Als je dacht dat een Porsche 911 GT3 Cup al heftig was, dan ken je blijkbaar zijn nog lichtere en heftigere broertje niet. Dankzij heel veel carbonfiber en een potente 4.0-liter zescilinder boxermotor moet deze auto op Le Mans voor nachtmerries gaan zorgen bij Ferrari, Corvette, SRT en Aston Martin.
De motor die achterin de 911 RSR ligt is een evolutie van de motor die zijn voorganger, de 911 GT3 RSR, gebruikte. Het vermogen ligt op zo’n 460 pk. Dat lijkt wellicht weinig maar je moet niet vergeten dat er vanwege de reglementen restrictors geplaatst zijn.
Schakelen doe je, net als in de 911 GT3, met flippers aan het stuurwiel. Dankzij het rijke gebruik van carbonfiber is Porsche Motorsport erin geslaagd om het zwaartepunt aanzienlijk te verlagen ten opzichte van zijn voorganger.
Grappig is dat de neus, zijschermen en het achterste paneel zijn voorzien van ‘quick release’-systemen, zodat de carrosseriedelen binnen enkele seconden kunnen worden vervangen. Wel zo handig tijdens een langeafstandsrace, waar nog wel eens schade wordt opgelopen.
Komend seizoen zal alleen Porsche AG Team Manthey met 2 exemplaren van de Porsche 911 RSR gaan racen. Ze nemen deel aan het World Endurance Championship (WEC) en uiteraard de 24-uursrace van Le Mans.
Voor de liefhebbers hebben we nog meer Porsche nieuws, want er zijn namelijk spyshots opgedoken van een 991 Turbo met vrijwel geen camouflage.
Doe mij maar zo’n 991 Turbo! Ziet er heel nice uit
Porsche kan beter weer wat ruimte in z’n prijzenkast gaan maken….
Laat ze anders porsche VAG team heten, worden ze nog extra gesponsord ook. En meer fans..
@banjaloeloe:
Alstublieft zeg, het is al erg genoeg dat ze opgeslokt zijn door Rupsje Nooitgenoeg….
@jrk68:Ach ja, porsche, audi en bentley kan ik nog wel waarden.
Die 991 Turbo had wel wat breder gemogen aan de achterkant, nu is het net een Cayman.
Begrijp het niet hoor. Porsche heeft naar mijn mening de turbo qua design nooit goed gekregen. Het is vleesch noch visch. Leuke specs en het zal heus wel fantastisch rijden maar als je een Porsche 911 neemt dan heb je eigenlijk maar 3 opties: 911 carrera, GT3 of GT2.
@Rick-dos: …… :) …….Moet gelijk een beetje mijn woorden inslikken…..Want ze hebben het wel één keer goed gedaan en dat was met de 964 Turbo II/S. Maar dat is ook de enige keer!
Zo. Dussssss…..
Als ik de cockpit zie moet ik altijd aan James May met zijn Aston Martin denken bij die TG special haha
@maiik0ll: als ik zo’n cockpit zie*
Vet hoor. Deze bezorgt de concurrentie nu al slaapeloze nachten. Heel benieuwd hoe ze het op de eerste grote race(Spa 6hrs, 4 Mei) gaan doen. Ik verwacht veel…
@lemans96: de eerste race is Silverstone (14 april). Of is dat geen ‘grote’ race?
@robbie: Helemaal mee eens, die had ik even over het hoofd gezien. ;-)
@lemans96: Kaartje ook al binnen?
@ravi: Neu, die koop ik daar wel aan ’t loket. ;-)
@lemans96: Het is inderdaad toch nooit uitverkocht, helaas. Ik loop vaak een rondje om t circuit, 2 uur powerwalken. Potverdorie wat n lange route zeg. Staan ook altijd erg mooie auto’s geparkeerd achter de pits!
@ravi: Check. Ik vind ’t ook wel best dat ’t nooit uitverkocht is. De grote drukte maak ik een maand later op Le Mans wel weer mee.
Inderdaad altijd ff het circuit rond, daar heb je dan toch alle tijd voor. Erg jammer dat achter op het circuit, bij Blanchimont enzo, sinds een jaar of drie die irritante hoge groene hekken staan. Voorheen kon je daar echt met je neus aan de baan staan.
Bedankt Bernie Eikelstone…
‘quick release’-systemen ‘ Aha , waren de koplampen van de straatauto’s hier ook niet mee uitgerust?
Met die 991 Turbo is weer ‘ns goed te zien dat Porsche met dit model hoe langer, hoe meer de ‘wolf in schaapskleren’ kant op gaat. Goeie vrind van me heeft een 996 Turbo in het zilver, en als je niet beter weet, dan zie je een ‘gewone’ 911.
Voor de meer hardcore liefhebbers hebben ze de GT2 klaar staan…
Hoezo nachtmerries voor de concurrentie? Porsche deed altijd al aan evolutie, niet revolutie. Deze RSR gaat echt niet zo super veel sneller zijn dan de vorige RSR. Het zal een goeie en snelle racewagen zijn, maar ze zitten bij Corvette nu echt niet met de handen in het haar, hoor.
@bozewolf: Reken maar van wel. Het gaat hier wel om Porsche AG hè…
Heerlijk wat een beest!
op Le Mans heeft elk team wel een slapeloze nacht ..
dat heb je nu eenmaal bij een 24 uurs race ..
@lincoln: hehehe nice one.
@lincoln: LOL, grapjurk. ;-)
Ziet er lekker uit!
Ben altijd al fan geweest van de Turbo-versies van de 911. En deze is ook weer een lekker stuk!
Als ik even niet vergeet dat er restrictors (boa restrictor) zijn, wat is dan de plus van de nieuwe motor?
Ik neem aan het koppel. Het enige wat van belang is bij autoracen.
@betonstaal: Een goede wegligging wil ook nog wel eens helpen ;).
@hamerhaai: haha, ja de banden.
@betonstaal: Minder gewicht, duurzamer blok, sneller in de toeren, minder verbruik, lager zwaartepunt etc etc.
@betonstaal: Koppel is zeker niet als enige van belang in autoracen.
Koppel = rap accelereren.
Vermogen = topsnelheid.
@lemans96: topsnelheid haal je bijna nooit op een circuit.
@betonstaal: Wel op Le Mans, waar deze auto in principe voor gebouwd wordt. Daarbij, koppel helpt je alleen maar bij de lagere snelheidsecties van een circuit, zodra de lange stukken komen, zijn het toch echt de peekaa’s die hun werk doen.
Als zou kloppen wat jij zegt, zouden ze allemaal met turbodiesels en grote cylinderinhoud V8’s rijden. ;-)
@betonstaal: Normaal gesproken heb je gelijk. Op dit niveau worden de overbrengingsverhoudingen echter aangepast per circuit. Reken maar dat die zo gekozen zullen zijn dat je dus wel zo snel mogelijk naar je topsnelheid gaat en (net) haalt. En een hoge topsnelheid is nou eenmaal gewoon belangrijk, natuurlijk op sommige circuits wat meer en op sommige wat minder.
En zullen we maar geen pk vs koppel discussie gaan houden, uiteindelijk is het toch altijd het samenspel van alle dingen.
@betonstaal: Laat je niet foppen door de ’torque wins races’ kreet van Shelby. HP might sell cars, maar die uitspraak was niets meer dan marketing.
Dat er nog niet iemand is geweest die zei dat er tupperware op zat… Maar mooi speelgoed zeg.
Wie heeft besloten dat 460 pk in een auto die ongeveer net zoveel weegt als de bestuurder weinig is?