• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Transit SuperSportVan: heel rap busje

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 april 2011 om 17:00 – 42 Reacties

Ford Transit SuperSportVan
Welja, terwijl alle motorontwikkelaars zich dag en nacht vol overgave storten op de taak om ons van nóg zuinigere, nóg slomere en nóg saaiere auto’s te voorzien, komen de busjesmensen van Ford doodleuk met een een echte f*ck you-Transit, met een 3,2 liter vijfcilinder diesel aan boord.

Deze natte droom van elke glazenwasser heeft de toepasselijke naam SuperSportVan meegekregen, en werd vandaag onthuld op de Commercial Vehicle Show in Birmingham. Gelukkig betreft het hier een one-off, dus moeder natuur kan weer opgelucht adem halen.

De 3,2 liter DuraTorq vijfpitter levert maximaal 200 pk en 470Nm aan koppel (tussen 1.700 en 2.500 tpm). Voor een optimale performance is als basis is een 2010 Ford Transit SportVan met korte wielbasis gekozen. Mocht je als onwetende buitenstaander niet op de hoogte zijn van het vrij forse motorblok, dan helpt het opgedikte uiterlijk je wel een handje in de veronderstelling dat dit geen normaal busje is.

Naast de opzichtige striping zien we dubbele uitlaatpijpen, lichtmetalo’s met 235/45-bandjes met weinig profiel er om heen, uitgeklopte wielkasten en een nieuwe bodykit. Een hele zwik aan LED’jes en een opgeleukt interieur maken de SuperSportVan helemaal compleet. Niet dat dit iets uitmaakt, want kopen kan je hem toch niet. Dat neemt niet weg dat het een lekker dikke verschijning is.

Ook interessant!

  • Ford
    Ford martelt de E-Transit met een goede reden
  • elektrische Transit
    Elektrische Transit Custom wordt halve Volkswagen
  • Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
    Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
  • Ford V758
    Nieuwe Ford V758 zorgt voor een mysterie

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, transit, tuning

Vorig bericht: « Autoblog video: Focus Challenge – Heat 4, 5 en 6
Volgend bericht: Autoblog video: AutoRAI 2011 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gizzi zegt

    12 april 2011 om 17:03

    Haha! Geniaal.
    Dit zie ik wel zitten als bedrijfswagen.

    Login om te reageren
  2. KaCh1ng zegt

    12 april 2011 om 17:06

    zou toch nutteloos zijn :) bedrijfswagens moeten zo goedkoop mogelijk

    Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      12 april 2011 om 17:09

      @KaCh1ng: dit word ook niet gekocht door mensen met hersens xD dit word gekocht door gekken.. zoals ik bijvoorbeeld

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        12 april 2011 om 19:28

        @salberts93: ’t was een Xj220…

        Login om te reageren
    • zounds010 zegt

      12 april 2011 om 19:05

      @KaCh1ng: VW heeft toch al jaren extra snelle Transporters (bv met de vijfcilinder diesel, nu met een 2.0 twinturbo), die verkopen blijkbaar toch goed genoeg om de ontwikkeling rendabel te maken.

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        12 april 2011 om 20:11

        @zounds010: haha ik vind het grappig dat iedereen me altijd becommentarieerd met VW :D

        Login om te reageren
  3. W115 zegt

    12 april 2011 om 17:06

    Doet me denken aan topgear, dragrace tussen een transit en een ute

    Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      12 april 2011 om 17:08

      @W115: lol die Transit had toch wel beduidend meer dan 200 pk geloof ik. er lag een twin-turbo V6 uit een Jag XJ220 in :P

      Login om te reageren
  4. v8amg zegt

    12 april 2011 om 17:07

    waarom hebben die busjes altijd zo’n enorme cilinderinhoud? een moderne 2,2 4cyl heeft tegenwoordig ook al ruim 200 pk.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      12 april 2011 om 17:14

      @v8amg: Kijk eens naar het koppel :)

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 april 2011 om 18:16

      @v8amg:
      ik had wel een intelligentere opmerking verwacht van iemand met V8AMG als naam.
      Waarom denk je dat trucks tot 18liter moterinhoud hebben? Om snel weg te zijn bij de stoplichten?

      Login om te reageren
      • v8amg zegt

        12 april 2011 om 19:13

        @Hubert: ik bedoelde: zoveel cc’s en veel nm’s, maar (in verhouding) vrij weinig pk’s.

