• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Ka Cosworth is de ultieme hot hatch-sleeper

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 augustus 2012 om 21:20 – 72 Reacties

Ford Ka Cosworth
So much want….

Dankzij dit exemplaar is het bijna in een klap gelukt om de Ka van zijn imago van omduwauto, danwel suf boodschappen-/Bond girl-autootje af te komen. Wat we hier zien, dames en heren, is een tot RWD-omgebouwde Ka met een 2 liter Cosworth YB turbo-blok dat zo’n 300 pk levert, en dit alles in een auto waaraan je eigenlijk alleen aan de (dichte) wielen (Audi Quattro-style) afziet dat alles niet meer helemaal standaard is.

De eigenaar kocht de Ka in 2007 en ging vervolgens aan het sleutelen. Er zitten aardig wat uurtjes in, maar het resultaat mag er wezen. Tijdens de Ford Fair 2012, twee weekenden geleden, toonden de makers het eindresultaat van hun arbeid. In dit 42-pagina’s tellende topic werd de ombouw bijgehouden, inclusief foto’s.

Dit zijn de specs:

Engine: Standard YB with T34 0.63, L8 with coilpacks, Swedish style plenum and a set of 55lb Siemens injectors.
Gearbox: T5 then hopefully a sequential Mullet rwd
Front Suspension: Adjustable TCAs, Compression struts etc
Rear Suspension: WRC cradle/lateral links set up to enable the rear track to be made to fit the ‘Ford Racing’ arches.
Brakes: Floor mounted pedal box, APs and vertical hydraulic handbrake.

In het kort komt het er op neer dat er van dit

Ford Ka aan het begin

dit gemaakt werd. Mooi spul (via Speedhunters):

Ford Ka eindresultaat

Ook interessant!

  • Dit is de opvallendste Ford Ka van Marktplaats
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • duurste SportKa op marktplaats
    De duurste SportKa op Marktplaats is best goedkoop

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

cosworth, Ford, ka, sleeper, tuning

Vorig bericht: « Nissan Juke Ministry of Sound: als je geen bietjes van Dre lust
Volgend bericht: Alles ist vorbei? Melkus vraagt insolventie aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. gforce zegt

    20 augustus 2012 om 21:24

    En daar gewoon een boodschappenmoeder inzetten, wachten totdat er een keer een Golf GTI petje langskomt bij een stoplicht… The rest is history.

    OT; Levensgevaarlijke kart.

    Login om te reageren
  2. carmasterr zegt

    20 augustus 2012 om 21:25

    Achterwiel aangedreven ook nog. Wat een ragbakkie. Lekker rotondes driften tot verbazing van de overige (lees: gefossiliseerde) Ka-bestuurders. Wat een gein.

    Login om te reageren
  3. bbroek zegt

    20 augustus 2012 om 21:27

    hiermee kan je een gti’tje een les leren!

    Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      21 augustus 2012 om 08:26

      @bbroek: er is niet zoveel nodig om een gti-tje te verslaan hoor! http://www.youtube.com/watch?v=vrU9xI8d8DI&feature=player_detailpage#t=122s

      Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        21 augustus 2012 om 08:27

        @dotternetta: vanaf 2 minuut

        Login om te reageren
  4. z3coupe zegt

    20 augustus 2012 om 21:28

    denk dat ik de streetka van me zussie ook maar ff naar die vent ga brengen

    Login om te reageren
    • snellehenk zegt

      20 augustus 2012 om 21:32

      @z3coupe: Wat bedoel je precies met “me zussie”?

      OT:
      Blijft leuk, dit soort projecten!

      Login om te reageren
      • z3coupe zegt

        20 augustus 2012 om 21:34

        @snellehenk: me jongere zus XD

        Login om te reageren
        • snellehenk zegt

          20 augustus 2012 om 21:35

          @z3coupe: Ik doelde erop dat “me” geen Nederlands is, dat moet m’n of mijn zijn. Maargoed, succes verder.

          Login om te reageren
          • CapsLock zegt

            20 augustus 2012 om 21:40

            @snellehenk: De spellingsnazi uithangen is op autoblog niet te doen, tenzij je werkloos bent maar dan zie je de taalfouten vast niet meer.

            Login om te reageren
            • bbroek zegt

              20 augustus 2012 om 21:55

              @CapsLock: en er valt niets mee te verdienen!

