• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alles ist vorbei? Melkus vraagt insolventie aan

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 augustus 2012 om 21:51 – 36 Reacties

Melkus RS 2000 @ IAA 2009


De kleine Duitse merken vallen als dominosteentjes om. Na Artega is Melkus de volgende sportwagenbouwer die niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.

Het moest zo mooi zijn: een oud DDR-merk doen herleven. Bij Trabant kwam het voorlsnog niet verder dan een paar vage plannen en een bouwmodelletje, maar Sepp Melkus deed het gewoon. Zes jaar geleden werden de machines voor het eerst sinds de val van het IJzeren Gordijn weer aangezwengeld, maar het mocht niet zo zijn.

Tussen 1959 en 1986 werd in de voormalige DDR door racecoureur Heinz Melkus de Melkus RS1000 vervaardigd. Dit was een tweezits sportcoupe met vleugeldeuren op basis van de Wartburg 353. Een opmerkelijke prestatie, in een land onder een regime dat diversiteit nou niet bepaald toejuichde.

In 2005 overleed Heinz Melkus, en in mei 2006 namen zijn zoon Peter, en zijn kleinzoon Sepp het besluit het bedrijf nieuw leven in te blazen. Kort daarop was de RS 2000 geboren, het enige model dat wij van het nieuwe Melkus hebben leren kennen, en dat al eens in het echt werd gespot. Het laatste levensteken kwam aan het begin van dit jaar, toen de royale prijssticker van € 149.000 op de RS 2000 Black Edition werd geplakt.

Helaas ging de 325 pk sterke viercilinder niet rap genoeg over de toonbank, en Melkus wist het hoofd niet boven water te houden. Vandaag werd in Dresden een insolventieaanvraag ingediend. Probeer het in deze tijden ook maar eens te redden als piepkleine autobouwer…

Zoals altijd is het nu de vraag of er doorgestart kan worden, of dat we voorgoed een kruisje achter de naam Melkus moeten zetten, en een requiem mogen inzetten. In de komende maanden zal het lot van de fabrikant zich uitkristalliseren.

UPDATE 11-01-2013: een doorstart/overname bleek niet mogelijk. Het is nu echt voorbij, aldus autozeitung.de


Ook interessant!

  • Martin Brundle vraagt om respect na incident tijdens gridwalk
    Martin Brundle vraagt om respect na incident tijdens gridwalk
  • opsporing Verzocht
    Opsporing Verzocht vraagt de hulp van echte autokenners
  • Helmut Marko
    Helmut Marko vraagt het uiterste van zijn coureurs
  • De Messerschmitt Kabinenroller ist wieder da!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

faillissement, melkus, rs2000, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Ford Ka Cosworth is de ultieme hot hatch-sleeper
Volgend bericht: Kijk hoe Chinezen een taxivloot om zeep helpen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bbroek zegt

    20 augustus 2012 om 21:52

    Melkus is helemaal uitgemolken!

    Login om te reageren
    • rsvbf1 zegt

      20 augustus 2012 om 21:57

      @bbroek: ousgemolken!!

      (sorry als mn duits niet kan is heb het nog niet op school gehad)

      Login om te reageren
      • thowmas97 zegt

        20 augustus 2012 om 22:03

        @rsvbf1: AUsgemölchen denk ik :p

        Login om te reageren
        • bbroek zegt

          20 augustus 2012 om 22:04

          @thowmas97: bij google translate zeggen ze gewoon “gemolken”.

          Login om te reageren
          • jensdm zegt

            20 augustus 2012 om 22:21

            @bbroek: google translate is echt een betrouwbare vertaler! :sarcasm:

            Login om te reageren
      • bbroek zegt

        20 augustus 2012 om 22:03

        @rsvbf1: je nederlands is ook niet al te best lees ik!

        Login om te reageren
        • rsvbf1 zegt

          20 augustus 2012 om 22:20

          @bbroek: dat komt door dat kleine toetsenbordje van mn mobiel, en heb 7 weken vakantie gehad dus gaat er wel eens wat mis

          Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    20 augustus 2012 om 21:56

    Moet je je klanten maar niet zo uitmelkusen, dan komen ze niet terug he!

    Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    20 augustus 2012 om 21:58

    Een DDR Lotus Exige copy verkopen voor 3 keer de prijs..
    Ja dat is ook vragen om problemen.
    Misschien wat voor VAG om op te kopen..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 augustus 2012 om 22:02

      @jrk68: kopie? Ze verbouwen gewoon Elise’s.

      Het is geen kopie, maar een aangepaste Elise.
      Kan Melkus dus ook niet echt een “autobouwer” noemen.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        20 augustus 2012 om 22:05

        @robbie:
        Bedankt, dat wist ik niet.
        Dat maakt het nog stompzinniger om dan de prijs 3 keer over de kop te gooien.

        Login om te reageren
        • bbroek zegt

          20 augustus 2012 om 22:07

          @jrk68: maar je krijgt wel gullwing look a like’s

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            20 augustus 2012 om 22:13

            @bbroek:
            De eerste Elise had op de tekentafel ook vleugeldeuren.
            Die hebben de productie niet gehaalt vanwege het gewicht.
            Dus zo origineel is het nu ook weer niet.

