Het blijkt niet makkelijk om een nieuwe Ford GT te bemachtigen.
Je mag dan het eerste en waarschijnlijk moeilijkste obstakel (geld) overwonnen hebben, makkelijk gaat Ford het je niet maken als je de nieuwe GT aan wil schaffen. Volgens The Detroit news wil Ford namelijk zeker weten dat je ook met de auto gaat rijden. Gek he? Nou, met dit soort auto’s dat in beperkte oplage (niet meer dan 250 per jaar) gebouwd wordt, komt het helaas niet vaak voor dat ie daadwerkelijk gebruikt wordt.
Het maakt Raj Nair, hoge pief bij Ford, geen drol uit of je over 2 of 200 miljoen beschikt. Wat Ford wil voorkomen is dat de gloednieuwe GT direct vanaf het moment van aanschaf z’n hele leven 0 km/h gaat staan doen in de garage van een verzamelaar. Het idee is de auto alleen te verkopen aan mensen die er van gaan genieten en mee zullen gaan rijden.
Hoe Ford dit voor elkaar gaat krijgen? Onder andere door je een vragenlijst in te laten vullen. Hier moet je aangeven hoe vaak je van plan bent in de GT te rijden en hoeveel kilometers je gaat maken. Ook kijkt Ford graag even hoe positief je op social media bent over het merk. Verder zul je vast moeten leggen de wagen niet binnen korte tijd met winst te zullen verkopen. Gaat dit te ver, of moeten we hier blij mee zijn?
Zo heurt het.
@martinus: inderdaad! Zo hoort het!
@rufctr01: precies, hiermee moet je rijden, niet beleggen.
Ford zorgt zo dat zijn wagens bij liefhebbers komen.
Nou Ferrari haalt ook rare capriolen uit, waarom zou Ford het dan niet doen?
@thimochand: ik denk meer dat mensen het van Ferrari accepteren omdat het een exclusief Italiaans sportwagenmerk is met een rijke racehistorie terwijl Ford voor de “normale” mens gewoon een normaal merk ik. Maar natuurlijk mag elk fabrikant zijn eigen verkoopstrategie bepalen.
@jordip: Ja racehistorie is leuk (heeft Ford ook trouwens) maar Ford heeft veel meer betekend voor de automobiel markt, zelfs voor de wereld dan dat Ferrari dat gedaan heeft.
@Donstil: automobiel markt? Ja! Voor de wereld? Laten we niet vergeten dat Henry Ford een trotse Hitler aanhanger was die het fascisme in the US and A wilde promoten met zijn eigen geld….
@jeaup: maar wel de lopende band geïntroduceerd, dus ja ook veel voor de wereld….
en facisme, als je alle bedrijven die daar iets mee te maken hadden erop wil afrekenen dan heeft 75% van de mensen geen baan meer wereldwijd
@Michiel1:
Ford was antisemiet. Dat is wat anders dan fascist.
@Original_Arnoud: ik reageerde op jeaup die dit stelt he…
@Michiel1: Ja dat is dus een hele bekende misopvatting, het eerste bedrijf met een lopende band was Coors of Miller of een andere amerikaanse bierbrouwer met duitse roots, enkele jaren vóór Ford. Is te zien in de documentaire “How Beer Saved the World”
@walfo: ik geloof je meteen. Maar volgens mij bedoelt men vooral de manier waarop Ford de lopende band inzette, niet zo zeer als uitvinder van het ding zelf, en dat was wel revolutionair!
@jeaup: net als een groot deel van de wereld in die tijd, dus laten we daar niet te hypocriet over doen.
@jeaup: ja wil je daar even een ding van maken? Dan kan je niks meer gaan kopen. Plus je hoeft het maar niet eens te zijn met een jood en je bent al een antisemiet. Zelfde als we bij dat rs4 verhaal hadden gezegd dat het noord Afrikanen waren ,dan waren we racistisch. Dus dat zetten ze er al niet meer bij.
@jeaup: zullen we dan maar niet over VW gaan beginnen??
@jordip: ben je even LeMans vergeten waar Ford met z’n GT40 3x wist te winnen ban Ferrari?
@thimochand: Ze hebben meer dan alleen F150 gemeen.
@thimochand: ja, maar ford zorgt er wel voor dat je er een mag kopen als je ermee gaat rijden. Bij ferrari moet je soms eerst 5 andere ferrari’s hebben + een paar miljoen, dit vind ik goed van ford?
