• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Focus ST kost slechts 33.135 euro

Auteur: robbie, gepost 12 juni 2012 om 09:24 – 44 Reacties

Prijzen Ford Focus ST


Eind 2010(!) onthulde Ford de 250 pk sterke Focus ST voor het eerst, maar we moeten alsnog tot september wachten voordat deze auto ook daadwerkelijk leverbaar wordt. Gelukkig weten we nu wel hoeveel centjes we moeten sparen om er eentje te kunnen kopen.

Eerst nog maar even kort de specs herhalen? De Focus ST heeft een 2.0 EcoBoost viercilinder die 250 pk/360 Nm levert. Daarmee sprint je in 6,5 seconde van 0 naar 100 km/u (6,6 met de Wagon) en bij 248 km/u is het afgelopen met de pret. Verder is Ford trots op het feit dat de Focus ST gemiddeld slechts 7,2 l/100 km verbruikt en 169 gram co2/km uitstoot.

Maar hoe verhoudt deze auto zich toch de concurrentie? We zetten de boel even op een rijtje en dan zien we dat de Focus ST er eigenlijk precies tussenin valt. De Golf GTI heeft het minste vermogen met slechts 210 pk en de Astra GTC OPC (280 pk) en Mégane RS (265 pk) hebben net wat meer tot hun beschikking. Qua prijs is de Focus ST wel het goedkoopst. De Golf GTI staat op plaats 2 met 33.290 euro gevolgd door de Mégane RS (34.118) en de Astra GTC die veruit het duurst is met 42.995 euro.

Als we kijken naar de hoeveelheid euro’s per pk dan is de Mégane met 128,75 euro per pk het voordeligst. Daarna volgt de Focus ST met 132,54 euro per pk. Tot slot hebben we de Astra (153,55 euro per pk) en de Golf (158,52 euro per pk).

En voor alle milieufreaks: De Focus en Golf zijn het schoonst met een uitstoot van respectievelijk 169 en 170 gram co2 per kilometer. De Astra en Mégane stoten 189 en 190 gram per kilometer uit.

Tot slot de sprintjes van 0 naar 100 km/u:
Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC: 6,0 sec
Renault Mégane RS 265: 6,0 sec
Ford Focus ST: 6,5 sec
Volkswagen Golf GTI: 6,9 sec

Plotseling begrijpen we een stuk beter waarom de volgende generatie Golf GTI fors meer vermogen gaat krijgen.




Ook interessant!

  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-st, Ford

Vorig bericht: « Geen verrassing: Ook Bugatti vertrekt naar Pon
Volgend bericht: iPhone en iPad krijgen standaard TomTom kaarten »

Lees Interacties

Reacties

  1. jordy14 zegt

    12 juni 2012 om 09:26

    Ik heb liever een megane rs. Ik vind de voorkant niet zo mooi.

    Login om te reageren
  2. moondustfocus zegt

    12 juni 2012 om 09:35

    Mooie bak voor een aantrekkelijke prijs… Jammer dat ik die centen ff niet heb liggen.

    Login om te reageren
  3. RazorHead zegt

    12 juni 2012 om 09:35

    idd ook liever de RS, al zal dit ook niet slecht sturen!

    Login om te reageren
  4. baasbas zegt

    12 juni 2012 om 09:36

    Wat een lelijk hok is het toch… Maar moet leuk rijden. Verzoek aan alle kopers: graag plankgas, ik wil er zo kort mogelijk naar moeten kijken.

    De wagon is interessant. Concurrenten heeft die niet… Ook vaders willen scheuren :-)

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      12 juni 2012 om 09:47

      oh wat dom… Biedt je een wagon versie aan voor praktische mensen, doe je de uitlaten in het midden…

      zucht

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        12 juni 2012 om 09:48

        oh wat dom… Bied met dt…

        zucht

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 juni 2012 om 09:57

        @baasbas: Handig voor de dames. Moet je kijken hoeveel tijd dat scheelt met scheren.

        Login om te reageren
    • mierenneuker zegt

      12 juni 2012 om 13:47

      @baasbas: Octavia RS station.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        12 juni 2012 om 18:19

        @mierenneuker: Goed punt!

        Login om te reageren
      • baasbas zegt

        12 juni 2012 om 21:02

        @mierenneuker: En dan dus ook het ‘Spaanse’ smaakje van de Skoda: de Seat Exeo. Maar beide worden wel gepasseerd door deze Focus. Motor is behoorlijk wat sterker. Prijs ligt zowat gelijk.