            Login om te reageren
      • midasracer zegt

        21 augustus 2012 om 09:03

        @robbie: Inderdaad, net een verhaal in de Autoweek supercars special gelezen over deze auto. Het is gewoon een Elise met vleugeldeuren. En je dan autobouwer durven noemen. Tiswat.

        Login om te reageren
    • norge zegt

      20 augustus 2012 om 22:03

      @jrk68: Je haalt de woorden uit mijn mond.
      Toch jammer dat de kleine merkjes kapot gaan …

      Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    20 augustus 2012 om 22:03

    Ben ik de enige die nog nooit van dit merk gehoord heeft?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      20 augustus 2012 om 22:10

      @alcantara: In de echte wereld zijn er vast nog wel een paar te vinden…

      Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    20 augustus 2012 om 22:07

    @bbroek: Je reply-skills zijn ook niet al te best merk ik!

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      20 augustus 2012 om 22:10

      @alcantara: I know.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        20 augustus 2012 om 22:24

        @bbroek: Of toch wel, hoe flik je dit nou weer…?

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          20 augustus 2012 om 22:29

          @alcantara: AB is your best friend..

          Login om te reageren
  6. meneersander zegt

    20 augustus 2012 om 22:10

    Wist niet eens van het bestaan:p

    Login om te reageren
  7. Lotus zegt

    20 augustus 2012 om 22:12

    Artega is niet falliet. Zie hier een reactie van Artega eigenaar:

    Ze hebben “insolvenz” aangevraagd ttz bescherming tegen schuldeisers , zo’n beetje het Amerikaanse chapter 11 .
    Firma draait verder, het duitse Thielert werkt zo al vier jaar.
    Concreet komt insolvenz er onder andere op neer dat je bvb een onderdeel bestelt, er eerst moet betaald worden en dan pas opgestuurd wordt. Maw strikt budgetbeheer.

    Ondertussen onderhandelen ze met mogelijke overnemers, o.a. met de stichter dhr Frers, eigenaar van Paragon (toeleverancier electronica van Audi ,Porsche….)

    Wordt vervolgd dus

    Login om te reageren
  8. dubhead zegt

    20 augustus 2012 om 22:14

    Te duur natuurlijk en ook niet bijzonder apart of mooi.

    Artega vind ik wel jammer maar ik denk dat ze van in het begin het wat te groot zagen. Reputatie moet je opbouwen.

    Waarom maken al die kleine autobouwers kleine sportwagens (voor de prijs van groote)? Waarom geen stijlvolle coupé of een fastback of iets speciaals?

    Login om te reageren
    • dubhead zegt

      20 augustus 2012 om 22:16

      @dubhead: ik had bovenstaand comment niet kunnen lezen. Leve Artega. Nog steeds VR6? Dat kan lichter.

      Login om te reageren
  9. JaxDryke zegt

    20 augustus 2012 om 22:15

    Misschien kan Victor Muller het roer overnemen ? Dan hebben ze nog anderhalf jaar bestaansrecht en kan Vic zijn vermogen nog iets opschroeven ;) Misschien lukt het hem dit keer wél, aangezien GM hier niet dwars kan liggen :P

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    20 augustus 2012 om 22:20

    Wie volgen? Wiesmann? Alpina? En als de merken die wel wat presteren zoals Artega het al moelijk hebben hoeveel tunerts zullen er dan wel niet gaan omvallen?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      20 augustus 2012 om 23:54

      @mashell:

      Kan je niet voorspellen. Daarbij hebben tuners hun klanten terwijl die nieuwe merkjes dat niet hebben.

      Login om te reageren
  11. rsvbf1 zegt

    20 augustus 2012 om 22:21

    ligt het aan mijn mobiel of is de chat veranderd dat de nieuwste reactie bovenaan komt te staan

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      20 augustus 2012 om 22:45

      @rsvbf1: ..yup, was ooit een vingerwijzing van mij, die nu opgevolgd is. Bloggen IS namelijk op deze wijze :)

      Login om te reageren
      • rsvbf1 zegt

        20 augustus 2012 om 22:48

        @Megakix: vind het best irritant maar zal er wel aan moeten wennen

        Login om te reageren
  12. Carreza zegt

    20 augustus 2012 om 23:19

    Jammer maar wat mij betreft miste het merk een eigen identiteit.

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    20 augustus 2012 om 23:56

    Er zijn zoveel alternatieven voor dat ding dat het eigenlijk niet erg is.
    Het was anders best wel een mooie wagen.

    Login om te reageren
  14. voytekbe zegt

    21 augustus 2012 om 01:14

    Die RS2000 lijkt wel een baby van een Spyker en een Lotus Elise. Proporties zijn toch niet helemaal dat

    Login om te reageren
  15. moondustfocus zegt

    21 augustus 2012 om 07:16

    Had er nog nooit van gehoord… Zal dan wel niet de enige zijn geweest.

    Login om te reageren
  16. ericc zegt

    21 augustus 2012 om 07:55

    Ik ben ingeschreven op hun nieuwbrief, maar nu was het wel lang geleden waarom er geen meer kwam in mijn mailbox. Ze deden mee in de VLN-serie en heb nog een kalender gewonnen met foto’s van het merk. Naast sportwagenbouwers hebben ze ook nog een Ford-garage.
    Jammer, maar ze waren veel te duur!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North