Dus… je mag hem alleen kopen als je er ook mee gaat rijden.
Dan hoop ik dat ze de techniek beter voor elkaar hebben, want er staat me iets bij van de vorige generatie, dat Ford op een gegeven moment de eigenaren opriep er NIET meer mee te gaan rijden, totdat ze een oplossing hadden voor de problemen waarmee dat model kampte.
Correct me if I’m wrong.
@RRRobert: Daar gaat je productieslot…;)
@RRRobert: Ben benieuwd of Mr. Clarkson er al eentje in bestelling heeft..
@RRRobert: doel je op clarkson? Later werd bekend dat dat probleem eigenlijk helemaal niet door de wagen zelf kwam. Vanwege Engelse verzekerings eisen moest er een soort startonderbreker ingebouwd worden in zijn wagen, en dat kleine onderdeel gaf nou juist de problemen. Maar om dat toe te geven is natuurlijk geen leuke televisie.
@mopar: Het advies om niet met de GT te rijden kwamen door scheuren in de draagarmen, een serieus probleem. Verder is het elektronische circuit niet goed waardoor de batterij leegraakt wat inderdaad Jezza’s startonderbreker voor extra problemen zorgde. Maar ook lekkende krukasafdichting na enkele duizenden kilometers al verdiende geen schoonheidsprijs. Toch kon het met een paar euro kostende speedi-sleeve worden opgelost.
Gaat te ver maar snap het wel. Al dat nieuwe geld gaat die auto op Instagram zetten met een leeuw op het dak.
Gaan we hem dan nog wel of niet zien bij de dealers?
Op papier is dit een hele mooie move maar uiteindelijk gaat het toch om de centjes…
Als je maar genoeg geld schuift is immers alles te koop..
@shicomm: ik denk dat dat bij een project als dit wel mee valt. Waarschijnlijk verdiend Ford geen reet aan de verkoop van een auto daar de productiekosten er simpelweg niet mee gedekt worden.
Prima initiatief. Deze voorselectie zou ook toegepast moeten worden op lelijke auto’s. Andersom dan, dat dan weer wel.
In dit geval kan ik verplicht laten rijden van de auto alleen maar toejuichen
Zo waar blijft de uitnodiging
Het jdee is goed, maar ik denk dat je met een vragenlijst dit niet gaat bereiken. Ik denk eerder dat je niet meer dan 2 andere auto’s op je naam moet hebben om deze te mogen kopen, op die manier voorkom je garage prinsesjes.
@dutchdriftking: als je die voorwaarden opstelt denk ik dat er niet veel mensen meer overblijven. Zo’n Ford GT kost een fortuin.. 9 van de 10 mensen die zo veel geld in een auto steekt heeft wel iets meer dan 2 auto’s.
@sbelali: klopt, maar er zal ook een enkeling zijn die zich helemaal rot gespaard heeft en de verleiding tot een 911 heeft weten te weerstaan. Die verdiend zo’n auto toch juist? Juist die zou voorang moeten krijgen. Maar ik begrijp dat een schifting moeilijk is.
@dutchdriftking: daar geef ik je dan wel weer gelijk in.
We moeten er blij mee zijn én het gaat te ver.
Tipje voor autoblog: Bell
@jackass266: Bell and Ross Partners with Renault Sport Formula One Team
Oftewel gewoon een beetje invullen dat je er mee gaat rijden en aankruisen wat ze bij ford graag willen, beetje liken op facebook en instagram, en je kunt m kopen.. En owja, een grote zak geld meenemen. Daarna kun je hem rustig 10 jaar in je garage zetten
Fords topman heet Raj Nair…
Leuk als je voor moet stellen:
My name is Raj… Ryan Air…
@moveyourmind: en dan te denken dat dit 1 vd simpelere namen is voor een indier
@moveyourmind: waarom komt Raj Koothrapalli van TBBT ook gelijk in me op ;-)
Ze doen werkelijk álles om te voorkomen dat Clarkson er ooit eentje zal bemachtigen.
@potver7: had Richard Hammond er niet een? Die vertelde bij Top Gear dat-ie er niet meer mee mocht rijden. Leedvermaak bij JC, dus.
@RRRobert: Nee JC had er een. Hammond vertelde toch dat een of andere Porsche niet kon rijden ofz?
