Helemaal officieel: 2016 Ford Focus RS

Auteur: , 77 Reacties
Ford Focus RS

Vanochtend gelekt, maar nu helemaal Ford-approved: dit is de derde generatie Ford Focus RS, met handgeschakelde zesbak!

Eerdere berichten die spraken over 350 pk waren wellicht iets te positief, Ford houdt het getal op ‘ruim meer dan 320‘. Dat kan 321 zijn, maar ook 330. Uit de 2.5 vijfcilinder van de vorige RS werden 305 pk’s gehaald. Ook over het koppel doet Ford mysterieus, dit zou in ieder geval meer zijn dan in de Mustang. Ze hebben in ieder geval nog ruim de tijd om met officiële specs te komen, want dit jaar gaan we ‘m nog niet bij de dealer zien.

Ten opzichte van de 2.3 Mustang heeft de RS een twin-scroll turbocharger met een grotere compressor voor meer luchttoevoer, alsook een grotere intercooler en luchtinlaat. Standaard rolt de Focus RS op 19 inch, en aan het rare stuk knevelplastic in de grille moeten we nog even wennen. De koelgaten aan de zijkant met geïntegreerde mistpitten mogen er echter wezen.

Focus RS detail

Voor de torque vectoring is een budgetoplossing gekozen: in plaats van tegenwaarts momentum te geven waar nodig worden in de RS de remmen gebruikt om de wielen af te remmen. Niet zo efficiënt, maar wel goedkoper dan een echt tv-systeem. Bereid je dus voor op het vervangen van aardig wat remblokjes als je gaat boenderen.

Tot 70% van het vermogen kan naar de achteras, en elk wiel kan de volle mep aan vermogen ontvangen. Het chassis is aangescherpt, met strakkere veren, en de demping is instelbaar op een weg- of circuitstand. De Focus RS is de 30ste Ford sinds 1968 die een RS-badge draagt (de Ford 15M RS was de eerste). Hij zal aan het eind van 2015 in Saarlouis (Duitsland) in productie gaan, maar in maart zien we hem al in Genève.

De Focus RS werd zojuist door Kenneth from the Block het Ford-HQ va Keulen ingehoond, maar dat wisten jullie natuurlijk al, als trouwe volgert van onze eigen Woutmans.

UPDATE 1: nu ook livekiekjes uit Keulen toegevoegd!

UPDATE 2: een promovideo met Ken Block zie je HIER




77 reacties

Ik vind het een lelijk hok, vorige vond ik wel retestrak! 4wd is wel een grote +, downsizing zeker een hele grote min
@arii: Ik vind de 4wd juist jammer. Met minder dan 400pk heb je tegenwoordig geen 4wd meer nodig, (tenzij slecht weer) en het is behoorlijk extra gewicht. En houd deze Focus wel dat typische ‘losse kontje’?
@dutchdriftking:
Dat losse kunt heb je nu ook met het gas erop, ik las in het vorige artikel dat 70% van die 350 pony’s naar de achterwielen gaan..
@tupperware:
Losse kontje
Damn autocorrect..
@tupperware: Dat is waar, ik ben benieuwd!
@dutchdriftking: had wel iets gelezen dat je 70% van het vermogen naar de achterwielen kan sturen. Dus denk het wel
@dutchdriftking: 400 pk op de achterwielen is goed te doen, maar op de voorwielen geen succes.
De Focus ST kan zijn vermogen maar amper kwijt op de voorwielen, laat staan bij nat weer…
@senne: ik heb 310pk en 670Nm op de achterwielen met Michelin Pilot Super Sports. Bij nat wegdek is dat al een serieus handvol. Nu in de winter met winterbanden en die vettige straten zie ik de TC oplichten als hij schakelt bij 100+km/h. Goed te doen is op droog wegdek met warme banden.
Ziet er erg goed uit, met uitzondering van dat plastic ding
@scottishcarspotter2000: toevoeging: jammer van dat remingrepen-gedoe, gwn n lsd erin, zoals bij vw
@scottishcarspotter2000:
De enige LSD die daar standaard in zit, zit in de persoon achter het stuur….
@scottishcarspotter2000: gelukkig komt daar in Nederland gewoon een kentekenplaat overheen, dus dan zal het wel minder opvallen!
@scottishcarspotter2000: ik denk dat ze de plastic bescherming zijn vergeten te verwijderen voor de foto’s
Dik! Maar ook afschuwelijk lelijk. Nouja, het zal wel gaan als een idioot
Lijkt wel forza motorsport..
Ben nog steeds niet overtuigd van het uiterlijk. Dat stuk plastic in de grill vind ik erg apart, maar zonder krijg je zo’n veel te grote Audi-achtige grill. Allebei niet wat je wilt.
De zijkant vind ik een beetje te gewoontjes. De wielkasten mochten wel wat meer uitgeklopt zijn vind ik. Ingetogen design hoort niet bij een RS. De achterkant vind ik dan wel weer mooi, maar die achterlichten hebben me nooit kunnen bekoren. Tevens mis ik de vijfcilinder, een lekker opvallende kleur en de velgen zijn ook erg saai.

