Ford heeft de prijs bekendgemaakt van de e-Transit. De bestelauto is best interessant in de markt gezet, kijk maar!
In het voorjaar van 2022 doet Ford ook mee in de wereld van de elektrische bedrijfswagen. Het is natuurlijk afwachten of de e-Transit het ook zo goed gaat doen als de reguliere versie. Bij Ford Bedrijswagens doen ze er in elk geval alles aan om het model goed op de kaart te zetten.
Concurrentie
En dat is zo op het eerste gezicht best goed gelukt. Ten eerste de actieradius. Ja, zeggen ze bij Ford: onze Ford E-Transit komt tot twee keer verder dan zijn concurrenten. Zonder namen te noemen uiteraard. Maar als we zelf even de concurrenten erbij zoeken is het inderdaad geen onaardige auto. De E-Transit heeft een actieradius van 317 kilometer. De Mercedes e-Sprinter, om maar een concurrent te noemen, komt slechts 168 kilometer ver. Kijk, dat is een groot verschil. Volkswagen levert nog geen elektrische Transporter in ons land.
En dan is er nog de prijs. Waar de e-Sprinter met gesloten cabine begint bij € 55.135 excl BTW en BPM, scoor je een e-Transit met gesloten cabine vanaf € 49.050 excl BTW en BPM. De Chassis Cabine begint bij € 48.675 exclusief. Vanaf het voorjaar van 2022 is de nieuwe Ford e-Transit leverbaar.
Laden
Ford heeft gekozen voor een 67 kWh accupakket in het geval van de E-Transit. De batterij is in 34 minuten van 15 naar 80 procent te laden aan een 115 kW DC-snellader. Met een gewone 3-fase laadpaal of Wallbox op 11 kW duurt het ongeveer 7,2 uur voor hetzelfde laadproces. Qua vermogen is er keuze uit twee smaakjes. Met 184 pk of met 269 pk. Het maximumkoppel ligt op 430 Nm.
Gewichten
Net als bij de gewone Transit, is er keuze zat qua uitvoeringen. Als Bestelauto, Bestelauto Dubbele Cabine en Chassis Enkele Cabine, in diverse lengte- of hoogtevarianten. Het maximaal toelaatbaar gewicht ligt tussen de 3,5 tot 4,25 ton met een maximaal laadvermogen van 1.616 kg of 1.967 kg in het geval van de Chassis Cabine.
Edge zegt
Dat zijn toch wel achterlijke verschillen. Bijna het dubbele aan range en ook nog een vanafprijs die 6000 euro lager ligt. Bij een gewone personenauto kun je nog zeggen dat dat het verschil is tussen het modale Ford en het premium Mercedes, maar bij bestelbusjes doet dat er vrijwel niet toe en doen ze doorgaans ook niet voor elkaar onder qua materiaalgebruik en afwerking. Uitstekend gedaan door Ford, iets anders kan ik er niet van maken.
Ik moet overigens bekennen dat ik geen fan ben van het nieuwe logo. Het is wat mij betreft iets teveel afgekeken van de 3M Futuro pantysokken en/of het Formule 1 logo. De oude Autoblog-A was misschien wat meer basic, maar kwam wel een stuk minder generiek en gekopieerd over.
tjorque zegt
Mijn eerste reactie was: “welk logo”? :)
‘k heb er heuuuulemaal voor terug moeten scrollen.
mashell zegt
Maar misschien zit er een groot voordeel aan het nieuwe logo, dat het een reden is de app te actualiseren (waarvan het grootste voordeel dan weer is dat de klachtenstroom tussen de reacties minder wordt).
mashell zegt
Die goede actieradius geldt natuurlijk alleen voor een lege bestelbus. Maar bij typisch gebruik is dat deze voller gepropt wordt dan een pakjesboot uit Spanje (of China).
Maar zonder meer een goed aanbod van Ford, ik verwacht deze binnenkort knalgeel en half op de stoep voor de deur, al was het maar voor een minuutje.
tinnemans zegt
@mashell; het voordeel van EV-bestelbussen is dat je de muziek van de bestuurder veel beter kunt horen, dus ik hoop ze binnenkort ook bij mij op de stoep te zijn/horen.
Dutchdriftking zegt
De samenwerking met Rivian gaat nu vruchten afwerpen, zoveel is zeker.
nautique206 zegt
Volgens mij is de Crafter en niet de Transporter te vergelijken met de Transit. De E crafter heeft ook niet zo’n beste actieradius overigens
berrychello zegt
Exact. De Crafter en de Master (beide ook als EV) zijn concurrenten van deze Transit. De Transporter, Vito en Trafic zijn concurrenten van de kleinere Transit Custom, wat een geheel eigen model is.
durashift zegt
Klopt, maar ook op dat niveau heeft Mercedes met de Vito een elektrische aandrijflijn operationeel. Renault komt pas volgend jaar met een EV Trafic. VW zal met de ID.BUS komen, toch?
auto62 zegt
Goede basis voor een camper