        Ik zou de Ford kiezen. Er even van uit gaande dat hij zo goed zal sturen als verwacht van een sportieve Focus. Ik zou hem helemaal zwart bestellen, wie weet valt het dan minder op dat hij blaartrekkend lelijk is…

        Login om te reageren
  5. PyroZnype zegt

    12 juni 2012 om 09:43

    Hmm, als ik nu een nieuwe auto zou kopen is dit wel een goeie alround keuze :)

    Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    12 juni 2012 om 09:52

    -edit: check!-

    OT: Ik zou voor de Ford gaan, goede ervaringen mee, mocht ik meer geld hebben, dan de Megane RS. Bloedgave bak. Golf is iets te alledaags imo. OPC is natuurlijk peperduur.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      12 juni 2012 om 09:58

      @kaasboerin: Ja jonge dikke quad turbo Bi-Nostank F22 raptor motor gek..

      Login om te reageren
  7. RuVi zegt

    12 juni 2012 om 09:55

    De neus is veel te hoog, en die velgen staan totaal niet bij de auto.

    Jammer dat de Astra OPC zichzelf uit de markt prijst.

    Vergeet trouwens niet dat je ook nog een Golf R kan kopen als je meer PK dan een gti wilt

    Login om te reageren
    • mout zegt

      12 juni 2012 om 10:55

      @RudyV: Dat zat ik nou ook te denken.
      Hebben die andere drie ook heftiger broertjes? Op het moment niet, toch?

      Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      12 juni 2012 om 11:16

      @RudyV: De Golf R is pas overpriced. Een GTI chip je voor 500 euro en je hebt een veilige 260pk. Lang leve de (makkelijk te chippen) turbo motoren.

      Login om te reageren
      • RuVi zegt

        12 juni 2012 om 11:24

        @jeffreym3: 4wd is ook wel lekker met zoveel vermogen…

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          12 juni 2012 om 11:28

          @RudyV: het is een haldex, dus grotendeels voorwiel aangedreven.

          Login om te reageren
          • RuVi zegt

            12 juni 2012 om 14:06

            @bofkont:
            ik kan uit ervaring vertellen dat (zeker bij nat weer) de achterwielen heel vaak mee doen!

            Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      12 juni 2012 om 22:30

      @RudyV: een R begint bij 48k en wil je hem een beetje ordentelijk aankleden mag je daar nog 10k aan opties bij optellen. Met alle respect, maar dat gaat toch niet op als we het hebben over een ST die met wat opties mee op 36k zal uitkomen. De vergelijking met de GTI is dan ook meer op z’n plaats.

      En daarbij, de R legt het in vrijwel alle tests op het circuit af tegen de andere hothatches van dit moment. Ook tests die zijn uitgevoerd door professionele coureurs.

      Login om te reageren
  8. BJ zegt

    12 juni 2012 om 09:56

    Hmm… ik zou deze echt graag liever nemen dan de andere opties, maar weet niet of dat uiterlijk van de huidige focus ooit gaat wennen…

    Login om te reageren
  9. leandro zegt

    12 juni 2012 om 09:56

    Mooie auto, vind het toch jammer dat mijn ma haar focus voor een fiesta in heeft geruild. De Renault is misschien sneller, maar de focus is wel praktischer en persoonlijk vind ik hem mooier.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      12 juni 2012 om 11:31

      @leandro: een renault fiësta?

      Login om te reageren
      • leandro zegt

        12 juni 2012 om 14:54

        @lambo4all: haha -_- nee zal even de merken er voor je bijzetten. Mijn moeder had een Ford Focus 1.6T, die heeft ze toen ingeruild voor een Ford Fiesta 1.3

        Login om te reageren
  10. mrs250 zegt

    12 juni 2012 om 09:59

    Hij moet wel heel erg z’n best doen wil hij het als hatchback van de Megane kunnen winnen, echt goedkoop vind ik hem namelijk niet als je hem ook nog een beetje wilt aankleden. De vorige ST was een prima auto, maar geen topper, daarvoor hebben ze bij Ford de RS.

    Voor de wagon zie ik zeker wel een markt. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die in deze prijsklasse een sportief sturende station met 250pk willen. Tot nu toe was dat er niet echt, correct me if I’m wrong.

    Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    12 juni 2012 om 10:45

    Ik zie de vergelijking met de gti niet helemaal. Alleen qua prijs komt het overeen maar qua pk’s kijk je toch eerder naar de golf r en de scirocco r? Die zijn net zo duur als een astra opc.
    De specs zijn netjes en het zal zeker goed sturen, maar hij wint het gewoon niet van de megane. Die is sneller, heeft een goede reputatie en is in mijn ogen mooier.

    Login om te reageren
  12. kr1zz1p zegt

    12 juni 2012 om 10:49

    Heb hem al enkele keren zien rijden in de buurt van Ford Genk. Moet zeggen, int echt is hij wel mooi naar mijn mening.

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    12 juni 2012 om 10:59

    Lol. Ik kijk voor de vergelijking even door het gamma van de Focus. De 1.6 is er met 85, 105, 125, 150 of 182 pk.

    (85 pk uit een 1.6 16V met multipoint-injectie: dat zal toch wel de laagste output zijn op de hele markt?)

