• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford stuurt 12.000 Europese werknemers de laan uit

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 juni 2019 om 20:08 – 24 Reacties

Ford schrapt ruim 10.000 banen in Europa


Hak, hak, hak..

De Amerikaanse autofabrikant Ford is alweer even bezig met flinke bezuinigingen. In een poging de huidige situatie in de autowereld te overleven, is besloten om het roer om te gooien voor de Europese divisie van het merk. Voor het einde van 2020 zal Ford ongeveer 12.000 medewerkers op straat zetten.

Ford heeft vandaag gemeld dat het na het sluiten van een fabriek in Slowakije de komende anderhalf jaar nog eens vijf fabrieken zal opdoeken. Het gaat om drie fabrieken in Rusland, evenals vestigingen in Frankrijk en Wales. Hiermee slinkt het totaal aantal fabrieken van Ford in relatief korte tijd van 24 naar 18 stuks.

Hoewel het een fors aandeel is van het totaal aantal medewerkers, acht Ford de ontslagronde noodzakelijk om niet ten onder te gaan. Ford probeert met man en macht het hoofd boven water te houden in een tijd waar het enerzijds (deels) elektrische en autonome auto’s moet ontwikkelen en anderzijds zijn motoren naar de hedendaagse standaarden moet helpen.

Dit alles kost natuurlijk een flinke pot geld, wat extra zuur is voor Ford, aangezien het met name in Europa heeft te kampen met tegenvallende verkoopcijfers. Als klap op de vuurpijl heeft concurrent General Motors recentelijk een behoorlijke appel voor de dorst gekregen, toen het Opel en Vauxhall verkocht aan het Franse concern PSA.

Tegelijkertijd heeft Ford het een en ander uit de zoeken gedaan over zijn elektrische productenstrategie. Zo zal het merk de komende jaren drie nieuwe auto’s onthullen. Meer hierover lees je HIER, op Groen7.nl.

Ook interessant!

  • Geniaal: Ford Transit doet het nog na 12 jaar stilstaan [video]
    Geniaal: Ford Transit doet het nog na 12 jaar stilstaan [video]
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, fabriek, Ford, geld

Vorig bericht: « Deze zwarte Audi SQ2 loopt 262 km/u
Volgend bericht: Kies maar: 50K of een hagelnieuwe krachtbolide? »

Lees Interacties

Reacties

  1. topcom zegt

    27 juni 2019 om 20:22

    Oh ‘de laan uit’. Ok.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      27 juni 2019 om 21:15

      @topcom: De Nederlandse taal piept en kraakt inderdaad weer onder het geweld.

      Login om te reageren
  2. geenidee zegt

    27 juni 2019 om 20:23

    Laatste alinea: uit de zoeken -> uit de doeken. Spannende tijden voor Ford Lommel Proving Ground overigens.

    Login om te reageren
    • kirdian zegt

      27 juni 2019 om 20:42

      @geenidee: -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      28 juni 2019 om 17:55

      @geenidee: spijtig. Moest FLPG verdwijnen dan zie k geen prototypes meer rijden….

      Login om te reageren
  3. shibby zegt

    27 juni 2019 om 20:43

    Zullen ze nog een afscheidsFiesta geven?

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      27 juni 2019 om 21:57

      @shibby: nee, ’t-Ford concern is zijn Focus aan ’t verleggen naar elektrisch rijden, da’s tegenwoordig een Must angezien ze te weinig verkopen… ?

      Login om te reageren
      • shibby zegt

        27 juni 2019 om 22:00

        @drdre1: die reactie vind ik een beetje Edge-y

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          28 juni 2019 om 07:11

          @shibby: ghehe, maar ff serieus: geen goed nieuws voor die arbeiders. Soms is op de plekken waar deze fabrieken staan domweg geen ander werk te vinden, dus dat wordt een flinke aderlating voor deze ontslagenen…

          Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    27 juni 2019 om 20:46

    Top ..
    Helemaal mooi dat er weer wat technische mensen vrijkomen op de arbeidsmarkt ..
    Hoef je die tenminste niet meer ergens anders te kopen ..