              Login om te reageren
              • CapsLock zegt

                20 augustus 2012 om 22:22

                @bbroek: Ook dat nog! Ik trek van ellende maar een extra pilsje uit de kast ;)

              • Megakix zegt

                20 augustus 2012 om 22:48

                @CapsLock: oh…u hoeft morgen niet te werken ? ;)

          • g40freak zegt

            21 augustus 2012 om 07:42

            @snellehenk: het zal ME aan mijn reet roesten…..
            Me is gewoon nederlands hoor.
            Alleen zoals het geschreven werdt (me zussie) klopt niet nee.
            zo, nou heb ik ook een keer de taal nazi uit gehangen.
            Het deed me niks om eerlijk te zijn.

            Login om te reageren
            • stekel zegt

              21 augustus 2012 om 08:07

              @g40freak:
              laten we het dan wel netjes houden en er van maken dat het u aan uw anus zal oxideren.

              Login om te reageren
            • mytiz zegt

              21 augustus 2012 om 09:16

              @g40freak: werdt? :o

              Login om te reageren
              • g40freak zegt

                21 augustus 2012 om 20:11

                @mytiz: hahahaha, je hebt gelijk :)

                enige verweer wat ik heb is dat het vroeg was :)

                ontopic weer:
                Ik heb dan toch liever deze sleeper fiesta.
                http://www.youtube.com/watch?v=25NDv8l0nIM

  5. jrk68 zegt

    20 augustus 2012 om 21:33

    heel leuk stukje hobby werk.
    Reken er op dat je hier heel veel lol mee kan hebben.
    Ik zie hier de humor wel van in.

    Login om te reageren
  6. CapsLock zegt

    20 augustus 2012 om 21:33

    Leuke ombouw. Goed gedaan ook en dat is wel eens anders. De velgen zijn niet mijn ding, maar dat is een Ka ook niet. Ook deze dus niet, want hoewel het ding heel stoer is omgebouwd, het blijft een Ka.

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    20 augustus 2012 om 21:34

    RWD zou hier een rolberoerte van krijgen.

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      20 augustus 2012 om 21:47

      @norge: Bedoel je niet de RDW?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        20 augustus 2012 om 21:49

        @moondustfocus: Ja! Stom he ? Komt zeker door mijn auto….

        Login om te reageren
        • moondustfocus zegt

          20 augustus 2012 om 22:22

          @norge: We halen allemaal weleens wat letters door elkaar…

          Denk trouwens dat deze in NL niet eens op kenteken gezet kan worden… Te veel modificaties ten opzichte van een standaard Ka, zal wel lekker scheuren. Is hier geen video van?

          Login om te reageren
          • johanhummer9 zegt

            20 augustus 2012 om 23:07

            @moondustfocus: als je alles gewoon netjes en degelijk voor me kaar hebt kan je hem gewoon op kenteken krijgen, denk maar aan de corsa’s met 2 liter (turbo)

            Login om te reageren
          • jelmer zegt

            20 augustus 2012 om 23:41

            @moondustfocus:

            Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            21 augustus 2012 om 08:42

            @moondustfocus:
            wel dus.
            Deze auto is goedgekeurd in Engeland, dus MOET de RDW hem goedkeuren , mits er geen grote technische defecten zijn.
            Dit gebeurt al jaren met japanse auto’s die alleen in Japan werden of worden verkocht, zoals oude snelle Nissan Silvia’s en GTR’s en zelf doen we het met de twee deurs Impreza WRX STi’s.
            Eerst in Engeland op kenteken, dan naar Nederland.

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              21 augustus 2012 om 11:05

              @desjonnies:

              Heb je daar eigenlijk geen adres in Engeland voor nodig?
              Om hem eerst daar in te schrijven en dan over te halen.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                21 augustus 2012 om 11:19

                @Hupke:
                In Engeland kennen ze een zogenaamde “single vehicle approvement”, dus als hij daar goed gekeurd is dan moeten ze hem overal in de eu toelaten.
                Een kenteken had hij immers al.

                Zoals sjonnies ook zegt je moet hem hier voor een nieuw kenteken ter keuring aanbieden. Dat moet je zien als een soort APK die je er ook gelijk bij kan laten doen.
                Als hij dus constructief goed in elkaar zit zijn er geen problemen.

                Je zal bij Engelse auto’s wel de verlichting aan moeten passen. Denk daarbij aan de koplampen en de plaats van het achteruitrijlicht.