    Login om te reageren
  14. meneersander zegt

    12 juni 2012 om 11:06

    Alleen is er van de Golf nog een R uitvoering. oke, die prijst zich wel helemaal uit de markt, maar da is de dikste Golf, en die is rapper dan bijvoorbeeld die Astra.

    Login om te reageren
  15. lebeaunl zegt

    12 juni 2012 om 11:14

    “Qua prijs is de Focus ST wel het goedkoopst.” ??

    “Niet de laagste prijs” of “de Focus is het goedkoopst” ? Hmm.. ik zal het even opnoteren.

    OT: de Focus is volgens mij een goede auto, maar ik word er nooit warm of koud van. Op basis van gevoel zou ik ook de Focus ST nooit kopen. Vreemd genoeg heb dan meer met een VW Golf GTI, hoewel die eigenlijk nog saaier is.. Wondere wereld.

    Login om te reageren
  16. jeffreym3 zegt

    12 juni 2012 om 11:24

    Prijzen zijn altijd een beetje een moeilijk punt. Zo is het interieur in de RS om van te huilen. Goedkoper kan haast niet. Als je de foto’s bekijkt van de nieuwe astra OPC zie je gewoon een behoorlijk kwaliteits interieur.

    0-100 tijden totaal niet interessant. Ik ben benieuwd wat ze qua bochtenwerk doen. We weten dat een standaard Golf GTI behoorlijk soft kwa wegligging. De RS daarintegen is zoals een hothatch hoort te zijn. Het is afwachten of ze van de astra OPC ook een èchte hothatch hebben weten te maken. Evenals de nieuwe ST, maar kijkend naar de vorige betwijfel ik het. En ook wel handig als men de gewichten per auto even noemt. Zeker bij hothatches is gewicht alles.

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      12 juni 2012 om 22:18

      @jeffreym3: Van de ST verwacht ik niet dat die op hetzelfde niveau gaat staan als de Megane. Immers, ze moeten ook nog ruimte voor de Focus RS houden. Nu heeft die laatste het al moeilijk in een directe vergelijking met de Renault, dus als ze dan binnen hun eigen stal de duidelijk goedkopere ST ook nog eens erg goed maken, dan koopt helemaal niemand straks meer een RS.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        12 juni 2012 om 22:31

        Wie zegt dat de Focus RS er komt? Daar schijnen ze bij Ford nog niet over uit te zijn. Over een FIesta RS wordt wel gefluisterd.

        Login om te reageren
        • mrs250 zegt

          13 juni 2012 om 16:16

          @sir_smokalot: mwah, dat heeft Ford bij de vorige 2 generaties ook gezegd en uiteindelijk komt hij er altijd en is het een topwagen. Halo-car, dat wel, maar wel een geslaagde exercitie die ook daadwerkelijk bijdraagt aan het imago van de hele Focus-lijn.

          Login om te reageren
  17. bofkont zegt

    12 juni 2012 om 11:30

    Leuke wagen en Ford kennende zal dit een goed sturende wagen worden.
    Maar doe mij de vorige generatie ST maar, die heerlijke 5 cilinder turbo :)
    Wordt een beetje erg ziek van al dat groene en politiek correcte geneuzel!

    Login om te reageren
  18. jeanclaude zegt

    12 juni 2012 om 11:31

    Leuke auto, maar in mijn ogen een wat mindere achterkant. En is de GTI er niet trouwens vanaf een kleine 30k nu met die edition versie?

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    12 juni 2012 om 11:52

    Zo jammer dat er geen 3 deurs model van de Focus, dat staat zo’n sportieve uitvoering gewoon beter.

    Login om te reageren
  20. masterstig zegt

    12 juni 2012 om 13:38

    Geef mij maar de Mégane, oogt beter. De huidige Focus vind ik er niet mooi uit zien, te bol.

    Login om te reageren
  21. fordfocusecoboost zegt

    12 juni 2012 om 15:45

    Ik vind hem er super mooi uit zien, maar dat is mijn mening.
    Ik vindt de st voor de pk,s die je krijgt niet eens zo duur.
    Ik heb veel liever zoon ST dan zoon standaart GTI die in elke straat wel 1 staat.
    Super auto die ST

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      12 juni 2012 om 21:28

      @fordfocusecoboost:

      Zoon standaart? Aparte naam voor een kind…

      Login om te reageren
  22. ater zegt

    12 juni 2012 om 17:20

    ik vind hem er wel goed uit zien heb ‘m liever dan een gti of rs

    Login om te reageren
  23. wimbers zegt

    12 juni 2012 om 17:56

    die voorkant lijkt wel een meerval.
    afschuwelijk!

    handig ook, een uitlaat in het midden op een wagon..

    Login om te reageren
  24. raceface zegt

    12 juni 2012 om 19:09

    Ik vind het gewoon niet mooi….

    Login om te reageren
  25. cesarestevao zegt

    12 juni 2012 om 21:26

    Doe mij maaf en Focus RS!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North