@Donstil: Hammond had/heeft een 911 GT3 (RS?) van de serie die wat problemen had met ontbranding, waardoor die dingen terug naar de dealer moesten. (ik moet echt wat beters met mijn leven gaan doen)
@RRRobert: JC had er een. En maakte er geen geheim van dat hij zeer regelmatig iemand van Ford aan de lijn had met de mededeling dat z’n Ford GT gestolen was. “Oh really, are you sure, ‘cause I’m in the car right now”.
En niet te vergeten, de aflevering waarin JC met geuren en kleuren wist te vertellen dat-ie met een bijzonder sneue auto naar huis moest, omdat de GT niet wilde starten.
Nee, Ford verheugt zich absoluut niet als iemand als JC een auto als dit koopt, tenzij ze absoluut, 5000% zeker weten dat er helemaal niks fout kan gaan met de auto.
@potver7: Later werd bekend dat dat probleem eigenlijk helemaal niet door de wagen zelf kwam. Vanwege Engelse verzekerings eisen moest er een soort startonderbreker ingebouwd worden in zijn wagen, en dat kleine onderdeel gaf nou juist de problemen. Maar om dat toe te geven is natuurlijk geen leuke televisie.
@mopar: En dan zijn we weer terug bij mijn eerste comment…;)
Een beetje een vreemd verhaal, ze willen niet dat het verzamel objecten worden dus maken ze een gelimiteerde oplage en mag niet iedereen er een kopen. Maar die gelimiteerd oplagen zorgt toch JUIST voor interesse van verzamelaars die hem dan weer niet mogen kopen?
Ik ben niet echt een voorstander. Als je gewoon een niet-gelimiteerde oplage maakt kan iedereen de er een wilt er gewoon een kopen. Dan is de auto meteen minder boeiend voor verzamelaars/investeerders. Bovendien krijg je nu dus bergen mensen die de auto’s willen kopen maar er geen krijgen, waardoor hij weer exclusief word.
@reistje: Ik denk zoals al eerder werd gezegd dat ze niet veel verdienen op de Gt zo niet verlies leiden op elke auto. Dan is het niet zo gek dat ze er niet veel van produceren. Ik vind het overigens een goede stap van Ford. Als je een auto gebruikt als merchandise dan wil je ook dat ie gezien wordt en dus moet ie worden gereden. Ik behoor tot de velen die een dergelijke auto niet kan betalen, dus ik zou het wel leuk vinden om er af en toe een te zien.
@pomoek: Per verkochte auto maken ze gewoon winst (vraagprijs – productiekosten), of die winst echter genoeg is om uiteindelijk de ontwikkelingskosten terug te verdienen is dan maar de vraag. ‘verlies per auto’ moet je dus niet al te letterlijk nemen, dat verlies wordt namelijk met elke verkochte auto kleiner.
@pomoek: hoe meer je er van bouwt hoe beter je de r
Ik bied €1 en ik rij er 50k per jaar mee
@dirkiii: wie niet waagt…
Dit is gewoon een mooie marketingtruc om deze wagen super-exclusief te maken…
En terrecht een auto is om mee te rijden. En zon ding is gemaakt om hard in te rijden. Dus rijden met dat ding.
Die hypercars met v8 v10 v12 w16 enz enz allemaal gemaakt om hard mee te rijden. En niet om in een garage te laten verstoffen. Of dr nou 1of 1000 van gemaakt zijn maakt niks uit. Die mensen kopen zon auto alleen als investering… dat zijn geen liefhebbers maar geldwolven…. eeuwig zonde. Maar dat is mijn mening en die hoeft niemand met me te delen.
@mrmiyagi1982: helaas zijn deze auto’s vaak niet gemaakt voor 200.000 (circuit) kilometers.. deze auto’s moeten ook niet allemaal de geest geven toch?
@crashieej:
Ja en nee. Wat zie jij liever rijden? (Er vanuit gaande dat wij alleen kunnen kijken naar zon supercars ipv er 1 te kopen) een golf,astra,peugot of whatever of zon gave ford gt40 of elke andere supercar?
En idd misschien zijn er veel mensen die niet beseffen dat al die supercars onderhoudsgevoelige motoren hebben. Maar laat jij je auto ook niet gewoon maken als ie kapot gaat? Of misschien doe je het zelf. Dus waarom niet met veel meer plezier rijden in een supercar en laten maken als ie kapot gaat? Ik zou t wel weten als ik t kon betalen….