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      27 juni 2019 om 21:11

      @lincoln: vraag me af of dit onder technisch personeel valt of dat t meer, meneer die van “lopendeband station” schroefje 1234343423 aan draaien is wat niet echt technische kennis vereist lijkt me?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 juni 2019 om 21:21

        @dakarbemo:

        Aangezien een auto 3 dimensies heeft is er weldegelijk abstract inzicht nodig icm oog voor veiligheid voor je omgeving ..
        Vergis je niet in de discipline van fabrieksarbeiders ..

        Login om te reageren
        • dakarbemo zegt

          28 juni 2019 om 00:14

          @lincoln: Sluit niet aan bij de vraag van menig werkgever die toch echt bepaalde software/technieken etc vraagt, ongeschoold technisch werk is er volgens mij nauwelijks. Zelfs een zetbank is anno nu bijzonder complex en vraagt materiaalkennis etc?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            28 juni 2019 om 00:21

            @dakarbemo:

            Je overschat jezelf ..

            Login om te reageren
            • dakarbemo zegt

              28 juni 2019 om 00:55

              @lincoln: ik overschat mezelf niet. Ik zie vele technische vacatures voorbij komen in mijn omgeving en veelals zitten daar toch behoorlijke eisen/ervaringseisen aan vast. Thats it

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                28 juni 2019 om 07:50

                @dakarbemo:

                Raar dan ..
                Dat techniek anno 2019 die arbeid zou moeten versimpelen het proces moeilijker maakt ..

                Anyway .. als je op tijd op kan staan dan heb je het gewonnen ..

              • nietcreatief zegt

                28 juni 2019 om 12:16

                @lincoln: de techniek anno 2019 is er doorgaans niet om het werk te versimpelen, maar om het met minder poppetjes te kunnen. 2 dozen inpakkers op MBO 3 of 4 (+Tara) die 20 machines in de gaten houden en zo nu en dan moeten storingzoeken/ klein onderhoud uitvoeren zijn goedkoper dan 30 ongeschoolde dozen inpakkers (+Tara).

  5. W115 zegt

    27 juni 2019 om 20:47

    Hebben ze aan hun fugly auto’s te danken

    Login om te reageren
    • chriscross zegt

      27 juni 2019 om 20:52

      @w115: ieder z’n smaak hé.

      Login om te reageren
  6. V8Vantage zegt

    27 juni 2019 om 22:34

    Ford had tijdens de crisis volgens mij als enige haar zaakjes op orde en daardoor geen staatssteun nodig. Mogen ze, indien nodig, nu wel krijgen wat mij betreft

    Login om te reageren
  7. dare2think zegt

    27 juni 2019 om 23:45

    De Grand Tour had hier een item over. Ford was reuze populair in Engeland (en verder in heel Europa). Ze zijn hun enorme marktaandeel echter kwijtgeraakt omdat de consument liever een schraapversie van een premium ‘iets’ rijdt dan een dik aangeklede ‘workmans-horse’ auto.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      28 juni 2019 om 08:56

      @dare2think: Dat item ging over de Mondeo en diens voorgangers. Inderdaad een geniaal stukje video!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 juni 2019 om 13:16

      @dare2think: Dan hadden ze Lincoln maar naar hier moeten halen hé. Om daarvan schraapversies te maken…

      Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    28 juni 2019 om 12:02

    Ze hadden 24 fabrieken in Europa (Zolang we Rusland tot Europa rekenen natuurlijk). Dat is allemaal redelijk verspreid.
    6 fabrieken sluiten (en mensen ontslaan) doe je niet zomaar. Want sluiten kost ook geld; afkoopsommen, leases die nog doorliepen, verhuizen of afschrijven van apparaten.
    Dit soort dingen doe je alleen als deze fabrieken zelfs na dit soort kosten nog steeds niet rendabel genoeg zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North