        Login om te reageren
      • v8amg zegt

        12 april 2011 om 19:16

        @Hubert: maar om veel gewicht/vracht te verslepen zijn nm’s natuurlijk voldoende, maar supersportvan? het zal een rap busje zijn, maar daarmee is alles gezegt.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          12 april 2011 om 21:45

          @v8amg: Het is ook geen Supercar, maar een SuperVAN. Een busje is er om dingen mee te vervoeren en koppel is hierbij een veel belangrijkere factor dan pk’s. Pk’s zijn leuk voor een goede topsnelheid. Tevens zal het veel soepeler rijden dan een auto met veel pk’s die vaak pas in een hoger toerengebied wordt bereikt. Hierdoor zal het sneller een zenuwachtige auto of busje worden. We weten vrij weinig af van het karakter van dit busje, maar ik neem aan dat het eerder een snelle cruiser is dan een circuitmonster.

          Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        13 april 2011 om 13:34

        @Hubert: Welke truck heeft 18 liter inhoud ?… Naar mijn weten hebben Scania en Volvo de grootste inhoud voor ‘normale’ lange afstand vrachtwagens met een inhoud van 16Liter (Volvo FH16-16Ltr. Lijn6- / Scania 164 -16 Ltr. V8- series).
        Maar inderdaad Pk’s is leuk voor in de folders, koppel is de trekkracht welke je beleefd in de auto.

        Login om te reageren
  5. mortsel2640 zegt

    12 april 2011 om 17:07

    Wow 470nm :D zaliiiiig

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      12 april 2011 om 20:02

      @mortsel2640: Chippen die handel, 240pk en 570Nm is er vast wel uit te halen :)

      Login om te reageren
  6. Alpinaa zegt

    12 april 2011 om 17:12

    Hmm stuur deze maar eens over de ring. Misschien kan deze wel JC verslaan in zijn diesel jaggggg. Btw, wel met Sabine achter het stuur.

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      16 april 2011 om 13:59

      @Alpinaa: Dan kan ze eindelijk onder de 10 minuten komen!

      Login om te reageren
  7. Lennaert zegt

    12 april 2011 om 17:42

    @KaCh1ng
    idd waarom zou hij zo’n grote motor nodig hebben, of zijn ze van plan om hem tot de nok te vullen met lood?

    Login om te reageren
    • Joost1990_2 zegt

      12 april 2011 om 18:08

      @Lennaert: Om op de snelweg nog beter ‘vervloekt irritante’ 120-rijders op te kunnen drukken

      Login om te reageren
  8. alfanatic zegt

    12 april 2011 om 17:53

    Dit busje zat al in de game “Blur” toch?

    Login om te reageren
  9. fortuna zegt

    12 april 2011 om 18:04

    Transit is gewoon te krijgen met die motor hoor.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      12 april 2011 om 18:41

      @fortuna: Nu je het zegt… Eigenlijk zijn dit dus alleen wat exterieuraanpassingen. Flauw hoor.

      Login om te reageren
    • autogier zegt

      12 april 2011 om 21:22

      @fortuna:
      deze motor was er eerst alleen voor de grootste transit, nu dus ook voor het kleine busje.

      Login om te reageren
  10. the-budel-guy zegt

    12 april 2011 om 18:16

    toen ik 3,2 liter vijfcilinder diesel en 200 pk hoorde was ik al verkocht

    Login om te reageren
  11. rikus zegt

    12 april 2011 om 18:33

    Toevallig rij ik een Transit als bedrijfswagen.
    Weliswaar met een bak maar tog..
    Over 3 maand mag ik een nieuwe uitzoeken, eens kijken wat er qua motor beschikbaar is.
    Dit zie ik wel zitten.

    Login om te reageren
    • Prutsor zegt

      12 april 2011 om 19:54

      @rikus:

      Deze 3.2 liter 5 cil. heeft maar een kleine meer prijs ten opzichte van de normale 4 cilinders. Dus ik zou zeggen …

      Login om te reageren
  12. realhustler zegt

    12 april 2011 om 18:36

    Vroeger had ford ook al een paar transit supervans, met veel meer vermogen !!
    Kijk bv hier:
    http://www.rebelvanners.co.uk/SUPERVANS.htm

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      12 april 2011 om 21:27

      @realhustler:

      Login om te reageren
  13. janklaassen zegt

    12 april 2011 om 19:12

    Cool, Wat zijn de prestaties? Er is trouwens ook een VW Transporter met 800 pk. Komt ook vast weinig te kort.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      12 april 2011 om 20:21

      @philipzuidijk: is mij iets teveel van het goede, plus niet zo praktisch. Stond die niet in Nederland te koop?

