Ford Focus RS [320+ pk]: dit is hem! [updated]

Auteur: , 68 Reacties

Sapperdeflap, wat een dikke vierwielaandrijver!

Zojuist gelekt, via een dode bomenblaadje dat zijn embargobeleid niet op orde had (steeds. maar. weer.), de 350 pk sterke AWD Ford Focus RS!

Onder de kap huist de nieuwe 2.3 EcoBoost die we ook in de nieuwe Mustang vinden. Hij is opgepept tot 350 meer dan 320 paarden, die via alle vier de wielen naar het asfalt gebracht worden. Of 330 paarden, volgens andere bronnen. In ieder geval veel. Het 4×4 systeem zou 70% van de power naar de achteras sturen, en gebruik maken van torque vectoring.

0-100 zou in 4,5 s gepiept zijn. Later vandaag weten we het zeker.

UPDATE 1: Ford praat over ‘meer dan 320 pk’. Dit zou 350 pk kunnen zijn, of 800, maar dat lijkt niet waarschijnlijk. Daarom de pk-claim aangepast.

UPDATE 2: het is officieel, alle info, foto’s en specs lees je HIER!



68 reacties

Geen verassing, en dat is positief. Heerlijk over the top dik. En nu kan je schoonmoeder makkelijk plaats nemen achterin, ook!

Zou qua prijs waarschijnlijk dicht bij de 2.3 Ecoboost Mustang liggen (55k). Dan rijst natuurlijk de vraag: hele dikke Focus met 2.3 of een hele ‘slanke’ Mustang met 2.3…
@gtwillem: idd geen verassing aangezien het geen Ferrari is… ;)
via iPhone app
@e1000bmw523i: qua uiterlijk. De scoops en tekeningen waren bijna exact hetzelfde.
@gtwillem: hij bedoeld dat je een “r” mist in “verrassing”
@gtwillem: doe mij dan maar die hele dikke focus!
De voorkant is retedik! Alleen die achterkant vind ik toch een partij lelijk. Lijkt mij wel een gaaf bakkie om in te rijden
Vlekken op mijn scherm , ziet er allejezus goed uit…..Later meer…..:)
@norge: too much info…
@norge: later meer vlekken of wat?
@norge: later meer… Het was eerder minder…
Ziet er natuurlijk heerlijk uit zo! Maar hij mist iets wat de oude Focus RS wel had…..
@toyotafortuner: felgroene lak?
@redneckdarian: Dát, en het feit dat de oude gewoon cooler was.Deze heeft het nét niet. Alhoewel de spec’s geweldig zijn!
@redneckdarian: Vreemd genoeg vind ik eigenlijk de huidige Focus het mooist, maar als RS heb ik toch meer een meh gevoel. En ja, je wilt toch liever de sound van een 5-cilinder horen tov een 4-cilinder
@toyotafortuner: 5 cilinders?
@toyotafortuner: 5 cilinders :(
@toyotafortuner: Overgewaardeerde nostalgie?
via Android app
@Donstil: jij hebt vast nooit de RS gereden dan. Alleen het starten al van de RS was pure kippenvel.
@stfu: De Focus 1 en 2 RS modellen toevallig wel, die daarvoor niet idd.
Vierwielaandrijving? Dit is een rallykanon voor de openbare weg!
Damn die is goed
Mehh… Doe mij maar een RS3 of A45 AMG. ;)
@bram95: doe mij deze maar! In een hot hatch zoek je naar mijn mening naar gevoel wat hierbij leuker zal zijn!
@Bram95: Alleen kost een kale A45 of RS3 al gauw 60 mille. Deze Focus zal (gezien het feit dat de ST ongeveer 34 mille kost) waarschijnlijk krap aan 50 mille kosten.
@Edge: Dat verschil heb je er zo uit na een paar jaar… ruil maar eens Focus RS in of een AMG45 / RS3.
@schellekens006: Dat zal allemaal nog wel meevallen. Een RS uit 1999/2000 moet gemiddeld nog steeds 30k opleveren. Een snelle Ford is redelijk waardevast. Een snelle Audi (bijvoorbeeld S3 quattro) haal je voor een habbekrats op.
Dik apparaat hoor, maar blijf het jammer vinden dat hij niet meer in een driedeurs te leveren is…
Ziet er erg goed uit!
Heerlijk, nu even het setje OZ’s van de eerste generatie eronder en hij is af.
@sydney: ja die velgen zien er niet uit.
Inderdaad retedik!!
Benieuwd naar de eerste rijtest en prijs!

