Waarom Europese auto’s minder leuk zijn in/door Amerika

Auteur: , 98 Reacties

Er zijn altijd grote verschillen geweest tussen Europese en Amerikaanse regelgeving voor wat betreft veiligheids- en emissie-eisen. Maar wat waren die eisen en wat waren de consequenties? We zetten ze op een rijtje, vergezeld van een aantal voorbeelden.

Citroen SM

De schitterende meesturende lampen achter glas waren één van de grote attracties van de Citroën SM. Behalve op Amerikaanse versies, want daar waren deze lichtunits niet toegestaan, met bovenstaand resultaat als gevolg. Slechts een van de vele voorbeelden die aantonen dat Europese auto’s niet leuker worden van Amerikaanse regelgeving.

Minimum hoogte van de koplampen

Het eerste wat opvalt bij latere versies van de MGB en MGB GT zijn de grote rubberen bumpers. Toch is dit niet het enige punt waarop de MGB is aangepast aan Amerikaanse regelgeving. De koplampen stonden voor de nieuwe regels van begin jaren ’70 namelijk te laag. Geld om het bodywork aan te passen was er niet en daarom werd simpelweg de auto wat hoger op zijn wielen gezet…

MGB GT

Een ander, ouder, voorbeeld is de Austin Healey Sprite. Ook deze auto moest het met name van de Amerikaanse markt hebben, maar de hoogte van de lampen in het originele ontwerp voldeed niet aan de eisen. De lampen van het productiemodel verhuisden naar de motorkap, wat zijn bijnaam Frog Eye verklaart. Een aparte Europese versie met normale koplampen werd nooit gebouwd.

Austin Healey Sprite

Harmonica-bumpers

Dezelfde regels die de MGB GT zijn rubberen bumpers gaven, zorgden ook voor de kenmerkende harmonicabumpers van de Porsche 911 SC uit 1974. Daar waar sommige merken er voor kozen alleen de US-spec modellen met deze harmonica-bumpers uit te rusten, schotelde Porsche ook de Europese consument deze lelijke bumpers voor.

Porsche 911 SC

Ook de Alfa Romeo Milano, de Amerikaanse versie van de 75, had harmonica-bumpers. Deze zaten niet op de Europese modellen, met uitzondering van de 75 America. Dit was een speciale uitvoering die optisch grotendeels gelijk was aan de Milano.

Alfa Romeo Milano

Sealed Beam Headlights

Tussen 1940 en 1984 waren zogenaamde sealed beam headlights verplicht in de Verenigde Staten. Deze lampen bestaan uit één geheel, je kunt dus niet enkel het pitje vervangen als je gloeidraad doorbrandt. In Europa hadden veel auto’s gecombineerde lichtunits, maar om te voorkomen dat je bij een kapot lampje de hele unit moest vervangen, werd er gekozen voor losse lampen. Deze Mercedes S-Klasse (W126) is een van de vele voorbeelden. Grappig detail, deze generatie S-Klasse was alleen in de Verenigde Staten leverbaar met een dieselmotor. Die brandstof is daar nu eenmaal populairder dan hier…

Mercedes S-Klasse

Emissie-eisen

In 1973 brak de oliecrissis uit en die was zowel in Europa als in de Verengide Staten voelbaar. Daar waar men in Europa vooral kleinere motoren ging gebruiken, knepen ze in de Verenigde Staten dezelfde vijf, zes- en zevenliter V8’en af tot 120 à 150 pk. Vraag me niet hoe het kan, maar de emissie-eisen waren aan de andere kant van de Atlantische Oceaan toch een stuk strenger. Neem nu de Ferrari 308 GTB/GTS. Oorspronkelijk had dit model een drieliter V8 met zo’n 250 pk. Om aan de emisie-eisen in de VS te kunnen voldoen, werd begin jaren ’80 overgeschakeld van carburateurs naar injectie. Het vermogen van het Europese model daalde daarmee tot 214 pk, in de Verenigde Staten zelfs tot 205 pk. Pas twee jaar later kreeg de 308 vier kleppen per cilinder om het vermogensverlies van de Bosch K-Jetronic-injectie weer een beetje goed te maken. Het resultaat: 240 pk. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat in Italië en Nieuw-Zeeland ook de 208 GTB/GTS leverbaar waren. Deze hadden een tweelitermotor omdat dit goedkoper was in de belasting en deze leverde slechts 155 pk.