                Een kenteken had hij immers al.
                Donkervoort werkte ook op die manier alleen deden die dat met een duitse keuring. Of ze dat nog steeds doen kan ik niet zeggen.

              • Hupke zegt

                21 augustus 2012 om 23:35

                @jrk68:

                Ik bedoel, als je nu zoals ik of jij een Nederlands/Belgisch kenteken op m’n voertuig heb zitten.
                Ik maak er zo’n Ka van (of wat dan ook).
                Dan neem je die mee naar het UK. Dan moet die toch eerst op een Brits kenteken? Voordat je die daar kan laten keuren, inschrijven?
                En om die op een Brits kenteken te zetten heb je toch een plaatselijk adres nodig? (of een mannetje dat alles regelt)

                Of sla ik de bal helemaal mis?

  8. MLTB zegt

    20 augustus 2012 om 21:35

    Holy shit :), te vet dit!

    Login om te reageren
  9. MLTB zegt

    20 augustus 2012 om 21:38

    “There are so many things under here that I’ll never appreciate but anyone can appreciate the work and craftsmanship involved.” – :P

    Login om te reageren
  10. alcantara zegt

    20 augustus 2012 om 21:39

    En toch blijft het een boodschappenwagentje met bijbehorende wegligging waarmee je niet relaxt over de Autobahn cruist en waarbij je benen als voornaamste kreukelzone fungeren.

    Login om te reageren
    • MLTB zegt

      20 augustus 2012 om 23:47

      @alcantara: True, maar niet alles hoeft een RS6-supersnelle-snelweg-expres te zijn toch :)

      Dit is leuk voor ‘in de buurt’

      Login om te reageren
  11. KaCh1ng zegt

    20 augustus 2012 om 21:41

    voor ht laatst zat ik in een nieuw KA , ding begon te trille na 130, blijve kleine stadautootjes, 300pk of niet

    Login om te reageren
  12. roller zegt

    20 augustus 2012 om 21:58

    En met die 300pk blijf je fatsoenlijk op de weg door?

    Nee dan toch liever een auto die je niet probeert te vermoorden.

    Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      21 augustus 2012 om 12:17

      @roller: Bekijk de foto’s van de onderkant eens. Aan deze Ka is niets standaard meer, en zoals je kan zien op de foto’s is er echt wel aan de wegligging gedacht….

      Login om te reageren
  13. Nico94 zegt

    20 augustus 2012 om 22:07

    Dat je zo een auto verbouwd is wel leuk, maar waarom in godsnaam een Ford Ka?

    Login om te reageren
    • driescuit zegt

      20 augustus 2012 om 22:50

      @Nico94: dat is net de fun van het hele concept, lekker 200pk gti’tjes losrijden

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      21 augustus 2012 om 13:01

      @Nico94:

      Best nog wel een leuk autootje eigenlijk toch? Een beetje lullig maar wel mooi.

      Van een golfje, polo,peug, Citroënetje verwacht iedereen dit.
      Bij zo’n KA is het compleet onverwacht.

      Login om te reageren
  14. fordfocusecoboost zegt

    20 augustus 2012 om 22:10

    Best gaaf. Wil het niet zeggen, maar zou hem best wel willen hebben om die BMW/Audi/Mercedes leasewagens eruit te trekken bij een stoplicht!!

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      21 augustus 2012 om 04:23

      @fordfocusecoboost: Dat is ook niet zo moeilijk, met al die instap modellen.

      Login om te reageren
  15. rodger zegt

    20 augustus 2012 om 22:17

    Heeft ie netjes aangepakt, geen Halfords qualität iig

    Login om te reageren
  16. dubhead zegt

    20 augustus 2012 om 22:20

    Perfect. Hopelijk rijd die ook zo lekker als het eruit ziet. Korte wielbasis zal het wel spannend maken.

    Login om te reageren
  17. wobwobgaserop zegt

    20 augustus 2012 om 22:29

    Wel leuke wielen eronder… Compomotive…OZ…

    Login om te reageren
    • Kyanite zegt

      20 augustus 2012 om 23:37

      @wobwobgaserop:
      Escort Cosworth Monte Carlo wielen om precies te zijn (ja bij OZ vandaan).