Verder heb niks meer te zeuren vandaag.
@berlinetta: de eerste Focus RS was anders ook vrij ingetogen. Die moest ’t echt van de wielen en voorbumper hebben. Maar denk dat het wel slimmer van Ford is om ‘m minder ‘rally’ achtig te laten ogen. Wordt het toch al gauw beetje sjonnie van.
@stfu: Klopt, daar heb je een punt. Maar het brute uiterlijk van de vorige RS was wel zijn USP vond ik.
Eind 2015? Jemig dat duurt nog wel even. Hadden ze hem beter rond september officeel kunnen maken. Ziet er wel erg lekker uit, daar niet van!
Erger nog: hij staat pas mid-2016 bij de dealer. Classic Ford.
@sir_smokalot:
Jammer, tegen die tijd ben ik wel door mijn mid-life heen vrees ik….
via Android app
Al dat kippengaas met een plastic beugel ervoor doet me denken aan uitgefaseerde modellen van Peugeot. Achterkant is nog steeds lelijk, de heerlijke spoiler te spijt. Kan hij eigenlijk wel door de wasstraat met zo’n uitstekende taartschep?
@knipperlichtje: een goede wastraat kan een spoiler aan die zitten namelijk vol met sensoren die de auto scant en zo de vorm van de auto registreerd wat er wel kan gebeuren is dat een deel van het dak en achterkant niet mee word gewassen

Heb vijf jaar bij een wasstraat gewerkt dus weet waar ik over praat.

Maar als je het vraagt aan het personeel zeggen ze altijd eigen risico
@knipperlichtje: Beetje liefhebber gaat natuurlijk dien door de krasstraat.
@knipperlichtje: zo’n auto haal je toch niet door de wasstraat?

Als je zo’n auto hebt lijkt het me dat je deze met de hand wast.
@citroen4life: Ik ben zelf ook een groot autoliefhebber, maar als ik ergens een bloedhekel aan heb, is het wel de auto wassen. Elke auto die ik heb gehad voor dagelijks gebruik gaat door de wasstraat of ook wel eens een tijdje niet. Alleen m’n oldtimer was ik met de hand, misschien is dat ook gelijk de reden waarom ik er bijna nooit in rij…
@knipperlichtje:
Een echte autoliefhebber gaat niet met zijn auto door de wasstraat, dus wat boeit dat…?
Juweeltjes als dit doe je maar al te graag met een paar emmertjes, de wasstraat is voor van die ledjes hokken….
Blijft gewoon een super dik apparaat, en in tegenstelling tot andere merken heeft het echte sportmodel echt een andere look dan de normale modellen met een sport pakket. Als je en Golf R ziet moet je een paar keer kijken of het een echte is, of een R-line. Bij deze focus is het meer dan duidelijk.
Dat plastic in de grill is idd niet mooi, maar ik denk dat het er al een stuk beter uitziet als er een kentekenplaat op zit.
Ik vind hem strak ! Mooi en veel minder schreeuwend dan de vorige, zeker in het gif-groen of blér-oranje. Naar het schijnt (stond net op de Ford-twitter) heeft Ghymkana-goeroe Kenny from the Block mee helpen ontwikkelen aan deze RS, en dat zal wel niet slecht zijn.
Blijft toch jammer dat fabrikanten (moeten) zwichten voor de groene leugen. Had graag de 2.5T Volvo 5-pitter weer in het vooronder terug gezien…
@numpty:

Haha, het zou me verbazen als die tot in Lommel en Keulen zou zijn afgereist om een paar rondjes met dat ding te rijden.
@Hupke: Gymkhana-held Ken Block hielp mee aan de ontwikkeling van de #FocusRS. Kan nooit slecht zijn! http://t.co/UfvvRilfrZ (https://twitter.com/TopGearNL/status/562609276548825089?s=09)

Ayrton Senna heeft ook geholpen met de eerste Honda NSX, dus ik acht het niet onmogelijk. Waarom niet een naam/man gebruiken om je top sporter op de kaart te zetten?
@numpty:

Ik zeg niet dat Block niet betrokken geweest is bij de ontwikkeling maar ik stel het wel ten vraag. Die wagen is ontwikkeld in EU en er is niet echt een te kort aan bekwame testpiloten.
De enige waarde die Ken Block heeft voor de wagen is de marketing waarde, en daarvoor moet die niet ook effectief betrokken geweest zijn.

Verder waarom TG-nl zoiets zegt -> waarschijnlijk het herkauwen van een persbericht van ford zelf.
@Hupke: nah, dat ben ik toch niet met je eens. Dat zou dan van Senna ook gezegd kunnen zijn bij de NSX. En betekende die medewerking dat er niet genoeg testpiloten in Japan voor handen waren? De man bracht kennis. En dat kan van Block ook gezegd worden. Naast z’n YouTube reputatie met z’n ‘Ghymkana’ filmpjes is de man al wat jaren een rally coureur, Ghymkana is immers begonnen als een filmverslag van zijn ‘manier’ van trainen voor de rally, en een zakenman. (DC shows). Ik kan het wel geloven dat Ford ervoor gekozen heeft hem bij deze ontwikkeling te betrekken als adviseur of zelfs test rijder. Z’n laatste speeltjes zijn immers ook door Ford speciaal voor Block gebouwd. In tegenstelling tot de Scooby’s die hij daar voor reed.
@numpty: ‘DC shoes’ ** (rot woord voorspelling ;-) )
@numpty:

Ik weet niet hoezeer Senna bij de bouw van de NSX betrokken is geweest, sowieso een marketing praatje. Misschien met enige inhoud.