Ferrari 308 GTB Qv

Ouderwetse veiligheidseisen

Carbon? Wat is dat? Nee, dit supersterke wondermiddel vinden de Amerikanen maar niks. Daarom moest de Alfa Romeo 4C aan alle kanten worden ‘verstevigd’ met aluminium delen. Het resultaat? Ruim 100 kilo aan extra gewicht en da’s flink op een massa van 895 kilo. Gelukkig hebben wij daar geen last van.

Alfa Romeo 4C

Slechts een paar voorbeelden, er zijn er legio. Aanvullingen graag in de comments!



98 reacties

Zeer informatief voor de zaterdag middag
Pagani had toch problemen met de Zonda en de Amerikaanse regelgeving? Ik weet het fijne er niet van (geen airbags geloof ik) maar kan mij herinneren dat het vrij bijzonder was als er daar één rondreed.
@Lon: de zonda mag volgensmij (nog) niet rondrijden op de Amerikaanse wegen vanwege de minimum veiligheids eisen. Maar er zijn geruchten dat die regels gaan veranderen
@Lon: Het probleem is dat indien de passagier of bestuurder geen gordel om heeft de desbetreffende persoon een kopstoot krijgt van het dashboard of stuur. Omdat in Amerika in sommige staten gordels (nog) niet verplicht zijn om om te doen moeten de airbags ook bescherming bieden in de auto waar je met je hoofd mét gordel niet het dashboard zou kunnen raken. Dit was trouwens ook voor Spyker een probleem.
@patrick_koning: ik heb het opgezocht. Alleen in New Hampshire is het niet verplicht
Om heel eerlijk te zijn vindt ik de Amerikaanse SM mooier dan de Europese, die vier ronde koplampen staan goed!!
@toeter11:

Dat kun je toch niet serieus menen, niet ?



http://img.favcars.com/citroen/sm/wallpapers_citroen_sm_1970_1.jpg
@desjonnies:

Nou en ..
Ik vind de lancia scorpion stoerder dan de monte Carlo ..
@toeter11: Ik vind de USA-versie juist weer niet mooi…
@toeter11: Het glazen omhulsel van de koplamp die overgaat in de mooie plaats voor het nummerbord is juist één van de grootste karaktereigenschappen van de SM.
Het enige merk wat er lekker uitzag met dikke bumpers was natuurlijk volvo met zijn 240 serie.
@norge: Ik hoorde de Volvo al om het hoekje pruttelen…
@e1000bmw523i: met een of andere verlepte pluizige sandaaldragende ex-hippie achter het stuur, vreselijk volk reed er altijd in die dingen. Als het geen pluizen waren dan wel van die ultra correcte gristenen met rok of ruitjesoverhemd.
@norge: Saab, ook zo’n voorbeeld.
@norge: De reden dat de Volvo 480 klapkoplampen kreeg had ook te maken met Amerikaanse wetgeving. Volvo had namelijk grootse plannen met dat model in de US. Alleen is de 480 uiteindelijk nooit in de US op de markt gekomen…
Wat een leuk stuk, vermakelijk geschreven ook! Van die dingen die je wel hebt opgemerkt, maar waar je de details niet van wist. Smaakt naar meer!
Ongelode benzine was daar in 1972 al standaard ..
Net zoals autolak op waterbasis ..

Europese auto’s waren al 15 jaar oud als ze daar de showroom uit rolden ..

