• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini viert feest: Countach mag 50 kaarsjes uitblazen

Auteur: hayte, gepost 11 maart 2021 om 15:00 – 14 Reacties

Een gele Lamborghini Countach

Vandaag 50 jaar geleden zag de Lamborghini Countach voor het eerst het levenslicht.

Die futuristische wigvorm, extreme scissor-deuren, geweldige vijfliter-V12 net voor de achteras. De Lamborghini Countach is een van de bekendste Italiaanse supercars op aarde. En vandaag is de prachtige Italiaan vijftig jaar oud. Daarom viert Lamborghini feest en delen ze foto’s en een opvallend verhaal van die allereerste Countach.

Lamborghini Countach grijswit

Lamborghini toonde een eerste, gele prototype van de Countach bij de Autosalon van Genève van 1971. Toen heette de Countach nog de LP 500. De onthulling was volgens Lamborghini zó succesvol, dat het zich daarna moest haastten om er een productiemodel van te maken. De Countach werd gepresenteerd als een opvolger voor de Miura, die bij de onthulling al vijf jaar in productie was.

Het concept van de Countach kende veel verschillen ten opzichte van het uiteindelijke productiemodel. Neem de motor; ze hadden allebei een V12, al was die van het concept een liter groter. Grote verschil ten opzichte van de Miura is dat deze bij de Countach in de lengte geplaatst is, in plaats van dwars. De concept-Countach had daarnaast een platformframe, in plaats van de tubular variant van de productie-Countach. Ook had het conceptmodel haaikieuw-achtige luchtinlaten en ‘geavanceerde elektronische instrumenten’ in het interieur. Het productiemodel kreeg een vierliter-V12 vanwege de betrouwbaarheid, welke in 1982 werd vergroot naar 4,8 liter. Drie jaar later werd dit zelfs 5,2 liter.

Oorsprong van de 50 jaar oude Countach-naam

In het bericht maakt Lamborghini ook een interessante claim over de naam van de Countach. Voor presentatie verstopte Lamborghini de auto namelijk in een boerderijschuur rond Turijn. Hier ‘vond’ een boer de auto, die enthousiast het woord Countach riep. Dat is Piëmontees voor ‘wow’, of zo. Toen de ontwerper Marcello Gandini dit hoorde, vond hij het een mooie naam en overtuigde hij Ferruccio Lamborghini om deze naam te gebruiken. Het is een mooi verhaal, al vertelde Gandini zelf eerder iets anders.

Productie van de Countach eindigde uiteindelijk in 1990. Toen had Lamborghini 1999 Countache’s (?) gemaakt. De auto zorgde ervoor dat de financiële problemen voor Lamborghini verdwenen en het bedrijf nog tot op de dag van vandaag overeind kan staan. Lamborghini – en eigenlijk de hele wereld – heeft dus veel te danken aan de Countach.

Ook interessant!

  • Nieuwe Lamborghini Countach mag eindelijk buitenspelen
    Nieuwe Lamborghini Countach mag eindelijk buitenspelen [video]
  • Te veil: Lamborghini Countach als peperduur bouwpakket
  • Lamborghini Countach nu al een iconische 'poster car'
  • De enige echte Lamborghini Countach is terug

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

countach, geneve, Lamborghini, Marcello-Gandini, Supercars, V12

Vorig bericht: « Nederland wil een einddatum voor benzine- en dieselauto’s
Volgend bericht: Ford Focus MK3 2011-2018 occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    11 maart 2021 om 15:32

    Blijft altijd een mooi twistpunt onder liefhebbers: ga je voor de oerversie of de rondom bespoilerde facelift versie?

    Persoonlijk verkies ik de oerversie boven de facelift versie.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      11 maart 2021 om 19:27

      @RRRobert: oerversie anytime

      Login om te reageren
  2. piet zegt

    11 maart 2021 om 16:04

    Voor mij de allermooiste Lamborghini ooit.

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    11 maart 2021 om 16:12

    Wat was die auto als LP 400 toch geweldig. Bij iedere update die volgde werd het steeds minder….

    Login om te reageren
  4. piedlourd zegt

    11 maart 2021 om 16:52

    Schitterend ding, alleen een ramp om in te rijden en op snelheid zelfs behoorlijk gevaarlijk.

    Was wel een onvergetelijke ervaring en ik moest toch nieuw ondergoed die week, dus alles ok.

    Login om te reageren
  5. colacola zegt

    11 maart 2021 om 17:35

    Voor mij de mooiste auto ooit gemaakt.. mn autoliefde is begonnen met een witte Burago Countach.. heb m nog in mn Lamborghini verzameling

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      11 maart 2021 om 20:54

      @colacolafan: correctie Bburago, maar ik had hem ook. Samen met een Dodge Viper, Ferrari F40 en een Bugatti EB110

      Login om te reageren
  6. jvdwinkel zegt

    11 maart 2021 om 18:03

    Even een correctie: zoals al eerder in een reactie gezegd werd heette dit model LP 400 bij introductie en niet zoals jullie schrijven LP 500.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      11 maart 2021 om 20:59

      @jvdwinkel: waar en onwaar. De lp500 had het eigenlijk moeten worden en zo werd hij ook geïntroduceerd in Genève maar de 5 liter V12 bleek niet betrouwbaar genoeg. Als 4 liter (lp 400 dus) ging hij uiteindelijk in productie. De lp 500 volgde na wat evoluties trouwens alsnog in 1982.

      Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    11 maart 2021 om 18:21

    Voor mij een late QV5000, met spoiler achterop.
    Een zwarte met zilveren velgen volstaat prima

    Login om te reageren
  8. MaartenD zegt

    11 maart 2021 om 19:27

    Prachtig zo’n cleane versie zonder al spoilers

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      11 maart 2021 om 21:58

      Klopt maar dat huisje achterop de Countach {de op 1 na laatste foto) ziet nog vreemder uit dan eentje met spoilers.

      Login om te reageren
  9. hjhj zegt

    11 maart 2021 om 20:54

    Gelukkig hebben we nu de “prachtige” urus nog..

    Login om te reageren
  10. Roskampies zegt

    12 maart 2021 om 00:32

    Canonball run intro 1 en 2 zon zwarte. Jeugd sentiment.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North