      Login om te reageren
      • mbevo zegt

        21 augustus 2012 om 13:35

        @Kyanite: Of Compomotive TH omdat de OZtjes al een paar jaartjes niet meer worden gemaakt

        Login om te reageren
        • Kyanite zegt

          21 augustus 2012 om 18:20

          @mbevo:
          Vermoedelijk de originele Escort Cosworth Monte Carlo velgen, in Nederland rijdt er ook (okay momenteel staat de auto half gedemonteerd te wachten op een ander motorblok…) een zwart Ka rond met de originele Escos MC velgen.

          Login om te reageren
  18. revstars-net zegt

    20 augustus 2012 om 22:56

    Ja leuk dat je dan iedereen stront rijdt maar je blijft wel in een KA rijden.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 augustus 2012 om 23:42

      @revstars-net:
      Dat is waar, maar toch wil ik je WTF face wel zien als je zo’n hok aan de horizon ziet verdwijnen.

      Login om te reageren
  19. aliennized zegt

    20 augustus 2012 om 22:59

    Wil ik als mijn eerste autootje!

    Login om te reageren
  20. bullgod76 zegt

    20 augustus 2012 om 23:38

    En wat kost dat??
    Als het een beetje betaalbaar is, breng ik mij Ka ook bij die gast langs.

    BTW, wat is de topsnelheid en zijn de sprint/acceleratietijden van dit bommetje?
    Als dat ding maar sneller kan dan die 175km/h waarvoor ik bekeurd ben met mijn Ka ;)

    Login om te reageren
    • dubhead zegt

      20 augustus 2012 om 23:45

      @bullgod76: zeker de thread checken…5 years in the making… omgerekend in werkuren… onbetaalbaar.

      Het is niet voor show alleen – serieuze hardware.

      Login om te reageren
  21. Hupke zegt

    21 augustus 2012 om 00:04

    Prachtig.
    Echt een tof projectje. En het resultaat mag er ook wezen.

    Zo’n Ka heeft sowieso al iets (dat er dan toch weer niet helemaal aanwezig is) maar met wat forser op z’n poten te staan is het best nog wel en Ok bakje. Mooi zou ik hem zelfs noemen.

    Dan zo’n klein bommetje met peper in de reet dat achterwiel aangedreven word.

    Da’s echt een klein leuk racemonster voor in het alledaags verkeer.
    Het is ook nog eens mooi gedaan ook.
    Chapeau

    Login om te reageren
  22. niex zegt

    21 augustus 2012 om 00:08

    Degene die de Ka afkraken hebben er denk ik nooit in gereden. Wegligging is heel erg goed, veel beter dan de rest van de kleintjes. Het design ging ook heel lang mee, hij ziet er nog steeds niet onwijs oud uit. Trillen boven de 130??? Effe de wieltjes uitlijnen. Want dat ligt echt niet aan de Ka!

    Ik heb er zelfs een burnout mee kunnen doen. Op de handrem en roken dat ding.
    Dus diss de Ka niet!!!

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      21 augustus 2012 om 01:48

      @niex: kwam zelfs zo een speed waarschuwing na 130

      Login om te reageren
      • nickelb zegt

        21 augustus 2012 om 06:53

        @KaCh1ng: zal wel voor de zuinigheid zijn. Het onderstel is beter als het zustermodel de fiat 500. Die kan echt wel meer als 130 aan

        Login om te reageren
    • nickelb zegt

      21 augustus 2012 om 06:08

      @niex: ze zijn er veel die met 1,6 cvh katjes racen in engeland. Ook is er een 4×4 cosworth ka met nog wat meer pk als ik me niet vergis. Hebben ook 2 ka’tjes gehad. 195 bandjes er onder en je weet niet eens waar de grip ophoud. Een collega heeft er 1 omgebouwd met een 2,0 zetec turbo. Bij 250 gingen ze niet verder omdat de deuren werden open getrokken door de onderdruk. Voor die snelheid zijn ze niet ontworpen.

      Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      21 augustus 2012 om 09:02

      @niex: In vergelijking tot mijn peugeot 205’je rijdt de Ka als een dwijl.. En ja; het is een GTI, met standaard onderstel en zonder veerpootbrug oid.

      Login om te reageren
      • nickelb zegt

        21 augustus 2012 om 09:13

        @flightom: probeer dan eens de sportka. En het liefst een fiesta st. Das de zelfde categorie

        Login om te reageren
        • FlighTom zegt

          21 augustus 2012 om 11:19

          @nickelb: Hoho, geen andere auto erbij halen (Fiesta). Ik ga ook geen 205-T16 erbij halen.