Buiten het feit dat Europese fabrikanten beter hun brol in Europa konden slijten bij gebrek aan NHTSA ..
@lincoln: autolak op waterbasis ….Zo’n beetje het domste wat er uitgevonden is….
@norge:

De schetsen van leonardo da Vinci zijn ook debiel ..
Maar vooruitgang moet ergens beginnen ..
@lincoln: moest lachen…
@norge:

Ik ook .. Aangezien de ontwikkeling van water gedragen verf een enorme vooruitgang is ..
@lincoln: dat vondt de roestduivel ook…
@norge: en alle steenslag ook…
Dankzij de emissie eisen is het 2x voorgekomen dat een Pick Up het snelste was wat je kon kopen in de US. Omdat de emissie eisen daarvoor niet geldden. De Dodge Little Red Express en de GMC Syclone waren in hun tijd sneller naar de 100km/h dan Ferrari’s etc. Toch lullig als je dr naast staat met je 308 of 348….
Ondergang van Jensen Motors mede dankzij de oliecrisis. Had graag gezien wat voor auto’s ze nog meer op de markt hadden gebracht.
Je bent de side-lights vergeten, ingevoerd in 1968 als ik me niet vergis.
Verder hadden en hebben Amerikanen oranje stadslichten voor en compleet RODE achterlichten achter, zelfs de pinkers (knipperlichten) zijn rood, dat is heel even teogestaan geweest in de VS oranje knipperlichten.

De auto die al deze ellende heeft veroorzaakt was de Chevrolet Corvair, een nu grotendeels vergeten auto, maar een auto die enorm belangrijk is geweest qua concern-blunders, qua vormgeving (met de Corvair nam de VS afscheid van het overdadig chroom en de vleugels.
Verder is de Corvair de aanleiding geweest voor de VS om serieus om te gaan met voertuig-veiligheid
Ik heb er ooit een stukje over geschreven :
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-chevrolet-corvair/

Ook werden de emissie eisen zwaar aangepakt, de rubber-bumper MGB’s hebben een re-generatie systeem waar een space-shuttle ingenieur nog van wakker kan liggen, Amerikaanse Porsha 911’s van na 1974 waren niet vooruit te branden.

Eigenlijk denk ik vaak dat niet de Japanners of de Europeanen maar deze Amerikaanse
regels hun eigen auto industrie hebben lamgelegd, de lef de ontwerpen alles werd laf.

Hier zo’n afschuwelijke Amerikaanse K-car BAH!

http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2011/08/citation.jpg
@desjonnies: Bijna, de Citation is een Chevrolet en het K-Platform was van Chrysler. ;)
@desjonnies:

Mooi voorbeeld ..
De aller aller aller goedkoopste Amerikaan uit 1980 ..
Stond ongeveer gelijk aan een Jaguar ..
@lincoln: als alles automotive uit Amerika zo superieur is, waarom rij jij dan in hemelsnaam bmw?
@lekbak:

En Ford en lancia en oldsmobile en FIAT en Renault en Lincoln en Jaguar en Citroen en Nissan en Rover ..
@desjonnies: oranje knippers achter is nog steeds toegestaan.
@desjonnies: en wat dacht je van de brandende knipperlichten voor zoals bijna bij alle Mercedessen in de 80′ en 90′.

Toch vind ik bijna elke US-spec auto mooier dan de EU-spec. Kijk bijvoorbeeld naar de Audi A5 (prachtige voorlampen en rode knipperlichten achter)of een W140. Ook de Amerikaanse W107, in tegenstelling tot andere liefhebbers, mooier.
Daarnaast heb je iets anders en een auto die oorspronkelijk op een continent ver van ons heeft gereden. Persoonlijk vind ik dat wel iets hebben. Zelfs een E28 met gigantische US bumpers vind ik prachtig. De US-spec BMW Z4 is 1 van de weinige US-spec auto’s die ik echt vreselijk vind, met die ronde side markers.
Over het algemeen zijn de auto’s er niet mooier op geworden. Dat van die sealed beam wist ik niet, verklaart wel mijn vraag waarom dus veel koplampen anders zijn.

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
En dan die idioterie zoals b-stijl verziekende gordels ..
En toeterknop vergrotende airbags ..