@mrmiyagi1982: ja tuurlijk zie ik liever een Ford GT dan een Golf GTE rijden. Maar de werkelijkheid zal helaas wel anders zijn denk ik. Aan de andere kant een 300SL, met mechanische bezine injecte wat vaak voor problemen zorgt, kon het ook 460.000 km vol houden ? De RS, M en AMG’s zie je nog wel eens rijden. Maar dat zijn nog geen supercars.. De Maserati met 250dkm kwam dan nog het dichtst in de buurt :)
@crashieej: en zon 300sl zie ik misschien nog wel liever als een ford gt. Ik zie zowiezo liever oude autos als nieuwe. Maar zo kan t ook gewoon bijna een half miljoen kilometers maken in een wat toen een supercar was.
Met de verkoopstrategie van Ford zit het wel snor. Vraag maar aan de Ford dealers. Auto’s die je niet mag kopen en auto’s die je enkel bij een elite Ford dealer kan kopen. Ze beginnen echt te denken dat ze Ferrari zijn met dat verschil dat ze de winsten niet maken.
zo doe je dat ford, jullie hebben iig wel goede marketingkennis daar.
dikke pluim dus voor de bedenker(s), en een extra dikke bonus voor deze held graag
Weet je, ik vind het een leuk idee. Auto’s zijn er immers om gereden te worden. Maar heeft het nou werkelijk effect? Dat denk ik niet. Elke gek kan immers een vragenlijstje zo invullen dat het lijkt alsof hij elk jaar 10.000km met de GT gaat afleggen, terwijl het er in werkelijkheid maar 100 zijn.
Ja zeg, als ik een miljoenmiljard euro betaal voor consumentenproduct wil ik gewoon zelf bepalen wat ik er mee doe. Wil wel voor de bühne wel een vragenlijstje invullen hoor, maar als ik ‘em 10 jaar in een garage wil hebben, dan staat ie 10 jaar in de garage….
@Rob: mag ik vragen waar je die pet vandaan heb? ik verzamel petten en vind deze nogal gaaf
@lekkaah:
Is een Chinese M43 cap, voor 50 dollar heb je een replica;
http://www.ebay.com/itm/WW2-Chinese-KMT-Army-Soldiers-German-M43-Style-cap-hat-/190339717804
Het geld heb ik nog niet, maar rijd al 6 jaar met een Ford. Aardig op weg dus.
Een mix van Noord-Koreaanse propaganda en Amerikaanse arrogantie. Wie betaald bepaald is het toch? Rare uitspraken van Ford.
@jorden: maar als Ferrari het doet dan is het opeens helemaal begrijpelijk natuurlijk….
@mopar: dat van Ferrari is een broodje aap. Het hoofdkantoor in Maranello verkoopt gelimiteerde versies aan hun beste importeurs. De importeurs bellen op hun beurt weer hun trouwste klanten op en alle auto’s hebben zo al snel een baasje. Op tijd reserveren is de enige eis.
Tsjonge jongen, gaat ford nou ook al met die onzin beginnen? Straks gaat Albert Hein nog bepalen wie de twix ijsjes mag kopen..
Produceert Ferrari de achterlichten vand e GT?
Ach ja, ik had het geld toch niet.
Goede zaak wegwezen met die klote verzamelaars.
Een clausule met eerste recht van terug koop tegen marktprijs – 30% of de prijs afhankelijk maken van de daadwerkelijk gereden kilometers. Voor iedere 1000 gaat er 20000 af.
Ik kan Ford garanderen dat ik aan al hun eisen kan voldoen. Op de betaling na..
Als Ford echt wil dat er veel gereden gaat worden in de GT moeten ze hem zwart spuiten. Met gouden strepen. Vervolgens een dealtje met Hertz sluiten dat ze ‘em voor prikkie gaan verhuren. Moet je eens opletten hoeveel kilometers die dingen gaan maken….
De eis dat je minimaal -8 moet hebben?
Beste heer Nair,
Ik heb niet het geld om een GT aan te schaffen, maar wil er met alle plezier elke dag in rijden en mijn ongetwijfeld superpositieve ervaringen delen op social media op de interwebs om de naamsbekendheid van Ford en positieve beeldvorming over uw merk te vergroten. Ik heb 6 volgers op Facebook…ik hoor wel van u of Ford mij kosteloos een GT ter beschikking wil stellen.