Ik weet wel met 100% zekerheid dat een heel groot deel van de ontwikkeling van de aandrijving en de ophanging niet door Ken Block gedaan is. Ik weet pas zeker dat hij er niets mee te maken gehad zal hebben als er een filmpje komt met hoezeer deze wagen gebaseert is op z’n wrc fiesta en enkele beelden van hoe hij de engineers helpt met de afstelling ergens in de VS.
@Hupke: ken uw klassiekers, Lees een bij over de NSX. En wie weet komen die filmpjes nog wel. Het zou slechte marketing zijn van Ford én Block als men dat niet verder zouden gebruiken.
@numpty: Ruim 300 pk en 2.3 i.p.v. 2.5 liter motor inhoud. Ik weet niet waar het zwichten voor de groene leugen volgens jou zit, maar dit lijkt me geen zuinigheidswonder.
@Silverarrow: mist een cilinder, en dus de ongeëvenaarde roffel van een vijf cilinder ten opzichte van de voorganger.
Staat leuk in de reklame folder. Ik ken iemand met een BMW M4 en ondanks dat zijn nieuwe 4 op papier net zo snel, zo niet sneller is als zijn ‘oude’ M3 is het enige wat hij, volgens eigen zeggen, mist is zijn atmosferische V8. Dus wat men op papier belooft komt niet altijd terug in de beleving van de bestuurder. Maar denk dat je misschien eerst zelf eens die stap moet maken om dat te begrijpen. Misschien..
@numpty: De ironie… Ik zie niet echt in hoe jouw betoog in gaat op het punt dat ik probeerde te maken, maar ik kan je gerust stellen: ik heb zelf in meerdere auto’s het verschil tussen oud en nieuw ervaren. Dat die kennis van jou z’n oude M3 mist, wil niet zeggen dat zijn nieuwe M4 trager óf zuiniger is. Zeker dat laatste blijkt bij stevig door trappen vaak juist omgekeerd te zijn. Conclusie: jouw “zwichten voor groene leugens“-verhaal snijdt geen hout.
@Silverarrow: ik snap niet wat je niet wil snappen. Minder cilinders, minder inhoud, “Eco Boost”. Allemaal leuk om de boomknuffelaars happy te houden. Maar uiteindelijk kort je de bestuurder omdat hij een stuk beleving (de 5pitter roffel), en de roomzachte loop van meer cilinders moet missen. En dat in een auto welke de “ultieme rijders auto” van je model reeks moet zijn. Niets ten nadele van Ford, bijna alle merken maken zich hier schuldig aan. En de merken die dit niet doen beloont de Nederlandse regering met een slurptaks van heb-ik-jou-daar. (Subaru bij voorbeeld) Zo helpen we alle echt leuke auto’s om zeep door ze onbetaalbaar te maken in Nederland. Dat stoort me, als “autoliefhebber” en als Nederlander.
@Silverarrow: Ow, en ik heb er ook een paar. Een 4 cilinder luchtgekoelde boxer en een watergekoelde 4, 6, 8 en een 12 cilinder in verschillende vormen en brandstof. Iedere auto met haar eigen karakter. En ze zijn allemaal in staat om een glimlach op m’n gezicht te toveren, hoe slecht mijn dag ook geweest is. En dat is de magie van auto’s in mijn optiek. Ik vind het jammer dat die meer-en -meer één kant op zwicht.
Dat is alles. Verder, zoals ik al in mijn eerste bericht stelde, best een bom, deze nieuwe RS. Ik zie er nu al naar uit om haar een keer te mogen uit proberen.
Een nummerplaat zal de voorkant veel goed doen denk ik..
Dus op het moment dat je deze kan kopen is er alweer bijna een nieuwe generatie?
Hmm, paar pk’s extra tov de vorige en dan toch 4wd? Ze hebben toch in het verleden (samen met Renault) wel bewezen dat dat niet nodig is eigenlijk. Gaat het toch een hele andere auto maken dan de vorige. Voor de 0-100 km/h sprint is het natuurlijk nuttig, maar dat is eigenlijk alleen belangrijk in de folder en op verjaardagen.
@trustmeiamanengineer:

Hoezo niet nodig is?

Hoeveel sneller had de vorige rs kunnen zijn met AWD?
@Hupke: trustmeiamanengineer heeft gewoon gelijk. Leuke mythe dat 4wd sowieso sneller is. De Audi RS4 met 400 pk, moest het op de nurburgring afleggen tegen een 265 pk VOORWIEL aangedreven Renault Megane RS !

Ok, de Renault is wel wat lichter, maar de Audi heeft héél wat meer pktjes om te verdelen over z’n 4 wielen, waardoor dat gewichtsvoordeel toch zou moeten opgeheven worden, niet?
@SimonMc:
Vergeet niet dat ze bij Renault wel weten hoe je een fatsoenlijk sturende auto bouwt..
Niet geheel onbelangrijk voor een goede ringtijd..
@SimonMc:

Da’s appelen met bakstenen vergelijken. Zo’n clio rs is veel meer geörienteerd naar de race-track. En het is leuk dat die FWD is want het is simpel en goedkoop (en doorgaans lichter).

Maar AWD is echt wel sneller. En nu kan je in een fiesta ST echt wel overstuur hebben, in deze focus RS ga je nog spectaculairder kunnen rijden.
@Hupke: Sneller is niet altijd leuker.
@trustmeiamanengineer:

Ik weet dat de focus RS serieus schuin kan gaan, dus dat ‘leuk’ gedeelte zal ook wel meevallen.
hebben!
Bruut! Benieuwd of de golf r400 en Astra opc extreme nu ook echt komen. Wel mist hij die lomp grote uitlaten van z’n voorganger
De vorige RS was als geheel mooier, achterkant van deze is wel even wennen. Het zal wel weer een heerlijk scheurijzer zijn, al zou ik zelf nog steeds gaan voor een enigzins motorisch aangepakte “cossie”. Maar deze of de vorige (liefst de rs500) mag van mij zo voor de deur geparkeerd worden!