Verschrikkelijk is het .. Verschrikkelijk ..
@lincoln: Krijg maar eens een ongeluk op de snelweg en zeg dan nog een keer dat een airbag voor je neus verschrikkelijk is.
@mercedesclk350:
Die krengen zijn ook vreselijk, je hele smoel zit onder de talkpoeder, je oren suizen nog dagen na en waarom?
Omdat er ooit sukkels waren die een gordel niet stoer vonden.
Doe mij maar harnasgordels, werkt veel beter.
@mercedesclk350: Ironie is je blijkbaar vreemd…
De verplichtte oranje reflectoren op de zijkant is wat mij vaak het meeste stoort op auto’s voor de Amerikaanse markt. Leuk artikel trouwens!
@jonkheer: op de EU-spec Volvos dus ook?
@jonkheer: McLaren P1 is het meest recente voorbeeld waar het erg stoort aan de voorkant bij de US versie
@hzr: Daar vind ik het juist goed gelukt, als uitzondering op de regel. Met name omdat het in de vorm is van het McLaren-logo en ook nog eens oranje (dé McLaren-kleur)
@jonkheer: gezien je avatar had ik toch wel verwacht dat je dat briljant mooie Spyker stuurtje zou noemen dat in Amerika verwisseld moest worden door een conventioneel exemplaar afkomstig van volgens mij Audi/Lambo.
Leuk stuk, lees dit soort columns met veel plezier.
hee, hier had ik laatst nog over met @dizono: top kerel! mijn merc heeft een grotere motor (4.5 liter v8 inplaats van een 3.5) zal er misschien mee te maken hebben met groot, groter, grootst.. maar zoals @desjonnies: al zei, de side lights, de pinkers zitten in de koplampunit ingebouwd. zoals hier http://assets.mbusa.com/vcm/MB/DigitalAssets/Vehicles/Models/2015/C300W4/Features/2015-C-CLASS-SEDAN-034-MCFO.jpg
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/new-2015-c-class-w205-has-three-different-headlights-photo-gallery_2.jpg

even een voorbeeldje, maar dizono het is me al stukken duidelijker geworden!
@henkhupelschoten: Ahh, ik wist wel dat ik het erover had gehad met iemand, maar niet meer precies wie en wanneer. =)
De steviger bumpers waren volgens mij het gevolg van een wet die voorschreef dat een botising tot 5mph zonder schade kan worden weerstaan… de normale europese chromen bumpers konden dat niet hebben..

Mooi voorbeeld daarvan vind je ook op de Alfa Spiders…geen harmonica, maar een 20 kilo zwaar stuk ijzer, dat met schokdempers aan de auto vastzit…en alle subtiele looks van de spider verknalde..
@hans75:

Kwam in 1975 naar ik meen ..
Lichtere bumpers met schokbrekers er achter ..
Werkt uitstekend ..
De Countach is hier ook een mooi voorbeeld van!

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–mDjk5Sv6–/184mrfb9fesa0jpg.jpg
@lamborghini_bastiaan: Goeie! Wat een afgrijselijk ding zo met die spoilers
@dizono: bumpers Dizono, bumpers
@dizono: Spoilers (to spoil) mag in dit geval heus wel. Die mooie Lambo is gruwelijk ‘ spoiled’ door die botsauto-bumper.
@dizono: Spoiler alert!
Leuk stukje! Maar hoe zit/zat dat met Amerikaanse auto’s die naar Europa zijn geïmporteerd? Volgens mij knipperlichtjes die niet rood mogen zijn maar oranje? Voor de rest…?
@jippie:

Heb in NL wel eens een boete gehad omdat ik een derde remlicht had in mijn Amerikaan ..

The horror ..
@lincoln: waarom zou je daar nou een boete voor krijgen?? Slaat werkelijk nergens op…
@e550:

Een maand later was het ineens een levensreddende innovatie ..

