensten en wat dies meer zij. Over een week of 3 tot 4 is de achterstand hopelijk ingelopen, aldus een woordvoerder.

Een dergelijke storing is te verwachten, je kunt testen wat je wilt, de echte problemen dienen zich toch pas aan tijdens reëele omstandigheden. Toch geeft het maar weer eens aan hoe afhankelijk we zijn van de computers. Gelukig brengt dit voorlopig meer goeds dan slechts met zich mee. (via autokompas)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW M2 kust reclamezuil met flinke schade tot gevolg

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, fabriek, fail

Vorig bericht: « McLaren MP4-12C: rijtest en video
Volgend bericht: Video: Radical SR8 RX verpulvert Brits baanrecord »

Lees Interacties

Reacties

  1. pleiades zegt

    17 juni 2013 om 18:45

    Achja, bij die Fransen is dit dagelijkse kost. Mijn Mégane RS staat al drie weken op onderdelen te wachten :’)

    Login om te reageren
    • pleiades zegt

      17 juni 2013 om 18:46

      @pleiades: bij de* Fransen

      Login om te reageren
  2. awesome zegt

    17 juni 2013 om 19:27

    Word de Mini daar ook geprocuceerd?

    *mompelt iets over schakelflippers*

    http://www.autoblog.nl/nieuws/mini-sorry-dat-we-een-paar-onderdelen-zijn-vergeten-58979

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      17 juni 2013 om 19:27

      @awesome: *geproDuceerd

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    17 juni 2013 om 19:29

    Wat een sappig verhaal…

    Login om te reageren
  4. erce zegt

    17 juni 2013 om 20:43

    Ik word er gek van. Heb 22 mei een aanrijding gehad met als resultaat zgn “schroefschade”. Het is nu 17 juni en ik heb mijn auto nog steeds niet terug. Met een beetje mazzel komt het missende onderdeel (een voetgangersdetectiestripje van 70 euro) volgende week binnen en heb ik na bijna 5 weken mijn auto terug. Te bizar voor woorden en het laatste woord is hier dan ook nog niet over gesproken…

    Login om te reageren
  5. Carreza zegt

    17 juni 2013 om 20:44

    Error 335i: part not found …?

    Login om te reageren
  6. mtber zegt

    17 juni 2013 om 21:39

    Als dit al algemeen bekend word dan is er sprake van echte paniek in de organisatie. Ik werk al vele jaren met process automatisering in de automotive. Implementaties en upgrades dienen echt grondig voorbereid te worden waarbij het normaal is om zeker 4-6 keer te testen inclusief een zo compleet mogelijke simulatie van het totale process. Tel daarbij op de gevoeligheid mbt leveranciers en de behoefte om voorraad minimaal te houden, dan heb je al snel een impakt op je process die grote gevolgen kan hebben. Wellicht dat de problemen zich niet echt voordeden in de eerste dagen. Gevolg is dat ze dan ook niet eenvoudig of geheel niet terug kunnen naar de oude situatie. Ik zou niet graag de verantwoordelijke willen zijn in die situatie.

    Login om te reageren
  7. erce zegt

    17 juni 2013 om 21:54

    Ik heb van BMW begrepen dat de problemen ook deels veroorzaakt worden door overstromingen in het gebied waar het centrale magazijn staat. Maar dat heb ik vandaag voor het eerst gehoord.

    Login om te reageren
  8. val2411 zegt

    18 juni 2013 om 10:04

    Zelfde verhaal hier. Auto staat reeds 3,5 week bij de garage vanwege kapotte luchtbalg van luchtvering. Geklaagd bij BMW Nederland en Duitsland. Laatste verwezen door naar eerste en eerstgenoemde stuurde een brief waar ze inderdaad een combinatie van overstromingen en nieuwe software noemeden als oorzaken. Een aanfluiting en totaal gebrek aan respect naar de klant toe was de opmerking dat ze niks voor mij konden doen, maar wel hoopten dat, nadat mijn auto gerepareerd was (hoewel ze niet konden vertellen wanneer dit zou zijn), ik weer met plezier BMW zou rijden! Wat een arrogantie… Sowieso ging de luchtbalg al na 2,5 jaar en 60.000km kapot, wat ook al niet had mogen gebeuren op een auto van 85k. Triest. Na de vakantie te koop zetten en een Japanner kopen. Rijdt minder maar staan in ieder geval minder vaak in garage. Gatverdamme…

    Login om te reageren
  9. erce zegt

    18 juni 2013 om 11:21

    Ik heb na 3,5 weken in een x1 gereden te hebben, inmiddels een 5 serie voor de deur afgeleverd gekregen. Heb een BMW topcover verzekering (één telefoontje en wij regelen alles voor u) en heb na die aanrijding alles zelf mogen regelen. afslepen, taxi (!) naar huis, volgende dag afslepen naar BMW, vervangend vervoer. Voor alles heb ik zelf moeten bellen om de boel te regelen. Erg jammer, want tot een half jaar geleden was de service van BMW altijd top, maar de laatste tijd laten ze hele grote steken vallen.

    Login om te reageren
  10. wim45wim zegt

    19 juni 2013 om 16:27

    beste mensen ik zit al vanaf 2 mei te wachten op een motor kabel van m’n M3 cabrio die nog geen jaar oud is.
    dit is toch niet normaal he dat we allemaal zo lang moeten wachten.
    Als ik volgende week mijn auto niet terug heb, neem ik een Advocaat
    want dit is toch niet normaal ik zit al 2 maanden te wachten op me auto anders is de zomer al voorbij!!!!

    Login om te reageren
    • val2411 zegt

      20 juni 2013 om 08:31

      @wim45wim: Misschien moeten we gezamenlijk een advocaat nemen. In Amerika maken ze daar zo’n class-action suit van. Dan klagen de gedupeerden gezamenlijk iemand aan.

      Login om te reageren
  11. White_Lightning zegt

    7 augustus 2013 om 22:15

    3 weken geleden een afspraak gemaakt om achterbumper E91 te vervangen. Maandag netjes mijn wagen afgeleverd. Planning was 2 dagen werk. Dinsdagavond krijg ik het nieuws dat de bumper niet beschikbaar is en dat ik mijn BMW weer mag ophalen. Ze weten nog niet wanneer er een volgende afspraak kan worden gepland. Ze gaan me wel contacteren.
    Deze service maakt echt geen indruk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North