Le Mans is weer voorbij, natuurlijk heeft Audi gewonnen en was ook Porsche heel succesvol. Tijd om nog eens stil te staan bij het merk dat ook ooit zo succesvol was.
Vier keer achter elkaar pakte Ford de overwinning met de GT40. In 1966 bezette Ford het volledige podium, in 1967 won Ford vóór twee Ferrari’s, in 1968 bezette Porsche de tweede en derde plek na Ford en in 1969 stond alleen op plaats twee géén GT40. Je zou er maar saai van worden. Succesvolle fabrieksteams zijn echter van alle tijden. Soms met een meer, soms met een minder romantisch verhaal.
Ten tijde van haar race-successen reed Ford onder andere met Gulf livery rond. Daar herinnert deze Ford GT aan. Want met een bouwjaar van na 2004 is er van officiële sponsoring al lang geen sprake meer. GT’s hebben het circuit nog even opgezocht maar konden geen potten breken. Zomaar, op straat in Duitsland maakt echter weinig zo veel indruk. Bekijk alle BOT6 foto’s op autojunk.nl.
20 reacties
Enzo belazerde de kluit en ging een vrijage aan met FIAT.
Henry beval zijn ‘generaals’, Lola werd ingeschakeld en wat later Ford Advanced Vehicle Operations zou worden, dat team, werkten allemaal aan de totstand koming van de GT 40
En Henry?
Henry kwam, zag en overwon.
Zoals een goeie Cowboy dat altijd doet !
Zonder enige vorm van bescheidenheid !
Mans team stond de laatste jaren op een laag pitje om alles op de formule 1 te focussen. Nounou goh wat knap dat een gigant als ford met het 10voudige aan budget (pas na drie jaar..) won van een relatief klein chaotisch team. Ze lopen bij audi de quattro uit te melken maar het ford ferrari verhaal wordt ook tot de laatste druppel uitgeperst!
o.k. .. hoe ging het dan ??
aannames bij @lincoln zijn in de regel dodelijk.
lincoln komt altijd uit een ander hoek
Zal een verre neef van Rene van der Gijp zijn.
Denkt ook overal anders over.
En heeft een mening, op zich iets prettigs.
Enige punt is dat een heleboel reaguurders daar moeilijk mee om kunnen gaan, als ze er zelf anders over denken.
Daarom staat er ook het woord LOLA.
De Lola maakte al gebruik van de Ford V8 en was de sleutel tot Henry’s project.
En de basis van de GT 40 was de Lola.
De tering wat prachtig!
Man, ik had al mijn ondergoed verschoond. Nu ik dit heb gezien moet dat weer. De tering wat een prachtige wagen!
de “verkoop” van Ferrari was een dreigement richting de Italiaanse overheid ..
die ouwe Enzo kon zijn toko niet rendabel krijgen ..
en met het gerucht dat het naar Ford zou gaan kon die ouwe met zijn klauwen in de Italiaane subsidiepot graaien ..
een semi-ambtenaren streek dus ..
Yep typisch Enzo, typisch Italiaans.
Mooiste uitspraak van de man vind ik nog altijd dat hij het gevoel had dat hij zijn Moeder had vermoord toen hij wegging bij Alfa Romeo.
Wat ben ik toch met weinig tevreden, simpele jongen dat ik ben……….