Ik maak de wet niet ..
@lincoln: Je was gewoon toen al geniaal maar de overheid heeft dat dus pas een jaar later erkend.
@mercedesclk350:

Net als autogordels en airbags was dat allang en breed Amerikaanse standaard ..
@lincoln: Zag trouwens laatst in Belgie een Dodge RAM, die had een derde remlicht dat meeknipperde met het linker knipperlicht… Later gemonteerd denk ik.
@jippie: ze veranderen de knipperlichten zodat niet de hele lamp mee gaat knipperen. Ook krijg je van RDW een super mooie mistlicht achterlicht die je onder of in je achterbumper moet vastmaken. Veel niet EU merken leveren de auto’s in de VS zonder achter mistlampen.
@jippie: Onze Camaro had gewoon rode knipperlichten. We moesten wel een mistachterlicht monteren maar daar hebben we een achteruitrijlicht voor opgeofferd. En zijknipperlichten op het spatbord voor. Verder geen aanpassingen. Oudere modellen moeten soms andere koplampen ivm de andere afstelling in de States. Onze had xenon en die hoefde niet anders afgesteld worden.
Maserati Khamsin in US spec…., de gruwel…..
Kijk en vergelijk:
http://www.maserati-alfieri.co.uk/khamsin/khamsin-050a.jpg
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/full_width_slider/public/import/articlesv2/images/_de/8279/Maserati_Khamsin_02pop.jpg?itok=OU0LTKau
@Rob: verrek, je bent me voor 😉. Een van mij favoriete designs in Euro-trim, maar die amerikanen hebben ‘m goed verpest.

Overigens wil ik wel een vroeg exemplaar zonder de extra koelsleuven in de neus maar dat terzijde.
@jaapiyo:
Nee joh, juist wél met die koelsleuven. Zoals Jay Leno ‘em ooit op de film heeft gezet. Magistraal gewoon.
https://www.youtube.com/watch?v=en0vS29sUF8

Maar ik heb dan ook een ontzettend zwak voor Maserati’s uit het Citroen tijdperk. De Bora vind ik nog steeds de mooiste sportwagen ooit….
@Rob: hmm…je bedoelt wel dezelfde koelsleuven die ik bedoel? Ik bedoel niet de asymetrische opening in de motorkap die zit er altijd op namelijk maar latere exemplaren hebben nog een paar extra lamellen voorin de neus omdat de koeling waarschijnlijk niet afdoende was op vroege Khamsins. Zonder de lamellen vind ik ‘m zelf echter gewoon wat strakker ogen.

Zonder:
https://c1.staticflickr.com/5/4033/4582040899_d0fd53584c.jpg

Met:
http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2012/08/1975_Maserati_Khamsin_For_Sale_Front_resize.jpg

De Bora vind ik ook mooi maar sinds ik de Khamsin gezien heb is dat mijn favoriet. Het interieur van de Bora is wel wat mooier IIRC.
Leuk artikel! Van sommige wijzigingen wist ik af. Maar dan van de Citroën SM dan weer niet. #+1
1969 werden er hoofdsteunen verplicht en Amerikaanse uitvoeringen van MGB’s daarvan heb ik er een paar gehad uit de zestiger jaren die geen dashboardkastje hadden maar zacht schok absorberend materiaal.
Drie ruitenwissers voor Amerikaanse MG’s, die vond ik erg nuttig want op een Europese uitvoering werd er door slechts twee ruitenwissers ongeveer een halve meter voorruit niet geveegd (enigszins overdreven van mijn kant)
En inderdaad, je auto moest een botsing van 5 MPH ongeschonden kunnen weerstaan @hans75
De meeste Amerikaanse uitvoeringen zagen er NIET uit, uitschieters waren de Rover 3500 SD 1 en de Renault 5 Le Car :