      Een Transit in de uitvoering waar ik mee rij, dus met grote bak dubbele cabine en dubbele achterbanden, is hij ook nog wel goed vooruit te branden.
      Deze heeft 115 pk.
      In de juiste omstandigheden kun je er ook wel wat mee “driften”.
      Nu ik daar zo bij nadenk wil ik echt 200 pk.

      Login om te reageren
  14. Nico94 zegt

    12 april 2011 om 19:24

    200 pk uit een 3,2 liter is wel erg weinig. Maar voor zo’n busje is het aardig veel. Ik denk dat dat ding wel aardig snel is!

    Login om te reageren
  15. wilson zegt

    12 april 2011 om 21:23

    Nice !!
    F&&k VW transporter !!

    Maar ik mis dit eigelijk wel :
    http://www.xrrs-club.nl/wp-content/uploads/2009/12/ford-transit-supervan.jpg
    http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2006/10/supervan_2_track.jpg
    http://www.xrrs-club.nl/wp-content/image/fordsupervan1/Supervan1.JPG

    Login om te reageren
  16. willy0walrus zegt

    12 april 2011 om 23:20

    Deze motor was er in 2007 al!

    Ik citeer uit een AutoWeek-nieuwsbericht van toen; ´´Het slechte nieuws is dat de nieuwe 3.2 vijfcilinder TDCi met 200 pk en 470 Nm aan koppel niet in de Transit Sportvan zit maar alleen leverbaar is in de achterwielaangedreven versie van de besteller. De 200 pk motor is speciaal door Ford Europa voor de Transit ontwikkeld, er bleek namelijk behoefte naar meer trekkracht bij klanten die de bus voor het zware werk inzetten. Om plaats te bieden aan het grotere dieselblok moest de neus van de Transit worden aangepast, zo heeft hij andere wielophanging en een andere voorbumper. ´´

    Ik had stage gelopen bij een Ford-dealer in Zwolle, die hadden ook zo eentje staan (lange wielbasis + hoger dak), toch scheen dat ding fluitend 180 te rijden… En die uitlaat was al gemonteerd op de Transit SportVan (eentje met blauwe lak en witte strepen), en is dicht (er zitten twee zwarte doppen in de pijpen, en toen er eentje op de brug stond, kon je duidelijk zien dat er aan de onderzijde (voor het einde van de pijp) een groot gat zat, waar de gassen uit kwamen.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 april 2011 om 11:08

      @willy0walrus: Kleine correctie: de 5 pitter is ontwikkeld in de Turkse Ford Transit fabriek (en wordt daar ook gebouwd).

      Login om te reageren
  17. TDI-goeroe zegt

    13 april 2011 om 08:47

    iets voor Sabine en rondje Ring :D

    Login om te reageren
  18. jack_abarth zegt

    13 april 2011 om 11:48

    Gaap, de Vito werd jáááren verkocht met de 300CDI.
    Oftewel 3,0 6-cilinder.
    Ook goed voor 200pk koppel weet ik zo gauw niet.

    Dan komt er ook nog eens bij dat de VW T4 geleverd is met een VR6 motor.

    Dus Ford heeft het nog steeds niet helemaal begrepen.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 april 2011 om 11:56

      @jack_abarth: Transit is volgens mij slagje groter als de vito; meer Sprinter formaat. de VR6 werdt overigens óók geleverd in de personenwagen uitvoering van de vito….
      Je vergeet dan wel te vermelden dat de VR6 een benzine gestookt blok is…
      Overigens is de Sprinter ook leverbaar met V6 benzinemotor…. te weten de 3,5 liter met 258 pk en 340 Nm koppel.

      Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      13 april 2011 om 13:38

      @jack_abarth: Diezelfde VR6 (van VW dus) werd ook in de Vito geleverd, of liever de V-Klasse van MB. De V-280.
      MB wilde zelf niet een nieuwe compacte 6 cilinder ontwikkelen welke alleen in de V-klasse toepasbaar was en kocht deze dus in bij de buuren.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        13 april 2011 om 13:40

        @TSI-tje: Oeps… dubblepostje 406v6 had dees al gedaan..
        (mental note to self; eerst lezen dan pas reageren)
        Sorry 406v6

        Login om te reageren
  19. TSI-tje zegt

    13 april 2011 om 13:47

    In de huidige VW Transporter ‘multivan’ kan je een 2.0TDI krijgen met 180Pk en 400Nm. Deze is trouwens ook nog voorzien van 4-Motion. Ze hebben dus echt veel gewonnen met die extra pit en 1.2liter meer cilinder inhoud. Weet niet wie nou tegen wie “f*ck you” zegt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North