Op dat stuk knevelplastic komt natuurlijk die mooie gele kentekenplaat te zitten, goed dat de uiteinden van dat stuk plastic die grote bek een beetje opvullen.
Op de live pics ziet hij er beter uit dan op de plaatjes die er eerder vrijgekomen zijn
Lekker hoor, zal ongetwijfeld weer de benchmark in zijn klasse zijn….
Als je dit laat staan voor een Golf of een A3 dan spoor je echt niet….
@jrk68: dat mensen met een andere smaak niet sporen klinkt mij vreemd in de oren, bovendien weten we nog niet genoeg om rationeel te kunnen oordelen. Tot nu toe weten we dat de door jou gehate RS3 krachtiger is, een beter interieur heeft en wél een vijfcilindersound uit de uitlaten laat ontsnappen. Maar welke het beste rijdt moeten we nog uitvinden. Ik hoop op een leuke test tussen de A45 AMG, M135i xdrive, RS3 en de Focus RS.
@knipperlichtje: Maar een RS3 is ook zo’n 20-30k duurder…
@crackdavid:
Dat en onderstuurder dan het gemiddelde winkelwagentje..
@knipperlichtje: bespaar je de moeite, jrk én tupperware hebben een (ongefundeerde) antipathie tegen alles VAG zo groot als gisteren de hele dag. En dat mogen ze, lang leven de variëteit in smaak. Maar dingen bediscussiëren is een kansloze missie. Laat ze maar. ;-)
@numpty:
Was het maar ongefundeerd.., dan viel er nog wat te lachen..

Gelukkig kan je als autoliefhebber prima bij ze terecht voor een gezonde discussie over auto’s.
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor ouwe meuk..
@tupperware: de mijne was vorige week op de dag af 14 jaar oud en 200.000 kilometers jong, dus die voorkeur deel ik met je.
@jrk68:

Het blijft natuurlijk wel een ford…
En het is een afschuwelijk lelijk ding…
Zo wat een lekker ding, dan toch maar eens beginnen te sparen. Mijn waggeltje wordt toch al een dagje ouder :)
Ondanks dat het de benchmark zou kunnen zijn voor mij liever de RS3.
Het oog wil ook wat en ik vind deze gewoonweg ordinair. Bovendien is zo’n vijfpitter
een genot voor je oren.
@mijnnaamishaas:
Als hij het doet wel.., om dan bij de eerste bocht al spijt te hebben van je keuze..
Net als de vorige enorm over de top. Hou ik van.
Eindelijk mag de rest van de wereld met zekerheid weten dat het ding AWD krijgt. Dat prototype reed nochtans al lang rond.
Bleh, AWD… Hopelijk blijkt het alsnog een uit de hand gelopen grap te zijn.
Hebben, prima Daily met 5 deuren :-)
Waarom wordt er in het artikel nauwelijks gerept over 4wd? Eindelijk sinds de RS Cosworth weer een vierwielaangedreven RS! Niet dat de voorgaande RS’en nou matige auto’s waren, maar kom op, het mag wel iets prominenter en enthousiaster in de tekst.
Heerlijk: ‘Door Kenneth from the Block ingehoond…’
Wil hem toch eens in het echt zien voordat ik kan zeggen of ik hem nou mooi of lelijk vind.Blauw is wel een saai kleurtje voor een RS trouwens.
@mclarenf1lm: saai? Neh man. Overigens ook nog historisch correct!
Wat een grote plastic bumper, ik vind m nu nog minder mooi dan toen ik de eerste plaatjes zag
Half 2016 zit de Golf R al op 400 pk … Jammer vond de vorige RSen wel erg leuk, maar deze had ook bij Halfords verkocht kunnen worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).