http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2011/11/Rover-3500.png

http://hooniverse.com/wp-content/uploads/2014/11/1978-Renault-Le-Car-5.jpg
@desjonnies: Uitschieters? Je bedoelt vast uitzonderingen? Want ik vind de beide best wel te doen in US spec…
Die bumpers zijn de schuld van Volvo. Die kwamen in 1972 op de proppen met de VESC. http://news.boldride.com/wp-content/uploads/2013/06/rsz_volvo_esc1972-1.jpg.
Net toen ze in Amerika in hun maag zaten met de verkeersdoden die de nieuwe mobiliteit kostten. Gevolg was, dat de Amerikaanse regels bijna rechtstreeks de veiligheidsfeatures gingen verplichten van het productiemodel dat op de VESC volgde: De 200-serie.
Achter de grote aluminium bumpers zitten complete veren / dempers met 15 cm veerweg (vandaar de harmonica), en erop 2 cm rubber. Mijn eigen exemplaar is wat lang uitgevallen, en ik gebruik die constructie bij muren en paaltjes als parkeersensoren: als het paaltje beweegt wordt het tijd om te stoppen.
Andere noviteiten: triangel-gescheiden remsysteem (verlies aan remdruk: nooit meer dan 1 voorwiel verliest remkracht), rolkooi (200 is mede daardoor tot op heden populair in rally), kreukelzones voor en achter (Hallo NCAP, luisteren we mee?)
Overigens is de 200-serie facelift 12 cm korter, omdat ook Volvo het ontsierende dingen vond.
@mout: lang uitgevallen? Heb je een 264te?
@draadloos: Ja en nee. Zelfde chassis, andere motor, en een station-carrosserie: http://www.autojunk.nl/2015/07/hij-is-klein-en-ik-ben-groot
@mout: Je brengt me weer op een goed idee, want begin jaren 70 had bijna ieder merk wel een eigen ESV-(Experimental Safety Vehicle) of in het geval van Mercedes ESF-concept. Daar zitten heel wat bizarre rijdende stootkussens tussen.
@dizono: ‘goed’ idee, zei je toch?
Als je die portretten bij elkaar zet, zitten je lezers straks met tandenstokers in hun ogen te porren…
Wat dacht je van de Mclaren F1. Brrrrrr…

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/ma5ff7cc69g3vmztfzvt.jpg
@baklava: was hij er uberhaupt, een US-spec F1?
Leuk en interessant stuk weer.
Het ergste van Amerikaanse auto’s zijn toch wel de zogenaamde running lights. De oranje contouren verlichting aan de voorzijde.
Ja.
Amerikaanse auto’s zijn ook een stuk minder leuk door regelgeving hiér.

Wat van 40 – 60 mille aan belastingen en BPM op een b.v. nieuwe Mustang V8?
Het heeft ervoor gezorgd dat de Amerikaan vrijwel geheel uit het straatbeeld is verdwenen.
Met uitzondering van pick-ups dan van aannemers enz.
Die bumperterreur in de VS heeft heel veel mooie sportwagentjes destijds geen goed gedaan. Denk Fiat X1/9: eerste serie (1300) met prachtige lichte bumpertjes, daarna (1500) lompe bumpers die helaas ook in Europa werden gehanteerd. De Alfa Spider serie 3 werd er ook niet fraaier op. Zelf had ik ooit een Amerikaanse versie van de Alfa Spider serie 4: brede stootranden in het dashboard en een lomp groot airbagstuur uit de Alfa 164. De MG Midget, MGB, de Triumph Spitfire: ook allemaal verplicht met lompe dikke bumpers de weg op.
@spiderman:

Je kan geen auto’s van papier mache maken en er dan maar van uit gaan dat die meuk overal met open armen ontvangen wordt ..
Bij de Fiat X1/9e hebben ze voor Europa zelfs de Amerikaanse bumpers overgenomen (zonder het inwendige gedeelte), omdat die dikke bumpers veel beter bij het ontwerp paste.
Kwam laatst dit tegen (gewoon in NL):
http://images.thecarconnection.com/lrg/mazda-6-us-02_100208628_l.jpg

Ik dacht eerst “wat de fu*k is dat”, maar hiero de voorkant:
http://wikicars.org/images/en/thumb/3/32/Mazda_6_US_1.jpg/450px-Mazda_6_US_1.jpg

Is dus een geïmporteerde US Spec Mazda 6. Met van die oranje lichtjes en smalle nummerplaatjes enzo. Doel in NL onduidelijk maar opvallen doe je wel! Tenzij je niet geïnteresseerd bent in auto’s, dan valt het niet op natuurlijk.