Zou hij onder de €50k blijven?
via Android app
4WD? Dat is nogal een verrassing toch? Of kom ik zojuist onder een steen vandaan? Velgen zijn lelijk, verder best dik. Iets bescheidener dan de vorige generatie en ws ook wel een stuk goedkoper.
via iPhone app
@stfu: yup… Daar was ik eigenlijk ook wel verrast door. Bij de vorige wisten ze 350pk re-de-lijk op het asfalt kwijt te raken, dus had eigenlijk verwacht dat deze ook FWD zou krijgen. Ook met het oog op gewicht.
Super dik ding. Alleen missen we natuurlijk wel dat fantastische Volvo blok. Het zou natuurlijk geweldig zijn als die geniaal groene kleur weer leverbaar wordt. Wel jammer dat deze er niet meer als 3 deurs is, dat oogt toch net even beter. De velgen ogen wel een beetje aftermarket, hopelijk doen ze daar nog wat aan.
Heel gaaf! Om gelijk even te zeiken, het dashboard lijkt me te gewoontjes. Ook het dashboard moet je het gevoel geven dat je wat specialers rijd dan een st.
0-100km/h in 4,5 seconden. In een gezinshatchback! Een 996 GT3 haalt dat nog niet. Absurd snel. (Maar wel lekker)
Beetje bang voor het gewicht en ik hoop dat ze de 4wd beter geregeld hebben dan Audi.. Een rechtdoor ploegende Focus Rs daar zat ik niet op te wachten.
@w0o0dy: ouwdie heeft zijn motor in de lengterichting voor de vooras hangen….. Not good..
Heerlijk, mist wel die 2 uitlaten van z’n voorganger, nu moet die golf r400 en Astra opc extreme wel komen
Ben heel erg benieuwd hoe die rijdt, ford kennende zal dat zeker niet tegenvallen!
En het allerbelangrijkst natuurlijk, eindelijk plek voor een trekhaak! Want dat schijnt superbelangrijk te zijn, tenminste, bij de ST kon het niet en dat was natuurlijk verschrikkelijk….
De Evo is dood, de Impreza te duur, petje af voor de nieuwe koning.
iets bredere wielkassen en een dubbel clutch bak, en dan nog zou ik liever de gof 7 R kopen :) die zal t best blijven verkopen als ford maar met dit komt
@FB_100002177943068: Mensen met weinig of geen smaak zouden voor de VW gaan. Lekker dik in de opties, flink overpriced, wie wil dat nou niet?
@rikus: word toch ruimschoots beter verkocht ondanks duurder :) je ogen zijn gewoon nog niet geopend ;) en blijft je strijdbaar verzetten tegen VAG
@FB_100002177943068: Een R verkoopt beter? Bronnen? In het algemeen zal de VAG groep meer verkopen ja. Mijn ogen zijn wel open, en heb niets tegen VAG. Naast de ST ook een Duitser voor de deur staan.
Geen happers merr In de motorkap. Geen 3 deurs. Geen flashy kleur? Hij zal ongetwijfeld de concurrentie weer klop geven maar dit lijkt op een iets stoerdere st ipv een rs
Eindelijk AWD!
Ziet er weer mooi uit!
Ford had in dit geval wel een Audi’tje mogen doen… de RS3 heeft tenminste nog wel een 5 cilinder. Wat die dus meteen tot mijn huidige hothatch favoriet maakt, wat apart is, omdat ik een pleurishekel aan Audi in het algemeen heb. Straks met de LCI M135xi of -nog beter- M2 zijn de rollen weer omgekeerd.
Wat is die pukkel in het midden van de achterbumper?
Ik vind het een lelijk hok. De vorige zag er echt bruut uit maar dit model Focus over algemeen hebben ze keihard verneukt. Wel beter dat ze voor awd zijn gegaan, dus alsnog wel een pluspuntje.
Is dat blok trouwens wel gewoon een 4 cilinder toch? 5 zou wel mooi zijn mja, 2015, groene kutmeuk, muslikoek enzo…
Is het een handbak? Hoop het wel. Zou me alleen niks verbazen als er een dsg achtige bak in komt te liggen :(
@keviinnn: handbak
De vorige was een stuk gaver, helaas. En had die geen voorwielaandrijving?
Niceeee :)
Autocar meldt dat het wachten blijft tot mid 2016.
Krijg er een beetje net niet gevoel bij. Maar ik ben ook al geen fan van de ST.
Ik ben wel heel benieuwd hoe hij klinkt!
Zal net als de de ST wel alleen met zo’n handbak komen, voor de mummies van deze wereld.
Hij mag van mij wel meer tokkie lekker van de grote luchthappers in de motorkap
Die bumper doet me aan de kia proceed denken.. t is even wennen maar eenmaal in t echt gespot vind ik em vast heerlijk dik!
AutoWeek heeft het over 322 pk trouwens. Lijkt mij meer plausibel.
Hopelijk ook als 3 deurs ipv de 5 deurs zoals afgebeeld! Ben benieuwd wanneer die in de showrooms staat
@spykerboy: uhm, een driedeurs Focus bestaat helemaal niet meer.
Uitgebreid artikel op de topgear website.

Mooie wagen trouwens!
Mooi ding alleen die wielen lijken wel aftermarket dat kan toch Ford toch wel beter.
Renault zal binnenkort ook wel een upgrade komen. Toch is de Renault in mijn ogen de ultieme hot hatch

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).