          Verder zou ik best een Sportka willen proberen. Maar als ik dat gewicht zie (935kg) met 95pk en wanneer ik de specs van een 205je ernaast gooi (860kg met 122pk) dan wist ik het wel..

          Ik geloof best dat een Ka lekker rijdt. Maar het is niet het beste onderstel van Ford om mee aan de slag te gaan.

          Login om te reageren
          • nickelb zegt

            21 augustus 2012 om 15:45

            @FlighTom: een sportka is geen gti. Dan moet je een st hebben. of de fiesra xr2i 1.8 van rond 1990. ok geen st. Maar met 135 en rond de 1000kg vergelijkbaar met de gti. Maar een gti met stijve veren is wel anders dan een stadaard ka. En toch gaat ie standaar erg goed mee. Alleen jammer dat deze.ka geen standaard meer is. Deze ophanging en dit vermogen ga je al gou richting m3 en dergelijke.

            Login om te reageren
      • niex zegt

        21 augustus 2012 om 12:14

        @FlighTom: Zou toch erg zijn als de Ka ook beter lag als jouw Gti? Wat een goede vergelijking zeg! Mss hebben ze ook aan comfort gedacht?

        Effe serieus: heb vaak door bochtjes gereden met dat ding oa tegen de polos en die begonnen reeds te glijden waar de ford gewoon strak bleef…

        Login om te reageren
    • pax1004 zegt

      21 augustus 2012 om 09:29

      @niex: +1. M’n vriendin rijdt ook Ka. Hoewel t verder een dramatisch slecht in elkaar gezette auto is, is de wegligging prima. Je gooit em zo de hoek om en voor in de stad een goed scheurijzer. Wel de 1.3 60 pk uitvoering, die is wel aardig fel.

      Login om te reageren
  23. erwh zegt

    21 augustus 2012 om 08:19

    Super gaaf project, maar al die moeite in een Ka steken? Er zijn toch genoeg andere potentiële wolven in lammetjes kleren die iets meer hun looks mee hebben.

    Login om te reageren
    • nickelb zegt

      21 augustus 2012 om 08:33

      @erwh: zoals er al door anderen word gezecht. De basis van een ka is er goed. De wegligging is beter als zijn concurenten. Ik heb zelf bochten genomen met 120 waar ik met mijn xsara coupe met 100 begin te glijden. En de ka is ook nog erg stabiel in de bocht. En de standaard ka is net zo zuinig als de 107/c1/aygo

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        21 augustus 2012 om 11:31

        @nickelb:
        De huidige Ka wel maar het vorige type liep zo rond de 1:12. Gewicht en een verouderde motor speelde die aardig parten.

        Login om te reageren
        • nickelb zegt

          21 augustus 2012 om 11:38

          @jrk68: reed er weken lang mee op en neer van emmen naar olderburg met 120 130 en reed 1:16.5. Dat doet een nieuwe c1ook met 120

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            21 augustus 2012 om 11:45

            @nickelb: Met de 1.3? dat vindt ik knap.
            Mijn vriendin rijdt trouwens een Aygo met 195/40/16 en een getuned motortje gewoon 1:19.
            En het 1.3 Ka tje bij ons op de zaak rijdt toch echt gemiddeld 1:12. En als ik de tests erbij pak dan komen die daar ook zo ongeveer op uit.
            Dus nogmaals je doet het netjes.

            Login om te reageren
            • nickelb zegt

              21 augustus 2012 om 12:02

              @jrk68: had zelf ook slechter verwacht. Maar had ook beter van de c1 verwacht. Die had 7000 op de teller met 170 enkele rijs en niet meer als 120 en kwam niet boven de 1:16.5.

              Login om te reageren
  24. ramshoek zegt

    21 augustus 2012 om 10:11

    Zie ik nu foto’s van twee verschillende achterwiel ophangingen? (Foto 9 en foto 14).

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 augustus 2012 om 11:29

      @ramshoek:
      Ja dat klopt. Foto 9 is volgens mij een seven achtige kitcar, Het lijkt verdacht veel op een Westfield.

      Login om te reageren
  25. jeffreym3 zegt

    21 augustus 2012 om 10:37

    Waarom gebruikt men telkens GTI’s als vergelijkingsmateriaal? Ik denk dat je met 300pk in een Ka onderhand de porsches en M’s op mag gaan zoeken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North