Overigens, ik zie heel veel Golfs (Mk. III) en Passat’s (B5) met zo’n smal import kenteken, waarom zou je dat van buitenaf halen en niet gewoon in Nederland? Want die hebben ook meestal zo’n lelijke oranje reflector in de koplamp.
@mercedesclk350: auto’s zijn daar vaak rijker aangekleed en zwaardere motoren voor een lagere prijs, en natuurlijk de prijs. Daarnaast mensen die langer dan 180 in de VS wonen, mogen zo’n gratis naar NL brengen.
En ik maar denken dat US-spec erg was… kom net foto’s tegen van de Classic Mini uit Canada. Die heet niet alleen massive knipperlichten en reflectoren aan de zijkant, maar ook een hogere bumper, want die zat te laag. Check even hoe ze dat opgelost hebben!

http://www.aronline.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2013/03/Canadian-Mini-2-600×366.jpg

Twee verticale stangen op de voorkant schroeven en dan daar de bumper op :p
@dizono: lol.
Zou er ook iets stevigs áchter die grill zitten, om de bumper wat kracht te geven? Of vouw je gewoon bij elk paaltje in een klap je hele front op?
@dizono: leuk artikel! Inderdaad schandalig door welke bochten de fabrikanten zich moesten wringen om te voldoen aan de soms idiote eisen die gesteld werden in de US.

Ik mis er echter nog één. En dat heeft niet zoveel te maken met de regelgeving, maar de ‘smaak’ van het Amerikaanse publiek. En dan heb ik het over de Maserati Coupe. De opvolger van de 3200GT. Deze had die karakteristieke boomerang achterlichten. Het was een van de weinige auto’s die zo herkenbaar is aan de achterkant, zeker in het donker. Maar de Amerikanen vonden het niets waardoor er ineens conventionele achterlichten op kwamen… De Amerikaanse autopeds vond het niets, die vonden de boomerang achterlichten ook mooier. En toch kreeg de Coupe van die Daewoo esque achterlichten. En de Aziaten en Europeanen moesten de ‘goede’ smaak van de Amerikanen slikken, want ook zij kregen die achterkant. Eeuwig zonde.
@gtwillem:

Wel bijzonder dan dat de Amerikaanse en Japanse auto industrie zich wel razendsnel kon aanpassen aan de NTHSA regelgeving ..
Zijn Europeanen dan zooooo sloom ??

En wegwerkers hebben ook slechte smaak ..
Ziet er niet uit .. Zo een reflecterend vestje ..
@gtwillem:

En dat van die 3200gt achterlichten is idd schofterig ..
Dat is de reden waarom je achterom kijk bij zo een ding ..

Heb nooit begrepen waarom die “typisch Italiaanse designers” zich het zo makkelijk hebben gemaakt ..
5 weken minder ouwehoeren en 5 minuten harder werken en ze hadden er een elegante oplossing voor kunnen vinden ..
De rommelaartjes ..
@gtwillem: worden de Honda Prelude (92-96) achterlichten genoemd.:-).
Er was ook iets met de BMW M3 e46! In Nederland had deze 351 PK en in Amerika 321.. Of net iets meer?! Wie helpt mij?
@timd: De E36 M3 was daar te krijgen met een ouderwetse automaat. Kreeg je ineens maar 241pk ipv 321pk. De E46 had in alle gevallen gewoon 343pk.
De chicken tax is ook een leuke. Dit heeft sinds de invoering ervan grote invloed op lichte, niet-Amerikaanse trucks op de Amerikaanse markt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chicken_tax
@danmar: Vraag is hoe lang die nog blijft bestaan. Ford importeert Transit Connects in de US met achterzetels om de taks te vermijden (want personenwagen en geen cargo op die manier) en sloopt de zetels er dan uit eens ze in de US zijn. Kan me voorstellen dat Ford wel een beetje lobbyt om die regels aan te passen…
de US krijgt ook geen audi avants. Als je amerikanen wil jaloers maken , post dan RS6 avant foto’s op fora.
Nog een mooi voorbeeld: https://farm1.staticflickr.com/530/18917280924_d72cf91d77_b.jpg
@danmar: Het ziet er niet uit. Iemand enig idee wat de achterliggende gedachte achter die Sealed Beam Headlights was? Behalve extra inkomsten voor de dealer/importeur…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).